Canada: Opnieuw paarden dood bij grote stalbrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Canada: Opnieuw paarden dood bij grote stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 18:05

http://www.bokt.nl / http://www.equnews.nl

Opnieuw heeft een grote stalbrand in Canada het leven gekost aan meerdere paarden. Enkele weken eerder lieten al meer dan 40 paarden het leven bij een grote stalbrand in de provincie Ontario.

Donderdag 14 januari zorgde een vlammenzee in Mount Forest, Ontario, opnieuw voor het overlijden van meerdere paarden. Bij deze brand kwamen dertien paarden om het leven, en het is al het derde incident in 2016 waarbij een stal in rook opgaat en er paarden overlijden. Slechts één of twee paarden wisten te ontkomen, maar waren na de brand nog spoorloos. "De overlevenden hebben we nog niet gevonden. Het weiland aan de stallen is een gigantisch grote oppervlakte en het vergt veel tijd om deze te doorzoeken. Het is niet zeker of het over één of twee paarden gaat", aldus een woordvoerder van de brandweer.

Een nabijgelegen huis kon worden gered van de vlammen door gebruik te maken van een watergordijn. Hoewel het nog te vroeg is om een oorzaak van de brand op te stellen, wordt er vermoed dat een kortsluiting van een tractor de brand heeft veroorzaakt.

Inmiddels in bekend dat maar één paard de brand overleefde.

Gerelateerd nieuws: VN: Canada: Meer dan 40 paarden omgekomen bij grote brand

cariena1

Re: Canada: Opnieuw paarden dood bij grote stalbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:34

wat erg pyromaan aan de gang?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:37

cariena1 schreef:

Er staat toch kortsluiting in een tractor. Waarom moet het weer erger gemaakt dan het al is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:44

Verschrikkelijk.
Arme dieren...

Waarom zijn dat soort complexen niet voorzien van rookmelders of andere vormen van brandsignalering, vraag ik me af?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:27

Shirley schreef:
Verschrikkelijk.
Arme dieren...

Waarom zijn dat soort complexen niet voorzien van rookmelders of andere vormen van brandsignalering, vraag ik me af?

Naast dat de regelgeving dit niet verplicht heeft het vaak ook geen of weinig zin. Met hooi, stro en veel hout is er al snel geen houden meer aan, wel of geen brandsignalering.
Verder las ik nav deze brand toevallig een verhaal van een meisje die 2 jaar terug haar paard verloren had bij een stalbrand. Hele stal opnieuw opgebouwd incl de modernste technieken mbt brandveiligheid en ondanks dat is die kort daarna opnieuw afgebrand.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:45

Rookmelders lijken me best zinvol.
Hooi brandt niet 1,2,3...

En iets hoeft toch niet eerst verplicht te zijn om te worden toegepast :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:54

De vraag is eerder of rookmelders wel werken in een stoffige omgeving. Waarschijnlijk niet - of eigenlijk, te goed. Het stof in stallen geeft vermoedelijk continu vals alarm...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:56

Gefeliciteerd, Ibbel!

Rookmelders werken zelfs in mijn huis.
De ulitieme stoftest, geloof me :Y)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:58

Als een trekker in de brand vliegt in een houten schuur doe je daar niet zoveel meer aan :n

En pyromaan? ! Enig idee hoever deze branden van elkaar vandaan waren? ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:06

Er bestaan ook hittemelders, die gaan niet af op rook, stof, damp of wat dan ook, maar echt op een verhoogde temperatuur.

Zo kan ook broei in hooi sneller bemerkt worden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:15

Ik zeg toch ook nergens dat het dan maar niet toegepast moet worden?
Al red je er maar 1 of 2 levens mee door het wel te doen heb je al winst. Maar iets dat niet verplicht is zorgt er dus ook voor dat veel mensen het niet doen.

Verder is brandpreventie mbt stallen gewoon een lastige kwestie. Niet alleen met paarden, maar ook in de veehouderij. Ik heb het even opgezocht, volgende komt uit een onderzoek naar brandveiligheid (welliswaar bij vee maar het principe is hetzelfde) van Van Hall Larenstein:

Citaat:
Rook- en brandmeldingsystemen
Rookmelders
Er wordt niet tot nauwelijks gebruik gemaakt van rookmelders in de veehouderij. Aangezien er in een veestal altijd
veel stof en ammoniak aanwezig is, is een rookmelder dan ook niet praktisch. Een rook(brand)melder werkt vaak
met behulp van optische metingen en de kans op, regelmatig, valse meldingen is groot.

Alarmsystemen
Een storing van de elektrische apparatuur kan een belangrijk (voor)teken zijn van een stalbrand. Uit gesprekken met
de veehouders bleek dat zij vrijwel allen over een alarmsysteem gekoppeld aan het voer-, klimaatsysteem
beschikten. Op het moment van een storing, bijvoorbeeld de ingestelde temperatuur werd niet behaald ontvangt de
veehouder een bericht op zijn mobiele telefoon of pieper. Naast het praktische nut met betrekking tot de
bedrijfsvoering geeft dit alarmsysteem tevens een belangrijk signaal af wanneer er zich een mogelijke
brandgevaarlijke situatie zou kunnen voordoen. Toen bij de veehouders het alarmsysteem ten tijde van de brand
afging voorkwam dit niet dat de brand zich uitbreidde en de stal verwoestte.

Verder is voor Canadese begrippen deze afstand helemaal niet zo groot.
Toen ik nog in Canada woonde werd Mount Forest gezien als redelijk dichtbij (ondanks dat het ruim een half uur rijden was) en ook Puslinch kwam ik regelmatig doorheen als ik onderweg was naar de GTA. Ligt allebei aan HWY 6 en is denk ik een driekwartier rijden van elkaar. Voor ons NLers is dat ver weg maar daar valt dat wel mee..

Maar goed, zonde van de paarden is het zeker. Eerst al een klap voor de renindustrie met een miljoenenpaard en meerdere toppaarden en een bepaalde foklijn weg en nu grote namen bij de (show)arabieren/hengsten die het niet overleefd hebben ;(
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 16-01-16 21:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:25

Lastig, maar niet onmogelijk.
Liever een paar valse meldingen, dan geen ;)

De waarde van de betrokken dieren doet er imo totaal niet toe..alsof het minder "zonde" zou zijn als het een stel oude shetjes betrof ;(

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:28

Shirley schreef:
Lastig, maar niet onmogelijk.
Liever een paar valse meldingen, dan geen ;)

De waarde van de betrokken dieren doet er imo totaal niet toe..alsof het minder "zonde" zou zijn als het een stel oude shetjes betrof ;(

Kwa leven niet, maar voor de fokkerij zeker wel. De rensport is daar erg aanwezig maar in de Arabieren loopt de fokkerij al jaren terug. Als je dan in 1 klap meerdere hengsten (en veulens) verliest doet dat er imo zeker wel toe.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:00

pillow schreef:
cariena1 schreef:

Er staat toch kortsluiting in een tractor. Waarom moet het weer erger gemaakt dan het al is.

Hoewel het nog te vroeg is om een oorzaak van de brand op te stellen, wordt er vermoed dat een kortsluiting van een tractor de brand heeft veroorzaakt.

Vermoeden he is nog geen bevestiging.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:36

Zijn er dan geen sprinkler installaties aanwezig in die stallen of is dat ook niet haalbaar?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:50

petraaken schreef:
Zijn er dan geen sprinkler installaties aanwezig in die stallen of is dat ook niet haalbaar?

Geen idee.. die waar ik gewerkt heb volgens mij niet en ik denk eerlijk gezegd ook de meeste niet...
Ik denk namelijk ook dat het haast niet te doen is om dat verwarmd en werkend te houden als het daar (in de winter) -15/-20 of nog kouder is...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:52

Daar heb je inderdaad een punt mee.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 19:03

Er bestaan systemen die op warmte (hitte) reageren, het is zelfs zo in te regelen dat bij brand alle deuren en staldeuren open gaan.

Natuurlijk wel zo dat er niet ineens een luchtstroom komt die het vuur verder aanwakkert.

lovesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:50

Wel sneu dat het is gebeurd