Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Aranel schreef:Het zal mij benieuwen. Ik heb in maart de bijscholing die geheel in het teken staat van de nieuwe proeven. Ik vind sommige dingen goed (alleen lastiger tellen met die halve punten) maar het binnenkomen zonder groeten vind ik echt een misser.
Verder vind ik dat er tegemoet wordt gekomen aan de onkunde van veel ruiters. Kun je niet doorzitten bij middendraf? Prima, mag je lichtrijden. Geen halthouden en groeten aan het begin. Kun je geen B proef? Dan maar BB. Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.
Kelly_ann schreef:Klinkt als goede wijzigingen, meer keuzemogelijkheden. Iets kortere proeven, afwisselend.
Ik ken uberstreichen alleen met 1 hand, ben benieuwd naar een filmpje van de oefening. En hoe je dan verschil maakt voor je paard met de hulpen voor halsstrekken.
elenaMM77 schreef:wat ik wel apart vind is dat BB is bedoeld voor doorstromers vanuit de F proeven.. Maar de F proeven lopen met hele kleine stapjes parallel aan de b>l>m proeven toch? vanuit F21 naar BB zou ik toch als een beetje heel erg raar beschouwen. Volgens mij is F11 of F12 al vergelijkbaar met L1? F6 is globaal B, dus als je met F proeven start zou er uberhaupt geen logica in zitten om nog over te stappen naar BB, maar gewoon door te gaan met je F proeven tot je minimaal f6 beheerst, of maak ik hier een denkfout?
Sannnn schreef:Voor zover ik weet is halsstrekken echt het laten dalen van de hals en je paard moet dan de hand volgen en zich los laten in het lijf en dalen met de hals.
Bij uberstreichen doe je je handen 2-4 passen naar voren en is de balans, aanleuning etc van het paard belangrijk. De bedoeling is dat je paard die paar passen hetzelfde op eigen benen blijft lopen.
Toch wel hele andere hulpen en achterliggende gedachten naar mijn mening.
Aranel schreef:Niet helemaal mee eens. Voor kleine kinderen is de overgang van Bixie naar B best heel groot en daarbij worden Bixie wedstrijden niet heel veel georganiseerd bij ons in de buurt.Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.
Yvank_ schreef:dat klopt niet chamion...
Met F8 mag je in de B beginnen, F12 in de L1 maar daar houdt het op. Met F20 mag je dus géén M1 starten.
1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger
geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.
Elisa2 schreef:Super dat je nu kan kiezen of je licht rijdt of door zit in het L1..dat was voor mij al jaren een doorn in het oog.
Gem schreef:https://www.knhs.nl
De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden).