Boete voor weghalen in beslag genomen paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Boete voor weghalen in beslag genomen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:55

http://www.rtvoost.nl

De politierechter in Almelo heeft drie familieleden uit Nijverdal veroordeeld tot boetes van 500 euro, waarvan de helft voorwaardelijk, omdat ze op 30 oktober twee paarden weghaalden uit een stal in Enter. Op de paarden was door een deurwaarder beslag gelegd en ze waren daarom in de stal in Enter ondergebracht. Volgens de drie, een 60-jarige vader, zijn 28-jarige dochter en de 30-jarige schoonzoon, was er ten onrechte beslag gelegd op de paarden. De deurwaarder had beslag gelegd op spullen van de dochter. De paarden werden volgens de familie wel getraind en bereden door de dochter, maar waren eigendom van haar hoogbejaarde oma.

Tegenover de politierechter beklaagden drie zich over de gang van zaken rond de paarden. Een van de paarden kwakkelde met zijn gezondheid en de stallen in Enter waren slecht. Volgens de familie was de gezondheidssituatie van de paarden voor hen de reden om de beesten weg te halen. Omdat de boxen op slot waren, werd er een kniptang meegenomen om die open te krijgen. Ver kwamen ze niet met de paarden, de stalhouder blokkeerde de uitrit en belde de politie. Uiteindelijk brachten de drie een nacht in een politiecel door.

De reden van de inbeslagname kwam niet naar voren tijdens de rechtszaak, maar waarschijnlijk heeft het te maken met een dwangsom van de Autoriteit Financiële Markt (AFM). Die had het vermoeden dat de vrouw zonder vergunning adviseerde en bemiddelde in verzekeringen en had haar gevraagd om nadere informatie. In juli dit jaar had de vrouw daar volgens een persbericht van de AFM nog niet aan voldaan en werd er een dwangsom van 5.000 euro per dag met een maximum van 50.000 euro opgelegd.

De paarden zijn uiteindelijk op een openbare veiling verkocht. Tot grote woede van de familie gingen de beesten voor een schijntje weg. Zo zou een van de paarden zeker tweehonderdduizend euro waard geweest zijn, maar werd deze voor vijfduizend euro verkocht. De Almelose politierechter had geen oordeel over de inbeslagname, volgens de rechter is dat een civiele kwestie. Het enige wat de rechter kon vaststellen was dat de drie wisten dat er beslag op de paarden lag en dat ze de dieren alsnog weg wilden halen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:58

...van hoogbejaarde oma.... De brutaliteit, iedereen kan op zijn vingers natellen dat dat niet zo is.
200.000 euro Hahahahaha, en dat geloof ik.. NOT
Sommige mensen... 8)7 _-:(

Anoniem

Re: Boete voor weghalen in beslag genomen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:33

Ik begrijp het in beslag nemen van een paar paarden niet eerlijk gezegd? Dat een AFM dat zomaar mag? Zonder een eigendomsbewijs? Want lijkt mij dat die mensen, geen aankoop bon van de paarden bewaarden...

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:37

Wordt vervolgd. Dit is me al een verhaal aan het worden.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:40

Typisch verhaal.
Maar die 200.000 hahaha nou dat geloof ik niet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:41

ohjajoh6 schreef:
Ik begrijp het in beslag nemen van een paar paarden niet eerlijk gezegd? Dat een AFM dat zomaar mag? Zonder een eigendomsbewijs? Want lijkt mij dat die mensen, geen aankoop bon van de paarden bewaarden...

AFM mag dat dus echt niet "zomaar".
In beslagname gaat altijd via de rechter.

Alle spullen die je gebruikt wordt als eigendom gezien, tenzij je anders kan bewijzen.
Bijna niemand heeft nl een aankoopbon van zijn meubels en andere (dure) gebruiksartikelen.
Als de mensen gewoon de rekening/boete had betaald voor de veiling, dan hadden zij gewoon hun paarden nog gehad.

Prrrr

ohjajoh6 schreef:

Het werkt andersom. Als jij aannemelijk kan maken dat iemand een paard heeft (stalling en dierenarts regelt, betaalt, rijdt) mag je beslag leggen en executeren. Als het paard van iemand anders is, moet die maar bewijzen dat hij of zij de eigenaar is. Dat is helemaal niet zo ingewikkeld, mits je dat papiertje hebt... En ik vermoed maar zo dat oma dat papiertje helemaal niet heeft. Misschien wel omdat oma helemaal de eigenaar niet is.

In elk geval hebben ze kennelijk niet de juiste stappen weten te ondernemen om het beslag opgeheven te krijgen, anders was er niet geëxecuteerd.

Gamma :')

matasja

Een paard van 2 ton op een slechte pension stal.... yeah right

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:45

matasja schreef:
Een paard van 2 ton op een slechte pension stal.... yeah right

Volgens de eisers is het paard van hun (toen deze in beslag werd genomen) geplaatst op een slechte stal.
Dat laatste is niet helemaal onaannemelijk, heb wel eens een stal gezien waar in beslag genomen paarden stonden... het was niet (super) slecht; maar heel netjes was het er ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:56

Ik heb toch altijd begrepen dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, dus hoe moeten ze dan gaan bewijzen dat iemand paarden heeft? Moet toch niet gekker worden, want hoeveel paarden worden er nooit overgeschreven van naam, als ze verkocht worden?

En ik laat mij even niet uit over de toedracht van de genoemde schulden, die nota bene gebaseerd waren op een vermoeden, vind ik eigenlijk ook al wat, dus bij vermoeden, mogen er dus al zulke torenhoge boetes uitgedeeld worden? Wat is er met het Nederlands rechtssysteem gebeurd, dat je onschuldig bent, totdat je schuldig bent bevonden?

Maar dan nog; ik had exact hetzelfde gedaan en had ook een dappere poging gedaan om ze terug te krijgen, ik heb echt geen hoge pet op van dat soort instanties en hoe dat er voor in beslag genomen dieren word gezorgd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:00

Op alleen een vermoeden kan je ook niet executeren...

Nee, veel mensen hebben geen koopcontract bij hun paard, en dat levert de grootst mogelijke problemen op. De moraal van dit verhaal: zorg dat je dat gewoon netjes op papier levert. Inmiddels zijn er ruim voldoende gratis modellen beschikbaar, dus duur of ingewikkeld hoeft een contract waarmee je eigendom kan bewijzen helemaal niet te zijn. Al is het maar een kladje waarop het paard voldoende herkenbaar is, het bedrag, de vorige eigenaar en de nieuwe - en een datum, uiteraard...

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:12

De AFM heeft geen beslag gelegd op deze paarden naar mijn weten. Maar de pensionhouder waar de paarden stonden wegens maanden niet te betalen!

Het zijn 2 aparte zaken die er lopen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:11

FairLady_ schreef:
De AFM heeft geen beslag gelegd op deze paarden naar mijn weten. Maar de pensionhouder waar de paarden stonden wegens maanden niet te betalen!

Het zijn 2 aparte zaken die er lopen.

dat lijkt me ook logischer als er een slot op de stal zit en de pensioneigenaar ze tegenhoud/politie belt.