KWPN: Groen licht voor 18 springhengsten en 1 volbloed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

KWPN: Groen licht voor 18 springhengsten en 1 volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 10:32

http://www.kwpn.nl

De collectie voor de tweede bezichtiging krijgt steeds meer vorm. Op de één-na-laatste reguliere dag van de eerste bezichtiging gaf de hengstenkeuringcommissie haar akkoord aan negentien hengsten, waaronder een volbloed. Zij zullen het selectietraject in Den Bosch vervolgen.

Het was geen grote dag vandaag, met 44 gepresenteerde hengsten. Daarvan kreeg net wat minder dan de helft, negentien hengsten, een uitnodiging voor Den Bosch. “Het was weer een prima dag vandaag en we hebben qua bloedvoering een gemêleerd gezelschap in de baan gehad. De uitschieters vormen een klein percentage en de middenmoot was een stuk beter dan op sommige eerdere dagen. Qua exterieur zagen we wel regelmatig een wat klassieke opdruk, terwijl we graag atletische paarden willen hebben.” Cassini Gold werd vandaag door vier zonen vertegenwoordigd, waarvan er drie groen licht kregen. Gister kreeg hij ook al een zoon door. “De Cassini Gold-zonen vielen ons positief op bij het springen en we geven zonen van niet-KWPN goedgekeurde hengsten in de eerste bezichtiging absoluut dezelfde kansen als zonen van wel-KWPN gekeurde hengsten. We hebben tot nu toe al een mooi aantal interessante hengsten kunnen selecteren voor Den Bosch en hopelijk komen er daar morgen nog wat bij van de jonge hengsten.” Met ieder twee geselecteerde zonen waren ook Catoki, Cosun, Dallas VDL en Cornet Obolensky goed vertegenwoordigd vandaag.

Ook de volbloedhengst Munther xx (v.Lawman xx) mag naar Den Bosch. Deze volbloed is uit Ierland afkomstig en is daar al ingezet voor de warmbloedfokkerij. Voor de hengstenkeuring zullen er van deze hengst nakomelingen worden bekeken. Wanneer deze aan de eisen voldoen, mag Munther xx direct door naar de derde bezichtiging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: KWPN: Groen licht voor 18 springhengsten en 1 volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:40

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:46

:wow: Volgens mij zijn er voor minder eruit gegaan :=

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:12

Vergeet niet dat het niet om het kwpn plaatje gaat, is totaal niet te vergelijken en voor anderen juist wel interessant om te gebruiken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:16

newt schreef:
Vergeet niet dat het niet om het kwpn plaatje gaat, is totaal niet te vergelijken en voor anderen juist wel interessant om te gebruiken.

KWPN keuren is voor het KWPN gebruiken.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:18

janderegelaa schreef:
Net een filmpje van die volbloed zitten kijken maar ik hoop toch serieus dat niemand die gaat gebruiken.https://m.youtube.com/watch?v=fhUiXK5arPQ

:oo volgens mij lopen er heel wat betere volbloeden.... :\

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:18

Het gaat om een KWPN-keuring.. dus het gaat wél om het KWPN plaatje :+ Ze hebben wel vaker vb's ggk in het recente verleden, maar totaal niet populair. En zeer begrijpelijk.. Nu een vb gebruiken betekent dat je met een stap achteruit 'hopen' om weer 'vooruit' fokken, in generaties moet denken terwijl je wel een generatie hebt die niet aantrekkelijk is. Een grote gok dus.. Ben benieuwd hoe die nakomelingen straks beoordeeld gaan worden.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:51

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:52

liespr schreef:
janderegelaa schreef:
Net een filmpje van die volbloed zitten kijken maar ik hoop toch serieus dat niemand die gaat gebruiken.https://m.youtube.com/watch?v=fhUiXK5arPQ

:oo volgens mij lopen er heel wat betere volbloeden.... :\

Omg wat een lelijk beest...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:54

_lautje_ schreef:
Ah dus toen ze bijvoorbeeld deze twee fokten was het een kwestie van 'hopen' weer vooruit te komen?

http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/597343
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/709903
http://www.reitschule-jung.de/wp-conten ... 2014_3.jpg

Ik denk toch echt dat het KWPN spontaan een natte droom krijgt bij het idee deze paarden in de toekomst te fokken.

Wat de F hebben deze twee (!) paarden en hun vaders te maken met de VB uit de OP en de VB's die recent zijn goedgekeurd bij het KWPN voor de KWPN-stapel...? De vergelijking houdt al op bij het is een VB.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:16

Waar het mij om ging is dat jij stelt dat als je nu een volbloed gebruikt je dus een stap achteruit zet bij de eerste generatie.
Terwijl wij in de eventing juist keihard op zoek naar dergelijke paarden en 70% volbloed haast minimaal is. Ondanks dat tegenwoordig anders beweert wordt blijft een dergelijk percentage noodzakelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:25

Dat is de heersende gedachtegang bij het merendeel van het KWPN. Is overigens niet mijn stelling, maar die van het KWPN zelf. Bij de ggk van o.a. Wilawander stond er een heel artikel over voors en tegens van vb gebruiken en dat men vooral in generaties moest denken. Dat heeft geen sier geholpen want ze hebben amper gedekt. Overigens bestaat het KWPN uit dressuur, springen en menpaarden. Denk dat hun focus dus ook daar op ligt. En wat betreft de eventing.. Daar zitten goede KWPN'ers tussen hoor, maar het breedste deel is geen KWPN-paard.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:59

Klopt, maar het kwpn probeert zichzelf nu wel te verkopen als eventingpaarden stamboek van de toekomst. En wil graag paarden als Vira (jazz) daarvoor als voorbeeld gebruiken.
Ook dit jaar op het EK senioren liep voor Frankrijk een United(?) x Gribaldi mee in de top 5. Er liggen dus wel mogelijkheden.
Echter, door gebrek aan gebruik van volbloed lopen we achter op bijv Holstein en Hannover. Die leveren momenteel echt top eventers.
Dus kwpn zegt het ene (gebruik volbloed want eventers hebben wel degelijk toekomst), maar raadt het gebruik er van af (direct of indirect).

Overigens ben ik het er wel degelijk mee eens dat deze volbloed niet de beste volbloed is die ik ken of dat ik deze zou gebruiken. ;)

Overigens

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:27

Nou, die volbloed zou ik zeker niet gebruiken. Sjonge, als er dan vraag is naar vb of het KWPN vindt het belangrijk dat er af en toe een wordt aangekeurd, dan zijn er toch wel te vinden die beter zijn gebouwd en ook beter kunnen bewegen? Dit is niet 1 stap terug, maar 5. Beetje jammer....

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:20

Even offtopic: *Cassini Gold...werd vertegenwoordigD

Sorry, ik heb een hekel aan zulke fouten en zeker in nieuwsartikelen :o

Voor de rest vind ik die volbloed net wel interessant, niet dat echt kennis heb van de KWPN fokkerij :p

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:04

leuk koppie, maar dat is ook het enige positieve :=

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:04

Omg...wat is dit paard overbouwd...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:07

Overbouwd? Op de kop gebouwd zul je bedoelen. Overbouwd is ie niet. Dan is zn achterhand hoger dan z'n schoft en dat klopt niet.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:28

Ik heb helemaal geen verstand van fokkerij, probeer wat te leren :o wat is er precies mis met de volbloed? En waarom wordt deze aangeboden voor KWPN? En als ie dan goedgekeurd wordt wat soort merries zou hij dan kunnen verbeteren?

alvast bedankt voor de uitleg :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:43

Oei heb je even :D Er is in principe niks mis met de volbloed. Het zijn harde, meestal sterke beestjes die graag voor je willen werken (de meeste), maar ze zijn tegenwoordig (en al generaties) lang gefokt voor de renbaan. En daar moeten ze snel en energiezuinig mogelijk overheen. Dat zie je terug in de bouw. Bekijk dus even goed de bouw van dit paard.

Dan het KWPN. Het KWPN is na de oorlogstijd in de vorige eeuw begonnen (toen waren het nog verschillende stamboeken die zijn samengegaan) om het Groningse en Gelderse paard om te vormen tot een adequaat rij- en sportpaard. Die paarden waren voor de sport net iets te zwaar, te traag en te log. Toen hebben ze deze paarden gekruist met oa de volbloed (van die tijd). Daarnaast zijn nog wat ox (arabier), Duits en Frans bloed gebruikt. Deze volbloed-kruizingen (F1) waren bovengemiddeld succesvol. Ze hadden eigenlijk de positieve kanten van beide rassen. De hardheid, soeplesse en doorzettingsvermogen van de ander, de vriendelijkheid en werkwilligheid van de een. Daar is eigenlijk, ook wel samen met de enkele overige type kruisingen, het KWPN groot mee geworden. Met het door fokken wordt eigenlijk niet altijd weer voldoende vb toegevoegd, men stelt dat na zoveel generaties bepaalde gewenste eigenschappen (die men toekent aan de vb) verloren gaat. Dus ziet men het liefst met regelmaat weer een volbloed in de fokkerij. Bijv. Appolonius xx is relatief laat toegevoegd en heeft hier en daar zeker voor succes gezorgd. Maar Wilawander die in Duitsland GP zou hebben gelopen heeft amper gedekt. Tegenwoordig heb je dus te maken met de volbloed die wrs wel het eea kan toevoegen, maar de bouw en de gangen heeft hij bijv. ontzettend tegen. Een dressuurpaard moet toch van achteruit kunnen verzamelen, dragen en dat ziet het KWPN dus ook het liefst toch in de bouw. En dat matcht eigenlijk totaal niet met de vb die in het filmpje van JandeRegelaa staat :)

Zeer beknopte uitleg, maar kort samengevat is dit wel een beetje het verhaal.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:12

Ach ja 10/15 jaar geleden riep men de zelfde horror over alles uit Duitsland/Denemarken/Zweden die jonge hengsten kon nooit wat zijn. Maar eerlijk is eerlijk we hebben nieuw bloed nodig! Wellicht is deze volbloed totaal niet interessant voor dressuur en die hard spring paarden fokkers maar voor de eventing gaan we ze hard nodig hebben. Het is nog altijd aan de fokker om de juiste combinatie van merrie en hengst te vinden.
Ik vind het draven van deze VB nou ook niet jevanhet maar hij springt nog niet heel verkeerd. Als je daarbij een hard beenwerk en fijn karakter rekent heb ik dat toch echt liever dan een stel kromme poten met dito hoeven en een karakter waar alleen een Dubbeldam mee door de ring komt.
Maar hé das mijn idee :Y)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:29

Het grappige is dat Willawander in Duitsland hele beste paarden heeft gegeven. Heb daar op de bundeschampionate diverse meer dan hele goede eventers van gezien.

Waar je momenteel echt topeventees van ziet komen is Jaguar Mail. Franse hengst met 90% volbloed. Heeft topniveau gesprongen en dit jaar op het EK won zijn pas 8jarige(!) zoon goud individueel in echt zware omstandigheden waar diverse oudere zeer ervaren paarden, maar met minder bloed, niet rondkwamen.

Zelf rij ik internationaal eventing met een Kroonjuweel x appolonios xx. Geweldig paard, veel bloed, hardheid en karakter. En dat heb je echt nodig.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:41

_lautje_ schreef:
Het grappige is dat Willawander in Duitsland hele beste paarden heeft gegeven. Heb daar op de bundeschampionate diverse meer dan hele goede eventers van gezien.

Waar je momenteel echt topeventees van ziet komen is Jaguar Mail. Franse hengst met 90% volbloed. Heeft topniveau gesprongen en dit jaar op het EK won zijn pas 8jarige(!) zoon goud individueel in echt zware omstandigheden waar diverse oudere zeer ervaren paarden, maar met minder bloed, niet rondkwamen.

Zelf rij ik internationaal eventing met een Kroonjuweel x appolonios xx. Geweldig paard, veel bloed, hardheid en karakter. En dat heb je echt nodig.

Idd! Volboed hengsten hebben vaak hun tijd nodig juist omdat mensen t nog 'eng' vinden om ze te gebruiken, waardoor er weer minder nakomelingen zijn waardoor we er minder snel één internationaal zien waardoor fokkers weer minder snel een VB gebruiken. Iets met een cirkel :')
Je houd ervan of niet maar ik ben fan van VB *\o/*

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:48

Buiten dat zijn bouw alles behalve correct is, beweegt hij ook nog eens niet correct..
Volgens mij heeft hij rechts achter een probleem.. hanetred of kramperigheid?

Niks mis met een goeie volbloed in de fokkerij.. maar ze mogen op zijn minst kritisch blijven.. :o