Lisa Nooren: "Via België naar Rio wil ik niet"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Lisa Nooren: "Via België naar Rio wil ik niet"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 10:01

http://www.bokt.nl / http://www.nrc.nl

De achttienjarige Lisa Nooren woont in België, maar springt voor Nederland. Ondanks dat de jonge amazone al veel wint komen de Olympische Spelen in Rio dit jaar nog te vroeg.

Drie weken geleden verbaasde Nooren niet alleen zichzelf, maar de hele internationale paardenwereld met haar overwinning in de Grote Prijs van La Coruña. Het was haar allereerste wedstrijd op het hoogste niveau. De bijbehorende geldprijs van 165.000 euro wordt benut door de huur aan haar vader en coach, Henk Nooren, te betalen lacht de amazone.

Tien jaar geleden verhuisde de familie Nooren naar het waalse achterland van de Maas bij Engis. Haar vader bouwde daar één van de meest prestigieuze handelsstallen ter wereld. Voor Lisa een snoepwinkel aan paarden. Gemiddeld rijdt de amazone vijf of zes paarden op kleinere wedstrijden en neemt de hippische sport dan ook serieus. Toch hadden Lisa en haar vader de winst in La Coruña niet aan zien komen. "We gingen er naartoe om ervaring op te doen", zegt ze. Haar paard Sabech d'Ha had zelfs nog nooit een wedstrijd met hindernissen van 1,60 meter gesprongen. Haar winst maakte veel los, tussen de honderden felicitaties zat ook een bericht van de Nederlandse bondscoach, Rob Ehrens. "Hij was heel blij dat ik had gewonnen."

Het riep direct vragen op over ‘Rio’, want hoe jong ze ook is, ook Lisa Nooren heeft één grote droom: voor Nederland naar de Olympische Spelen. "Rio is nog te vroeg", zegt ze. Het Nederlands team is niet voor niets wereldkampioen, met topruiters als Jeroen Dubbeldam en Gerco Schröder. Henk Nooren: "Ik zeg niet dat Rio geen haalbare kaart is. Maar in een land als Nederland is Rio bijna een onhaalbare kaart. Er staat een kleine groep die keigoed is en over de juiste paarden beschikt. Dan duurt het een aantal jaren voordat je je daar tussen wringt. Als Lisa zou uitkomen voor ik weet niet hoeveel andere landen, kon ze misschien naar Rio. Maar ze zal nog een paar jaar moeten knokken om één van die vier een duwtje te geven."

De ‘België-route’ dan? Het is vaker gebeurd in de sport, met ‘paarden-Belg’ Jos Lansink. Ze is wel eens gevraagd. Geen sprake van, klinkt het gedecideerd. "Ook al is het Nederlands team nog zo sterk. Dan duurt het maar wat langer. Ik ben helemaal niet Belgisch." Hoe jong ze ook was bij de verhuizing van Guttecoven, nabij Sittard, naar Wallonië – het ging niet zonder slag of stoot. Acht jaar oud was ze. "Ik vond het heel erg. Ik sprak geen woord Frans en ik moest hier naar school. Ik vond er niks aan, ik wilde terug." Die heftige gevoelens zijn verdwenen. "Maar ik ben een Hollander en dat blijft zo. Ik heb niet zoveel contacten hier in België. Ik ga ook nooit naar Luik, al is dat best een mooie stad. Als ik naar een stad ga, ga ik altijd naar Maastricht."

Jonge vrouw in een aparte wereld, gedomineerd door mannen. Waar toppaarden voor miljoenen worden verhandeld. Waar tonnen aan geldprijzen worden uitgekeerd. Lisa Nooren staart zich niet blind op het geld of de glamour. Een deel van de prijs die ze in La Coruña bij elkaar sprong, schonk ze aan Just World, een organisatie die zich inzet voor kansarme kinderen. Het geld gaat naar een schooltje in Guatemala. "Niet iedereen heeft het zo goed als wij."

Ze geniet zoveel mogelijk van haar drukke leven, het reizen, de eindeloze uren met haar paarden. "Ik ben veel onderweg, ik heb bijna elk weekend een wedstrijd. Ik heb met mijn ouders de afspraak dat ik dit jaar na mijn eindexamen volledig voor de paardensport mag gebruiken. Ik hoop dat ik zo goed presteer dat ze die afspraak vergeten. Komend jaar had ik mijn eerste vijfsterrenwedstrijd willen winnen, maar dat is dus al gebeurd. Ik mag voor het eerst meedoen aan Jumping Amsterdam, dat lijkt me heel leuk."

BigOne

Re: Lisa Nooren: "Via België naar Rio wil ik niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:41

Mooi nuchter verhaal, met zo'n instelling en de back up van het thuisfront, zowel financieel als qua paarden en trainingsmogelijkheden komt ze er wel.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:10

Verhaal voor een Disney film!

Prachtig dat er ook principes en gevoelens van trots in het spel meedoen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:11

Lansink is hier geslaagd omdat hij al een topper was voor Nederland. Het is hier even moeilijk om door te dringen in het team dan in Nederland.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:54

petraaken schreef:
Lansink is hier geslaagd omdat hij al een topper was voor Nederland. Het is hier even moeilijk om door te dringen in het team dan in Nederland.

Dat denk ik persoonlijk ook. Toch in het springen.. bij de dressuur zit dat anders.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:40

Juist alsof de 'België route' een simpel iets is. Ik denk dat we zelf ook genoeg talent hebben om aan de bak te komen. Fijn dat ze zich ook zo hartelijk open stelt voor ons land..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:42

SETEFURII schreef:
Juist alsof de 'België route' een simpel iets is. Ik denk dat we zelf ook genoeg talent hebben om aan de bak te komen. Fijn dat ze zich ook zo hartelijk open stelt voor ons land..

Dacht het ook,je hebt haast zoiets van rot op en ga lekker terug naar waar je vandaan komt.Blijkbaar zijn we alleen goed om de belastingen te ontduiken :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:51

Grapjassen. Als ze de België -route had genomen was het vast 'd'n stomme Hollander' en 'redt het niet in het eigen land dus komt onze plekken maar jatten' zijn. :')

Respect voor Lisa. Heeft grote stappen gemaakt afgelopen jaren en gaat ongetwijfeld nog meer stapel maken in de komende jaren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:27

Roosch schreef:
Grapjassen. Als ze de België -route had genomen was het vast 'd'n stomme Hollander' en 'redt het niet in het eigen land dus komt onze plekken maar jatten' zijn. :')

Respect voor Lisa. Heeft grote stappen gemaakt afgelopen jaren en gaat ongetwijfeld nog meer stapel maken in de komende jaren.

Zoiets heb ik alvast nooit over lansink gedacht, en hij heeft die route wél genomen. Wat respect voor het land waar je verblijft is nooit verkeerd denk ik..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:46

Roosch schreef:

Nee, dat had ik helemaal niet gedacht. Wereldtoppers als Lansink (was hij toen al) hebben het iets makkelijker omdat ze ook de paarden hebben voor het topwerk. Lisa heeft dan misschien wel een topper als vader maar de echte toppaarden zal ze ook nog wel niet krijgen. Ze heeft nog niets bewezen dat ze even goed is als haar vader. Dus nee, makkelijker zou het echt niet zijn om in Belgie in het team te komen.

Voor de dressuur zou het inderdaad wel iets anders zijn en dan nog zou ze van het kaliber Anky moeten zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 20:10

Bij mijn weten heeft Belgie in het springen toch ook een fijne club ruiters die staan te dringen rond de kaders. Zo simpel is het niet.. Misschien eerder via de Antillen ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 11:15

Ten eerste betwijfel ik ook of België zoveel makkelijker is. Dressuur misschien maar springen? Mwah... Ten tweede vraag ik me af wat ze hier nog doen als Nederland zoveel beter is. :) Pak dan de knollen in en ga terug. :) Haar "afschuw" t.o.v België stoort me enigszins. Terwijl ze zo praat over België zal er vast wel een reden zijn waarom ze naar hier gekomen zijn.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:44

Alle respect voor het meisje haar mooie prestaties, en alle respect voor het feit dat ze voor haar eigen nationaliteit wilt rijden, maar inderdaad de ondertoon over België vind ik nu niet bepaald 'sympathiek'. Haar ouders zullen wel goede redenen gehad hebben (belastingen, goedkope grond, makkelijkere vergunningen,...) om te verhuizen en op haar 18 zou ze dat ondertussen ook wel moeten begrijpen, dus beetje eerbiediger naar het 'gastland' zou wel mogen.

Ook ben ik het eens dat het via België op gebied van het springen zeker niet makkelijker zou zijn.

Wij waren overigens zeer blij met de komst van Lansink :)