Britse man ontwikkelt sproeisysteem tegen stalbranden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Britse man ontwikkelt sproeisysteem tegen stalbranden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 09:18

http://www.bokt.nl / http://www.equnews.nl

De afgelopen tijd zijn er meerdere nieuwsberichten geplaatst over stalbranden waarbij meerdere paarden het niet overleefden. Britse brandweerman Brad Wilson hoopt hier iets tegen te kunnen doen.

Wilson, die werkt bij het 'Hampshire Fire and Rescue Service's Animal Rescue Team', heeft een nieuw sproeisysteem ontwikkeld dat dergelijke rampen in de toekomst moet voorkomen. De brandweerman heeft het niet volledig zelf bedacht, hij haalde zijn inspiratie uit een concept wat in Amerika al bestaat.

"Zowel op nationaal in internationaal niveau is het aantal branden in stallen gestegen, daarom is het erg belangrijk dat we iets doen om een betere, veiligere omgeving voor onze paarden te creëren", aldus Wilson. De brandweerman was al zaakvoerder van de “Fire Triangle Safety” maar zal nu een tweede bedrijf met de naam Equiprotect oprichten om het sproeisysteem op de markt te kunnen brengen. De bedoeling is dat de installatie in het dak aangelegd wordt. In het dak zal dan een soort buis zitten, die gevuld is met water en een anti-vries-product (ook het gebruik van meer milieuvriendelijke alternatieven zoals bijvoorbeeld plantaardige glycerine wordt overwogen).

De sproeier heeft een klein glazen compartiment met een gloeidraad die breekt wanneer de temperatuur stijgt. Als gevolg daarvan zullen de sproeikoppen openen en zal het vuur geblust kunnen worden. De prijs van de installatie voor een stal van 10 boxen zal variëren tussen de 3000 en 3700 euro, jaarlijkse onderhoudskosten niet inbegrepen.

Als Wilson de nodige steun vindt om zijn project te financieren, zal in april een eerste testversie van het sproeisysteem in the Horse Trust’s Retirement Home geïnstalleerd worden.

Steppe

Re: Britse man ontwikkelt sproeisysteem tegen stalbranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:36

Huh nieuw dit zijn gewoon bestaande sprinkler systemen hoor die in veel bedrijfspanden zitten, een kopje met daarin een glaasje die bij een bepaalde temperatuur breekt en er komt water, en dan kan je zelfs kiezen voor glaasjes die bij verschillende temperaturen kapot gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:52

rumay schreef:
Huh nieuw dit zijn gewoon bestaande sprinkler systemen hoor die in veel bedrijfspanden zitten, een kopje met daarin een glaasje die bij een bepaalde temperatuur breekt en er komt water, en dan kan je zelfs kiezen voor glaasjes die bij verschillende temperaturen kapot gaan.

Maar wel met aanpassingen, een sprinkler bevriest en dat mag met dit systeem niet gebeuren anders heb je er niets aan, ja alles nat wanneer het niet nodig is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:58

Je kunt ook voor een droog sprinklersysteem gaan, dan heb je het bevriezingsprobleem niet. En zit je ook niet met anti-vries in je bluswater/grondwater.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:54

Riddershow je haalt de woorden uit mijn mond, hier hebben we ook een `droge` groep ivm bevriezing, zodra er een glaasje knapt gaat er water stromen en geloof me dat gaat heel rap zeker als de pomp dan aanslaat dan heb je al heel snel heel veel water.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:57

Wilde net gaan typen wat hierboven ook gezegd is.
Wat is er anders dan de 101 sprinkler systemen die al bestaan?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:06

Het grote verschil: er staat speciaal voor paarden en dus zal de prijs ongeveer het dubbele zijn van een "gewone" installatie... :+ :Y)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:57

lijkt op een uitgekleed sprinkler systeem, aangesloten op de waterleiding.

kosten zijn heel netjes, maximuss.
Ik ben benieuwd naar wat het systeem nog meer doet aan bv alarmering van de eigenaar/bewoner.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:43

@ bmhp: de lol gaat verloren als je een grap moet gaan uitleggen...

Qua kosten zit hij zelfs heel laag en dan stel ik me wel vragen bij certificering en gebruikte materialen. Aangezien (oudere) stalgebouwen meestal hoog risico zijn ivm de gebruikte bouwmaterialen en de opgeslagen brandbare stoffen zou ik toch gaan voor een maximale dekking van de oppervlakte en dan is deze prijs nogal onrealistisch.
Moderne stalgebouwen (lees hoge hangars, veel beton ipv hout,ed) kunnen idd voldoende beschermd worden met een mindere dekking van het systeem (lees minder sprinklers per m2).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:42

maximuss schreef:
Het grote verschil: er staat speciaal voor paarden en dus zal de prijs ongeveer het dubbele zijn van een "gewone" installatie... :+ :Y)

Natuurlijk, je hebt gelijk. Paardenmensen hebben geld genoeg. Die betalen wel extra omdat het voor stallen gemaakt is.
:)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:22

maximuss schreef:
@ bmhp: de lol gaat verloren als je een grap moet gaan uitleggen...

Qua kosten zit hij zelfs heel laag en dan stel ik me wel vragen bij certificering en gebruikte materialen. Aangezien (oudere) stalgebouwen meestal hoog risico zijn ivm de gebruikte bouwmaterialen en de opgeslagen brandbare stoffen zou ik toch gaan voor een maximale dekking van de oppervlakte en dan is deze prijs nogal onrealistisch.
Moderne stalgebouwen (lees hoge hangars, veel beton ipv hout,ed) kunnen idd voldoende beschermd worden met een mindere dekking van het systeem (lees minder sprinklers per m2).

Het beetje hout is echt geen probleem, de paar grote balen hooi ook niet echt. een hooiberg is een ander verhaal (broei). een installatie die niet is gebasseerd op voorschriften is niet te certificeren, dus een certificering, een doormelding van het brandalarm en een nette watervoorziening kunnen ook niet voor die prijs.

Ik kan me niet voorstellen dan dat het iets anders is dan leidingwerk met een sprinklerkop aangeslopten op de DWL. (vergelijkbaar met installaties voor een vuurwerkkluis)
De sprinkler kan dan Quick Respond of Life Safety keurmerk hebben, zonder een nette watervoorziening koop je alleen wat tijd. Ik wil iemand met een idee eerst de kans geven om daarmee naar buiten te komen. Het grote probleem voor mijn gevoel zijn eerder de brandscheidingen en gevelopeningen. Omdat binnen voorschriften te krijgen kost al veel meer dan het genoemde totaal bedrag. (bv dubbele staldeuren met een Weerstand tegen brand doorslag van 60 minuten.)

Een beetje tijd kopen om te kunnen ontruimen om daarna de brandweer zijn werk te laten doen is opzich niet verkeerd. Iets gecontroleerd laten afbranden zonder persoonlijke ongelukken lijkt dus het voornaamste doel.