Nieuwe FEI richtlijnen registratie paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Nieuwe FEI richtlijnen registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 10:49

http://www.hoefnet.nl

Onlangs heeft de FEI bekend gemaakt dat zij verschillende regels met betrekking tot de registratie van paarden verandert. Om een betere identificatie en traceerbaarheid van het paard op evenementen en tijdens internationale reizen te bewerkstelligen, passen overheidsinstanties en regelgevers de wetgeving regelmatig aan. Mede als gevolg van dergelijke veranderingen worden de vernieuwde FEI-regels doorgevoerd.

De aanpassingen van de FEI betreffen de richtlijnen voor het registreren van de paarden. Eén van de aanpassingen heeft betrekking op de paardennaam. Hierin staat beschreven dat voor alle paarden die vanaf 1 januari 2016 worden geregistreerd onder een andere naam dan de stamboeknaam (originele paspoortnaam) er kosten in rekening worden gebracht.

Deze kosten, €200,- voor de registratie van een afwijkende stamboeknaam en € 1000,- wanneer het een commerciële naamswijziging betreft, zijn opgelegd door de FEI en niet door de KNHS.

Daarnaast volgt vanaf 1 januari 2017 de verplichting om bij ieder nieuw te registreren paard, het diagram, de beschrijving en het eigenaarsgedeelte uit het (FEI)paspoort te uploaden in de FEI database.

NatasjavE

Re: Nieuwe FEI richtlijnen registratie paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:56

Nou ben benieuwd of de FEI dan wel de stamboeknaam aan kan.

De KNHS namelijk niet.

Mijn paard heet Bazinetty II maar dat kan bij de KNHS alleen als Bazinetty 2 of Bazinetty I I...
Beetje raar maar de database kan geen twee hoofdletters naast elkaar plaatsen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:14

Oh echt Natasja? Wat knullig }:0 .
Ik had bij aanvraag van de startkaart vooraf al besloten de II achter de naam maar weg te laten. Leuk voor de fokker dat die dat zo bedacht heeft, maar het heeft voor mij geen meerwaarde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:27

Werd een keertje tijd, vind het zo'n flauwekul om de stamboeknaam te veranderen. Dan kunnen we tenminste onze fokprodukten terugvinden.
Geldt het nu alleen voor de FEI registratie of ook voor de paarden die hier een B proefje lopen? Dat wordt uut het Engelse stuk niet helemaal duidelijk.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:33

Ben ook wel benieuwd of het alleen via het FEI geld, of ook voor de "basissport".
Zou jammer zijn als je er als basisruiter ook voor moet gaan betalen, word nou over het algemeen niet altijd heel blij van de stamboeknamen :=

Janderegelaa, kun je ze niet gewoon via het stamboeknr terug vinden dan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:36

Ik neem aan dat het alleen voor aanschaf van FEI paspoort geldt. En de KNHS kennende brengen ze dan gewoon het dubbele tarief in rekening :+

FEI paspoort is in NL ook veel duurder dan in omringende landen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:36

Roodvos schreef:
Oh echt Natasja? Wat knullig }:0 .
Ik had bij aanvraag van de startkaart vooraf al besloten de II achter de naam maar weg te laten. Leuk voor de fokker dat die dat zo bedacht heeft, maar het heeft voor mij geen meerwaarde.

Ja ik vond het II erachter juist leuk.

Juist omdat ik oma Bazinetty ook gekend heb.

Maar goed....dat kan dus niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:39

magic_lover schreef:
Janderegelaa, kun je ze niet gewoon via het stamboeknr terug vinden dan?

Als ze naar het buitenland vertrekken wordt dat niet automatisch bijgehouden bij het KWPN.
Wil je dan een predikaat wil hebben bij je merrie moet je het zelf nazoeken.

Hebben ze dan een andere naam gekregen maakt dat het zoeken wel lastiger.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 11:45

Dat ben ik op zich wel met je eens hoor Jan, mits de fokkers hun dieren dan ook een beetje een normale naam meegeven. Heb eens iets gelezen over een fokker die zijn paarden naar straatmeubilair noemt. Nou, mooi niet dat ik met “Bushokje” op concours zou gaan. En dan zijn er ook fokkers met nog minder inspiratie, die hun hengstveulen gewoon alleen de beginletter van het jaar geven. Moet je met H de baan in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:00

Ja dat laatste is wel een beetje onhandig :')

Je kan een hengst best met naam afleveren.

Straatmeubilair? :?

Ken wel de paarden van de heer Melissen: Kleurenfoto en Agfa Klick.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:02

Als fokkers dan paarden beetje fatsoenlijke namen geven helpt het ook.

Ik vind het geldklopperij en als fokker kan je via de knhs ook vast wel de sportnaam van je fok producten achter halen.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 03-02-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:04

Sannnn schreef:
Als fokkers dan paarden beetje fatsoenlijke namen geven helpt het ook.

Ik vind het geldklopperij en als fokker kan je via de knhs ook vast wel de soortnaam van je fok producten achter halen.

Maar dus niet als het paard in het buitenland is :)

En wat jij een mooie naam vind, vind ik misschien wel afschuwelijk.

Heb ik mijn best gedaan op een naam maar daar kan jij niks aan vinden.

Wellicht zou het beter werken dat op een start document gewoon standaard de stamboeknaam vermeld wordt naast de sportnaam.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 03-02-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:07

Ook niet via levens nummer o.i.d bij de FEI Horse Search website?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:10

Sannnn schreef:

Dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Heb nooit een paard hoeven zoeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:18

NatasjavE schreef:
Sannnn schreef:

Dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Heb nooit een paard hoeven zoeken.

FEI heeft alleen het FEI nummer op de site staan. Je kunt ook zoeken op historische naam dat wel. Maar als een paard geen FEI is en naar het buitenland dan wordt het lastig zoeken. Dan heb je alleen wedstrijd uitslagen. Dus ik hoop dat het overal doorgevoerd wordt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:26

Maar dat heb je nu nog steeds want het geld enkel voor de FEI.
https://data.fei.org/Horse/Search.aspx via geboortedatum kan je zoeken dus dan maken naamswijzigingen weinig uit voor paarden die starten onder de FEI.

Als je de startnaam bij de knhs al wijzigt doet de FEI weinig behalve bij aanvraag FEI nummer een nummer aanmaken voor zo ver ik weet. Dit is zo gedaan dus die 200 euro is mijn inziens onnodig als je paard zijn naam wilt wijzigen omdat je de naam van de fokker wilt wijzigen omdat je die echt niet mooi vind... Jij bent degene die met het paard moet rijden, niet de fokker.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:41

wat een flauwekul. ik noem mijn paarden altijd allemaal anders omdat ik de namen over het algemeen gewoon niet echt mooi en origineel vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:48

Geldt dit ook voor de basissport? Dat kan ik er even niet uit opmaken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:42

Especial schreef:
Geldt dit ook voor de basissport? Dat kan ik er even niet uit opmaken.

Het zou mij niets verbazen als de KNHS dat ook doet omdat ze er heel expliciet bij zeggen dat de FEI het bepaald heeft en niet zij.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:43

Sannnn schreef:
Maar dat heb je nu nog steeds want het geld enkel voor de FEI.
https://data.fei.org/Horse/Search.aspx via geboortedatum kan je zoeken dus dan maken naamswijzigingen weinig uit voor paarden die starten onder de FEI.

Als je de startnaam bij de knhs al wijzigt doet de FEI weinig behalve bij aanvraag FEI nummer een nummer aanmaken voor zo ver ik weet. Dit is zo gedaan dus die 200 euro is mijn inziens onnodig als je paard zijn naam wilt wijzigen omdat je de naam van de fokker wilt wijzigen omdat je die echt niet mooi vind... Jij bent degene die met het paard moet rijden, niet de fokker.

FEI neemt wel de paspoortnaam van het paard over en dat is niet de sportnaam.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:49

Maar dat was vorig jaar toch ook al?
Mijn pony haar wedstrijdnaam was al met stalnaam ervoor en in 2014 heb ik bij het stamboek een stalnaam aangevraagd. Mijn fokproducten die nog in eigendom waren hebben toen de stalnaam ervoor gekregen als stamboeknaam. Vorig jaar is bij één van deze pony's een FEI paspoort aangevraagd en kon ik kiezen. Of zonder stalnaam ervoor of €850,- betalen. Dit omdat de stalnaam niet op de eerste pagina van het paspoort vermeld staat. (deze mag niet gewijzigd worden) maar verderop in het paspoort. Omdat ik het bedrag nogal hoog vond heb ik maar gekozen voor de eerste optie maar ik vind het erg jammer. -O-

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 21:24

Roodvos schreef:
Dat ben ik op zich wel met je eens hoor Jan, mits de fokkers hun dieren dan ook een beetje een normale naam meegeven. Heb eens iets gelezen over een fokker die zijn paarden naar straatmeubilair noemt. Nou, mooi niet dat ik met “Bushokje” op concours zou gaan. En dan zijn er ook fokkers met nog minder inspiratie, die hun hengstveulen gewoon alleen de beginletter van het jaar geven. Moet je met H de baan in.

Die van mij heette M .... roepnaam Gerard. Nou, allebei dusnie hè.... :n

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:28

Tja sommige paarden hebben nou eenmaal een Domme naam of alleen de Letter van het jaar .
Beetje jammer !
Moet zeggen dat we op werk eigenlijk altijd de orginele stamboek naam gebruiken . Maar 1 keer meegemaakt dat we een dier echt anders noemde maar die had ook een vreselijke stamboek naam .
Ze hebben wel bijnamen soms
Mijn eigen paarden hebben ik altijd onder hun stamboek naam gehouden .
Alleen mijn huidige dame heb ik de laatste letter weg laten halen bij stamboek opname . Want dat was te sullig om die te laten staan .
Vindt op zich niets mis met gewoon onder orginele namen te starten .
Makkelijker met terug zoeken van fok producten

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:36

Ik heb het ook altijd bij de originele stamboeknamen gehouden. Vind het heel vreemd om een dier wat al jaren aan een naam gewend plots om te dopen.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 09:46

Refagreni schreef:
Ik heb het ook altijd bij de originele stamboeknamen gehouden. Vind het heel vreemd om een dier wat al jaren aan een naam gewend plots om te dopen.

Haha ik geloof niet dat ze echt in de gaten hebben hoe ze op de startlijst staan.....