Lisa Wilcox moet Pikko del Cerro met pensioen laten gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Lisa Wilcox moet Pikko del Cerro met pensioen laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:49

bokt.nl / www.dressage-news.com

De Amerikaanse Grand Prix-amazone Lisa Wilcox moet haar hengst Pikko Del Cerro HU op dertienjarige leeftijd met pensioen laten gaan, omwille van een nieuwe blessure. Wilcox wilde met de hengst deel uitmaken van het Amerikaanse team voor de Olympische Spelen in Rio, maar dat plan moet ze nu laten varen.

"We hebben helaas ontdekt dat Cerro een nieuwe blessure heeft opgelopen en hebben hem moeten terugtrekken uit de Adequan GDF CDI3* GP deze week," zegt fokker en eigenares Anne Sparks.

Twee weken geleden nam Pikko del Cerro nog deel aan de wedstrijden in Wellington. Wilcox wilde met hem een aantal Olympische kwalificatiewedstrijden rijden en hoopte om opgenomen te worden in het Amerikaanse Olympische dressuurteam. "We wilden altijd al dat Cerro deel zou uitmaken van het Amerikaanse Olympische team. Hij heeft zo veel kampioenschappen gewonnen, maar dat ontbrak nog op het lijstje," zegt Sparks. Cerro zou niet op tijd hersteld raken voor de Olympische Spelen.

"Het is bitterzoet voor mij als eigenaar en fokker," zegt Sparks. "We hebben samen beslist dat het voor het paard het beste was om zijn sportcarrière stop te zetten, zodat hij een lange en gelukkige carrière als dekhengst tegemoet kan gaan."

Pikko del Cerro is geboren en opgegroeid in New Mexico (VS) en is een van de meest succesvolle Amerikaansgefokte dressuurpaarden. Hij liep zijn eerste kampioenschappen onder Mikala Gundersen, een Deense amazone die in Florida woont. Zij reed Cerro op de Amerikaanse kampioenschappen voor zesjarige paarden in 2009. In 2011 wonnen Lisa Wilcox en Cerro de US Developing Horse Championships. De combinatie werd in 2012 US Developing Grand Prix Champion.

Desiree

Re: Lisa Wilcox moet Pikko del Cerro met pensioen laten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:38

13 en dan al pensioen vanwege blessureleed.
Wat zit daar niet goed? Stalmanagement? Het rijden? De gezondheid van het paard? Ik vind het geen reclame voor de bewuste hengst.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:42

Een verkeerd en lullig stapje kan een blessure veroorzaken... dus om nu maar gelijk je vraagtekens bij het stalmanagement is wel heel erg makkelijk. En wat betreft je opmerking "geen reclame voor de hengst": Namelus bijv. ging ook geblesseerd de sport uit. Is dat dan ook geen goede hengst? Je trekt nogal makkelijk conclusies.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:46

Hoeveel lullige stapjes maakt dat paard dan? Is hij dan zo onhandig? Maar misschien ligt het niet aan het paard. Maar je kunt nooit weten.

Ik zet hier gewoon mijn vraagtekens bij ZONDER daarbij een conclusie te trekken. Dat is alles.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:50

Een lullige stap is genoeg, en gewoon weer aan het werk gaan kan soms voldoende zijn om een oude blessure op te laten spelen.
Je stelt wel erg suggestieve vragen.....beetje naar toontje zeg maar....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:53

Ik vind mijn vragen niet suggestief. Dit is een zeer ongebruikelijke situatie. Heartbreaker is er destijds ook vroeg uit gegaan door blessureleed, maar dat kwam door mismanagement. Hij werd te veel uitgemolken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:54

En daar gaat Desiree weer, de volgende aanname...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:56

Desiree schreef:
Ik vind mijn vragen niet suggestief. Dit is een zeer ongebruikelijke situatie. Heartbreaker is er destijds ook vroeg uit gegaan door blessureleed, maar dat kwam door mismanagement. Hij werd te veel uitgemolken.

Oh, hebben ze je dat verteld of heb je het zelf gedaan dat je dat zo goed weet?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:56

Is geen aanname. Alleen een vraag. Jullie hebben wat leesproblemen.

Dat van Heartbreaker heb ik ergens gelezen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:58

I rest my case.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:02

Ik ga anders wel ee met desiree.. Een hengst met een geschiedenis van meerdere blessures zou ik ook al niet op mijn merrie zetten..

Een mooi voorbeeld hiervan is totilas..

Ik zet er ook mijn vraagtekens bij, omdat er niet geproken wordt over een oude blessure die opspeelt, maar over een nieuwe blessure..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:29

Ik kreeg ook vraagtekens bij het lezen van het bericht...ben ook wel benieuwd of deze hengst rontgenlogisch goed gekeurd is ooit en of het werk te zwaar voor hem was, of inderdaad verkeerd management. {te jong, teveel belast etc.}

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:43

nine1987 schreef:
Ik ga anders wel ee met desiree.. Een hengst met een geschiedenis van meerdere blessures zou ik ook al niet op mijn merrie zetten..

Een mooi voorbeeld hiervan is totilas..

Ik zet er ook mijn vraagtekens bij, omdat er niet geproken wordt over een oude blessure die opspeelt, maar over een nieuwe blessure..

Ben ik het ook mee eens. Vond het ook niet zo'n gekke post.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 08:47

Mijn paard is op zijn tiende jaar met pensioen gegaan wegens chronisch ziek na een zware allergische reactie. Slecht stalmanagement hier ;(.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:53

Want dat is ook zo te vergelijken met een grandprix paard.. :j

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:25

Dat vind ik heel goed te vergelijken eigenlijk. Niet anders dan dat de een bijv.oud wordt met roken en de ander er vroeg aan overlijdt. Er zijn ook topsporters waar het ineens over is. Ik heb een neef gehad die net een medische sportkeuring achter de rug had en de week er op lag hij overleden op bed. 20 jaar oud geworden. Grand prix lopen is geen garantie om gezond te blijven. Ieder paard komt een keer aan het einde van zijn kunnen, grand prix of recreatie. Er kunnen idd oorzaken zoals verkeerd management voor zijn, maar dat hoeft ook zeker niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:44

nine1987 schreef:
Want dat is ook zo te vergelijken met een grandprix paard.. :j

Een grand prix paard is ook een paard dat gewond kan raken, zich kan verstappen of chronisch ziek kan worden na een allergische reactie. Kan je managen wat je wil, een paard blijft een paard en ongelukken zitten in een klein hoekje.

Of zeg ik iets stoms?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:08

Zeker niet, maar de dagelijkse verzorging en de behandeling bij blessures is niet bepaald hetzelfde.. Vandaar imo niet te vergelijken..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:08

nine1987 schreef:
Zeker niet, maar de dagelijkse verzorging en de behandeling bij blessures is niet bepaald hetzelfde.. Vandaar imo niet te vergelijken..

Hoe weet jij dat?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:18

Omdat ik meerdere interviews heb gelezen over hoe gp paarden behandeld worden.. Ik ga er niet vanuit dst jij dezelfde klap geld neer kan (en wil?) leggen voor dergelijke dagelijlse verzorging/behandeling..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:06

nine1987 schreef:
Omdat ik meerdere interviews heb gelezen over hoe gp paarden behandeld worden.. Ik ga er niet vanuit dst jij dezelfde klap geld neer kan (en wil?) leggen voor dergelijke dagelijlse verzorging/behandeling..
Mijn paard stond toentertijd bij een GP ruiter op stal en viel onder hetzelfde management en hij heeft me toen een hele klap geld gekost, maar zijn aandoening is chronisch geworden (luchtwegen) :).

En raad eens, ook GP-paarden kunnen een blessure oplopen ;).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

Wat ik wil zeggen is dat met eigen gp oaarden wel degelijk anders om wordt gegaan dan pensionpaarden..

Die beesten krijgen bij elke scheet al de da, kraker, wichelroedeloper of wat dan ook nodig is over de vloer.. Worden heel anders getraind dan het paard van om de hoek.. Er worden veel meer tegennatuurlijke dingen gevraagd van het lichaam van een gp paard, dan van t paard om de hoek.. De vrije beweging (of weidegang als die er al is) is voor een gp heel anders (gedoseerd) als voor t paard om de hoek.. En zo kan ik nog wel even doorgaan..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:31

Ik vind een aandoening aan de luchtwegen geen blessure, maar een ziekte.

Een blessure ontstaat niet vanuit een virus, bacterie of allergische reactie o.i.d. maar door bijvoorbeeld overbelasting of verstappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:59

Mee eens..en het enige waarom het in dit geval WEL relevant is, is omdat het dier als dekhengst gebruikt gaat worden. Erfelijke zwakte wil je dan toch zo veel mogelijk uitsluiten..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:21

nine1987 schreef:
Wat ik wil zeggen is dat met eigen gp oaarden wel degelijk anders om wordt gegaan dan pensionpaarden..

Die beesten krijgen bij elke scheet al de da, kraker, wichelroedeloper of wat dan ook nodig is over de vloer.. Worden heel anders getraind dan het paard van om de hoek.. Er worden veel meer tegennatuurlijke dingen gevraagd van het lichaam van een gp paard, dan van t paard om de hoek.. De vrije beweging (of weidegang als die er al is) is voor een gp heel anders (gedoseerd) als voor t paard om de hoek.. En zo kan ik nog wel even doorgaan..
Klopt. Toch kunnen die alsnog geblesseerd raken door een rare beweging of eens klem liggen.