Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:25

https://www.knhs.nl

Op 1 april 2016 gaan de nieuwe dressuur- en menproeven in. De wijzigingen bij de menproeven zijn minder ingrijpend dan bij de dressuurproeven. Logischerwijs roepen dus vooral de nieuwe dressuurproeven vragen op, variërend van “mag je straks zelf weten of je gaat doorzitten of lichtrijden” tot “wordt het groeten afgeschaft?”. Hoog tijd om de drie belangrijkste vragen te beantwoorden:

- wanneer zijn de nieuwe proeven klaar,
- wat verandert er?
- hoe zijn ze tot stand gekomen?
Later deze maand komt er ook nog uitleg op de wijzigingen per klasse.

1. Wanneer zijn de nieuwe proeven klaar?

De nieuwe proeven gaan in op 1 april 2016. Ze zijn vanaf 1 maart 2016 beschikbaar in de vorm van het nieuwe dressuurproevenboekje en als app voor iOS- en Android-smartphones. In de loop van maart komen de protocollen ook op http://www.knhs.nl/dressuurproeven.

Het nieuwe proevenboekje is rond 1 maart 2016 leverbaar. Naast de nieuwe dressuurproeven staat in het boekje extra uitleg over de gevraagde oefeningen, een toelichting op het scala van de africhting en de beoordelingscriteria die vanaf 1 april 2016 door de jury worden gehanteerd.

In maart 2016 is de eerste officiële KNHS Dressuurproeven app gereed. In de app staan alle proeven uit het proevenboekje, inclusief videobeelden van de proeven met toelichting van juryleden. De dvd met video’s van de proeven komt daarmee te vervallen. Met de app kun je bovendien proeven inspreken op het tempo van jouw paard om daarna zonder voorlezer te oefenen.

2. Wat verandert er aan de proeven?

De nieuwe dressuurproeven zijn volledig herschreven om zo een doorlopende lijn in moeilijkheidsgraad te krijgen van F1-proef t/m het hoogste niveau. De sleutelwoorden daarbij zijn ‘harmonie’ en ‘ontspanning’. Hieronder staan de belangrijkste veranderingen op hoofdlijnen, later deze maand komt er extra uitleg over de wijzigingen per klasse.

Nieuwe klasse BB
Met de nieuwe, niet-verplichte klasse BB is de stap naar de B minder groot. De BB is interessant voor manegeruiters (doorstroom via F-proeven), kinderen (doorstroom via Bixie-proeven), nieuwkomers in de wedstrijdsport en/of ruiters met jonge paarden. Voor de BB zijn twee nieuwe dressuurproeven ontwikkeld, waarbij de beoordeling meer gericht is op de ruiter dan op de combinatie. Zo moet er wel een constante verbinding met de paardenmond zijn, maar hoeft het paard nog niet “aan de teugel” te lopen.

Lichtrijden en doorzitten
Om de oefeningen (vooral in de lagere klassen) zo goed mogelijk uit te voeren zonder het paard onbedoeld te storen mag de ruiter vaker lichtrijden.
In de BB en B wordt alleen nog maar lichtrijden gevraagd;
In de L mag de ruiter per onderdeel kiezen tussen doorzitten of lichtrijden;
In de M wordt in de hele proef doorzitten gevraagd, maar mogen ruiters in middendraf, uitgestrekte draf en bij het halsstrekken lichtrijden als zij dat willen.

Evenwicht en verzameling
In de nieuwe proeven wordt verzameling pas vanaf de klasse Z gevraagd (dat is nu de klasse M2). Uitgangspunten daarbij zijn:
Klasse B: natuurlijk evenwicht onder de ruiter (mag nog iets op de voorhand);
Klasse L: horizontaal evenwicht;
Klasse M: iets meer gedragen dan horizontaal;
Klasse Z: verzameld evenwicht.

Halsstrekken en "überstreichen"
Vanaf april zit het halsstrekken in alle proeven t/m de klasse Z2 (dat is nu nog t/m de L2). In de klasse Z2 wordt straks ook het überstreichen in verzamelde galop gevraagd. Deze oefeningen zijn waardevol om de ontspanning en zelfhouding van het paard te beoordelen.
Bij halsstrekken staat de ruiter het paard toe om hoofd en hals geleidelijk naar voren en beneden te brengen, tot ongeveer tussen boeg- en kniehoogte, met het hoofd voor de loodlijn. Het paard volgt de hand van de ruiter. De ruiter mag tijdens het halsstrekken in alle klassen behalve de BB en B zelf kiezen voor lichtrijden of doorzitten (in de BB en B wordt alleen lichtrijden gevraagd).
Bij het überstreichen onderbreekt de ruiter tijdelijk (3 tot 4 galopsprongen) de aanleuning door beide handen ongeveer twee handbreedtes over de manenkam naar voren te doen. De takt, het tempo en de houding van het paard mag hierbij niet veranderen.

Binnenkomen op de AC-lijn
Vanaf 1 april 2016 beginnen alle proeven met binnenkomst op de AC-lijn (in de huidige proeven is dat vanaf de L2). Dit markeert het begin van de proef en geeft, afhankelijk van de graad van africhting, een goed beeld van de rechtgerichtheid van het paard. In de opbouw van de proeven wordt dit onderdeel uitgebouwd van het rijden van een rechte lijn in één gang tot een rechte lijn met een overgang op X.

Halthouden en groeten voor en na de proef
Halthouden en groeten bij aanvang van de proef hoeft vanaf 1 april 2016 pas vanaf de klasse ZZ-Zwaar (dat is nu nog vanaf de M1). Halthouden en groeten na afloop van de proef wordt in alle proeven gevraagd.

Meer afwisseling en geen verplichte 1e proef van de maand
De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden). Verder wisselen de proeven om de twee maanden (nu nog per kwartaal) en verdwijnt de verplichte 1e proef van de maand bij wedstrijden die twee proeven uitschrijven. Je mag dan beide proeven rijden, alleen de 1e proef of juist alleen de 2e proef (twee keer dezelfde proef is nog steeds niet toegestaan). Door het loslaten van de verplichte 1e proef is het bijvoorbeeld ook mogelijk om op selectiewedstrijden en regiokampioenschappen dezelfde proef te rijden als tijdens het KNHS-kampioenschap.

Toelichting op de beoordelingscriteria
In het nieuwe dressuurproevenboekje staat per klasse wat er van jou wordt verwacht bij het uitvoeren van de oefeningen en welke beoordelingscriteria de jury daarbij hanteert. Nieuw is dat de jury vanaf 1 april in alle klassen halve punten mag geven. Om juryleden goed voor te bereiden op de nieuwe proeven zijn er vanaf half februari op 28 locaties in het hele land verplichte bijscholingen.

3. Hoe zijn de nieuwe proeven tot stand gekomen?

Om aansluiting te houden op de internationale topsport en de ontwikkelingen rondom paardenwelzijn worden de wedstrijdreglementen en dressuurproeven ieder jaar geëvalueerd en waar nodig aangepast. Bovendien was er behoefte aan een beter doorlopende leerlijn van F-proef tot internationale proeven, dat wil zeggen dat de proeven (en daarmee de klassen) beter op elkaar afgestemd zijn. Met dat in het achterhoofd werd al snel duidelijk dat de proeven geheel herschreven moesten worden. Een flinke klus en daarom stelde het dressuurforum een werkgroep samen die het traject van A tot Z heeft begeleid. Deze werkgroep bestaat uit:

Janine van Twist (voorzitter dressuurforum en voorzitter van de werkgroep),
Mariëtte Sanders-van Gansewinkel (technische commissie dressuur),
Jan Peeters (voormalige dressuurproevencommissie)
Cindy Heijligers (lid van het dressuurforum)
Ilze de Meer (lid van het dressuurforum)
Jenny Schreven (lid van het dressuurforum)
Piet Groen (lid van het dressuurforum)
Thea Mandemaker (lid van het dressuurforum)

Wat er gaat veranderen aan de menproeven wordt in bovenstaande bron niet vermeld.

Iris965

Re: Nieuwe dressuurproeven per 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:26

ps de app kost wel geld

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:30

Klopt, voor prijzen zie de bronlink.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:35

Het zal mij benieuwen. Ik heb in maart de bijscholing die geheel in het teken staat van de nieuwe proeven. Ik vind sommige dingen goed (alleen lastiger tellen met die halve punten) maar het binnenkomen zonder groeten vind ik echt een misser.
Verder vind ik dat er tegemoet wordt gekomen aan de onkunde van veel ruiters. Kun je niet doorzitten bij middendraf? Prima, mag je lichtrijden. Geen halthouden en groeten aan het begin. Kun je geen B proef? Dan maar BB. Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:36

Best flinke veranderingen! Vind het jammer dat ze de het steeds makkelijker maken in de lagere klasses. Eens met Aranel. :) Halsstrekken en überstreichen in het Z vind ik overigens wel een hele mooie aanpassing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:44

Super dat je nu kan kiezen of je licht rijdt of door zit in het L1..dat was voor mij al jaren een doorn in het oog.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:46

ik vind het juist een vooruitgang essie..

je gaat geleidelijker naar het lastigere werk toe.. nu lijkt het af en toe of mensen moeten rennen voor ze kunnen lopen..

iedere sport heeft een vorm van recreatieklasse.. Zo zie ik persoonlijk BB en B, het zijn de inkomertjes voor de sport, laagdrempelig zodat er een aanmoediging is om goed te leren rijden en minder druk om maar door te jakkeren.

Dat er in B alleen licht rijden wordt gevraagd is wel wat apart, want van lichtrijden een overgang naar galop? dat vond ik toch wat beter dat je dan een paar passen doorzit.

Je moet nog steeds van 0 naar 100 uiteindelijk, maar de stapjes ertussen zijn wat mij betreft iets logischer. Waardoor ook het niveau van ruiters voor mijn idee beter geplaatst kan worden waar het thuishoort, zodat ook iedereen die daar behoefte aan heeft op een bepaald niveau kan sporten met zijn paard en ook progressie kan meten zonder gelijk een dessillussie te hebben omdat je bijvoorbeeld nog niet honderd procent goed kunt doorzitten in de B.

ook BB vind ik persoonlijk een aanwinst, zodat je ook vanaf relatief nieuw in de sport vrij vlot een basisproefje kunt doen zonder daarbij dingen te verlangen die waar je dan nog helemaal niet aan toe bent.. Maar je mag wel 'meedoen'.

neem aan dat in de BB bijvoorbeeld geen middendraf zal plaatsvinden en alleen grote basisfiguren.. stap draf en galop beheersing. Je mag in principe je handjes dichtknijpen als beginnend ruiter als je met een jaartje een nette BB proef kunt neerzetten.. Hoeveel stormen nu niet met een jaartje de B in waarvan we dan met z'n allen zeggen: had nog maar even doorgeoefend want hier ben je nog lang niet aan toe?

wat ik wel apart vind is dat BB is bedoeld voor doorstromers vanuit de F proeven.. Maar de F proeven lopen met hele kleine stapjes parallel aan de b>l>m proeven toch? vanuit F21 naar BB zou ik toch als een beetje heel erg raar beschouwen. Volgens mij is F11 of F12 al vergelijkbaar met L1? F6 is globaal B, dus als je met F proeven start zou er uberhaupt geen logica in zitten om nog over te stappen naar BB, maar gewoon door te gaan met je F proeven tot je minimaal f6 beheerst, of maak ik hier een denkfout?
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 18-01-16 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:49

Aranel schreef:
Het zal mij benieuwen. Ik heb in maart de bijscholing die geheel in het teken staat van de nieuwe proeven. Ik vind sommige dingen goed (alleen lastiger tellen met die halve punten) maar het binnenkomen zonder groeten vind ik echt een misser.
Verder vind ik dat er tegemoet wordt gekomen aan de onkunde van veel ruiters. Kun je niet doorzitten bij middendraf? Prima, mag je lichtrijden. Geen halthouden en groeten aan het begin. Kun je geen B proef? Dan maar BB. Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.

Hoe kom je erbij dat het halthouden en groeten gedaan is omdat het te moeilijk zou zijn?

Zover ik weet is dit juist gedaan omdat ze de punten in de proeven uit elkaar gaan trekken. Dus B afwenden X halt , achterwaarts voorwaart in draf E rechterhand is niet meer één cijfer maar dat worden er meer.

Omdat de proeven dat teveel onderdelen zouden bevatten omdat ze wel 180 = winst wilden houden is er gekeken wat dan geschrapt kan worden. In veel proeven zit naast het binnenkomen en groeten al 2x halt en ook nog afgroeten. Gekozen is dus om dat aan het begin weg te laten en daar een andere moeilijkheidsgraad voor in de plaats te doen. Een overgang verzamelde galop-verzamelde draf of X recht voor de jury is minstens zo lastig als halthouden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:53

Klinkt als goede wijzigingen, meer keuzemogelijkheden. Iets kortere proeven, afwisselend.

Ik ken uberstreichen alleen met 1 hand, ben benieuwd naar een filmpje van de oefening. En hoe je dan verschil maakt voor je paard met de hulpen voor halsstrekken.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:02

Hoe zit het met de dressuurproeven van het mennen. Vooral de proeven voor de SGWM. Hier hoor ik niets over. Wel iets van de proeven voor dressuur mennen, maar niet over SGWM.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:23

Halve punten vind ik ook niet erg praktisch met tellen. Krijg je zometeen weer 179,5 :+
Verder vind ik het goede ontwikkelingen behalve dat je zelf kunt kiezen welke proef van de maand je rijdt. Dit betekent bv. dat je in het Z kunt komen zomer ooit een travers te hebben laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:31

Dat kan niet Fitroy want elke M2 proef bevat straks travers.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:51

Kelly_ann schreef:
Klinkt als goede wijzigingen, meer keuzemogelijkheden. Iets kortere proeven, afwisselend.

Ik ken uberstreichen alleen met 1 hand, ben benieuwd naar een filmpje van de oefening. En hoe je dan verschil maakt voor je paard met de hulpen voor halsstrekken.

Voor zover ik weet is halsstrekken echt het laten dalen van de hals en je paard moet dan de hand volgen en zich los laten in het lijf en dalen met de hals.
Bij uberstreichen doe je je handen 2-4 passen naar voren en is de balans, aanleuning etc van het paard belangrijk. De bedoeling is dat je paard die paar passen hetzelfde op eigen benen blijft lopen.

Toch wel hele andere hulpen en achterliggende gedachten naar mijn mening. :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:13

elenaMM77 schreef:
wat ik wel apart vind is dat BB is bedoeld voor doorstromers vanuit de F proeven.. Maar de F proeven lopen met hele kleine stapjes parallel aan de b>l>m proeven toch? vanuit F21 naar BB zou ik toch als een beetje heel erg raar beschouwen. Volgens mij is F11 of F12 al vergelijkbaar met L1? F6 is globaal B, dus als je met F proeven start zou er uberhaupt geen logica in zitten om nog over te stappen naar BB, maar gewoon door te gaan met je F proeven tot je minimaal f6 beheerst, of maak ik hier een denkfout?

Ik ben het met je eens, maar vooral vanwege het bovenstaande reageer ik even.
Nu is het inderdaad zo dat je met F12 een startkaart mag aanvragen en dan mag je starten in de L.
Met de F20 uitgereden mag je ook een startkaart aanvragen en dan mag je starten in de M.
Ik ben dus benieuwd of deze wijzigen ook effect hierop gaan hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:13

Sannnn schreef:
Voor zover ik weet is halsstrekken echt het laten dalen van de hals en je paard moet dan de hand volgen en zich los laten in het lijf en dalen met de hals.
Bij uberstreichen doe je je handen 2-4 passen naar voren en is de balans, aanleuning etc van het paard belangrijk. De bedoeling is dat je paard die paar passen hetzelfde op eigen benen blijft lopen.

Toch wel hele andere hulpen en achterliggende gedachten naar mijn mening. :)

Ja, dát snap ik! Maar wanneer mag je paard de hand wel volgen (halsstrekken) en wanneer weet je paard dat hij los moet blijven en niet mag zakken?

Bij uberstreichen met 1 hand is dat logisch. Maar met twee... Hoe maak je dan als ruiter het onderscheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:16

dat klopt niet chamion...

Met F8 mag je in de B beginnen, F12 in de L1 maar daar houdt het op. Met F20 mag je dus géén M1 starten.

1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger
geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:21

Aranel schreef:
Als je geen B proef rond kunt komen hoor je mijns inziens niet op een wedstrijd thuis.
Niet helemaal mee eens. Voor kleine kinderen is de overgang van Bixie naar B best heel groot en daarbij worden Bixie wedstrijden niet heel veel georganiseerd bij ons in de buurt.
BB maakt het voor die kleintjes veel makkelijker om vast de ring in te gaan en wat ervaring op te doen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:39

Yvank_ schreef:
dat klopt niet chamion...

Met F8 mag je in de B beginnen, F12 in de L1 maar daar houdt het op. Met F20 mag je dus géén M1 starten.

1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startpashouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het recht
te starten in de dressuur klasse B. De
promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en
degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startpashouder het
recht te starten in de dressuur klasse B of
L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan
de FNRS-startpashouder alleen in de wedstrijdsport verder met een
combinatiegebonden startpas.
c. Deelname aan kampioenschappen is voor FNRS-startpashouders niet
toegestaan.
2. Startgerechtigdheidsbepalingen:
a. Voor inschaling wordt verwezen naar de inschalingstabel op de
website. Alles met inachtneming van de
minimumleeftijd van het paard voor de desbetreffende klasse. Het F12-
diploma van de FNRS geeft de ruiter de mogelijkheid een L1 of hoger
geklasseerd paard naar keuze uit te brengen in de klasse B of L1.

excuus, dan zijn de regels veranderd in de tussentijd dat ik even wat minder actief was, want ik ben wel degelijk gestart in de L na de F12 te hebben uitgereden omdat er toen geen andere F proeven waren. In het begin van de F13 tot de F20 proeven kreeg ik te horen dat als ik de F20 uitreed dan kon ik M starten.

Bedankt voor deze regels zo ruim te noteren. Zal even goed opslaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:41

Elisa2 schreef:
Super dat je nu kan kiezen of je licht rijdt of door zit in het L1..dat was voor mij al jaren een doorn in het oog.

Helemaal mee eens!

Ik ken het uberstreichen (in beide varianten) uit de Belgische eventingproeven ( al op L niveau!) en je moet er even op oefenen, maar dan snapt je paard echt het verschil. Met hals strekken nodig je uit om te dalen, bij uberstreichen houd je hem met zit en been in de verzameling. .
Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-01-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

femmielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:44

was net blij dat het halstrekken voorbij was, ben er net vanaf
:') |(

maar nu komt het dus weer terug
Laatst bijgewerkt door femmielove op 18-01-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:45

Gem schreef:
https://www.knhs.nl

De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden).

Yvank, ik lees hierboven toch echt dat dat niet zo is. Hoe moet ik bovenstaande anders opvatten?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:47

Je mag toch niet kiezen welke proef je gaat starten. Zoals ik het lees heb heb je elke maand 2 proeven. Alleen is het nu ook mogelijk om alleen de tweede proef te starten. Dus in maart zou je niet de proeven van januari kunnen starten.
Of ik lees het heel erg verkeerd met mijn moeie koppie. :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:48

Ik denk een proef met schouderbinnenwaarts links en travers rechts, en de volgende proef andersom. Maar het staat erg cryptisch.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:48

Ik lees het dat je in een proef bijvoorbeeld travers links rijdt en schouderbinnenwaarts rechts.
En ik lees ook nergens dat je zelf een proef mag kiezen.

Maar het is wel weer vreselijk slecht geschreven en onduidelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:49

Katja, grote geesten denken gelijk :D