Rioso van de Kapel met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Rioso van de Kapel met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:39

bokt.nl / www.studforlife.com

Na tien jaar onder het zadel van Constant Van Paesschen kan de 15-jarige Rioso van de Kapel (v. Idem d'Azur) genieten van een welverdiend pensioen. Ze zal nu beginnen aan haar carrière als fokmerrie. Het einde van een belangrijk hoofdstuk voor Van Paesschen, die zijn eerste stappen op het internationale niveau zette met het paard. "Rioso en Constant, dat is een mooi verhaal," zeggen de ouders van Van Paesschen. "Het is met haar dat hij bij de junioren gestart is, geëvolueerd is naar de young riders en uiteindelijk de overgang gemaakt heeft naar de senioren. Die twee zijn samen opgegroeid."

Rioso is al een decennium eigendom van het Van Paesschen Equestrian Center. De vosmerrie is dus echt een lid van de familie. "We hebben haar nooit willen verkopen en wilden haar altijd houden voor Constant. Ze heeft niet het gemakkelijkste karakter, maar had altijd al een groot hart voor Constant. Ze heeft alles gegeven en verdient een mooi pensioen. Rioso was een uitstekend paard voor snelheidsproeven, een van de snelste paarden ter wereld. We hopen dan ook op veulens van haar."

Het moment is goed gekozen, want de opvolging is verzekerd. Het Van Paesschen Equestrian Center beschikt intussen over een aantal jonge en veelbelovende paarden.

"Rioso is altijd een fantastisch paard geweest met een uitstekende mentaliteit," zegt Constant Van Paesschen. "Ze heeft me erg veel geleerd en we hebben zo vaak gewonnen samen. Als jong paard won ze al veel, en daar is ze nooit mee gestopt. Rioso deed altijd alles om te winnen. Ze wist altijd waar ze naartoe moest. Ik moest nooit veel nadenken over hoe ik mijn bochten moest nemen, ze nam die altijd alleen. Rioso heeft altijd alles gegeven."

Met Rioso kon Constant zich in 2009 kwalificeren voor het Europees Kampioenschap in Hoofddorp. In dat jaar wonnen ze ook het Belgisch Kampioenschap. Een aantal overwinningen springen er voor Constant bovenuit: "Doha 2013, dat was erg bijzonder. We werden derde in de Global Champions Tour, tussen alle grote namen. We eindigden vlak na Patrice Delayeau en Harrie Smolders! Ook de overwinningen in Monaco en Parijs, in de zomer van 2014, zijn onvergetelijk."

kally

Re: Rioso van de Kapel met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:36

Mooi om te lezen, en hopelijk voor Rioso nog een mooi leven als moeders zijnde!