KNHS grote paardensportonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

KNHS grote paardensportonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 12:46

www.knhs.nl

In 2015 heeft de KNHS een uitgebreid onderzoek gedaan onder Nederlandse paardensporters. Daarbij zijn ruim zevenduizend paardenliefhebbers, KNHS/FNRS-leden en niet-leden gevraagd naar hun interesses en keuzes op hippisch gebied. Uit de enquête zijn diverse resultaten gekomen die van belang zijn om de KNHS-beleidslijnen voor de toekomst te versterken.

Een belangrijke en mooie conclusie uit het onderzoek is dat paardensporters gepassioneerd zijn en op zoek zijn naar beleving. Paardensporters is passie voelen en passie delen met gelijkgezinden. Boven alles en ongeacht de vorm van paardensport, kiezen ze voor de omgang met het paard. Paardensporters zijn vaak al op jonge leeftijd meerdere uren per week met paarden bezig. Dit gebeurt op verschillende locaties en in allerlei verschillende vormen, want vooral niet-leden beschikken over zeer diverse typen paarden. Op jongere leeftijd zijn paardensporters voornamelijk op een manege of vereniging te vinden, vaak onder begeleiding van een instructeur. Op latere leeftijd is 50% van de paardensporters toch liever alleen actief en rijdt vaker in de vrije natuur. Dressuur en buitenrijden blijven erg populair en daarnaast worden steeds vaker andere disciplines uitgeprobeerd. Ook nieuwe vormen van paardrijden zoals bitloos rijden, TREC, working equitation en vrijheidsdressuur winnen aan populariteit. In de leeftijdscategorie tot 30 jaar zijn eventing en springen het meest populair. Paardensporters vanaf 45 jaar zijn voornamelijk actief in de mensport.

galgo

Re: KNHS grote paardensportonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:56

Kunnen ze mooi eens kijken van welke tak van paardensport ze nu weer is een nieuw melkkoetje kunnen maken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:10

Er is uitgebreid onderzoek gedaan en de uitslag is in 1 alinea te vatten?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:19

Pantykous schreef:

Inderdaad. Al staat er weinig concreets in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:23

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:48

Ik kan me eerlijk gezegd maar moeilijk indenken dat eventing in nederland meer beoefend wordt dan dressuur in de categorie tot 30 jaar. Ik vraag me dan ook af of die enquête wel random is afgenomen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:21

"Een belangrijke en mooie conclusie uit het onderzoek is dat paardensporters gepassioneerd zijn en op zoek zijn naar beleving. Paardensporters is passie voelen en passie delen met gelijkgezinden. "

Jammer dat de knhs geen gelijkgezinden zijn ten opzichte van de paardensporters. Zo jammer dat ze niet meedenken in kansen en mogelijkheden...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:01

willen zeker alvast gaan berekenen hoeveel ze de kosten in 2017 kunnen gaan verhogen, zonder dat er te veel wegloopt en hadden daar wat info voor nodig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:08

Logisch dat er veel niet-leden diverse soorten paarden hebben... Trec (nu nog), we, western (muv knhs reining), daar vind je weer andere paarden en dat zijn gelukkig nog geen knhs-dingen. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:55

Joltsje schreef:
Pantykous schreef:

Inderdaad. Al staat er weinig concreets in.

Dat is heel gewoon bij een samenvatting van een groot onderzoek hoor :Y) . Je krijgt geen complete resultaten pagina te zien ofzo. Alleen de highlights worden eruit gehaald...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:33

Als ik executive summaries lees dan zijn die vaak langer. 1/2 tot 1 A4.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:34

Pagina 13... Wordt natural horsemanship en alle vormen van grondwerk nu samengevat met de term "nieuwe trends"???

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:24

Net als klassieke dressuur ja :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:02

TurdusMerula schreef:
Logisch dat er veel niet-leden diverse soorten paarden hebben... Trec (nu nog), we, western (muv knhs reining), daar vind je weer andere paarden en dat zijn gelukkig nog geen knhs-dingen. :)

Net zoiets als ijslanders.... hoewel die vlgns mij eerdaags ook de pineut zijn als ik de berichten via stamboek bekijk... weer iets waar ik geen wedstrijden mee hoef te gaan rijden :+