ProRail zet "paardvriendelijke" bel in bij spoorwegovergang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

ProRail zet "paardvriendelijke" bel in bij spoorwegovergang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:49

* http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl / Increa

Spoorwegenbedrijf ProRail gaat een slimme bel inzetten om spoorwegovergangen veiliger te maken. De bel zou paardvriendelijker zijn omdat hij de dieren minder laat schrikken wanneer hij gaat rinkelen. De bel anticipeert op het omgevingsgeluid en past daarop zijn volume aan.

De bel luidt "ANAbel (Automatisch Niveau Aanpassende-bel)" en luistert vlak voordat hij gaat rinkelen naar het omgevingsgeluid. De ANAbel is 20 dB harder dan het omgevingsgeluid en heeft een aanzwelcurve. Daarmee wordt bedoeld dat de bel altijd zacht begint te rinkelen, daarna wordt het volume geleidelijk tot 20 dB hoger dan het omgevingsgeluid verhoogd.

Voor ruiters en menners kan dit heel handig zijn, want de bellen gaan eerst (en bij weinig omgevingsgeluid continu) zachter rinkelen dan de huidige bellen. Paarden zullen daardoor wellicht minder snel schrikken. Bij het geluid van paardenhoeven in stap en rustig praten van de ruiters of menners zullen de bellen op het laagste volume gaan rinkelen.

tassie

Re: ProRail zet "paardvriendelijke" bel in bij spoorwegovergang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:57

Benieuwd of het in de praktijk ook gaat werken. Wel fijn dat ze er of nadenken bij ns, zal denk ik niet goedkoop zijn om ze te vervangen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:01

Ik ben benieuwd hoe de bel dan gaat klinken :D Wel goed bedankt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:12

Wij moeten hier geregeld over de overgang en de paarden hebben echt 0.0 last van de bellen hoor, en niet omdat ze eraan gewend zijn maar ook nieuwe paarden reageren er amper op.
Ik denk eerder dat de ruiters reageren op het geluid en dat
daarop de paarden reageren ;)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:55

Ik kan me ook niet voorstellen dat paarden veel last hebben van een bel. Het moment dat ze in gang schiet kan misschien even schrikken zijn, maar ik zie mijn paard er niet van weglopen. Ik denk dat hij eerder schrikt van een voorbij zoevende trein. :P

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:58

Het is in ieder geval een leuk gebaar dat ze erover nadenken, maar ik denk inderdaad dat de voorbij zoevende trein het engste is! Laatst moesten wij ook voor een spoorwegovergang wachten en Marie vond de bellen helemaal niet eng. De trein wel (een beetje).

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:09

Ben ik de enige die denkt dat ze hun geld beter in andere dingen kunnen steken? Het tekort aan treinstellen bijvoorbeeld? :o Of ben ik blond en gaat pro-rail daar niet over?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:20

Mijn pony had de eerste keer een zoevendetrein voor haar neus langs er ook niks van ( oke ze is heel koel, fjord)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:43

UhNee schreef:
Ben ik de enige die denkt dat ze hun geld beter in andere dingen kunnen steken? Het tekort aan treinstellen bijvoorbeeld? :o Of ben ik blond en gaat pro-rail daar niet over?

Ik denk dat ze een hele hoop klachten hebben gekregen van ruiters die er wél last van hadden, of bijvoorbeeld van mensen die naast een spoorwegovergang wonen. En ik denk dat de NS en Arriva zelf voor de nieuwe treinstellen zouden moeten zorgen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:24

tassie schreef:
Benieuwd of het in de praktijk ook gaat werken. Wel fijn dat ze er of nadenken bij ns, zal denk ik niet goedkoop zijn om ze te vervangen

Prorail, prorail!

UhNee schreef:

Je bent blond XD Treinen zijn van NS, heeft prorail niets mee te maken.
Desalniettemin vind ik ook dat het geld beter in andere zaken gestoken had kunnen worden. Tunnels ipv overwegen bijvoorbeeld..... Vervangen van sommige probleem wissels etc. Maar goed.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:30

Vandaar :') Ik zit zelf niet meer in het paardenwereldje dus ik weet ook niet of er veel klachten over te harde geluiden binnen zijn gekomen van paardeneigenaren, maar het leek mij vreemd om daar iets aan te doen terwijl er telkens in het nieuws is dat er te weinig treinstellen zijn. Maar het zijn dus twee verschillend instanties, dan is het goed :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:00

knollentuin schreef:
Wij moeten hier geregeld over de overgang en de paarden hebben echt 0.0 last van de bellen hoor, en niet omdat ze eraan gewend zijn maar ook nieuwe paarden reageren er amper op.

Dat denk ik eerlijk gezegd ook. Paard wat ik rij kan om de gekste dingen in een stuip gaan, maar die bellen bij een overgang geeft ze niks om; vertrekt nog geen spier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:24

tassie schreef:

Dan word het ineens ANA-bel het word niets zonder jou... Naar aanleiding van dat liedje

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:25

Klinkt ook als een vriendelijke bel voor mij, ik schrik zelf namelijk continue als de spoorwegovergang bellen beginnen te rinkelen. Ik schrik er zelf meer van dat het paard..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:31

knollentuin schreef:

Precies wat ik wilde typen. Ik ben door de jaren heen al met heel veel paarden langs het spoor gereden en over de spoorwegovergang en de bel is echt geen probleem. Trein zelf is ook geen probleem, terwijl die over een lang fietspad twee meter van mij vandaan is. Ik zou meer hebben aan een oplossing voor de rails en een verkeersregelaar die hufterig rijgedrag voorkomt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:03

Zeeuwsemeid schreef:
Klinkt ook als een vriendelijke bel voor mij, ik schrik zelf namelijk continue als de spoorwegovergang bellen beginnen te rinkelen. Ik schrik er zelf meer van dat het paard..

Ik schrik me zelf ook rot van die bellen.
Paarden dus blijkbaar niet, maar ja, als ik schrik, kan het paard daar misschien ook van schrikken. :D

Wel heb ik meegemaakt dat er een hele sliert manégepaarden schrok van een trein, zich omdraaide en recht op me af kwam terwijl ik op een koelbloedige manégefjord zat... die fjord zette toen rustig een stapje opzij zodat het panikerende spul erlangs kon. :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:35

Wat ik altijd zo link vind zijn de dichte spoorwegovergangen. Ik snap dat ze willen voorkomen dat mensen er langs glippen, maar er zit er een hier waar Ruiters ook oversteken en er zit misschien 10-15 seconden tussen de alarmlichten, de bel die gaat rinkelen en t dichtklappen van de bomen. En dan kan je als ruiter zijnde er niet meer tussenuit.

MartyNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:03

Ben benieuwd of het ook degelijk in de praktijk zal gaan werken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:51

Ik moet altijd het spoor over om op de heide en in het bos te kunnen komen.Mijn paarden zijn gewend aan het geluid en de treinen.Het weiland ligt aan het spoor,ze horen meerdere malen per dag die rinkelende bellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:57

Wonende naast een spoorwegovergang ben ik hier erg blij mee!

Niet normaal zo hard als die bellen rinkelen, die hoor je met de ramen dicht nog in huis.

Paardlief zal t niet veel uitmaken denk ik, maar mijzelf dus wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:58

Ik vind het een prima oplossing - alleen niet per se voor de paarden, maar vooral voor de omwonenden. Ik ken mensen die in de buurt van een spoorwegovergang wonen en helemaal gek worden van de alarmbellen die ook 's nachts voor alle goederentreinen (1 a 2 keer per uur) afgaan. Voor hun is zoiets echt een zegen, dus maar hopen dat ze snel ingevoerd worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:59

En ben ik de enige die vind, dat als je paard gevaarlijke fratsen gaat uithalen bij de spoorwegovergang of bij het zien van een trein,dat je daar dan helemaal niets te zoeken hebt?
Een stuiterend paard tussen wachtende fietsers en auto's is levensgevaarlijk.

En ik ben me ervan bewust dat een paard alles moet leren. ;) Maar doe dat dan eerst op een veiligere en grotere afstand en dan langzaamaan steeds dichterbij en samen met een paard erbij dat alles al gewend is.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:51

ANAbel, het wordt niets zonder jou, ANAbel... :)ddd :)ddd

Top idee dus!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:35

Zoolgangster schreef:
Ik schrik me zelf ook rot van die bellen.
Paarden dus blijkbaar niet, maar ja, als ik schrik, kan het paard daar misschien ook van schrikken. :D

Is dat ook niet een beetje de bedoeling van die bel? :o?
Wordt het niet gevaarlijk als de bel een zacht en aangenaam achtergrond geluid wordt?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:50

@Nikass, ja een bel moet duidelijk genoeg zijn om aan te geven dat het menens is... daar staat tegenover dat het idee dat er een paar 100 ton staal op me af dendert met 125 km per uur wat mij betreft ook al aardig afschrikwekkend is.
Maar hoe hard zo'n bel ook klinkt, er zijn toch regelmatig idioten te zien die vrolijk oversteken ondanks die herrie.