Gigolo K, Fallatijn en Elysias zijn de KNHS Subli kampioenen jonge dressuurpaarden 2015. In een goed bezochte finale was er veel kwaliteit en spanning. Zeker bij de zesjarigen waren de verschillen klein. “Een wereldpaard”, noemt amazone Karen Nijvelt haar zesjarigen kampioen Elysias. Theo Hanzon reed zijn eigen Fallatijn naar de titel. Amazone Femke de Laat is eigenaresse van de beste vierjarige die ze al vanaf veulen kent.
“Gigolo K is een heel fijn paard dat ik al vanaf veulen ken en ik rijd hem al sinds hij zadelmak is. Hij is door mijn vriend Dirk en zijn broer Daan Kösters gefokt. Het is een heel compleet paard met drie goede gangen. Hij gaat er altijd voor in de ring. Ik stond met Gigolo K al bovenaan in de tussenstand, maar had niet verwacht de finale te winnen. Al aan het begin van het seizoen hadden we ons gekwalificeerd voor de finale en de laatste maanden hebben we niet veel proeven meer gereden. Dat we de finale winnen is helemaal top”, lacht Femke de Laat. De amazone uit Roosendaal had met Falcon een tweede paard in de finale waarmee ze als vierde eindigde. “Ik rijd Falcon nog maar twee maanden. We hebben ons de laatste wedstrijden geplaatst voor de finale en nu vierde. Dus dat is prima.” Het jurytrio Eddy de Wolff van Westerrode, Jeanine van Twist en Patricia Wolters was lovend over winnaar Gigolo K. “Een paard dat op alle onderdelen goed scoort met een goede tact in draf, een mooie sprong in galop en een hele goede stap.” Voor de geschiktheid als dressuurpaard ontving Gigolo K een 9, de hoogste score bij de vierjarigen. Jonna Schelstraete van den Ham eindigde met Grand Charmeur (Apache x Cocktail) op de tweede plaats. “Een mooi paard met mooie verruimingen in draf. We waren enthousiast over zijn aanleg voor verzamelen”, verwoordde Eddy de Wolf namens de jury. Jonna: “Het ging echt lekker vandaag. Ik rijd Grand Charmeur nu vier maanden en dit was zijn vierde proef. Hij doet altijd zijn best en het is net of hij het al jaren doet.”
Jeanine Nieuwenhuis reed de kapitale merrie Great Lady TC (Bretton Woods x Osmium) van haar werkgever en trainer Tim Coomans naar het brons. “Het is een super merrie. Ze is heel groot, maar laat zich door een klein meisje als ik heel goed rijden”, lacht Jeanine. “Ik ben super blij met haar. Tim wil haar nog niet verkopen, dus ik mag haar blijven rijden”
Vijfjarigen Fallatijn (Vivaldi x Cabochon) van Theo Hanzon kreeg het kampioenslint omgehangen bij de vijfjarigen. Met een mooie score van 83 punten waardeerde de jury de goed gereden proef. In draf heeft de zoon van Vivaldi een heel mooie tact en is mooi zuiver volgens de jury, die ook de goede galop van Fallatijn roemde. Na de derde plaats vorig jaar nu de titel als vijfjarige voor de vos, die zijn ruiter als driejarige bij de fokker ontdekte. “Vorig jaar kregen we als commentaar dat Fallatijn de pas wat meer mocht afmaken. Hij heeft veel aanleg om te sluiten, maar we hebben er aan gewerkt om hem meer over de rug te rijden om de passen ruimer te krijgen. Nou dat is wel gelukt”, klinkt Theo Hanzon tevreden. “Fallatijn heeft een super instelling en nadat ik hem ontdekte als driejarige is hij me echt 100 procent meegevallen. Hij is nog hengst en dat laat hij de laatste tijd wel meer merken. Maar als ik hem in zijn waarde laat doet hij alles voor mij. Hij is scherp en zal niet aan mijn been blijven plakken.” Jennifer Sekreve wist haar titel van vorig jaar met Forty (UB-40 x Contango) niet te prolongeren. De stoere hengst eindigde nu als tweede. “Ik ben dik tevreden”, vertelt Jennifer. “Ik had niet verwacht dat Forty in de finaleproef zo scherp zou zijn. Hij gooide twee keer de staart er op. Dan gaat het in de proef minder vloeiend en daar verloor ik punten. Maar het is een teken dat hij het werk ook in de tweede proef goed aankan.” Een mooie derde plaats in de finale was er voor de met veel actie bewegende Fossbury (Ampère x Sandro Hit) en Carlijn Vaessen. De juryleden roemden zijn mooie bergop manier van bewegen en goede achterbeengebruik.
Wereldpaard Elysias kampioen zesjarigen “Superblij. Ik denk echt dat Elysias een wereldpaard wordt”, is Karen Nijvelt’s eerste reactie nadat bekend is dat ze met de zwarte Jazz-zoon het kampioenschap bij de zesjarigen heeft gewonnen. “Ik rijd hem sinds zijn vierde jaar. Zijn eigenaar Niels Lenaerts heeft hem zadelmak gemaakt. Hij wil hem Grand Prix zien lopen en voorlopig dus niet verkopen. Ik weet zeker dat hij Grand Prix gaat lopen. Hij is pas zes en het is nog een lange weg, maar hij doet de Grand Prix oefeningen al zo makkelijk. Dit is een van de betere paarden die ik ooit heb gereden.” Een paard met een mooie, goede, actieve draf met een goede schoudervrijheid, de stap is heel goed”, oordeelde de jury. Favorieten Theo Hanzon en Eddieni werden tweede met slechts 0,40 punten achter Elysia en Nijvelt. “Ja, ik miste een galopwissel. Daar verloor ik het”, verklaart Hanzon. Eddienni, de zoon van Johnson en Hanzon’s Grand Prix-merrie Top’s Zoë, toonde veel tact in de zijgangen. “Als proef de mooist gereden proef”, begon juryvoorzitter Eddy de Wolff van Westerrode zijn commentaar. Brons in het kampioenschap ging naar Veronique Roerink en haar eigen gefokte merrie Elvive (Tuschinski x Don Schufro). “Een mooi, groot, sterk paard met een goede actieve draf. De galop is goed en de merrie werd heel correct voorgesteld.”
Uitslag finale KNHS Subli Kampioenschap jonge dressuurpaarden 2015 Vierjarigen 1. Gigolo K (Chippendale x Rousseau), Femke de Laat, 83.60 pnt 2. Grand Charmeur (Apache x Cocktail), Jorna Schelstrate van Ham, 82.60 pnt 3. Great Lady TC (Bretton Woods x Osmium), Jeanine Nieuwenhuis, 81.40 pnt 4. Falcon (Apache x Donnerhall), Femke de Laat, 79.20 pnt 5. Lumen Ghandi (Charmeur x Ferro), Laura Zwart, 77.60 pnt 5. Top’s Go for It (Jazz x Negro), Theo Hanzon, 77.60 pnt
Vijfjarigen 1. Fallatijn (Vivaldi x Cabochon), Theo Hanzon, 83 pnt 2. Forty (UB 40 x Contango) Jennifer Sekreve, 80.40 pnt 3. Fossbury (Ampere x Sandro Hit), Carlijn Vaessen, 79.80 pnt 4. Farzana (Ampere x Florencio), Lisanne der Nederlanden, 78.40 5. Ferrero (Rhodium x Olivi), Jennifer Sekreve, 75.60 pnt 6. Firenze (Westpoint x Donnerhall), Lisanne der Nederlanden, 72.20 pnt
Zesjarigen 1. Elysias (Jazz x Rhodium), Karen Nijvelt, 83.40 pnt 2. Eddieni (Johnson x Negro), Theo Hanzon, 83.00 pnt 3. Elvive (Tuschinski x Don Schufro), Veronique Roerink, 82.60 pnt 4. Enton (Wynton x San Remo), Esmee van Geitenbeek, 76.40 pnt 5. Endyrava (Lord Leatherdale x Monaco), Femke de Laat, 75.20 pnt
Gigolo trok mijn aandacht al in Ermelo dit jaar, heel leuk paard, veel kwaliteit en prettig voorgesteld. Ik denk dat we in de toekomst nog veel van dit paard gaan horen!
magootie
Geplaatst: 26-12-15 13:44
Ik heb Elysias vaak gezien bij Karen, heel gaaf paard!
Bij de uitslagen staat dat Femke de amazone is van Endyrava, maar Aniek de Laat is de amazone