Wijzigingen eventingreglement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Wijzigingen eventingreglement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:46

http://www.knhs.nl

Op 1 maart 2016 gaat het nieuwe wedstrijdreglement eventing in. In dit artikel lees je wat de belangrijkste wijzigingen zijn.

1. HOE VAAK MAG JE OP EEN EVENTINGWEDSTRIJD STARTEN?

De regel over hoe vaak je mag starten is vereenvoudigd. Vanaf 1 maart 2016 geldt voor een combinatie als enige regel dat er na een start op een eventingwedstrijd pas na 5 dagen weer op een volgende eventingwedstrijd gestart mag worden. Start je dus bijvoorbeeld op zondag, dan mag het paard of de pony pas op de zaterdag daarna weer opnieuw gestart worden.

2. MOGEN 3- OF 4-STER COMBINATIES MEEDOEN IN DE KLASSE Z?

Combinaties die in de afgelopen 12 maanden op 3- of 4-ster wedstrijden zijn uitgekomen mogen in de klasse Z niet voor de prijzen uitkomen. HC starten is wel toegestaan.

3. GEWIJZIGDE HANDICAPREGELING C-PONY’S

Vanaf 1 maart 2016 worden C-pony's in de klasse B en L altijd ingedeeld bij de categorie A/B. In de klassen M en Z worden C-pony’s wel weer bij de D/E-pony's ingedeeld, omdat er voor A/B pony’s geen klasse M of Z is. De tabellen voor de hoogte en breedte van hindernissen is hierop zodanig aangepast, dat parcoursbouwers meer mogelijkheden hebben om een cross voor kleinere pony's te bouwen.

4. WIJZIGING TOEGESTANE SPOREN.

Voor de toegestane sporen gelden bij eventing vanaf 1 maart 2016 geen aparte regels meer. Voor het onderdeel dressuur wordt verwezen naar het dressuurreglement en voor het onderdeel springen en cross wordt verwezen naar het springreglement.

5. INTERNATIONAAL STARTEN MET PONY'S

Je mag voor een CCIP* inschrijven als je startgerechtigd bent in de klasse Z.
Je mag voor een CCIP** inschrijven als je in de klasse Z 1 winstpunt hebt of een MER hebt behaald op een CCIP*.
Als je met je pony op een CIC* of CCI* wilt starten van moet je 1 maal een MER hebben behaald op een CCIP** of 2 maal een MER op een CCIP* of een stand van Z+4 hebben.
6. NIEUWE DRESSUURPROEVEN

Zoals je misschien al hebt gelezen, zijn de dressuurproeven die op 1 april 2016 ingaan helemaal vernieuwd. Dat heeft ook gevolgen voor de te rijden dressuurproeven op eventingwedstrijden in de klasse B t/m M (voor de klasse Z en hoger worden de proeven van de FEI gebruikt). Alvast een ezelsbruggetje: bij EVENting worden alleen de EVEN proeven worden gereden, die om de twee maanden worden gewisseld. Het schema van de te rijden proeven staat op 'dressuurproeven eventing'.

De nieuwe dressuurproeven zijn vanaf 1 maart 2016 beschikbaar in de vorm van het nieuwe proevenboekje en de KNHS Dressuurproeven app.

Anoniem

Re: Wijzigingen eventingreglement

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:49

Maar wanneer je 28 maart een wedstrijd start. Start je dan de "oude" dressuur proeven? of de nieuwe?

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:53

Precies mijn vraag Nini_roosje! Ik kan het niet opmaken uit de wijzigingen!

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:53

Mooi voorbeeld van versimpeling van de regels. Alleen die eerste is wat jammer vind ik. Iedere 5 dagen mag je crossen.. Ik vond het net zo'n goede regel dat je paard na 2 weekeinden wedstrijd minimaal 1 weekend rust moet hebben... Hoop toch dat iedereen hier met verstand mee om blijft gaan.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:54

De nieuwe proeven gaan pas per 1 april in, dus dat zal ook voor de eventing gelden.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:55

Maar een nieuw eventingregelement gaat altijd al vanaf 1 maart in...

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:00

De dressuurproeven komen pas ergens in maart in een boekje uit, dus lijkt mij niet dat ze dan al gelden..
Alleen Alphen-Chaam is in maart toch? Zou gewoon even bij hun checken welke proeven ze uitschrijven, dan weet je het zeker! Daarna zijn het sowieso de nieuwe proeven :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:11

Als in april de nieuwe dressuurproeven pas ingaan, lijkt het me heel logisch dat vanaf april ook die pas gelden voor de eventing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:16

zelmago4it schreef:
De dressuurproeven komen pas ergens in maart in een boekje uit, dus lijkt mij niet dat ze dan al gelden..
Alleen Alphen-Chaam is in maart toch? Zou gewoon even bij hun checken welke proeven ze uitschrijven, dan weet je het zeker! Daarna zijn het sowieso de nieuwe proeven :P

De nieuwe proeven komen 1 maart uit. Vind het niet echt heel duidelijk omschreven...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:21

Anoniem schreef:
zelmago4it schreef:

De nieuwe proeven komen 1 maart uit. Vind het niet echt heel duidelijk omschreven...

Het maakt niet uit wanneer ze uitkomen, maar wanneer ze ingaan. Lijkt mij het meest logisch. Je kan er altijd een mailtje aan wagen maar denk dat ze hetzelfde antwoord geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:29

Maarsbergen is ook in maart, paasweekend :j nieuwe proeven gaan in per 1 april. Eind maart rijd je dus nog gewoon de oude proeven.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:55

Misschien een domme vraag, maar mag je dus ook bitloos starten in de dressuur? Met dressuur mag het met de nieuwe proeven t/m M2.