België: Pony gewond geraakt door wensballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

België: Pony gewond geraakt door wensballon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:29

http://www.gva.be

Een wensballon in de oudejaarsnacht heeft een pony op een wei in Massenhoven (België) verwond. Het dier moet mogelijk ingeslapen worden. De eigenares hoopt dat de politie de 'oplater' kan identificeren.

Wensballonnen zijn verboden in de gemeente Zandhoven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld voor vuurwerk, is er bij de gemeente in geen enkel geval een vergunning te verkrijgen voor het oplaten van wensballonnen. Toch landde er op oudejaarsnacht een wensballon in een paardenweide in Massenhoven, met veel onheil tot gevolg.

Eigenares V. houdt in het belang van het politieonderzoek de exacte locatie liever geheim. "De politie heeft me gevraagd om de resten van de wensballon te bewaren en zal aan de hand van de windrichting en getuigenissen de eventuele dader proberen te identificeren. Al besef ik dat het enorm moeilijk gaat zijn."

V.'s paarden staan buiten op de wei. "Met al het vuurwerk heb ik sowieso de gewoonte om op oudejaarsnacht naar de paardenwei te gaan. Al een geluk dat ik die reflex had, anders waren de gevolgen nog erger geweest. Om 23.30u wou ik mijn dieren nog wat hooi gaan geven zodat ze afleiding hadden als het vuurwerk zou losbarsten. Ik zag achter mijn stal precies een lichtpunt naar beneden komen. Het leek alsof er een kinderjas lag, maar het bleek om zo'n wensballon te gaan. Het vlammetje had mijn hooinetten al in brand gestoken. Gelukkig staan er regentonnen en kon ik meteen alles blussen, anders was mijn hele stal in brand gevlogen."

V's meest schichtige pony schrok en vloog door de draad. Het tienjarige dier verwondde zich aan zijn been en buik. "Aan de buik is het een vleeswond, maar aan zijn been is de blessure veel erger en werd de pees geraakt. Mijn dierenarts is direct gekomen en heeft de wond verbonden. Mogelijk moet de pony naar de dierenkliniek. Misschien moet ik hem laten inslapen. Hij was in de oudejaarsnacht zo gespannen door de adrenaline dat de dierenarts het niet verantwoord vond om hem helemaal te laten verdoven voor een volledig onderzoek. Mogelijk had zijn hart het dan begeven."

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:36

Awh dat is heel erg naar voor dat paardje...
Laatst bijgewerkt door Montgri op 02-01-16 19:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:37

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:38

Jess897 schreef:
Awh dat is heel erg naar voor dat paardje... Maar ik denk persoonlijk niet dat de ballon word geïdentificeerd want het was de keuze van de eigenaar haar paarden op de wei te zetten, daarnaast vind ik het ook een beetje eigenschuld wanneer je je paard achter draad zet :$

Stroomdraad is ook draad, staat nergens dat het prikkeldraad was
ik laat ze ook buiten, zijn ze stuk rustiger dan in een stal, wat was gebeurd als paard in de stal stond en deze had vlamgevat??
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 02-01-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:38

Brand was er ook al bijna en draad kan ook gladdraad of stroomdraad zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:39

Jess897 schreef:
Awh dat is heel erg naar voor dat paardje... Maar ik denk persoonlijk niet dat de ballon word geïdentificeerd want het was de keuze van de eigenaar haar paarden op de wei te zetten, daarnaast vind ik het ook een beetje eigenschuld wanneer je je paard achter draad zet :$

euhm, dus dan moeten we paarden altijd maar op stal houden?? en zet niet iedereen zijn paard achter een draad? :')

schandalig! altijd mensen die de wet moeten breken en zo andere ene hoop elende aandoen. Arme pony! sterkte voor de eigenaar!

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:40

:( lijkt zoon onschuldig dingetje. zat 1 januari ook bij de nood dierenarts drie dorpen veder, hond was in paniek door vuurwerk geluid van de kelder trap af getuiterd. 7 hechtingen en 180 e veder. gelukkig enkel een vlees wond. hoop dat het toc nog goed komt met je ponny

Shirley

Hier kwamen ze ook massaal over!
Buren met rieten dak waren ook not amused :n

Beterschap voor de pony!
Hoop dat hij het redt!

beatje

Jess897 schreef:

Waar moet je een paard dan achter zetten?En je paard niet op de wei zetten omdat één of andere idioot zich niet aan een verbod kan houden om ze niet op te laten?
Ze zullen niet voor niks verboden zijn he.

Vrees alleen dat de dader niet te vinden gaat zijn ze zullen hun naam en adres er niet aangehangen hebben.

Najoveh

Re: België: Pony gewond geraakt door wensballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:43

Ik las op FB ook dat er een stal in brand geschoten was door zo'n wensballon. Eigenaars waren gelukkig aanwezig en konden de brand doven, maar op stal zetten is echt ook niet alles hoor...
Wij hebben ook een wensballon gevonden op onze wei. Gelukkig de wei waar de paarden voor de moment niet staan maar ik vond het toch maar eng...

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:44

Er bestaat toch zo iets als hout? Ik vind dat persoonlijk veiliger en beter...
Ik heb vaak genoeg gehoort en gezien hoe paarden door zowel draad als prikkeldraad gingen.

En ik zeg toch niet dat je je paard elke dag in stal moet zetten en niet naar buiten mag?!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:45

Jess897 schreef:
Ik heb vaak genoeg gehoort en gezien hoe paarden door zowel draad als prikkeldraad gingen.

En ik zeg toch niet dat je je paard elke dag in stal moet zetten en niet naar buiten mag?!

Ook hout kan splijten en nare wonden opleveren, in pure paniek houdt vrij weinig een paard tegen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:47

Jess897 schreef:

hout kan veel diepere en viezere wonden geven hoor... dat doorboord zo de borstkast....

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:49

Beetje rare beredenering Jess987.

Houten omheining is niet voor iedereen betaalbaar, vooral niet als je veel grond hebt. Daarbij kunnen paarden ook even goed Door een houten omheining gaan. In paniek gebeuren er rare dingen..

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:51

In paniek kan inderdaad vele dingen gebeuren en ook heus wel nare dingen.
Maar het valt me wel op dat niemand vraagt waarom ik dan liever hout heb. Maar oke het zal wel aan mij liggen. Ik ga hier niet mee in discussie!

Ik vind het sneu voor die pony en eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:52

Jess897 schreef:

Hout is loeiduur joh, dat is voor een groot perceel niet te betalen! Als ze echt bang zijn, gaan ze toch. Mijn merrie is ooit door een zware ijzeren poort (5 meter breed en 1,80 hoog) geknald, we hebben hem nooit meer naar de juiste kant van de paal gekregen :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:56

Jess897 schreef:

Hout is lang niet altijd veiliger. En zou de rekening niet willen zien als onze wei omheind zou moeten worden met hout. Is meer als 7 hectare en dan alle tussen omheiningen nog...
Er lag er bij ons ook een in de wei gelukkig liepen in die wei geen paarden. Volgens mij vliegen die dingen best ver zijn nou niet super vele huizen bij onze wei in de buurt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:59

Wij hadden ook zo`n grote wensballon in de wei. Als die niet in een boom was blijven hangen was die de stro-opslag ingevlogen.. En we hebben ook veel huizen met rieten daken in de buurt...
Niet voor niks dat ze verboden zijn!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:01

Weetje boor me lekker dan maar helemaal de grond in! Succes er mee.

Nog steeds heeft niemand gevraagd waarom ik voor hout zou kiezen! Stop gewoon met die rot opmerkingen en vraag het me! Misschien snap je me dan en kijk je er dan anders tegen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:05

maar je hebt geen eigen paard zie ik. Als je ene paard hebt merk je wel wat praktisch en betaalbaar is. In theorie is hout misshien mooi, maar geef mij mijn paard maar achter een stevige stroomdraad met een goed stroommachinetje eraan.
Hout heb ik al veel meer nare ongelukken mee gezien (en dan spreek ik nog niet over de onbetaalbaarhed)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:08

Ik zag ze bij mij ook, al is het hier ook gewoon verboden. Ik vind ze echt gevaarlijk :n
Sterkte voor de eigenaar en pony!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:13

Zoe_97 schreef:
maar je hebt geen eigen paard zie ik. Als je ene paard hebt merk je wel wat praktisch en betaalbaar is. In theorie is hout misshien mooi, maar geef mij mijn paard maar achter een stevige stroomdraad met een goed stroommachinetje eraan.
Hout heb ik al veel meer nare ongelukken mee gezien (en dan spreek ik nog niet over de onbetaalbaarhed)

Nee ik heb inderdaad geen eigen paard en ik snap heus dat het duur is, dat echt. Maar waarom een stevig stroomdraad als ik vragen mag? Als je daar tegen aan leunt (zonder stroom er op op dat moment) geeft dat vaak toch ook al super veel mee. En stroom houd een paard ook niet tegen in een nood situatie. (Denk ik dan)
Met hout heb ik eerlijk gezegd nog nooit wat zien gebeuren, maar het lijkt mij persoonlijk sterker dan stroomdraad. Lijkt mij. Daarom zou ik eerder kiezen voor hout. En ik weet het is duur.
Maar een stal is toch ook gemaakt van hout? Waarom word daar geen discussie over begonnen als een houten omheining ook gevaarlijk is ? Dat vraag ik me af.

En iedereen heeft andere ervaringen en ik heb slechte ervaring met draad waardoor ik voor hout zou kiezen. En bij andere is dit anders om.

*dank je wel voor je rustige niet botte antwoord trouwens*

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:16

Los van het schrikken van zo'n wensballon en het risico op brand, vervuilen die dingen ook enorm.

Al wat foto's voorbij zien komen van vogels die verstrikt kwamen in zo'n ding.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:17

Ik zie ze hier eigenlijk nooit, die wensballonnen, maar ik dacht altijd dat ze pas omlaag gaan als ze opgebrand zijn..?
Of ze er ooit achter komen van wie hij was.. Lijkt me niet. Die dingen gaan toch kilometers ver of niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:19

8nnemiek schreef:
Ik zie ze hier eigenlijk nooit, die wensballonnen, maar ik dacht altijd dat ze pas omlaag gaan als ze opgebrand zijn..?
Of ze er ooit achter komen van wie hij was.. Lijkt me niet. Die dingen gaan toch kilometers ver of niet?

Ze komen naar beneden als het minder hard brand, maar vaak zijn ze nog niet uit.
Omgeving Eindhoven heb ik er heel veel gezien, vind ze doodeng.