Doodgeboren veulen door vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Doodgeboren veulen door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 14:28

www.nieuwsblad.be / www.bokt.nl

De drachtige merrie Tuffy verloor tijdens de nieuwjaarsnacht in Wuustwezel haar veulentje door illegaal afgestoken vuurwerk. Volgens eigenares Dascha Logiest (42) begon het geknal al om 18.30 uur ’s avonds.

Natascha ‘Dascha’ Logiest begon een tweetal jaar geleden met vereniging Amano in Wuustwezel. Kinderen en volwassenen met een handicap of een beperkt budget kunnen hier rijlessen volgen in de natuur.

De tienjarige merrie Tuffy is het duurste paard van vereniging Amano. Omdat ze moeilijk drachtig te krijgen was, liep iedereen nu over van geluk dat Tuffy tegen de zomer eindelijk haar eerste veulen zou krijgen. Maar aan dat hoopvol uitkijken kwam tijdens de oudejaarsnacht abrupt een einde toen Tuffy een miskraam kreeg van de stress.

Sicayes

Re: Doodgeboren veulen door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:30

Zag de foto voorbij komen op Facebook.. vreselijk dat ze het veulen op zo'n manier moesten verliezen. :n

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:34

Wat zijn al die paarden toch stress gevoelig voor vuurwerk, waar wordt dat dan afgestoken? Vlak voor de stal of zo?
Ik heb mijn paarden met oud en nieuw gewoon buiten gehad en die hoorden ook knallen. Die reageerden op den duur niet meer en een keer gingen ze wat aan de kletter maar ook dat ging weer voorbij. En als het donker werd haalde ik ze wel naar binnen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:36

Ontzettend naar maar de berichtgeving is wel erg zwart/wit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:37

mag je in belgië pas later afsteken dan?

In nederland vanaf 18.00h op oudjaarsavond (tot vorig jaar zelfs vanaf 10.00h s ochtends)?

stress piekt meestal niet pas na enkele uren maar gelijk bij het afsteken..
Denk dat het veulen ook verworpen was geweest als er pas om 22.00h vuurwerk zou zijn afgestoken..

hopelijk hebben ze volgend jaar een nieuwe dracht (al zou ik dit specifieke paard met deze geschiedenis dan zeker ergens onderbrengen waar het rustig is met de jaarwisseling om kans op herhaling te verkleinen).

mooi knudde om je veulen te verliezen doordat je paard in de stress schiet van vuurwerk

maar had het echt verschil uitgemaakt als het vuurwerk op de juiste tijd was afgeschoten?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:37

Desiree schreef:
Wat zijn al die paarden toch stress gevoelig voor vuurwerk, waar wordt dat dan afgestoken? Vlak voor de stal of zo?
Ik heb mijn paarden met oud en nieuw gewoon buiten gehad en die hoorden ook knallen. Die reageerden op den duur niet meer en een keer gingen ze wat aan de kletter maar ook dat ging weer voorbij. En als het donker werd haalde ik ze wel naar binnen.

Ik vraag het me ook wel eens af, hier hebben ze op oudejaarsdag nog gewoon gereden en hier schieten ze fanatiek melkbus.
In de avond heb ik mijn paard nog even op het paddock gehad met de lampen aan. Ze zat echt met volle verbazing te kijken naar al dat mooie siervuurwerk, totaal niet als een dolle stier rond rennend ofzo.

Nou moet ik zeggen, ze schieten hier tussen kerst en oud en nieuw al aan een stuk door dus misschien zijn de paarden grotendeels ook gewend aan de onverwachte knallen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:38

Lekker makkelijk om te zeggen dat t komt door vuurwerk..
Ik denk persoonlijk dat er wel meer aan de hand was, mede doordat de merrie moeilijk drachtig te krijgen was.. Maargoed, dat is mijn mening..
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 04-01-16 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:40

Makkelijk om het maar gelijk op vuurwerk af te schrijven. Als je paard daar echt zo veel stress van heeft zijn er nog een hoop maatregelen die je zelf kunt treffen alvorens de vinger naar een ander te wijzen. Nee, heel sneu wat er gebeurd is, maar het verhaal er omheen siert ze niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:40

Gerritt schreef:
Ik vraag het me ook wel eens af, hier hebben ze op oudejaarsdag nog gewoon gereden en hier schieten ze fanatiek melkbus.
In de avond heb ik mijn paard nog even op het paddock gehad met de lampen aan. Ze zat echt met volle verbazing te kijken naar al dat mooie siervuurwerk, totaal niet als een dolle stier rond rennend ofzo.

Nou moet ik zeggen, ze schieten hier tussen kerst en oud en nieuw al aan een stuk door dus misschien zijn de paarden grotendeels ook gewend aan de onverwachte knallen.

Die zotten van mij stonden in de stal en staken hun koppen door de lamellen naar buiten en keken verwonderd. Ik heb me rotgelachen om ze. Vorig jaar had ik twee merries drachtig, die nu een veulen hebben gekregen. En ook vorig jaar is vuurwerk afgestoken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:42

nine1987 schreef:
Lekker makkelijk om te zeggen dat t komt door vuurwerk..
Ik denk persoonlijk dat er wel meer aan de hand was, mede doordat de kerrie moeilijk drachtig te krijgen was.. Maargoed, dat is mijn mening..

Mijn idee.

Veulen verwerpen kan ook heel goed een andere reden hebben.

Vind dat erg makkelijk wordt gewezen naar vuurwerk , paard hebben ze al langer en dan kun je zelf ook maatregelen nemen.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:43

Desiree schreef:

Het ene paard is het andere paard niet ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:43

Heb gisteren een interview gehoord van de eigenares en wat zei verteld is dat ze non-stop vuurwerk hebben afgeschoten, uren aan een stuk, van 1830u tot 2u. Vlak naast hun stal, kan er mij wel iets bij bedenken.

Waarschijnlijk gaat men nu hier zeggen, (net zoals vorig jaar met het paard dat toen gestorven is van de schrik) dat er wel een andere reden zal geweest voor deze vroeggeboorte. Maar elk jaar is het hetzelfde, toch wel allemaal toeval dat het telkensgebeurd tijdens urenlange vuurwerk (illigaal)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:44

het is per dorp afhankelijk. Bij ons mochten ze van half twaalf tot half één afsteken, niet dat ze zich daar aan gehouden hebben en gezien de schade die afgelopen nieuwjaar gemaakt is zou het me niet verbazen als het volgend jaar verboden is.
Iets wat ik, om die zelfde reden, enkel toe zou juichen. Maar ook dit is weer zo'n verhaal als Pullo; Het vuurwerk zal er niet aan geholpen hebben maar dat dit paard puur en alleen van het vuurwerk een miskraam gehad heeft. Tsja, dat vind ik altijd zo'n apart iets. Hoe worden er uberhaupt nog veulens levend geboren als vuurwerk alleen dat effect heeft?
En ze was al moeilijk drachtig te krijgen, vaak is daar ook een reden voor...

Hier hebben ze gewoon de hele nacht buiten gestaan, rond half twaalf even gaan kijken en extra hooi gaan geven en buiten wat gedraaf op het ergste moment was er niks aan het handje. Een van de slungels heeft een ijzer afgetrapt maar goed, dat had net zo goed bij een andere gekke bui kunnen gebeuren. Dat komt wel eens voor.

Indien iemand vlak langs de stal vuurwerk af steekt is het simpel om even de politie te bellen indien ze niet voor rede vatbaar zijn. Die doen daar dan echt wel wat aan. Zeker als het om illegaal vuurwerk gaat, da's nl. katching katching ook nog eens.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-01-16 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:45

Triest van het veulen.
Maar had het even erg gevonden voor de shet van de buren.

Waarom al die overbodige toegevoegde informatie??
Krijg daar een nare bijsmaak van :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:46

Vorig jaar hebben we het met nieuwjaar op stal zelf ook meegemaakt dat een merrie haar veulen heeft verworpen. Bij twee kennissen hadden ze het ook zitten. Zeggen dat het vuurwerk hier niks mee te maken heeft vind ik pas zwart/wit denken. Toch toevallig dat verschillende merries rond dezelfde periode allemaal hun veulen verwerpen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:49

Tja, in heel het land zullen er wel merries zijn die in een bepaalde tijd een veulen verwerpen, kan op elke dag van het jaar voorkomen; maar op 24 februari gaan eigenaren niet het nieuws benaderen en valt het niemand op. Dan moet je elke verwerping registreren om te zien of het nou echt toeval is of dat vuurwerk daadwerkelijk een reden is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:50

Volgens mij is er niemand die zegt dat het er niks mee te maken heeft, maar dat het wel makkelijk is om het maar gelijk als oorzaak aan te wijzen. Ik kan me voorstellen dat het niet heel bevorderlijk is geweest, maar niet dat het de enige reden geweest is. Nog los van het feit dat er wel vaker merries veulens verliezen en dat het dus gewoon toeval kan zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:51

Vuurwerk hier in Belgie is in veel gemeentes pas toegestaan tussen middernacht en 1u.
Mss dat ze tegen die tijd maatregelen had genomen (paarden binnenzetten, ...). Dat weet je niet.

Iig geloof ik niet dat er non-stop geknald werd. Dan bel je even naar de politie en die laten dat wel ophouden. Sowieso moest je dat doen als er te vroeg vuurwerk werd afgeschoten en je wist waar het was.

Ik denk wel dat het vuurwerk er wel mee te maken zal hebben. Of dat 100% zeker de oorzaak was, blijft altijd de vraag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:52

Snollygoster schreef:
Vorig jaar hebben we het met nieuwjaar op stal zelf ook meegemaakt dat een merrie haar veulen heeft verworpen. Bij twee kennissen hadden ze het ook zitten. Zeggen dat het vuurwerk hier niks mee te maken heeft vind ik pas zwart/wit denken. Toch toevallig dat verschillende merries rond dezelfde periode allemaal hun veulen verwerpen ;)

Ik zeg nergens dat het er NIKS mee te maken heeft (ik zeg zelfs dat het niet geholpen zal hebben). Ik zeg enkel dat als vuurwerk de enige schuldige was, er dan geen levende veulens meer geboren zouden worden gezien er elk jaar vuurwerk afgestoken wordt. Als je weet dat zo'n dier onrustig is tijdens vuurwerk dan bereid je je voor. Vraag je aan de DA wat je haar mag geven en probeer je haar daarmee kalm te houden.

Hier vlogen zelfs rond middernacht wat helicopters rond overigens.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-01-16 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:52

chanel1985 schreef:
Heb gisteren een interview gehoord van de eigenares en wat zei verteld is dat ze non-stop vuurwerk hebben afgeschoten, uren aan een stuk, van 1830u tot 2u. Vlak naast hun stal, kan er mij wel iets bij bedenken.

Waarschijnlijk gaat men nu hier zeggen, (net zoals vorig jaar met het paard dat toen gestorven is van de schrik) dat er wel een andere reden zal geweest voor deze vroeggeboorte. Maar elk jaar is het hetzelfde, toch wel allemaal toeval dat het telkensgebeurd tijdens urenlange vuurwerk (illigaal)?

Nee, dit valt niet goed te praten! Ik zou WOEST zijn en ingrijpen denk ik.
Waarom mag men OVERAL vuurwerk afsteken, ook in de buurt van stallen met dieren?????? Dat is toch straal bezopen!
Laatst bijgewerkt door Desiree op 04-01-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:53

Dat kan ook gewoon; politie bellen en die doet er wat aan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:53

Ayasha schreef:

Dat is naief! Die moeten snelheidsovertredingen doen, op alle andere meldingen af gaan, en administratie bij houden. Als het gaat om dieren is het niet zo belangrijk meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:55

Desiree schreef:
Ayasha schreef:

Dat is naief! Die moeten snelheidsovertredingen doen, op alle andere meldingen af gaan, en administratie bij houden. Als het gaat om dieren is het niet zo belangrijk meer.

In Nederland wellicht maar in België kan je die gewoon bellen gezien hier maar binnen bepaalde uren vuurwerk mag af geschoten worden. Buiten die uren kan je de politie bellen zeker in gevallen als deze. Daar is niks naief aan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:56

Als je hier met zo'n verhaal komt zullen ze ook heus hun best doen om te komen en zo niet kun je ook nog zelf op ze afstappen en de situatie uitleggen. Maar dan moet je dat natuurlijk wel op een nette en beschaafde manier doen, dat is al lastig voor de meeste.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:57

In veel gemeentes mag er in België zelfs enkel door professionals vuurwerk afgeschoten worden.

Er lijkt mij hier echter geen bewijs te zijn dat het door het vuurwerk komt. Zoveel merries verliezen veulens. Lijkt wel of de verenging hiermee meer publiciteit en medelijden wil krijgen door het op het vuurwerk te steken. (en dus hoopt op meer giften).