Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:48

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

Opgelet: het bronbericht bevat beelden die als schokkend ervaren kunnen worden

Dierenbeschermingsorganisatie RSPCA waarschuwt voor een paardencrisis in het Britse graafschap Kent, nadat ze de afgelopen maanden enorm veel telefoontjes over paarden kregen. Sinds 15 november heeft de RSPCA 21 paardgerelateerde oproepen gekregen over 25 paarden die dood, stervend of in slechte conditie waren. Negen dieren moesten ingeslapen worden, veertien werden dood aangetroffen. Twee paarden overleefden en zijn nu aan het herstellen.

"Het lijkt erop dat de paarden in bestelwagens of pick-up trucks zijn vervoerd naar rustige locaties waar ze harteloos werden gedumpt. Sommige paarden leefden nog, dat is gewoon barbaars," zegt inspecteur Caroline Doe. "De paarden werden gedumpt op oprijlanen, velden, op privaat of publiek domein. Daarbij hield men geen rekening met de paarden en met het publiek. Op dit moment is er in Kent een golf van gedumpte paarden. Dat is erg schokkend en schrijnend en het moet ophouden."

Er kwamen vorig jaar 98 oproepen binnen over dode paarden in Kent. In 2014 waren dat er 68. "Dat vergt het uiterste van onze inspecteurs en van onze financiën," zegt inspecteur Doe. "We vragen de mensen ook om te onthouden dat onze mogelijkheden beperkt zijn en dat we altijd rekening moeten houden met de wet."

De RSPCA heeft sinds het begin van dit jaar al meer dan 300 oproepen gekregen van mensen die bezorgd zijn over paarden in Kent. Volgens de wet op de dierenbescherming (2006) kan iedereen die schuldig is aan het veroorzaken van onnodig lijden van een dier, veroordeeld worden tot een celstraf van 6 maanden en/of een boete van 20.000 pond.

Volgens de RSPCA is de huidige crisis het gevolg van de recessie en te veel fokken. "Eigenaars die het moeilijk hebben om voor hun paarden te zorgen, kunnen de RSPCA of andere paardenwelzijnsorganisaties contacteren voor advies en hulp. Dat is een betere optie dan hun stervende dieren ergens achter te laten," besluit de woordvoerder.

Judith68

Re: Kent: dierenbescherming waarschuwt voor paardencrisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:58

Wat een afschuwelijke situatie daar |(

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:14

nou dat laat wel weer zijn dat homosapiens boven aan de ladder staat
om diep te vallen,

wat een schandalige toestanden, misdadig!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:16

Erg triest verhaal! Ik snap daarom ook niet dat er nog zoveel gefokt word.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:19

Meest trieste is ook nog in de uk mag je paarden niet slachten zonder medische reden. Er is een overschoot en veel werkloosheid. Mensen kunnen het niet meer betalen en dumpen dus de paarden die ze misschien wel hadden laten inslapen/slechten als dat kon.

Ik keur het zeker niet goed maar misschien dan toch ook eens de wet veranderen dat je wel een gezond paard mag afmaken/slachten. Zodat mensen een keuze hebben.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:25

Ja of een tijdelijk verbod om te fokken. Vooral zonder papieren heeft een veulen in de toekomst weinig kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:22

LadyDaily schreef:

Waarom er zoveel gefokt wordt? Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. Je hebt mensen die hopen op een topsporter, waardoor ze hun fokproduct voor grof geld kunnen verkopen. Anderen vinden veulentjes zo schattig. Dan heb je nog de mensen die fokken uit liefde voor een bepaald ras dat dreigd te verdwijnen (bv trekpaarden) en zo zullen er nog wel legio andere redenen zijn.

Ik vind dat je niet alleen de oorzaak bij het fokken mag leggen. Toen ik kind was, moest je een goed inkomen hebben als je een eigen paard wou, nu zijn de dieren spotgoedkoop en mensen met weinig middelen bezitten een paard die ze dan vervolgens niet kunnen verzorgen. En al helemaal niet meer als hun kleine inkomen dan ook nog eens kleiner wordt.

Zelf ben ik tegen slachten of inslapen van een gezond paard voor mijn eigen dieren, maar ik kan me absoluut niet vinden in een wettelijk verbod hierop. Niet iedereen doet voor zijn dieren wat ik ervoor doe en ik kan best wel toegeven dat de dood humaner is als een dier aan zijn lot over te laten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:27

LadyDaily schreef:
Ja of een tijdelijk verbod om te fokken. Vooral zonder papieren heeft een veulen in de toekomst weinig kans.

Of gewoon slachten legaliseren.

Oude en rotte paarden er gewoon uit knikkeren.
Zouden ze hier in Nederland ook wel eens mogen doen, ipv paarden gratig of goedkoop aan te bieden, vervolgens een handelaar die m opkoopt, gouden bergen beloofd, dier oplapt en vervolgens voor dubbele of meer verkoopt. Nieuwe eigenaar er de dupe van, want die heeft een rotte bok gekocht die eigenlijk stok en stok kreupel of whatever bleek te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:03

maralyn schreef:
LadyDaily schreef:

Of gewoon slachten legaliseren.

Oude en rotte paarden er gewoon uit knikkeren.
Zouden ze hier in Nederland ook wel eens mogen doen, ipv paarden gratig of goedkoop aan te bieden, vervolgens een handelaar die m opkoopt, gouden bergen beloofd, dier oplapt en vervolgens voor dubbele of meer verkoopt. Nieuwe eigenaar er de dupe van, want die heeft een rotte bok gekocht die eigenlijk stok en stok kreupel of whatever bleek te zijn.

Ik ga akkoord met wat je zegt over het legaliseren van paarden. Maar kan er met mijn verstand niet bij dat iemand die van paarden behoord te houden over "rotte bokken" praat als daarmee een geblesseerd dier bedoeld wordt. Een beetje respect voor het dier, dat alles voor zijn baas gegeven heeft, mag wel. Wat niet wegneemt dat je zeker een punt hebt, de eigenaar moet ofwel voor zijn niet meer berijdbaar paard zorgen, of het laten hemelen. Punt is dan weer dat je een groep mensen hebt die wel een gezond paard kunnen bekostigen, maar geen "nutteloos" paard en te emotioneel zijn om het te laten slachten/euthanaseren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:24

Eerlijk gezegd zijn ze in NL ook geen haar beter, maar dan op een andere manier en dat is dat geblesseerde en of te oude dieren gratis wegmogen voor een goed tehuis..........

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:41

Gratis weggeven als weidemaatje vind ik heel iets anders dan een paard hulpeloos dumpen.
Het slachten zou gewoon toegestaan moeten worden,dan hoeven deze dieren niet onnodig te lijden. Eigenaar krijgt dan nog een slachtprijs voor het paard en zal m dan eerder wegbrengen dan laten verhongeren.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:50

SandraVerl schreef:
LadyDaily schreef:

Waarom er zoveel gefokt wordt? Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. Je hebt mensen die hopen op een topsporter, waardoor ze hun fokproduct voor grof geld kunnen verkopen. Anderen vinden veulentjes zo schattig. Dan heb je nog de mensen die fokken uit liefde voor een bepaald ras dat dreigd te verdwijnen (bv trekpaarden) en zo zullen er nog wel legio andere redenen zijn.

Ik vind dat je niet alleen de oorzaak bij het fokken mag leggen. Toen ik kind was, moest je een goed inkomen hebben als je een eigen paard wou, nu zijn de dieren spotgoedkoop en mensen met weinig middelen bezitten een paard die ze dan vervolgens niet kunnen verzorgen. En al helemaal niet meer als hun kleine inkomen dan ook nog eens kleiner wordt.

Zelf ben ik tegen slachten of inslapen van een gezond paard voor mijn eigen dieren, maar ik kan me absoluut niet vinden in een wettelijk verbod hierop. Niet iedereen doet voor zijn dieren wat ik ervoor doe en ik kan best wel toegeven dat de dood humaner is als een dier aan zijn lot over te laten.

Ja en waarom zijn ze zo goedkoop... omdat er zoveel van zijn.
Een paard dat echt nog waarde heeft behoud die waarde ook wel.

Het is eigenlijk net als met honden en katten.
Volle asiels en maar door blijven fokken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:09

LadyDaily schreef:

Dat kan je je van meer wezens op de wereld afvragen. Ik weet uit ervaring dat het fokken van paarden al drastisch mindert. Laten we met ons allen dan aub stoppen met importeren van paarden en honden en katten enz? Daar zit ook een heel groot probleem.

Ik ben momenteel in Engeland. De dierenbescherming stelt hier meer voor dan bij ons. De Engelsen kunnen dit echt gewoon goed aanpakken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:14

Is het in de UK ook verboden om paarden te slachten? Ik dacht dat dat alleen in Amerika niet mocht..?

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:41

pfff keek even op de site van de rspca.
er worden 80% aan tinkers en veel jonge dieren die ter adoptie worden aangeboden..
blijft toch triest hier, daar en overal te wereld. ik wist ook niet dat je in Engeland een dier niet mag slachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:44

LadyDaily schreef:

Ja en waarom zijn ze zo goedkoop... omdat er zoveel van zijn.
Een paard dat echt nog waarde heeft behoud die waarde ook wel.

Het is eigenlijk net als met honden en katten.
Volle asiels en maar door blijven fokken.[/quote]

Wat heb jij eigenlijk tegen fokken? Ik heb zeer slechte ervaringen met asielhonden en zou er nooit meer aan beginnen. Wel kies ik bewust voor een rashond, die ik koop bij iemand die op een zeer rationele manier bezig is. Wie daar een hond wil, betaald er veel geld voor en kan soms 2 jaar op een pup moeten wachten.

Idem dito met paarden, ik heb in een lang verleden genoeg tijd en energie gestoken in dieren die uit een slechte situatie kwamen, zo'n paard daar heb ik nu noch de tijd, noch de energie voor, dus zoek ik iemand die verantwoord met paarden bezig is en betaal met plezier een pak geld voor het paard dat ik wil.

Zorg er gewoon voor dat alle fokkers die wat voor soort dier ook, aan de lopende band kweken en het dan aan dumpingprijzen op de markt droppen, er tussenuit gaan en hou enkel de serieuze over. En zorg dat de vraagprijs hoog genoeg is, zodat mensen pas kopen als ze genoeg geld voor de zorg hebben.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:18

Echt ziek dat je je beesten gewoon ergens dumpt zodat ze kunnen verhongeren. Hoe kom je er bij.

SandraVerl schreef:
Wat heb jij eigenlijk tegen fokken? Ik heb zeer slechte ervaringen met asielhonden en zou er nooit meer aan beginnen. Wel kies ik bewust voor een rashond, die ik koop bij iemand die op een zeer rationele manier bezig is. Wie daar een hond wil, betaald er veel geld voor en kan soms 2 jaar op een pup moeten wachten.

Idem dito met paarden, ik heb in een lang verleden genoeg tijd en energie gestoken in dieren die uit een slechte situatie kwamen, zo'n paard daar heb ik nu noch de tijd, noch de energie voor, dus zoek ik iemand die verantwoord met paarden bezig is en betaal met plezier een pak geld voor het paard dat ik wil.

Zorg er gewoon voor dat alle fokkers die wat voor soort dier ook, aan de lopende band kweken en het dan aan dumpingprijzen op de markt droppen, er tussenuit gaan en hou enkel de serieuze over. En zorg dat de vraagprijs hoog genoeg is, zodat mensen pas kopen als ze genoeg geld voor de zorg hebben.

Gaat ook om wat voor een soort dier je uitzoekt hè? Ik heb een topkat bij het asiel vandaan. Ontzettend lief beest.

Het is echt niet zo dat elk dier dat in het asiel belandt vals is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:03

SandraVerl schreef:
...Wie daar een hond wil, betaald er veel geld voor en kan soms 2 jaar op een puppy wachten

En daar zit m dus het probleem met de meeste fokkers. Elk jaar wordt er mee gefokt. Er is meer aanbod dan vraag. Er is specifiek wel vraag naar b.v. grand prix paarden maar daar is weer weinig aanbod in. Ergens moet het geld vandaan komen dus dan maar kwantitatief fokken i.p.v kwalitatief.

Stel dat alle fokkers nu eens zouden stoppen om elk jaar een veulen te fokken en inderdaad alleen een veulen fokken als iemand daar naar vraagt? Er is vraag naar iets wat er blijkbaar niet is en dus kan de Fokker ook meer geld vragen en krijgen. Fokker blij want die krijgt weer het juiste bedrag voor zn "product" en de klant is blij want die heeft precies waar die naar oo zoek was en is dan meestal ook bereid daar meer voor te betalen.

Het is overigens in de U.K, Australië, Nieuw-Zeeland en de U.S.A verboden om paarden te slachten. Vanuit U.K, Ozzie en NZ is dit i.v.m. dat het ook verboden is om hun vlees te eten en dus niet zoals in Amerika dankzij "dierenliefhebbers" die beweren dat de slacht zorgt voor "slachtfokkerij".

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:26

Ik denk dat het in veel gevallen om een bekpaalde groep van fokkers gaat. Zeker gezien het type paarden. Denk niet dat er ook maar een organisatie in GB is die daar echt tegen gaat optreden. Gelukkig kent GB vele paardenliefhebbers die de ogen en oren wel open houden. Maar ik vrees dat het dweilen met de kraan open is...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:33

Dat verbod van eten vind ik ook interessant, bijzonder eigenlijk. Ik las ergens dat het kwam uit de tijd van WO1 dat men geen paarden mocht slachten en dus eten, waarschijnlijk zodat ze gebruikt konden worden?
Is natuurlijk hopeloos ouderwets en denk dat als de optie er zou zijn er een hoop leed bespaard zou kunnen worden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:42

Erg triestig, ontzettend harteloos dat sommige mensen dat over hun hart krijgen om hun dieren daar te dumpen, terwijl er genoeg andere opties zijn..

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:17

GB roept dit over zichzelf af. Inslapen kost geld, verwaarlozing zeer hoge boetes en slachten mag niet.

Iemand heeft geen geld meer, kan het dier niet meer goed verzorgen, durft geen hulp in te schakelen vanwege risico hoge boetes, inslapen kost geld wat ze niet hebben bovendien kan een DA weer aangifte van verwaarlozing doen. De cirkel is rond! Dus gaat men de paarden dumpen en snijden de chip eruit. Hoezo dierenleed?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:06

Mohh neuh sandraverl.
Ik heb in mijn ogen genoeg respect voor ze dat als ze niet pijnloos kunnen leven of n godsvermogen moeten kosten om n beetje normaal te kunnen leven dat ze van mij best als slacht gebruikt mogen worddn.
Dan is mijn woordkeuze niet vriendelijk maar dat is maar net hoeveel waarde mensen aan woorden hechten.

Jap... als ze rot lopen door pijn zijn het imo rotte paarden. Rot van verrot.
En die moet je opruimen.
Hoeveel afgedankte oude of kneuzen worden aangeboden....

Bewust fokken, houden, trainen en stoppen als t niet meer kan...

Moet wel lachen dat mensen zich kunnen opwinden over mijn woordkeuze...hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:56

maralyn schreef:
Mohh neuh sandraverl.
Ik heb in mijn ogen genoeg respect voor ze dat als ze niet pijnloos kunnen leven of n godsvermogen moeten kosten om n beetje normaal te kunnen leven dat ze van mij best als slacht gebruikt mogen worddn.
Dan is mijn woordkeuze niet vriendelijk maar dat is maar net hoeveel waarde mensen aan woorden hechten.

Jap... als ze rot lopen door pijn zijn het imo rotte paarden. Rot van verrot.
En die moet je opruimen.
Hoeveel afgedankte oude of kneuzen worden aangeboden....

Bewust fokken, houden, trainen en stoppen als t niet meer kan...

Moet wel lachen dat mensen zich kunnen opwinden over mijn woordkeuze...hahaha

Misschien ergeren mensen zoals ik zich aan jou woorden, omdat er mensen zijn die wel mega veel geld over hebben om hun ziek paard terug gezond te krijgen, ook al wil dat zeggen dat er nadien niet meer met dat paard gereden kan worden. Ik heb vorig jaar nl die keuze gemaakt, paardlief voelt zich terug kiplekker maar doet enkel nog dienst als grasmaaier en ik ben al lang blij dat ik hem nog bij me heb. Dus ja, ik laat niemand een paard zoals de mijne een rotte bok noemen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:47

Tja dat is maar net hoe persoonlijk je hetzelf maakt hoor!
Zijn je eigen keuzes en eigen probleem. Je kiest er voor om m op te lappen...
Nou ja... anderen niet. Maar om n paard te dumpen bij de handelaar of gratis afgeven? Nope... dan ist voor mij klaar...

En dat is een mening en die mag ik hebben.
Fijn weekend verder :)