Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Zeepsop schreef:Change3x schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen middenstap/draf/galop en verruimen? Komt op hetzelfde neer toch?..
Er is mij verteld dat 'verruimen' de oefening beter uitlegde. Vaak gingen paarden gewoon wat harder ipv de passen verruimen. Dus volgens mij betekent het gewoon hetzelfde
. Ben benieuwd! evdpanne schreef:Alleen vind het wel apart staan bij het wijken, het maakt niet uit hoe schuin je je lijn rijd..... En waar je op de hoefslag komt. Als je vanaf A 10 meter moet wijken moet je toch op de hoefslag uit komen.... Of mag je straks in de nieuwe proeven zelf bedenken waar je wijken inzet en al voor de A afwenden ofzo. Ben benieuwd!
Denk echt niet dat er minder mensen gaan versnellen door deze naamswijziging. Iedereen weet wel dat verruimen de bedoeling is...maar ja niet iedereen heeft dat onder de knie. oji schreef:Inderdaad, draf verruimen of middendraf maakt volgens mij niets uit. Het is niet zo dat bij middendraf beschreven is hoe veel je moet verruimen, allebei wordt gewoon gesproken van een zichtbare verruiming. Moet het nou werkelijk zo laagdrempelig worden dat je niet eens meer een boekje hoeft te lezen wat een oefening betekent???Denk echt niet dat er minder mensen gaan versnellen door deze naamswijziging. Iedereen weet wel dat verruimen de bedoeling is...maar ja niet iedereen heeft dat onder de knie.
Of bedoelen ze dat je bij verruimen straks gewoon vol op de voorhand mag donderen (staat niet meer bij dat verruimen vanuit impuls van de achterhand moet komen en paard in dezelfde houding moet blijven). Dan is het gewoon een aantasting van de basis mijn inziens.
Ben wel benieuwd of er nog (onbewust?) hoger gepunt gaat worden als iemand de hele proef doorzit vs hele proef lichtrijden.
Thuis nooit iets aan de hand, maar ze weet gewoon het moment dat we officieel op wedstrijd zijn en doet het allemaal zelf. Heel jammer, want ze kan het heel netjes, maar op wedstrijd komt het daardoor er nooit uit. Voor mij dus beter dat het er uit gaat
xAntoinettex schreef:Maar ja, waarom is het dan vanaf de L2 wel weer middenstap/middendraf? Ik begrijp het ook niet helemaal
oji schreef:Bij middendraf en middengalop worden die indicatie over hoeveel de verruiming moet zijn niet gegeven, alleen zichtbare verruiming tussen arbeids.. en uitgestrekt.. in. Het verschil in de omschrijving zit hem in dat bij midden.. Staat dat de verruiming moet komen vanuit de impuls en dat de houding van het paard gelijk moet blijven. Niets over de mate van verruiming.
Daar heb ik het over. Joyce_v schreef:Dus als ik het goed begrijp mag je dus na 1april de ene oefening doorzitten en de andere oefening lichtrijden in de L?