Jonge amazone komt in botsing met dubbeldeksbus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Jonge amazone komt in botsing met dubbeldeksbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 22:44

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

In Groot-Brittannië is een veertienjarige ruiter met haar pony geraakt door een dubbeldeksbus tijdens een buitenrit.

Op zondag 24 januari besloten vier amazones een ritje te maken langs de A4147 richting St. Albans. Een oldtimer bus naderde de groep amazones, die op dat moment achter elkaar reden, van achteren. "Hij bleef eventjes achter ons rijden voordat hij, ondanks tegemoet komend verkeer en witte pijlen die aangaven dat hij links moest blijven rijden, ons ging inhalen. Mijn paard schrok en sprong weg in de berm. Ik reed achter Chloe en haar pony Puzzle sprong op dezelfde manier de berm in, echter gleed Puzzle daarbij bijna weg in naastgelegen sloot. Puzzle sprong weg van de sloot en kwam daarbij voor de bus terecht. Terwijl Chloe terug probeerde te sturen gleed de pony circa 60 centimeter van de stoep en kwam ze daarbij met haar achterhand tegen de bus." Zowel paard als amazone kwamen ten val. De veertienjarige Chloe is naar het ziekenhuis gebracht met een whiplash en een beschadiging aan haar knie. Pony Puzzle moest behandeld worden voor kneuzingen en snijwonden.

De politie onderzoekt de zaak.

Calanthe

Re: Jonge amazone komt in botsing met dubbeldeksbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:52

Wat naar zeg :(
Sterkte en beterschap voor haar

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 05:40

Wat een naar ongeluk. Beterschap voor de amazone en haar pony.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:43

Wat een triest ongeluk omdat een bestuurder weer geen tijd neemt .

Heel veel sterkte voor de amazone en de pony :(:)

En ter advies, blijf in zo'n geval altijd met z'n allen midden op de weg rijden totdat er ruimte is om veilig aan de kant te gaan of ruimte is voor het verkeer om netjes in te halen.
Je mag als ruiters gewoon op de weg rijden en zelfs 2 naast elkaar , dus de breedte van een auto.
Dan moet het verkeer een echte inhaalactie maken inplaats van een ruiter de berm in te duwen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:16

Oei, zweepslag is niet fijn. Gelukkig is iedereen er levend vanaf gekomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:23

Hij bleef eventjes achter ons rijden voordat hij, ondanks tegemoet komend verkeer en witte pijlen die aangaven dat hij links moest blijven rijden, ons ging inhalen

Die buschauffeur was fout en iemand anders betaalt de prijs.

Kimpalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:01

Heftig zeg!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:08

Die man was dan zeker fout ja... Ik ga idd ook altijd midden op de weg rijden op plekken waar je echt even niet kunt inhalen. Wel probeer ik te anticiperen, en verkeer zo snel mogelijk langs te laten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:18

Midden op de weg blijven rijden? Pfff geen wonder dat automobilisten zich dood ergeren aan zulk langzaam recreatieverkeer op de openbare weg.
Wellicht tijd voor een aanpassing van de verkeerswet; geen paarden meer toelaten op de openbare autowegen, een stuk veiliger voor alle betrokkenen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:21

Kuggur schreef:
Midden op de weg blijven rijden? Pfff geen wonder dat automobilisten zich dood ergeren aan zulk langzaam recreatieverkeer op de openbare weg.
Wellicht tijd voor een aanpassing van de verkeerswet; geen paarden meer toelaten op de openbare autowegen, een stuk veiliger.

Op stukken waar jij met je auto niet ingehaald kan worden ga je toch ook niet helemaal de auto de berm in omdat iemand achter blijkbaar haast heeft? Of wel? Ik iig niet.... En te paard doe ik dat ook niet. Hier zien ze dat als een uitnodiging om met 80 langs te scheuren, als het geen 100 is waar je 60 mag. -O-
Paard geeft er niks om, maar als ze met die snelheid rakelings langskomen en je paard zet net een stapje opzij de verkeerde kant op, wil ik de gevolgen niet weten. :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:22

Kuggur schreef:
Wellicht tijd voor een aanpassing van de verkeerswet; geen paarden meer toelaten op de openbare autowegen, een stuk veiliger voor alle betrokkenen.

Jij wil alleen maar in de bak kunnen rijden?

Jammer dat auto's zulke domme stunts uit blijven halen, heb zelf altijd geluk gehad maar genoeg meegemaakt. -O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:26

Gypsy schreef:
Op stukken waar jij met je auto niet ingehaald kan worden ga je toch ook niet helemaal de auto de berm in omdat iemand achter blijkbaar haast heeft? Of wel? Ik iig niet.... En te paard doe ik dat ook niet. Hier zien ze dat als een uitnodiging om met 80 langs te scheuren, als het geen 100 is waar je 60 mag. -O-
Paard geeft er niks om, maar als ze met die snelheid rakelings langskomen en je paard zet net een stapje opzij de verkeerde kant op, wil ik de gevolgen niet weten. :n

Maar ik tuf niet met een slome tien kilometer per uur in mijn auto voor die potentiele injhaler uit.....
Ook is mijn auto een stuk beter onder controle dan de paarden van de posters hier. Als je paard flipt omdat er een auto langs rijd heb je niets in het openbare verkeer te zoeken; dan ben je een gevaarlijk incompetente weggebruiker.

En ja Azmay, dan hoor je in de bak of op een ruiterpad.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:33

Mijn paard "flipt" niet van een auto. Zomaar schrikken en opzijspringen doet ze ook niet. Maar het blijft een dier. Stel je voor er vliegt op een dag een eend op uit de sloot op een moment dat ik net even lange teugel heb gegeven, en paard doet daardoor een stap opzij, maar er komt net op de moment een auto langsgeraast die zo hard rijd dat hij niet meer kan remmen of uitwijken.
Hoe braaf je paard ook is, hier in de drukke polder is dat een reeël risico, klein maar toch.

Dus soms probeer ik mezelf iets aanweziger te maken door niet in de berm te gaan sjokken wat snel passeren blijkbaar aantrekkelijker maakt, maar ga ik zo rijden dat er echt ingehaald en dus afgeremd moet worden, naar een veilige snelheid.

Rij ik op een smal dijkje waar echt amper gelegenheid tot inhalen is, zeker met die achterlijk brede trekkers hier, dan probeer ik zodra ik de trekker zie ergens naar toe te gaan waar ik ingehaald kan worden of kan passeren. Maar soms is het gewoon het snelst als de trekker stil gaat staan en ik me dan tussen trekker en hekwerk door wurm. Dat past meestal precies, met je knieën langs de trekker...
Desnoods doe ik even een galopje of een drafje, maar langer dan een halve minuut duurt het nooit voor ze in kunnen halen hoor.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:37

Kuggur schreef:
Gypsy schreef:

Maar ik tuf niet met een slome tien kilometer per uur in mijn auto voor die potentiele injhaler uit.....
Ook is mijn auto een stuk beter onder controle dan de paarden van de posters hier. Als je paard flipt omdat er een auto langs rijd heb je niets in het openbare verkeer te zoeken; dan ben je een gevaarlijk incompetente weggebruiker.

Hoe kan een paard dan leren verkeersmak te zijn als ze niet in t verkeer mogen wanneer ze nog schrikken? Ze zullen er toch aan moeten worden blootgesteld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:00

Wel zoals zo vaak in dit soort topics, de beschrijving van hun voertuig door de betreffende amazones;
-Inherent langzaam.
-Inherent onveilig want op niet voorstelbare momenten (denk aan Gypsy´s eendenvoorbeeld) controleverlies, geen stuur of remmen meer.
Je kunt je dus gaan afvragen "of ze er toch aan moeten worden blootgesteld".
Als dat leerproces geen veiliger verkeersdeelnemers oplevert dan dát.

Bedenk, je bent maar een recreant, niet echt een gegronde reden beslist aan het verkeer deel te moeten nemen....

Wees dus zuinig op je bevoorrechte positie (want dat is het), en jammer niet te luid over die "stomme" automobilisten, trekkerbestuurders en andere verkeersdeelnemers die last hebben van je plezierritje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:10

Kuggur schreef:
Gypsy schreef:

Gezien het feit dat je toch ook naar een ruiterpad moet zien te komen, zul je toch over de openbare weg moeten. Op een weg waar ook fietsers zijn zullen automobilisten ook op moeten passen met inhalen.

Het zou wel een goede regel zijn wanneer ruiters gebruik moeten maken van de (bermen van) verplichte fietspaden. Als men al geen brommer tussen de auto's wil hebben vanwege de veiligheid, dan moet je zeker geen paard tussen de auto's willen hebben op die betreffende weg.

Wat een dramatische afloop van een leuk buitenritje voor die meiden... Gelukkig hebben zowel paard als meisje het overleefd!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:53

Een paard kan prima verkeersmak zijn, maar schrikken omdat er in de omgeving iets onvoorspelbaar gebeurd. (Rotzooi langs de kant, wapperend plastic, vogel die plots wegvliegt, noem maar op..)

Allemaal factoren die je nooit op voorhand kunt weten. Misschien moeten we dan ook maar niet meer met kinderen op de fiets langs de weg gaan. Ja, ze moeten het ooit leren, maar ook een kind is onvoorspelbaar en kan aan het stuur van haar fietsje rukken zodat ze ineens voor die auto beland. Omdat die auto niet genoeg afstand hield of rekening ermee houdt dat dit kan gebeuren.
Je zit inderdaad niet op een hersendode geautomatiseerde machine.

Het werkt altijd twee kanten op. De bestuurder leert bij de autorijlessen dat paarden in het verkeer verdomd goede redenen zijn om het gas los te laten en afstand te houden. Net als spelende kinderen op de stoep. Ze horen niet op de weg, maar als bal de straat oprolt rennen ze erachter aan. Dan ben jij als bestuurder schuld, want je weet dat je extra oplettend moest zijn en je vaart minderen.

Als bestuurders onze paarden in het verkeer eens zagen als kleine kinderen die elk moment luid gillend op de vloer kunnen gaan liggen krijsen voor een snoepje, of achter een bal aan rennend het verkeer inlopen, zou het voor iedereen veiliger worden. Is het vervelend een paard voor je auto als je doorrijden wilt? Dat snap ik.. maar is het je het risico waard? Inhalen waar niet mogelijk is met alle gevolgen van dien? Wil jij die schuld op je schouders dragen als die ruiter het niet overleefd?

In onze moderne tijd moet men tegenwoordig altijd wel aan het verkeer deelnemen wil je als ruiter fijn ergens buitenrijden. Als iedereen een privé bos had, hadden we natuurlijk deze gevallen nooit. Maar helaas worden wij als ruiters gedwongen aan het verkeer deel te nemen. En dan houd ik mijn hart ook regelmatig vast. Dan vertrouw ik mijn paard beter dan die mogelijke zuiplappen achter het stuur, of die wat bellen/roken tijdens het autorijden of net even de radio instellen. In mijn ogen hoor je dan ook niet op de openbare weg.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:05

Je kunt midden op de weg rijden, met als risico een toeterende bestuurder achter je, of iemand die je inhaalt en langs je af scheurt. Je kunt in de berm rijden, en er scheuren auto's naast je. Hoe dan ook, veel bestuurders houden geen rekening met paarden.

Deze amazone en haar paard hebben, ondanks de asociale bestuurder godzijdank het geluk dat ze allebei nog leven...

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:27

Ruiters zijn net zo goed bestuurders als auto's en hebben dus ook dezelfde rechten. Iedere bestuurder moet rekening met amdere bestuurders houden en dus ook met ruiters. Ook eens met Orsje. Ik kan me er ook echt aan irriteren dat veel automobilisten zich superieur voelen aan andere verkeersdeelnemers.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:07

Kuggur schreef:

Tjonge, wat een kortzichtige uitspraak! Aanpassing van de verkeerswet, misschien verbieden ruiters en paarden te hard te passeren?

Ik zou haast denken dat jij geen benul hebt van paarden en rijden! Want jij denkt zeker dat een ruiter 100% controle kan hebben over een groot wezen met vluchtinstinct dat zoveel sterker is! Dat heeft Dubbeldam niet eens!

Overigens denk ik niet dat deze situatie zich ervoor leende om midden op de weg te gaan rijden. Maar zelf doe ik het ook als ik merk dat een auto te snel nadert. Ik eis omwille van de veiligheid van mij en mijn paard dat de automobilist rustig passeert. Ja Kuggur, ik stel het welzijn van mijn paard en mij boven dat van de haast van de asociale automobilist! Egoïstisch van mij he! 8)7

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:22

Je illustreert mijn punt uitstekend Desiree, met name je zin over het vluchtdier dat niet honderd procent onder controle is.
Desalniettemin heb je het niet begrepen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:28

Kuggur schreef:
Je illustreert mijn punt uitstekend Desiree, met name je zin over het vluchtdier dat niet honderd procent onder controle is.
Desalniettemin heb je het niet begrepen.

Ik denk eerder dat jij het niet begrepen hebt.

Ik denk dat jij het normaal vindt dat niet iedereen rekening met elkaar hoeft te houden en dat ruiters zich nodeloos maar in gevaar moeten laten brengen.
Zoiets kan ik inderdaad niet begrijpen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:40

Inderdaad, niet begrepen. Natuurlijk vind ik dat auto's rekening moeten houden met paarden in het verkeer, ik ben zelf een ruiter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:34

Kuggur schreef:
Inderdaad, niet begrepen. Natuurlijk vind ik dat auto's rekening moeten houden met paarden in het verkeer, ik ben zelf een ruiter.

Maar als een ruiter merkt dat een automobilist niet bereid is om rekening te houden, dan mag de ruiter dat niet opeisen van jou en moet die maar risico lopen. Anders is de ruiter asociaal in jouw ogen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:51

Kan ik altijd waarderen, mensen die hun eigen interpretatie van mijn schrijven bijelkaar fantaseren en dat vervolgens aan mij presenteren als zijnde mijn mening.
Misschien begrijp je dat ik weinig zin heb daar op te reageren.