Sneeuwwitte volbloedjaarling verkocht voor 450.000 NZD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Sneeuwwitte volbloedjaarling verkocht voor 450.000 NZD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 10:29

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Een sneeuwwitte volbloedjaarling is op de eerste dag van de Premier Yearling Sales in Karaka (Nieuw Zeeland) verkocht voor 450.000 NZD, omgerekend zo'n 293.000 Amerikaanse dollar. De merrie werd verkocht aan een Japanner.

De jaarling, van de hengst High Chaparral uit de witte merrie The Opera House, is gefokt door Windsor Park Stud. Die fokkerij heeft ook nog een witte halfbroer van de merrie op stal. De merrie heeft nog geen naam gekregen en is gekocht door de Japanse zakenman Hideo Takadaru. Die was speciaal naar Nieuw Zeeland afgereisd om haar te kopen. Hij won de veiling en telde een bedrag voor de merrie neer dat de verwachtingen van haar eigenaars ruimschoots oversteeg.

"Ik zag verschillende filmpjes van haar op het internet en kreeg interesse. Wat ik zag, beviel me en ik wilde dan ook proberen om haar te kopen," zei Takadaru. "Ik wil haar graag laten racen in Nieuw Zeeland en haar daarna meenemen naar Japan. Daar zou ze dan fokmerrie worden en gedekt kunnen worden door een hengst als Deep Impact."

Samantha Brooks van de Universiteit van Cornell zegt dat witte paarden in feite 'genetische mutanten' zijn. Haar onderzoek toont het bestaan van het KIT-gen aan. In dat gen kunnen zo'n twintig verschillende mutaties voorkomen, die zorgen voor een witte of gedeeltelijk witte vacht.

"Die mutaties veroorzaken zowel dominant witte paarden, die helemaal wit zijn, als wisselende witte fenotypes," zegt Brooks, die verwijst naar paarden met een gevlekte vacht. "Veel witte paarden zullen drager zijn van een KIT-mutatie."

Lees ook: [VN] Compleet wit volbloedveulen geboren in Nieuw-Zeeland

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:42

wel bijzonder toch een schimmel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:48

Knakker schreef:

Is geen schimmel.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 14:12

Dit is van uit het andere topic in de link.. Het is al een oud topic dus mag er niet in reageren begrijp ik maar had er wel graag op in gegaan, 'ter aanvulling' en voor de lol :D

RianneH schreef:
Bij deze merrie is het een dominant white mutatie. Wat zoals bij haar veulen van moeders af komt, maar de mutatie kan ook spontaan ontstaan.
Er zijn voor zover nu bekend 11 vormen.
De gehele huid is ongepigmenteerd en de haren wit. Er zijn dus wel donkere ogen.

Sabino verschilt volgens mij al van locatie van het gen dat het wit veroorzaakt. Daarnaast is Sabino meer een aftekening, bij maximum sabino dus een maximale aftekening, waar Dominant white echt een pigment verlies is van de hele huid.

Daarnaast is overo x tovero ook zoiets, aftekening over aftekening die het paard wit maakt, maar genetisch niet gelijk aan dominant white.
Je hebt ook nog een stippelpaarden (:P) vorm, ik dacht fewspot, waar het paard dus volledig wit lijkt, maar soms nog een verstopte stip heeft. Ook weer andere genetische oorzaak.
Lethal white sydrome is ook weer een andere mutatie en is lethaal omdat het darmstelsel van deze paarden niet volledig is.

Albinopaarden bestaan niet. Homozygote dominant white paarden hebben 'ze' nog niet gevonden, naar wat ik lees denken ze dat dat mogelijk niet levensvatbaar is, waardoor die dieren niet geboren worden.

Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dominant_white

Ik weet niet zo heel veel over de kleurengenetica en genen zelf, maar wat ik wel weet is, dat de pigmentverdeling samengaat met de bezenuwing. Beide 'cellen' of structuren worden aangelegd uit hetzelfde stukje weefsel tijdens de vorming van het embryo/foetus (de neurale kamcellen, of neural crest genoemd).

De genen die zorgen voor verschillende patroontjes zijn allemaal anders, maar interfereren op hun eigen manier met de verspreiding van het pigment. Lethal white (of overo) dus ook, maar deze interfereert ook met de aanleg van de bezenuwing van de darmen bij het paard. Dus de darmen zijn er wel, ze zijn alleen niet beweeglijk, wat lijdt tot koliek, inhoud gaat niet verder en ze kunnen niet mesten. Daarom worden ze vaak wel levend geboren maar enkele dagen later moeten ze wel sterven of geëuthanaseerd worden.
Dit is ook de reden, waarom katten/honden die volledig wit zijn andere problemen hebben zoals blindheid en doofheid of soms zelfs misvormingen. De zenuwaanleg voor die dingen gebeurt dus ook niet goed, en bijna het volledige oog ontstaat uit dezelfde structuur die zorgt voor zenuwaanleg en pigment verspreiding, wat dus ook kan leiden tot gewoon kleine ogen/ slecht ontwikkelde ogen, en daarbij ook weer horend blind zijn. Soms moeten dieren niet volledig wit zijn om al bind/doof te zijn. Pigment heeft over het algemeen ook een functie :) Vooral bescherming tegen de zon, ook in het oog zelf (iris en de retina).

Dit is ook terug te zien in 'gewone' paarden, de delen die eerst wit worden zijn de 'extremiteiten' zoals neus, voorvoeten en achtervoeten.

Heb zelf een simpele enquête gedaan naar de witverdeling voor de pootjes, en zelfs al was die voor de lol, met iets meer dan 1000 paarden viel het erg op dat de achtervoeten veeeel vaker wit waren dan de voorvoeten. Ik heb dit ook doorgegeven aan prof. embryologie, en de verklaring is dat die achterbeentjes het verst liggen van de origine van de pigment en zenuwcellen en dus als laatste 'bediend' worden.

In dat topic staat ook dat er aangenomen wordt dat de homozygoot paarden voor dit gen, niet levensvatbaar zijn en dus zelfs niet geboren worden. Er is (nog) geen bewijs van en misschien komt dat ook niet, maar zoals je hierboven kan lezen is er wel een hele goede reden WAAROM ze dit vermoeden. Dat is niet enkel gebaseerd op 'die homozygoot witte gaat dood dus deze wss ook'.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:26

GaelleS schreef:
Ik weet niet zo heel veel over de kleurengenetica en genen zelf

Nou zo te lezen weet je meer dan mij hierover :')
Heb het een paar x geprobeerd maar het gaat er niet in...

GaelleS

Re: Sneeuwwitte volbloedjaarling verkocht voor 450.000 NZD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:24

Ik bedoel dat ik niet weet van 'dit gen zorgt voor dit tobiano patroon' of als je tobiano en overo samen zet wat krijg je dan :P Of al die champagne dinges ben ik ook niet echt mee mee :P

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:18

Brainless schreef:
Knakker schreef:

Is geen schimmel.

Ohh? Sneeuwwit, valt niet onder schimmel? sorry!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:36

Knakker schreef:
Ohh? Sneeuwwit, valt niet onder schimmel? sorry!

Inderdaad: wit of 'witgeboren' is wat anders dan schimmel.
In het Engels noemt met schimmels dan ook 'greys' (doordat de huid zwart is, waar geen aftekeningen zitten en doordat schimmels vaak een periode grijs tonen). Schimmels worden altijd in een basiskleur geboren en worden in de loop van hun leven steeds lichter van kleur. Dit proces gaat bij de een sneller als bij de ander en sommige paarden worden nooit helemaal wit.
Witte ('White' in het Engels) paarden worden wel wit geboren en de huid onder de vacht is ook roze. Het paard kan daarbij overigens gewoon bruine ogen hebben.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:06

aha, dank je!