Geslaagde 'nieuwjaarsduik' voor paarden in Renesse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Geslaagde 'nieuwjaarsduik' voor paarden in Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 18:45

http://www.omroepzeeland.nl

Het lijkt een beetje op de nieuwjaarsduik, maar dan voor paarden. In Renesse stond op 23 januari de eerste Straô van het seizoen op het programma. Ruim zeventig ruiters reden hun versierde paarden de zee in om hun hoeven en benen in het water te wassen.

Boze geesten
Vroeger werd het ritueel van benen wassen gezien als een middel om boze geesten te verjagen. Volgens volksgeloof verbrak het water de betovering. Later werd het een ritueel van de boeren. Nadat de paarden een winter op stal hadden gestaan, liepen ze tijdens de Straô de stramheid uit de benen en werden kleine ontstekingen tegengegaan door de voeten in het zoute water te spoelen.

Het feest wordt elk jaar op zes Schouwse dorpen gevierd. De andere Straô's zijn in Burgh-Haamstede (6 februari), Noordwelle (27 februari), Ellemeet (5 maart), Scharendijke (12 maart) en Serooskerke (19 maart).

In onderstaande video vertelt onder andere organisatrice "Boer Zoekt Vrouw - boerin" Bertie Steur over dit volksgebruik.

Moonlightje

Re: Geslaagde 'nieuwjaarsduik' voor paarden in Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:58

ziet er gezellig uit :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:04

Wij waren erbij, was leuk! Ik heb wat foto's geplaatst. :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:44

Was dit vandaag? Het waait hier in Zeeland al een hele dag flink en geen zonnetje gezien, maar goed, ik zit op een ander eiland :Y)

Zit er weer leuk uit, moet tot mijn schande toegeven dat ik het nog nooit live heb aanschouwd... Misschien als het volgende week goed weer is, eens gaan kijken :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 08:59

Letizia schreef:
Was dit vandaag? Het waait hier in Zeeland al een hele dag flink en geen zonnetje gezien, maar goed, ik zit op een ander eiland :Y)

Nee, op zaterdag...... heb het inmiddels aangepast!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:06

Boze geesten zijnde mok e.d. niet letterlijk boze geesten.

IserJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:54

Als je gek van trekpaarden bent moet je naar de strao van Noordwelle, daar zijn er meer dan 100! Ik ga ieder jaar kijken en het verveelt nooit! Zeer zeker de moeite waard, de meest "echte" van alle strao's.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:05

Mocht iemand ooit een keer een trekpaard hebben waarop meegereden zou kunnen worden, zou ik het ook wel een keer willen mee maken

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:05

NathalietjeB schreef:
Mocht iemand ooit een keer een trekpaard hebben waarop meegereden zou kunnen worden, zou ik het ook wel een keer willen mee maken

Je kunt voor de Strao een trekpaard huren. :) Er zijn verschillende boeren/stallen die hun trekpaarden hiervoor aanbieden.