Brandweer helpt "oude bekende" weer op de been

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Brandweer helpt "oude bekende" weer op de been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:54

http://www.regio15.nl
Ingezonden door horzy

De ongeveer 30 jaar oude merrie 'Nora' kon donderdagmiddag niet meer zelf in de benen komen, in haar stal aan de Lange Broekweg.

De brandweer werd daarom ongeveer kwart voor vijf gebeld met de vraag of die iets kon betekenen voor de edele viervoeter.
Aangezien de brandweer vindt dat zij er zijn voor het redden van mens EN dier, werd daarom direct de tankautospuit van kazerne Naaldwijk ter plaatse gestuurd, even later gevolgd door het hulpverleningsvoertuig van kazerne De Lier.

De enthousiaste brandweermensen hebben, gebruikmakend van een balk in de stal, het paard omhoog gehesen en daarna deed Nora de rest. Hierna heeft zij samen met de eigenaar een stukje kunnen 'uitlopen'.

Het is niet de eerste keer dat Nora op deze manier weer op de been geholpen wordt. Eind 2014 hielp de brandweer de merrie ook overeind.

Klik op de bronlink voor de foto's.

Zie eerder:
[VN] Brandweer helpt gevallen paard overeind

lovehaffie

Re: Brandweer helpt "oude bekende" weer op de been

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:55

Misschien handig om te vermelden dat dit een bericht van afgelopen Donderdag was en niet van vandaag... Dacht al huh 2x in 1 week?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 22:58

Excuus.... niet goed genoeg overgelezen! Heb het aangepast.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:28

zo die horzy wil wel duidelijk een punt maken zeg :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 06:26

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:02

Misschien een idee voor de eigenaren om na te denken over de kwaliteit van leven als het dier niet meer zelf in de benen kan komen. Desondanks, goede actie van de brandweer!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:22

Captain schreef:
Misschien een idee voor de eigenaren om na te denken over de kwaliteit van leven als het dier niet meer zelf in de benen kan komen. Desondanks, goede actie van de brandweer!

Precies mijn gedachte...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:40

Amaris schreef:
Captain schreef:

Precies mijn gedachte...

Hier ook zelfde gedachte.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:43

Als iedereen die gedachte heeft zullen de eigenaren er zelf ook wel opgekomen zijn, denken jullie niet...

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:46

Laatste keer dat het gebeurde was dik een jaar terug, dus kan zijn dat het paard gewoon weer uitvegeleden oid.
Mocht het meerdere keren per jaar gebeuren dan zouden ze er wat aan moeten doen, maar als het paard verder niks heeft en gewoon een keer per jaar oid zijn balans verliest en door gladde ondergrond of wat dan ook niet overeind komen kan dan zou ik het sneu vinden om het gelijk maar einde oefening te noemen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:55

Als het paardje uitgegleden is om klem gelegen heeft valt er weinig te zeggen over haar kwaliteit van leven. Als het indd iedere week voor komt, ze te zwak is om zelf overeind te komen… tja dan hoop ik dat de eigenaren de juiste beslissing maken. Alsnog super van de brandweer dat ze het paardje overeind getakeld hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:03

xxrossiexx schreef:
zo die horzy wil wel duidelijk een punt maken zeg :o

En gelijk heeft hij of zij. Als zo'n dier door de brandweer in de benen geholpen moet worden en dat ook nog eens niet de 1e keer is, dan moet je gewoon eerlijk gaan worden naar dat dier. Ze gaat er echt niet op beteren. Als ze straks in het begin vd avond gaat liggen en de hele nacht niet op kan staan omdat ze niet in de benen komt dan gaat dat ook ten koste van haar gezondheid. Nee, dit soort praktijken zou iemand voor de eigenaar moeten beslissen.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:24

Als buitenstaander moet je hier niet zo snel over oordelen. Wij hebben ook een paard (KWPN) gehad dat op oude leeftijd moeite had met opstaan. Verder was ze kerngezond en jolig, ze speelde nog met ons andere paard en maakte in de wei nog menig bokkesprongetje. Gelukkig konden we haar met vrienden altijd snel overeind krijgen en was ze nooit in paniek. Een keer moesten we de brandweer bellen, dat was op nieuwjaarsdag 's ochtends vroeg, ze kwamen met wel 15 man. Toen ze er zelf geen zin meer in had, als je een paard zolang hebt en ze staat ook nog eens aan huis heb je dat echt wel door, hebben we haar laten inslapen. Ze was toen 34 jaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:31

Dus nadat de brandweer moest komen heb je haar laten in slapen?
Je weet ook dat het al de 2e keer is dat de brandweer dit paard in de benen moet helpen op relatief korte tijd?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:38

Tijdens mijn stage op een paardenkliniek zijn we ook een keer gebeld voor een paard die niet overeind kon komen. Dier was in de paddock in de modder gaan liggen en door de gladheid lukte het niet meer. Die hebben we toen met z'n allen overeind kunnen trekken. Soms liggen ze gewoon echt even slecht terwijl er normaal niks aan de hand is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:49

Dit dier heeft minimaal 8 jaar al moeite met opstaan. Heeft al heel vaak de brandweer hulp nodig gehad.
Dit paard is klaar en nee...de eigenaresse gaat dat niet inzien.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:04

Ayasha schreef:
Dus nadat de brandweer moest komen heb je haar laten in slapen?
Je weet ook dat het al de 2e keer is dat de brandweer dit paard in de benen moet helpen op relatief korte tijd?

Nee, ze heeft daarna nog zeker 1 jaar geleefd. Het was echt niet zo'n drama om haar weer rechtop te krijgen. Soms kreeg mijn man haar in z'n eentje rechtop. Het klinkt raar maar je krijgt er handigheid in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:57

Tja het spijt me, maar dat vind ik niet eerlijk tov het paard. Dat is egoïsme ten koste van het paard. Want neen, een paard zal geen zwakte tonen zolang ie nog anders kan. Dat is instinct. Dus dat die daarna weer rende zegt niks.
Heb hier eentje gehad die op een of andere vreemde manier zich in de draad vast gerolt had (1.5 hectare hebben maar toch vlakbij de draad rollen he. :roll: ). Was een A'tje die we met drie man na controle van de DA met behulp vd DA terug in de benen gekregen hebben en ondanks dat noch wij, noch de DA wisten of ie het zou redden (op het moment dat ie in de benen kwam was er meer hoop omdat zijn hartslag enz wel goed was en hij ook at maar we wisten niet hoe ie vanbinnen was natuurlijk. Dat zouden we de volgende uren vanzelf gaan zien) ging die ook meteen weer stappen. Die had écht wel last van zijn lijf en was op dat moment écht niet goed maar hij liep wel.
Is overigens helemaal goed gekomen. DA is een aantal dagen langs blijven komen en was 24/24 standby moest het zijn dat er toch tekenen kwamen dat hij te veel geleden had vanbinnen om hem verder lijden te besparen. Als je ziet hoe die uit zag en toch bleef lopen, dan besef je ineens vanzelf hoe sterk dat instinct nog is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:06

Woogy schreef:
Dit dier heeft minimaal 8 jaar al moeite met opstaan. Heeft al heel vaak de brandweer hulp nodig gehad.
Dit paard is klaar en nee...de eigenaresse gaat dat niet inzien.

Oei.... dat klinkt niet goed.

jij kent de situatie?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:26

Dit paard ligt gewoon in stal met bodembedekking. Dus niet op gladde ondergrond of uitgegleden.

Ik ben dan toch ook echt geneigd om te zeggen dat ze dus zodanig oud geworden is dat ze zelf gewoon niet meer kan opstaan, zelfs niet onder goede omstandigheden.
En dat moet je als eigenaar kunnen respecteren en accepteren, zeker als dit niet de eerste keer is. Hoe lang ligt het paard er al niet? En hoe lang ligt het de volgende keer te vechten voordat ze gevonden wordt ...

Ik ken de situatie niet persoonlijk, maar kan wel uit persoonlijke ervaring zeggen dat het voor mij juist een trigger was om mijn oude merrie te laten gaan toen ze in stal niet meer zelf kon op staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:15

mrie schreef:
Als iedereen die gedachte heeft zullen de eigenaren er zelf ook wel opgekomen zijn, denken jullie niet...

Vraag ik me af, mensen zijn vaak wat blind als het henzelf overkomt :j Komt immers iets meer emotie bij kijken, dan de mensen hier..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:25

Juist als het je eigen paard betreft en je weet dat emoties een grote rol spelen, moet je het welzijn niet uit het oog verliezen.
30 jaar en in stal niet meer kunnen op staan .. dat zegt mij genoeg.
Echt, iedereen moet zijn eigen keuzes maken, maar ik vind dat niet dierwaardig.
Het gaat niet om een jong paard wat vastligt of ergens in gegleden is, geen eenmalig incident hè ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:32

Ik ben het er ook helemaal mee eens hoor, ik had zo niet door willen gaan, dit is niet meer paardwaardig :n

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:20

Ben het er helemaal mee eens dat je altijd in het belang van het paard moet handelen en je eigen emoties opzij moet zetten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:51

Tja, mijn oude verzorgpaard hebben ze vroeger ook tot 3 keer toe in stal overeind moeten takelen toen hij ouder werd (25+). Na de 2e keer dreigde de eigenaresse hem bij de 3e keer in te laten slapen. Vervolgens heeft hij er ruim 3 jaar geen problemen meer gehad tot hij op weer 'klem' (is een groot woord voor een paard wat midden in zijn stal lag en desondanks niet de ruimte en kracht had om overeind te komen) lag. Weer overeind getakeld en net als de vorige keer met zijn moatie in de binnenbak laten overnachten. Waar het de vorige keren in de binnenbak nog goed ging, ging het de laatste keer niet meer goed. Hij miste de kracht in zijn benen om overeind te komen en toen heeft zijn eigenaresse ook besloten dat het mooi was geweest en heeft hem laten inslapen.

Ik denk dat je zo wel naar het paard als de situatie moet kijken. Een groot (ouder) paard heeft nu eenmaal meer ruimte nodig om overeind te komen dan een jong paard.
Mijn verzorgpaard heeft ruim 15 jaar in een en dezelfde stal gestaan en tot de laatste jaren nooit problemen gehad om overeind te komen.