Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:57

bokt.nl / www.news.discovery.com

Paarden begrijpen gelaatsuitdrukkingen van mensen en kunnen daarop reageren. Dat blijkt uit een nieuwe studie. Het zou betekenen dat ze onze gemoedstoestand kunnen inschatten en zich daarin kunnen inleven. Paarden zijn een van de weinige diersoorten waarvan bekend is dat ze menselijke gelaatsuitdrukkingen kunnen lezen. Tot nu toe werd aangenomen dat enkel honden dat konden.

Onderzoekster Amy Smith zegt: "Het zou kunnen dat paarden die vaardigheid hebben ontwikkeld tijdens de 6000 jaar dat ze samenleven met mensen, of dat individuele paarden het in de loop van hun leven leren. Voor honden is het al aangetoond dat familiariteit hun vermogen om emoties te erkennen verbetert. Dat ondersteunt het idee dat dat vermogen minstens gedeeltelijk gebaseerd is op persoonlijke ervaring."

De onderzoekers bestudeerden 28 paarden van vijf verschillende stallen. Elk paard kreeg foto's te zien van mannen met verschillende gelaatsuitdrukkingen, die overeenstemden met een bepaalde gemoedstoestand. Eerder onderzoek toonde al aan dat paarden mensen en paarden die ze al eerder hebben gezien, kunnen herkennen op foto's. Ze lijken foto's dus op dezelfde manier te zien als wij. Sommige paarden probeerden de foto's vanuit verschillende hoeken te bekijken, alsof ze de rest van de afgebeelde persoon ook wilden vinden.

De paarden reageerden op een welbepaalde manier op een kwade gelaatsuitdrukking, volgens de onderzoekers. Ze bekeken die beelden vooral met hun linkeroog. Informatie die via het linkeroog binnenkomt, wordt verwerkt in de rechterhersenhelft. De rechterhersenhelft is meer betrokken bij het verwerken van bedreigende en negatieve stimuli. Vooral dat resultaat zegt erg veel, volgens professor Karen McComb: "Het geeft ons een inzicht in hoe paarden de situatie bekijken en toont duidelijk aan dat ze die als negatief percipiëren. Ook de verhoogde hartslag ondersteunt dat idee. Als je dus met een negatieve gemoedstoestand bezig bent met het paard, zal het dier dat opmerken. Het zal wellicht ook een negatieve impact hebben op het gedrag en de fysiologie."

Het zou kunnen dat veel andere dieren ons ook beter begrijpen dan we denken. Onderzoekster Smith zegt dat sociale zoogdieren bepaalde gelaatsuitdrukkingen delen, ondanks de verschillende gelaatsstructuren. Angst komt bijvoorbeeld bij veel dieren tot uiting in opengesperde ogen en wijde neusgaten. Ze zegt: "Sociale zoogdieren willen in het algemeen gelaatsuitdrukkingen begrijpen, omdat het een erg belangrijke vaardigheid is om te overleven. Die vaardigheid kunnen ze dus ook gebruiken om de emoties van een andere diersoort in te schatten wanneer dat van pas komt."

Empathie en de 'theory of mind' (het vermogen om zich een beeld te vormen van het perspectief van een ander en indirect ook van zichzelf, en zo zelfs toekomstig gedrag van anderen te voorspellen) zijn moeilijker om voor andere diersoorten te bewijzen. Het lijkt er wel op dat paarden zeer gevoelig zijn voor onze gevoelens en voor die van paarden die ze kennen. De onderzoekers zeggen: "Er is bijvoorbeeld bewijs dat wanneer een groom of een ruiter gestresseerd is, dat kan leiden tot verhoogde stress bij het paard. Paarden zullen ook een kuddegenoot troosten."

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:00

Niets nieuws!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:04

ariatje schreef:
Niets nieuws!

Nou... dat van het linkeroog is voor mij wel degelijk nieuw.

Straww_

Re: Onderzoek: paarden herkennen gelaatsuitdrukkingen van mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:08

Ik vind het ook nieuws, lijkt me vooral een lastig onderzoek om uit te voeren. Interessant!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:22

LiesbethDW schreef:
Paarden zijn een van de weinige diersoorten waarvan bekend is dat ze menselijke gelaatsuitdrukkingen kunnen lezen. Tot nu kon werd aangekomen dat enkel honden dat konden.

Erg interessant dit! Vanavond even uitgebreid bekijken :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:24

Sommige paarden probeerden de foto's vanuit verschillende hoeken te bekijken, alsof ze de rest van de afgebeelde persoon ook wilden vinden.

Of.. ze dachten dat de onderzoeker ook nog een snoepje in zijn hand had en gingen daar naar op zoek. Of ze snapten er niks van en bekeken daarom de foto van alle kanten.

Moeilijk te geloven dat ze op zoek zijn naar de rest van de persoon.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:27

Supervixen schreef:
Sommige paarden probeerden de foto's vanuit verschillende hoeken te bekijken, alsof ze de rest van de afgebeelde persoon ook wilden vinden.

Of.. ze dachten dat de onderzoeker ook nog een snoepje in zijn hand had en gingen daar naar op zoek. Of ze snapten er niks van en bekeken daarom de foto van alle kanten.

Moeilijk te geloven dat ze op zoek zijn naar de rest van de persoon.

Doe jij nu de aanname dat die foto's werden vastgehouden door een onderzoeker? Wie weet stonden ze wel op een statief?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:35

Dan bekeken ze het statief van alle kanten omdat ze dat nooit hebben gezien :')
Nee zonder gein, het verder zoeken naar de rest van het lijf als het paard een afbeelding van een mensenhoofd ziet... gaat er bij mij niet goed in. Maar misschien moet ik het eens bij ons op stal uitproberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:34

Of je zoekt gewoon dat onderzoek even op. Dan weet je in elk geval welke opstelling je thuis moet neerzetten :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:35

Mij was wel bekend dat ze emoties feilloos kunnen aanvullen. Het ene paard beter dan het andere maar ik heb een merrie gehad die feilloos aanvoelde in welke gemoedstoestand ik was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:45

Dat van dat linkeroog wist ik ook niet. Grappig, want verschillende NH-guru's (oa Parelli) vinden het een teken van dominantie als een paard voor je staat en je met één oog bekijkt, en eisen daarom dat het paard altijd met een recht hoofd en 'twee ogen' voor ze staat. :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:53

Persoonlijk ben ik meer onder de indruk van het idee dat paarden plaatjes begrijpen dan dat ze zien in wat voor een bui iemand is. Al had ik het kunnen weten toen de dames de plaatjes van knappe hengsten probeerden op te likken. :P

Je gemoedstoestand aflezen van je gezicht (en hoe je praat en beweegt) en daar op reageren is een eitje voor een dier. Meer dan genoeg anekdotes over. Bij paarden, honden én katten.
Dat paarden blijkbaar dus van plaatjes al kunnen zien dat iemand boos of blij is, dát is nieuws en wat mij betreft veel meer het onderzoeken waard.

Ik ga van de week maar eens met een plaatjesboek langs stal. Kijken of het spul heftiger reageert op interessante plaatjes, zoals appels en wortels, dan op plaatjes van dingen waar ze niks mee hebben.

Trouwens, was er niet al iets van een onderzoek of zo over met welke kant een paard een object 'scant' en dat je enge dingen van twee kanten moet laten zien voordat ze als 'toch niet eng' geclassificeerd kunnen worden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:57

De verbazing en verontwaardiging op mijn gezicht is kennelijk nog steeds niet tot de mijne doorgedrongen. Hij houdt meer van z'n modderbad dan van mij |(

Leuk dat dit nu is bevestigd, al verbaast het me niet heel erg.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:56

Interessant! Bepaalde delen kende ik, andere geloofde ik in ieder geval stellig. Leuk dat deze nu ook echt bewezen worden! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:52

Dat paarden gezichtsuitdrukking herkennen had ik al wel eens bedacht, mooi dat dat dan ook bewezen is. Maar wat me nou zo vreselijk stoort is dit:
Citaat:
"Het zou kunnen dat paarden die vaardigheid hebben ontwikkeld tijdens de 6000 jaar dat ze samenleven met mensen, of dat individuele paarden het in de loop van hun leven leren. Voor honden is het al aangetoond dat familiariteit hun vermogen om emoties te erkennen verbetert. Dat ondersteunt het idee dat dat vermogen minstens gedeeltelijk gebaseerd is op persoonlijke ervaring."

De auteur denkt weer eens dat de mens heel belangrijk is. Ik denk dat het helpt te overleven als je gezichtsuitdrukkingen kunt interpreteren. Maar dan niet alleen die van de mens maar van een roofdier als bijvoorbeeld een grote kat. Een paard(achtige) kan het verschil echt wel zien tussen een lamballende verveelde leeuw en een leeuw die boodschappen aan het doen is. De historie van deze vaardigheid is zoals alles gericht op overleven en veel veel ouder dan de mens met paarden omgaat. Per slot van zaken is dat pas 6000 jaar, een fractie van de evolutie van het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:57

Mrie, het gaat toch om het lezen van gezichtsuitdrukkingen van mensen?

Een leeuw is een stukje instinct en een paard in het wild heeft niets met een gedomesticeerd dier. Een kudde paarden of een roedel honden hebben een heel verschillende opbouw als ik me niet vergis.

Dus ik denk dat in het geval van de paarden, de mens wel degelijk zeer belangrijk is geweest. Voor honden natuurlijk niet minder, maar wel op een andere manier.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:02

Waarin verschillen de uitdrukkingen van katten olifanten of wolven van elkaar als het gaat om gezichtsuitdrukking. Gezichtsuitdrukking is onder zoogdieren redelijk universeel. Ja een olifant met de blik ik ga je verscheuren kom je niet zo snel tegen, dat is meer iets voor een roofdier. Maar zo groot zijn de verschillen niet.
Laatst bijgewerkt door mrie op 10-02-16 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:03

Gevoelsmatig weet je wel dat paarden je gemoedstoestand voelen. Maar dat van dat linkeroog wist ik ook niet in combi van het meten dan van verhoogde hartslag hetgeen wijst op stress.
Dat ze ook de plaatjes uitgebreid bekijken en ook om de plaatjes heen kijken om te zien of er meer is. Dat herken ik wel van mijn honden. Leuk onderzoek.
Jammer genoeg heb ik mijn paard niet aan huis. Ik denk dat met een paard aan huis je band met het paard ook heel anders wordt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:04

Huh hoe dan? Ik dacht toch echt dat paarden weinig van ons gezicht konden zien als we dichtbij staan aangezien paarden verziend zijn... En hier geloof ik sowieso geen snars van: 'Het zou betekenen dat ze onze gemoedstoestand kunnen inschatten en zich daarin kunnen inleven'
Als ze het al zouden herkennen zou dat puur te maken hebben met associaties, kijken we blij dan betekend dat het paard beloond is geweest en dit positief heeft ervaren en andersom ook. Maar nogmaals van honden wist ik het en van katten kan ik me het ook voorstellen, maar dieren zoals paarden, konijnen??? :n
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 10-02-16 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:04

mrie schreef:
Waarin verschillen de uitdrukkingen van katten olifanten of wolven van elkaar als het gaat om gezichtsuitdrukking. Gezichtsuitdrukking is onder zoogdieren redelijk universeel. Ja een olifant met de blik ik ga je verscheuren kom je niet zo snel tegen, dat is meer iets voor een roof dier. Maar zo groot zijn de verschillen niet.

Euh... heb je hier een bron voor?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:23

mrie schreef:
Waarin verschillen de uitdrukkingen van katten olifanten of wolven van elkaar als het gaat om gezichtsuitdrukking. Gezichtsuitdrukking is onder zoogdieren redelijk universeel. Ja een olifant met de blik ik ga je verscheuren kom je niet zo snel tegen, dat is meer iets voor een roofdier. Maar zo groot zijn de verschillen niet.

Nog nooit een natuurdocumentaire gezien, waarin een Afrikaanse olifant stier woedend op de cameraploeg afgaat? Als die te dichtbij komen......ik wel in ieder geval en geloof me; ook olifanten kunnen hun gezicht op kill zetten. Is no problemo voor ze.

Ben het overigens zeker met je eens; zoogdieren gebruiken ook gezichtsuitdrukkingen onder elkaar, en zeker niet alleen in hun omgang met de mens. Ik deel daarom ook zeker jouw irritatiepuntje :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:27

xxCYNNxx schreef:
mrie schreef:

ehm een hele goede vriendin (ouder dan ik, was vroeger een oppas) die is in india aangevallen door olifanten samen met haar vriend toendertijd, is een jaar of 8 geleden alweer en ze hebben er van alles aan over gehouden, meer gebroken dan niet gebroken, zij heeft een verbrijzelde schouder overgehouden en hij vooral heel veel pijn, kon niet zelfstandig plassen. Maar in India waren ze een soort van wonder omdat de meeste het er niet levend vanaf brengen als ze worden aangevallen door olifanten :n

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:16

mrie schreef:

Misschien, maar menselijke gelaatsuitdrukkingen, en dan vooral lachen, zijn toch redelijk uniek... 'Lachen' met de tanden bloot heeft een heel andere betekenis bij andere primaten bijvoorbeeld...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:43

xyzutu2 schreef:
Dat van dat linkeroog wist ik ook niet. Grappig, want verschillende NH-guru's (oa Parelli) vinden het een teken van dominantie als een paard voor je staat en je met één oog bekijkt, en eisen daarom dat het paard altijd met een recht hoofd en 'twee ogen' voor ze staat. :')

Niet perse een teken van dominantie, kan ook ongemak/angst zijn volgens die nh guru's, een het paard kan je niet aankijken met 2 ogen ipv een wil je niet aankijken met 2 ogen.

En geen kwestie van eisen en ook zeker niet altijd. Make vs want... Je wil dat je paard je met 2 ogen en 2 oren kan bekijken, als dat niet zo is is er wat aan de hand wat opgelost moet worden. Los het probleem op, of dat nu uit dominantie of uit onzekerheid/angst komt en het paard zal je met 2 ogen aankijken.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:44