FEI gaat strijd met Jan Tops aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

FEI gaat strijd met Jan Tops aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 13:29

http://pferdenachrichten.de/bokt.nl

Hoewel Jan Tops onlangs nog gelijk kreeg van het Brusselse gerecht om buiten de FEI een competitie te organiseren, gaat hij het nu niet gemakkelijker krijgen. De FEI legt zich niet bij de uitspraak neer en gaat de strijd aan. Op 8 december jongstleden ontvingen alle FEI-officials een brief uit Lausanne met als kernboodschap dat de FEI de Global Champions League niet erkent en niet toestaat. Daardoor is het alle FEI-officials niet toegestaan om in wat voor vorm dan ook medewerking aan de GCL te verlenen. Doen ze dit toch, dan verliezen ze hun rechtsverzekering van de FEI. Ook lopen ze de kans om voor zes maanden geschorst te worden.

Dit houdt dus concreet in dat de GCL zonder juryleden en stewards moet plaatsvinden. Aan Jan Tops is het nu om voor deze impasse een oplossing te zoeken.

fleurtjeuh

Re: FEI gaat strijd met Jan Tops aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:37

Machtsspel, sneu hoor..
Hoezo monopolie van de FEI :/

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 13:38

Zo dat is knap lullig zeg...
Denk je dat je alles geregeld hebt zit je hier weer mee. :\

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:03

Lijkt de Knhs wel..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:35

Slaat echt weer nergens op. Erg flauw van de FEI.
Zou me trouwens iemand even kort het verschil willen uitleggen tussen de Global Champions Tour en de Global Champions League? Want van de LGCT zijn er toch al een hoop wedstrijden geweest?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:39

GCL wordt een onderdeel van het GCT weekend. Is een soort wedstrijd in teamverband. Ieder weekend worden twee ruiters uit het team van vijf gekozen om mee te rijden in een teamcompetitie. De springsport gaat daarmee 'n beetje lijken op bijvoorbeeld Formule 1. Zo'n team kost trouwens ook wel wat, gaan geruchten dat je 2 miljoen moet dokken om uberhaupt een team samen te mogen stellen. :) Is trouwens een erg interessant gedoetje om te volgen. Ben bezig met 'n artikel erover, komen alleen steeds weer nieuwe plotwendingen bij. :P

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:41

Oh klinkt leuk! Maar waarom gaat de FEI dan nu pas moeilijk doen terwijl de GCT zelf al lang bestond?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:54

Het is een lang verhaal, maar komt op het volgende neer: het begon met gezever van het FEI dat de spelregels van de teamcompetitie niet duidelijk waren, terwijl dat volgens mij goed op papier staat. Dat staat goedkeuring in de weg. Nou ja prima, dan maar lekker zonder goedkeuring. Maar vervolgens ging het over de exclusiviteitsclausule van de FEI. Als het FEI zo'n 'wilde' competitie niet goedkeurd, dan verbiedt die clausule deelnemende ruiters zes maanden lang van deelname aan een wel goedgekeurde FEI-wedstrijden. De GCT heeft vervolgens het FEI over die clausule aangeklaagd, wat logisch is. FEI is dus met een soort machtsspelletje bezig. En daar komt dit lage geintje ineens bij.

Vraag me niet waarom de FEI precies zo dwars doet. Dat snap ik ook niet helemaal. -O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:00

Als iedereen nou massaal mee doet en medewerking verleend dan draaid de Fei vanzelf bij.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:01

De GCT is van de FEI zelf.
De GCL is van Jan Tops.
En dat vind de FEI. Iet goed, want dan komen er minder mensen naar hun spelletje, want het andere spelletje is leuker.
Dus zegt de FEI, als jullie daar heen gaan, mogen jullie voor 6 maanden niet op mijn feestje komen!
Erg kinderachtig allemaal dus. De FEI wil monopoliseren, en tot zover is dat altijd goed gelukt, en nu is er een andere speler, en dat willen ze niet.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:04

Jennyj01 schreef:
Als iedereen nou massaal mee doet en medewerking verleend dan draaid de Fei vanzelf bij.

Tja, dat kan. Maar als ruiters besluiten het FEI de rug toe te keren, dan mogen ze echt enkel nog op niet-goedgekeurde wedstrijden starten. En ja, dan blijft er weinig over. Waar moet je dan met je jongere paarden heen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:31

Bunn schreef:
Vraag me niet waarom de FEI precies zo dwars doet. Dat snap ik ook niet helemaal. -O-

Dit is een sportbonden verhaal dat draait om het monopolie.
Bij het schaatsen loopt een soortgelijke procedure tegen de ISU.
actergronden zijn geld (afdrachten via de Natinale federaties)
macht, bepalen spelregels, aanstellen officials

angst voor het verlies van leden en voor een sneeuwbal effect.

Bijna alle sportbonden hebben regels waaraan de sporters moeten voldoen voordat ze internationaal mogen starten. Sportbonden hebben hard gewerkt om de kerstboom opgetuigd te krijgen.
Voor door de internationale bonden uitgeschreven wedstrijden worden de kosten van de internationale jury betaald, conferentie deelnemers worden vergoed. de nationale en Internationale Kampioenschappen willen de sterkste rijders sporters aan de start. Daaruit volgt een stuk protectionisme.

Je kan het een laag geintje noemen, maar als juryleden voor die GCT wedstrijden 2x de vergoeding van de nationale bond krijgen terwijl de verzekering de opleiding wel op hun financiele schouders rusten plus dat er voordat weekend een leegloop is op de eigen wedstrijden kan ik bezwaren wel begrijpen. trucs zijn altijd al de straffen geweest waardoor je een flinketijd buitenspel staat.

Toch komen er scheurtjes in de sportbolwerken omdat de bonden de belangen van sporters negeert.
Ik ben nieuwsgierig hoe het steekspel verder verloopt.

De schaatsers hebben een internationale procedure gestart, zij zijn waarschijnlijk een van de eerste die een uitspraak van een EU comissie hebben.
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5771_nl.htm

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:27

Dit is toch hetzelfde wat hier in Nederland heeft gespeeld met de "wilde" wedstrijden? Dat kwam toch ook via de FEI naar de KNHS?
Wel een leuke materie om te volgen. Lijkt me iets minder leuk als je Jan Tops bent. Toen Haya nog voorzitter was, was het voor Jan natuurlijk wat makkelijker om dingen te regelen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:37

Laat ook zien hoe professioneel de FEI is. Waar zijn ze dan zo bang voor? Als ze echt een goede organisatie is dan lijkt het mij niet dat ze veel sporters gaan verliezen. Door zo'n acties te ondernemen laat je wel duidelijk merken dat je niet zeker van je stuk bent.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 17:52

Nou ja, als er een schaap over de dam is, volgen er meer. Dat zullen ze willen voorkomen. Dat is vanuit hun positie gezien natuurlijk ook wel logisch.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:23

BMHP schreef:
Je kan het een laag geintje noemen, maar als juryleden voor die GCT wedstrijden 2x de vergoeding van de nationale bond krijgen terwijl de verzekering de opleiding wel op hun financiele schouders rusten plus dat er voordat weekend een leegloop is op de eigen wedstrijden kan ik bezwaren wel begrijpen. trucs zijn altijd al de straffen geweest waardoor je een flinketijd buitenspel staat.

Tja, tuurlijk is ze dat niet kwalijk te nemen. Maar bij de Global Champions Tour was dat blijkbaar geen enkel probleem. Maar waarom moet de FEI dan bij een nieuwe klasse (want veel meer is het eigenlijk niet), die gewoon tijdens het Global Champions Tour-weekend wordt verreden (wanneer je eigen wedstrijden dus toch al leeg zijn) ineens zo moeilijk doen? :\

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:39

Kinderachtig :O

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:37

Tja...sport is inmiddels" onsportief " geworden en draait alleen nog om de knikkers. Als je een ander spelletje wilt gaan doen komt men aan de bankrekening.

Paardensport en voetbal liggen kennelijk toch niet zover uit elkaar!

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:12

Wat is de FEI een laffe organisatie! Zij krijgen ook geld van de organisatie, maar omdat de fei dit spelletje niet bedacht heeft mag het ineens niet meer.... Machtspositie is zo verschrikkelijk slecht voor de sport! Het is inderdaad net de knhs ook die maakt teveel de dienst uit en gaat daardoor ook veel leden verliezen en ik hoop dat alle officials bij Jan Tops gaan zorgen voor een mooi concours .... Dan heeft de fei geen enkele official meer