Zwitserland: Paarden in te kleine stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Zwitserland: Paarden in te kleine stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:20

www.nzz.ch/bokt.nl

Het overgrote deel van de paarden in Zwitserland wordt in te kleine stallen ondergebracht. Dat meldt de Zwitserse dierenbescherming. De wetten in Zwitserland verhinderen een paardvriendelijke stalling.

"Solitaire opsluiting in te kleine stallen". Met die woorden beschrijft de Zwitserse dierenbescherming de huidige huisvesting van de meeste paarden in Zwitserland. De paarden staan gemiddeld 22 tot 23 uur in stallen van amper 12m² groot. Slechts een op de zeven paarden leeft in kuddeverband met weidegang.

Voor de paarden is het beter om in groepen te leven met voldoende mogelijkheid zich vrij te bewegen. De paarden die in kuddeverband leven, hebben de mogelijkheid om 18 uur te eten en kunnen zich de rest van de tijd vrij bewegen.

De huidige Zwitserse wetgeving maakt het realiseren van paardvriendelijke huisvesting moeilijk. Er zijn weinig wettelijke bepalingen wat betreft huisvesting. Zo is de mogelijkheid tot weidegang niet verplicht. De controle op het nakomen van de regels is ook te beperkt. Er wordt pas gecontroleerd wanneer er klachten komen. Ook maakt de wetgeving rond ruimtelijke ordening de bouw van diervriendelijke huisvesting deels onmogelijk en is er geen financiële stimulatie om de stallen groter te maken.

De dierenbescherming in Zwitserland heeft in 2011 een label geïntroduceerd voor bedrijven die hun paarden permanent op een diervriendelijke manier onderbrengen. Intussen hebben al 27 bedrijven dit label gekregen. Die bedrijven worden ook om de twee jaar zonder voorafgaande verwittiging gecontroleerd.

Azmay

Re: Zwitserland: Paarden in te kleine stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:21

Zwitserland is echt goed bezig zeg :j

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:50

Was Nederland ook maar zo

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:53

Nou, als ik dat anders zo lees, weet ik helemaal niet of het gemiddelde paard daar beter af is ivm hier.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:24

othelloster schreef:

Sarcastisch bedoeld neem ik aan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:26

Daancha schreef:
othelloster schreef:

Sarcastisch bedoeld neem ik aan?

denk het juist niet, goed dat er controle op komt en er hopelijk iets aan gedaan wordt, 23/7 op een stal van 3*4 is niet een fijne maner van paarden houden

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:29

De dierenbescherming stelt alleen vast dat veel paarden niet paardvriendelijk gehuisvest worden. Net als in Nederland hebben zij geen mandaat, de overheid wel. Maar net als in Nederland is er geen wetgeving die een goede huisvesting kan borgen/afdwingen. Dus m.i. wordt in Zwitserland niets meer bereikt dan hier.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 16-12-15 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:31

En anders zullen er veel mensen geen paard meer hebben als grotere stallen en weidegang verplicht worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:31

NenaC schreef:
En anders zullen er veel mensen geen paard meer hebben als grotere stallen en weidegang verplicht worden.

Maar is dat slecht dan?

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:33

3x4 een kleine stal???...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:39

silversomali schreef:

klein als paarden er dag en nacht opstaan wel ja

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:40

Azmay schreef:
NenaC schreef:

Maar is dat slecht dan?

Dan hebben we in ieder geval een nog groter paarden overschot dan nu, dus moeten we allemaal aan de paardenworst denk ik.
Aangezien paarden houderij dan wel tik gaat krijgen.
En weidegang verplicht in NL is ook wel dubieus.. paddock gang is nog haalbaar, maar in vele gebieden weidegang echt niet jaar door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:02

In de winter is paddock gang toch genoeg. Mits ze er wel een flinke tijd instaan met wat voer en soortgenoten. Zo jammer dat mensen soms niet ff verder denken/kijken.

Kijk in oplossingen niet in problemen.

En dat dan niemand meer een paard gaat houden is natuurlijk ook niet waar.
Er zijn nu ook mensen die geen paard houden omdat ze geen goede stalling kunnen bieden.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:07

van mij mogen er strenge regels komen voor het houden van paarden: minstens dagelijks weidegang in groepsverband en dan niet van die polderblubberlandjes. Kun je je paard dat niet bieden: jammer dan, dan geen vergunning.
Het feit dat ik een badkuip heb wil niet zeggen dat ik een dolfijn kan houden....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:16

Azmay schreef:

Citaat:
De paarden staan gemiddeld 22 tot 23 uur in stallen van amper 12m² groot. Slechts een op de zeven paarden leeft in kuddeverband met weidegang.

Huh?
hoe dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:22

Amaris schreef:
Azmay schreef:

Citaat:
De paarden staan gemiddeld 22 tot 23 uur in stallen van amper 12m² groot. Slechts een op de zeven paarden leeft in kuddeverband met weidegang.

Huh?
hoe dan?

Ze zijn enorm bezig met bewustwording van paardenwelzijn. Dat vind ik een goede zaak.
Je wil ze niet op de kost die hier in nederland hun paarden op 9m hebben staan voor bijna de gehele dag hoor, vergis je niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:58

Precies, ken zat stallen hier in het land waar de paarden er net zo bij staan. Zelfs nog in stands, vast aan een touw

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:05

Het wordt tijd dat mensen zelf eens nadenken en hun verantwoording nemen ipv alleen aan een wet te voldoen.

Geen dieren nemen die je niet behoorlijk kunt huisvesten en verzorgen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:09

silversomali schreef:

Dat vind ik inderdaad best klein (= 12 m2 en als ze daar dan de grootste tijd in opgesloten staan...) :o

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:17

Mimo schreef:
van mij mogen er strenge regels komen voor het houden van paarden: minstens dagelijks weidegang in groepsverband en dan niet van die polderblubberlandjes. Kun je je paard dat niet bieden: jammer dan, dan geen vergunning.
Het feit dat ik een badkuip heb wil niet zeggen dat ik een dolfijn kan houden....

Goh, wat zal mijn HB gevoelige pony daar blij mee zijn. Kan ik hem meteen wegbrengen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:21

Jelleee schreef:
Mimo schreef:

Goh, wat zal mijn HB gevoelige pony daar blij mee zijn. Kan ik hem meteen wegbrengen.

Met weidegang wordt in dit geval ook een fatsoenlijke paddock bedoeld neem ik aan, is een beetje logisch nadenken. Een paard met HB krijg je ook niet gelukkig door hem 24/7 in een donker hokje te proppen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:22

Jelleee schreef:
Mimo schreef:

Weidegang heeft wat mij betreft niks met gras te maken.
Je kan ze ook op een paddock paradise zetten, dan dan staat er op de paden geen gras.

Goede regels, mogen ze hier in nederland ook wel voortzetten.
Treurig om te zien hoe sommige paarden erbij staan. Mijn paarden knijpen hun hoefjes bij elkaar dat ze 24/7 op paddock paradise met 24/7 hooi lopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 14:54

Ik heb het echt over weidegang met gras. Want zo lees ik het. Daar ben ik niet voor. Maar ik ben wel voor dagelijks naar buiten, en of dat nou paddock of gras is moet de eigenaar zelf weten. In Nederland mogen ze daar best wat meer toezicht op houden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 15:05

Ik zie bij weidegang totaal geen gras, in de nederlandse volksmond is dat wel vaak zo.
Helaas. Want niet alleen jou HB paardje kan niet op het gras. Maar er zijn heel veel paarden die niet goed tegen gras kunnen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:54

Dat is precies wat ik bedoel Marjo89: met weidegang wordt geen kniehoog gras bedoeld maar dat ze de ruimte hebben, paradise paddock is heerlijk voor ze. Wij hebben het geluk dat het gras (lees kruiden) hier relatief arm is omdat het 'oud' grasland is. Krijgen ze alsnog teveel dan gaan ze 's nachts in de paddock met inloopstal.