Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 18:21

* http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl
Ingezonden door Bokker Janine1990

Op 1 april 2016 gaan de nieuwe KNHS-dressuurproeven in. De nieuwe proeven zijn vanaf 1 maart beschikbaar en in de tussentijd volgt zoveel mogelijk informatie over de wijzigingen. In onze serie over de nieuwe dressuurproeven is nu de klasse M aan de beurt.

De meeste wijzigingen zitten in de M2. Misschien geen verrassing, want juist de M2 wordt door velen als ‘te moeilijk’ bestempeld. De nieuwe M2 proeven zijn veel vloeiender geworden en dat komt omdat niet alle oefeningen meer in alle proeven worden gevraagd. Qua opbouw in moeilijkheidsgraad heeft de M2 straks een nog betere aansluiting op zowel M1 als Z1.

1. WAT IS BELANGRIJK IN DE KLASSE M?
Belangrijk in de klasse M is dat het paard weer een stukje meer gesloten en bij elkaar gereden wordt dan in de L. Het paard is in de M iets meer gedragen dan horizontaal en dat betekent dat het gewicht verder naar de achterhand wordt verplaatst. Het is niet erg als dat nog niet de hele proef lukt, maar er moet wel verschil zijn met het horizontale evenwicht zoals in de L. Verzameling wordt in de nieuwe proeven pas vanaf de klasse Z gevraagd, en dus niet meer in het M2.

2. WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE WIJZIGINGEN IN DE KLASSE M?
In de klasse M worden de overgangen, net als nu, niet-progressief. In de M1 is het nog niet heel erg als er tijdens een overgang nog een pasje in een tussenliggende gang getoond wordt, maar in het M2 wordt dat wel zwaarder aangerekend. Hieronder staan de meest relevante veranderingen:

Contragalop
In de klasse M1 wordt de lijn in contragalop anders. Zo wordt de gebroken lijn 5 meter vervangen door een gebroken lijn van 8-10 meter.

Uitgestrekte stap naar M2
Wie de wijzigingen in de klasse B en L heeft gevolgd, heeft waarschijnlijk al gezien dat in de B en L1 straks verruimingen worden gevraagd en middengangen pas vanaf de L2. De uitgestrekte stap verhuist logischerwijs dan ook van de M1 naar de M2.

Halsstrekken
Vanaf 1 april 2016 zit het halsstrekken in alle klassen t/m de klasse Z2, dus ook in de M1 en M2. Halsstrekken kan op zowel de volte als op de diagonaal worden gevraagd: op een rechte lijn kan de rechtgerichtheid immers nog beter worden beoordeeld. Tijdens het halsstrekken mag je in de M1 en M2 naar keuze lichtrijden of doorzitten (zie ook het volgende punt).

Doorzitten en soms lichtrijden
Vanaf de klasse M wordt in alle proeven (nog steeds) doorzitten gevraagd. Nieuw is dat de ruiter bij het halsstrekken, de middendraf en uitgestrekte draf mag kiezen tussen doorzitten of lichtrijden. Dat vraagt iets van de rijvaardigheid en zelfkennis van de ruiter: hij of zij voelt immers het beste wat op dat moment nodig is om de oefening zo goed mogelijk uit te voeren. De jury beoordeelt de ontspanning, de harmonie, de regelmaat, de taktmatigheid en de aanleuning. En dat blijf je zien, of iemand nu lichtrijdt of doorzit.

Schouderbinnenwaarts
Vanaf de klasse M komt de schouderbinnenwaarts aan bod, een belangrijke oefening om tot meer gedragenheid te komen. In de nieuwe proeven wordt de schouderbinnenwaarts over een iets langer stuk gevraagd. Er staat dan bijvoorbeeld: F schouderbinnenwaarts, tussen B en M rechtuit. Je hebt dus meer tijd om de schouderbinnenwaarts te tonen en meer tijd om je paard daarna weer recht te stellen.

Kwartwending in M2
In de klasse M2 wordt in twee van de vier proeven een keertwending en in de andere twee proeven een kwartwending om de achterhand gevraagd. Omdat verzameling straks pas in het Z wordt gevraagd, mogen deze oefeningen iets groter worden uitgevoerd. Ze worden immers in arbeidsstap gevraagd en niet meer in verzamelde stap.

3. BITLOOS STARTEN T/M DE KLASSE M2 NA 1 APRIL 2016
Vanaf 1 april wordt verzameling niet meer in de klasse M, maar pas in het Z gevraagd. Dat betekent dat bitloos starten (dus voor winstpunten) vanaf die datum is toegestaan t/m de klasse M2 (dat is nu nog t/m de klasse L2). Goed nieuws dus voor bitloze combinaties!

4. OFFICIËLE KLASSE M2 VOOR A/B-PONY’S
In het artikel over de klasse BB en B werd bij vraag 5 al genoemd dat de aparte proeven voor A/B-pony’s vervallen en de klasse-indeling wijzigt. Zij rijden nu nog de proef van een klasse lager. Bijvoorbeeld: een A/B-combinatie in de klasse M2 rijdt nu de M1-proef van de andere ponycategorieën en paarden. In de nieuwe situatie wordt de klasse van deze combinatie gewijzigd naar M1+ het aantal behaalde winstpunten. De combinatie kan daarna wel doorgroeien naar een niveau hoger, namelijk de 'echte' klasse M2. Lees hier meer informatie over de klasse-indeling.

fleurtjeuh

Re: Nieuwe dressuurproeven: Wat verandert er in de klasse M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:33

Citaat:
BITLOOS STARTEN T/M DE KLASSE M2 NA 1 APRIL 2016
Vanaf 1 april wordt verzameling niet meer in de klasse M, maar pas in het Z gevraagd. Dat betekent dat bitloos starten (dus voor winstpunten) vanaf die datum is toegestaan t/m de klasse M2 (dat is nu nog t/m de klasse L2). Goed nieuws dus voor bitloze combinaties!

Dit vind ik een vreemde redenatie.
Omdat verzameling later wordt gevraagd, mag er nu in de M ook bitloos worden gereden.
Dat zou impliceren dat je met bitloos niet kan verzamelen, wat onzin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:35

Het M wordt het nieuwe L... :n

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:44

Relaxed schreef:

Nou wat een overdreven reactie zeg!

Er veranderd juist heel weinig!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:57

"De klasse M2 is te moeilijk."

Nee, de proef is als combinatie voor jou en je paard te moeilijk. Het ligt niet aan de proef.
En nu is hij veranderd waardoor het makkelijker wordt om naar het Z te komen. En niet doorzitten in een M2 proef? Jeetje...

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:00

Wel doorzitten in een m2 proef, maar bij het halsstrekken mag je kiezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:07

Ik ben erg benieuwd naar het aantal ruiters die bitllos gaan starten t/m M2 en naar de resultaten. Met name het M2 lijkt wel wat gemakkelijker te worden. Meer tijd om de oefeningen uit te voeren en minder verzameling wordt gevraagd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:15

Isabel_k schreef:

Nee, de proef is als combinatie voor jou en je paard te moeilijk. Het ligt niet aan de proef.
En nu is hij veranderd waardoor het makkelijker wordt om naar het Z te komen. En niet doorzitten in een M2 proef? Jeetje...

De M2 is op dit moment te moeilijk omdat er heel erg veel gevraagd wordt in een behoorlijk kleine baan. De proef kan stressvoller ervaren worden dan een Z1 proef.

Ik zie overigens niet in waarom dit het nieuwe L zou zijn? Ik vind het juist heel erg goed klinken.

Meer tijd om schouderbinnenwaarts te tonen, top! 14 meter is niet zoveel.

Contragalop scherper vind ik persoonlijk ook een stuk prettiger :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:16

Ik zou die uitdaging wel aan willen gaan om een keer bitloos m2 te starten. ..

Of het wat wordt weet ik niet.
Eerst naar oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:26

Change3x schreef:
Relaxed schreef:

Nou wat een overdreven reactie zeg!

Er veranderd juist heel weinig!

Vind je? Ze roepen al jaren dat het niveau in de hogere klassen te laag is en met deze veranderingen wordt het nog erger.. Ik citeer mezelf even uit het L topic over de wijzigingen..

Relaxed schreef:
Zo eindelijk eens tijd gehad om alles door te lezen.. Met alle veranderingen sta ik nog steeds achter mijn keuze dat ik als jurylid ben gestopt..
Er zijn best hele goede veranderingen (halsstrekken en binnenkomen AC-lijn weer terug in B/L1), maar ik vind het jammer dat veel veranderingen 'makkelijker' zijn geworden. Als je soms al ziet wat je in het M in de ring hebt, dan vraag je je af hoe ze het hebben gered en nu gaat dit denk ik nog makkelijker worden.

Zelf kiezen tussen lichtrijden en doorzitten vind ik gewoon symptoombestrijding :n Net als de grootte van de volte bepalen.. Je ruitergevoel en inzicht moet toch zo zijn dat je een volte precies uit kan rijden zoals jij hem wilt? In de B en L was dit makkelijker door een grotere volte te vragen en langzaam ga je naar 8 meter in het Z.. Nu gaan ze dit nog meer versoepelen door zelf te laten kiezen.
Verruimingen (uitgestrekte gangen) die allemaal een klasse worden doorgeschoven (snap ik ook niet, want in de middengangen moest er ook een zekere verruiming worden getoond..)
Keertwendingen die naar een kwart gaan in het M2.. Het is zo'n goede oefening qua controle van je hulpen en rechtgericht zijn.. Vroeger had je de kwart al in het M1 en de halve in het M2.. Dat had mij beter geleken nu :j En dan mag hij ook nog eens groter worden :n

Naar mijn mening stroken een groot deel van de wijzigingen niet met hetgeen de KNHS al jaren roept over te laag niveau in de hogere klasses.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:28

Janine1990 schreef:
Meer tijd om schouderbinnenwaarts te tonen, top! 14 meter is niet zoveel.

En je wilt niet weten hoeveel mensen die 14 meter al niet eens redden :n :+

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:47

Relaxed ben je gestopt met jureren door de veranderingen of ging je al stoppen?

Ik vind het halsstrekken goede toevoeging. rest had van mij hetzelfde mogen blijven. Met liever wat meer niveau al in de M1

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:14

Isabel_k schreef:

Het M2 wordt als te moeilijk gezien omdat er een aantal onlogische lijnen inzitten. Als die eruit gaan is dat al een hele verbeteringen. (Afwenden en stap een keertwending en dan meteen van hand veranderen in uitgestrekte stap, wat betekende dat je een 3 kwart keertwending moest draaien anders kom je niet uit) Voor de rest had ik zelf niet zo veel problemen met het M2.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:55

De weg naar het Z wordt nu wel erg simpel.

FT_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:29

yeah Bitloos starten!

grappig, mijn paard loopt bitloos veel fijner en ook zkr wel verzameld!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 07:44

Misschien wordt verzameling nu dan ook echt als verzameling gezien :=

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:41

Jammer dat de proeven zo simpel worden, had ze graag moeilijker gezien..
Vond niks moeilijks aan de M2 proeven, zolang je je paard gewoon voor elkaar hebt. Maarja, wie ben ik zullen we maar zeggen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:56

Geryon schreef:
Misschien wordt verzameling nu dan ook echt als verzameling gezien :=

Wie weet... ik heb vooralsnog de indruk dat verzameling hetzelfde is als je paard langzamer laten lopen bij de meeste combinaties.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:09

Ik als M2 combi vind het echt niks dat de proeven zo versimpeld worden. Nee, het gaat niet vanzelf bij mij in het M2, maar dat betekent dat ik moet zorgen dat ik m'n paard nog beter voor elkaar moet hebben om wél ruim te kunnen scoren, niet dat de proeven simpeler moeten.

De huidige overgang van het M1 naar M2 is - qua beoordeling en lijnen - groot. Wellicht wat te groot, daar kan ik me in vinden. Maar dan was het m.i. beter geweest om het M1 wat moeilijker te maken, door bijv. die kwart keertwending daar erin te zetten ipv nu in het M2.

Al moet ik nog maar zien hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Ik kan me niet voorstellen dat de huidige jury's ineens heel anders gaan kijken naar een M2 combinatie. Als ze al jaren verzameling willen zien bij de M2 combinaties, kan ik me niet voorstellen dat in de praktijk dat nu ineens per april wordt losgelaten. We gaan het zien!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:23

Kunnen we niet een petitie starten tegen de nieuwe proeven?

Ik vind het belachelijk dat er zoveel wordt veranderd en wordt vergemakkelijkt...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:29

Ik snap niet zo goed de argumentatie waarom het zo ontzettend slecht is dat de proeven makkelijker worden.... de proeven worden paardvriendelijker en voor de rest is er nog steeds een opbouwende lijn van de BB naar de ZZ-licht.
Kan iemand mij duidelijk uitleggen waarom het slecht is dat de proeven iets eenvoudiger worden?
Vaker eerste zal je niet worden er rijden nog steeds dezelfde ruiters mee... Ja misschien zal je makkelijker een winstpunt halen en naar een volgende klasse kunnen... En waarom is dat slecht?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:42

Weinig verrassend, al die angstige reacties. Proeven makkelijker? Weet je nog helemaal niet, ga ze eerst eens rijden. Misschien lijken de lijnen eenvoudiger, de onderdelen makkelijker, maar wordt er wel strenger gejureerd op een paard dat echt goed gereden wordt ipv zijn kunstjes te tonen.
Kan me nog goed voor de geest halen dat bij de vorige proeven wijziging ook iedereen van alles vond. Zo'n beetje de zelfde argumenten als nu, kortom, de geschiedenis herhaalt zich.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:45

Kom op zeg... De proeven zijn nog niet eens uit of er worden al plannen gemaakt om een petitie te starten?

Het niveau is over het algemeen al niet al te hoog dus dan is het toch logisch dat er wat gedaan moet worden. Voor veel dieren is het alleen maar beter dat er niet zoveel doorgezeten hoeft te worden en dat de proeven veranderd worden?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:44

Een petitie lijkt me wat overdreven, maar als het niveau niet goed is, schiet je er toch niets mee op om de proeven makkelijker te maken en de beoordelingseisen te verlagen? Het lijkt mij dat je als KNHS zijnde mensen wilt motiveren om beter te gaan rijden. Ik zie niet in hoe je dat gaat bereiken door de proeven simpeler te maken en mensen makkelijker te laten doorstromen. Ik zie overigens wel in hoe dit commercieel aantrekkelijker is voor de KNHS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:51

Hoezo petitie? Er komen elke vijf jaar nieuwe proeven. Wat een raar idee...
Bovendien ruimschoots aangekondigd.