Duitse bond introduceert regel over 'goed rijgedrag'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Duitse bond introduceert regel over 'goed rijgedrag'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:33

www.bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

De Duitse hippische federatie heeft besloten een nieuwe regel te introduceren, gebaseerd op goed rijgedrag. De regel luidt: "Wanneer het aankomt op het nomineren van een team voor de kampioenschappen is niet alleen de kans op succes belangrijk, maar ook het strikt volgen van de richtlijnen voor het rijden, mennen en voltigeren. De federatie keurt alle trainingsmethodes af die tegen de richtlijnen in gaan. Dit zijn trainingsmethodes met iedere vorm van agressieve manier van rijden of trainen waarin het paard dwingend behandeld wordt."

Vorig jaar verbood de Zwitserse hippische federatie al het gebruik van de slofteugel op het inrijterrein van nationale wedstrijden, om zo het imago van de springsport te verbeteren. Eerder werd het nog toegestaan om de slofteugel te gebruiken tijdens het inrijden en prijsuitreikingen.

Een woordvoerder van de Duitse hippische bond vertelt dat "het gebruik van een slofteugel tijdens wedstrijden in Duitsland nu een punt van discussie is". Op dit moment wordt de slofteugel daar getolereerd tijdens prijsuitreikingen en het opwarmen van het paard voor er mee gesprongen word.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:22

die regel leid er alleen maar toe, dat er thuis intensiever mee gereden word.
en dan alleen de slof thuislaten, en niet meenemen.
het gebruik ervan stopt niet.
alleen op het wedstrijdterrein..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:25

Dat is geen reden om het een stomme regel te vinden, dan kun je net zo goed elke vorm van hang,- en sluitwerk aan een paard en elke manier van 'trainen' en 'opwarmen' op wedstrijden wel gaan goedkeuren, want men kan het thuis net zo goed en zo niet misschien wel erger doen.
Wat men achter gesloten deuren met paarden uitspookt heb je nou eenmaal niet altijd in de hand, jammer genoeg. Wat mensen op een wedstrijd terrein doen wel. Prima als daar dan wat regels zijn omtrent de omgang en wat men allemaal aan en in een paard stopt. Publiek kan dan niet, of minder snel, op 'leuke' ideeën om thuis uit te proberen worden gebracht.

Het idee om goed en slecht rijgedrag te belonen en afstraffen vind ik op zich helemaal prima.
Hoe ze agressief rijden en goed rijgedrag in regels willen vangen is een tweede. Waar begint en eindigt goed of fout? Wanneer is iets agressief en/of dwingend? En hoe krijg je dat in een duidelijke en objectieve regel? Als er met bloed en wondjes al nog zo gediscussieerd kan worden lijkt me het met potentieel agressief rijden helemaal een eindeloos iets...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:58

ik heb nergens geschreven dat het "een stomme regel "is.. :roll: :roll:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:27

Wat een goed begin om de sport diervriendelijker te maken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 00:45

spicegirl schreef:
ik heb nergens geschreven dat het "een stomme regel "is.. :roll: :roll:

Nou, nou...hoef je niet gelijk zo dubbel met de ogen te rollen...Is gewoon zoals ik je bericht interpreteerde. Dat de regel ietwat zinloos lijkt omdat mensen thuis net zo goed allerlei gekkigheid aan hun knol kunnen knopen. Laat ik dan zinloos nou net vertalen naar stom. Sorry hoor... :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:04

spicegirl schreef:
die regel leid er alleen maar toe, dat er thuis intensiever mee gereden word.
en dan alleen de slof thuislaten, en niet meenemen.
het gebruik ervan stopt niet.
alleen op het wedstrijdterrein..

Het mooie is dat die knol heel snel door heeft dat ruiterlief op wedstrijd niet zo'n grote bek kan hebben, waarom weet ie niet maar dat boeit 'm ook niet. Dus dan valt ie snel genoeg door de mand op wedstrijd. Oh hoeveel ik er al jankend heb zien buiten komen omdat ie niet wilde op wedstrijd en dan blijkt dat ze thuis enkel met strakke slof rijden. Ja gek he, dat 't dan op wedstrijd niet lukt zonder slof :(:)

Ik hoop dat andere bonden snel gaan volgen! :) En dan graag ook beter controleren op strakke neusriemen en puntenaftrek bij open monden.

zoutvaatje

Re: Duitse bond introduceert regel over 'goed rijgedrag'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:04

Ik vind dit een heel goed ding hoor, het geeft een teken af en ook ik hoop dat andere bonden snel gaan volgen. Heel positieve stap.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:51

Ik denk eerlijk gezegd dat het maken van dergelijke regels uiteindelijk niet zoveel uithaalt. Het is natuurlijk een idee waar niemand tegen zal zijn, want niemand is voor agressief en dieronvriendelijk rijden, zelfs mensen die het doen vinden vaak dat ze er tegen zijn := . Maar wacht maar tot er een keer werkelijk iemand door een official wordt uitgesloten omdat ie rijdt als een neanderthaler dan springt iedereen voor zo'n figuur op de bres en viel het allemaal wel mee etc. Het maken van dergelijke regels heeft weinig zin als de cultuur zo is dat ze toch niet worden uitgevoerd. Zeker als de beoordeling van zo'n regel dan subjectief is en niet zoals bloed=bloed=uitsluiting, een slof is verboden of je mag je paard maar x keer raken met de zweep zal er echt maar zeer zelden ook iemand daadwerkelijk worden uitgesloten voor zijn agressieve rijstijl denk ik zo.

Ik heb een tijd terug een jury bij een SGMW geassisteerd in een marathon, impuls wedstrijd dus het niveau verschilt nogal maar de meeste doen hun best en rijden netjes. Dan komt er iemand voorbij die echt rijd als een idioot. En dan zeggen de juryleden in de hindernissen die daar naast elkaar liggen wel tegen elkaar "Wat een idioot als ie nu eens zou rijden ipv slaan" etc. maar vervolgens komt er voor zo iemand geen waarschuwing voor overmatig zweepgebruik terwijl dat volgens de reglementen wel gewoon kan. Zelfs niet eens een onofficiële waarschuwing er werd gewoon niets gezegd, ik had haast het idee dat de juryleden het gewoon hun taak niet vonden om te kijken of mensen wel normaal reden??