KNHS doet zaken met ORUN, SRR gaat onafhankelijk verder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

KNHS doet zaken met ORUN, SRR gaat onafhankelijk verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:32

https://www.knhs.nl/ / http://www.srr-nederland.nl/
persberichten

De KNHS en de FNRS hebben besloten om de theorie- en praktijkexamens van het Ruiter- en Menbewijs onder te brengen bij de (Stichting) Opleiding Ruiter Unie Nederland (ORUN). ORUN is al het exameninstituut voor instructeursopleidingen.

“De toevoeging van deze ruiter- en menexamens is een logische aanvulling op de bestaande examens die al sinds jaar en dag worden aangeboden door ORUN. Menig instructeur heeft het felbegeerde diploma van de ORUN op zak. ORUN is een begrip in de paardenwereld. De ORUN heeft dan ook ruime ervaring in zowel het examineren van voltijd als deeltijd instructeursopleidingen. De kwaliteit van de examinering staat als een huis.” zegt KNHS-directeur John Bierling.

“Het begint allemaal bij de basisopleiding van de paardensporter zelf. Het nieuwe Ruiter- en Menbewijs sluit optimaal aan op nieuwe en bestaande sportvormen die onderdeel uit maken van de paardensport aangeboden door FNRS en KNHS. Eveneens sluiten deze aan op de opleiding tot instructeur. De KNHS is ervan overtuigd dat ORUN als partner voor het Ruiter- en Menbewijs aansluit bij de huidige en toekomstige kwaliteitseisen. Bovendien wordt de ruiteropleiding hiermee een integraal onderdeel van ons instructeursbeleid en kunnen de examens goedkoper worden aangeboden. Bestaande examinatoren kunnen dit ook in de toekomst blijven doen.”

Voor de huidige houders van het Ruiter- en Menbewijs verandert er niets. De door de KNHS en FNRS uitgegeven bewijzen blijven geldig, dus ook op locaties waar deze verplicht zijn gesteld om buiten te mogen rijden. Per 1 januari zijn er aantrekkelijke nieuwe voordelen voor de bestaande en nieuwe Ruiter- en Menbewijshouders.

De Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter (SRR) bevestigt in een persbericht dat de samenwerking eindigt per 2016 en zij als onafhankelijk exameninstituut verder gaat.
Kandidaten kunnen bij de SRR de examens afleggen voor het ruiterbewijs, menbewijs enkelspan, menbewijs tweespan en menbewijs langspan.
Patricia van Iersel treedt per 2016 in dienst van de SRR en zal dezelfde werkzaamheden verrichten voor de SRR die zij voorheen in loondienst van de KNHS, voor de SRR verrichtte .

MCSchout

Re: KNHS doet zaken met ORUN, SRR gaat onafhankelijk verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:59

Heftig, maar ik had het gevoel dat dit wel eens zou kunnen gebeuren. KNHS wou zich veel te veel er mee bemoeien waardoor ik het gevoel kreeg dat de onafhankelijkheid werd aangetast.

Alleen vind ik het wel jammer dat hier niet wordt vermeld hoe het nu zit als je met je huidige bewijs bij de SRR wil blijven en niet bij de KNHS. (want ik stap achter mekaar over!)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:04

Citaat:
Per 1 januari zijn er aantrekkelijke nieuwe voordelen voor de bestaande en nieuwe Ruiter- en Menbewijshouders.

Ja, dat beloofd wat he... Voorlopig gaan we alleen maar meer betalen.

Citaat:
Menig instructeur heeft het felbegeerde diploma van de ORUN op zak. ORUN is een begrip in de paardenwereld. De ORUN heeft dan ook ruime ervaring in zowel het examineren van voltijd als deeltijd instructeursopleidingen. De kwaliteit van de examinering staat als een huis.” zegt KNHS-directeur John Bierling.

Tja, de meeste instructeurs hebben geen andere keus dan de orun. Gezien het feit je anders op veel locaties geen les meer mag geven.
Over het tweede deel zullen we maar niks zeggen |(

Volgens mij wil 1/2 van de paardensporters liever van de knhs af. Maar blijven ze vrolijk hun macht versterken en melkkoetjes binnen-harken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:07

Hè het ontgaat me nu wel even, kunnen mensen dan straks kiezen waar ze een ruiter- of menbewijs halen....? Bij de KNHS / Orun òf weer gewoon ouderwets bij de SRR net zoals voorheen...?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:11

Kun je dan ook bij de SRR rij en meninstructeur bewijs behalen ?
Niet gericht op sport, maar juist op veilig buitenrijden en beginners.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:12

Dat is omdat de knhs weer doet alsof alles goed vriendschappelijk is geregeld:

Citaat:
Vonnis kort geding: Rechter bevestigt behoud SRR als onafhankelijk exameninstituut en spoort KNHS aan tot mediation

In het vonnis van 25 juni 2015 heeft de rechter de opzegging door KNHS ongeldig verklaard en KNHS opgeroepen met SRR aan tafel te gaan.

SRR streeft naar een respectvolle samenwerking met KNHS. Met het oog hierop had SRR een kort geding jegens KNHS aangespannen naar aanleiding van de onterechte opzegging van de samenwerking door KNHS om er samen met KNHS via mediation uit te komen, zodat de samenwerking met het goed functionerende onafhankelijke exameninstituut behouden blijft.

In het vonnis van 25 juni 2015 bevestigt de voorzieningenrechter dat KNHS de samenwerking met SRR niet rechtsgeldig heeft opgezegd. Bovendien bevestigt de voorzieningenrechter (in rechtsoverweging 4.3) dat de door KNHS aangevoerde gronden geen deugdelijke grondslag vormen voor een opzegging. Kortom er is geen inhoudelijke reden aanwezig om de samenwerking op te zeggen. Een eventuele opzegging kan volgens de voorzieningenrechter alleen geschieden met inachtneming van de contractuele opzeggingstermijn. Dit betekent dat de samenwerking bij een rechtsgeldig gedane opzegging op zijn vroegst per 1 januari 2017 kan worden beëindigd. Bij gebreke van een rechtsgeldige opzegging, bevestigt de voorzieningenrechter uitdrukkelijk dat de tussen partijen geldende overeenkomsten nog steeds geldig zijn. Volgens de tussen partijen overeengekomen mediationclausule moeten partijen volgens de voorzieningenrechter ‘trachten hun geschil eerst via mediation op te lossen’.

http://www.srr-nederland.nl/
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 07-12-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:13

pmarena schreef:
Hè het ontgaat me nu wel even, kunnen mensen dan straks kiezen waar ze een ruiter- of menbewijs halen....? Bij de KNHS / Orun òf weer gewoon ouderwets bij de SRR net zoals voorheen...?

Sowieso kun je in 2016 gewoon je bewijs bij de SRR als vanouds halen. Maar hoe het nu zit bij de KNHS en of ze dus nu ook hun eigen vlees gaan keuren is mij ook niet geheel duidelijk.

En ik heb ook een mail van de SRR ontvangen. KNHS heeft zich volgens mij schandalig gedragen. :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:23

MCSchout schreef:
Heftig, maar ik had het gevoel dat dit wel eens zou kunnen gebeuren. KNHS wou zich veel te veel er mee bemoeien waardoor ik het gevoel kreeg dat de onafhankelijkheid werd aangetast.

Alleen vind ik het wel jammer dat hier niet wordt vermeld hoe het nu zit als je met je huidige bewijs bij de SRR wil blijven en niet bij de KNHS. (want ik stap achter mekaar over!)

Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Tot nu toe hebben we niet de keuze gekregen. Elk bewijs zou via de knhs gaan. Maar nu de samenwerking officieel over is, krijgen we misschien wel de keuze?

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:30

Dit is wat ik ondertussen weet:

Citaat:
Iedereen kan ook in de toekomst bij de SRR een examen blijven afleggen. Als kandidaten slagen krijgen ze een Ruiter- of Menbewijs dat een geldigheidsduur heeft tot aan het 70ste levensjaar, daarna kan het steeds verlengd worden met 5 jaar. De koppeling met het lidmaatschap van de KNHS is definitief van de baan.

Iedereen die ooit geslaagd is voor het Ruiter- of Menexamen kan bij ons een nieuw Ruiterbewijs en/of Menbewijs krijgen tegen onkostenvergoeding.

Geldigheid tot het 70ste levensjaar? Dus niet meer om de zoveel tijd hoeven te verlengen bij de SRR zoals ik nu begrijp. Alleen dus wel opnieuw aanvragen?

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:37

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen....
Laatst bijgewerkt door griziyr op 31-03-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:54

Uit dat citaat begrijp ik dat al bestaande bewijzen alsnog via de knhs gaan, tenzij je 'm opnieuw aanvraagt bij het srr?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:23

Hoop dat de ruiter en manegebond ook gaan beginnen met opleidingen. Een veel vriendelijkere en minder winstgevende organisatie in mijn ogen.

Wellicht kunnen ze gaan samenwerken met de SRR.

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:51

Gaat steeds verder de verkeerde kant uit, KNHS krijgt het onderhand bij elk paardengebeuren voor het zeggen, willen wij dit echt?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:52

stormpy schreef:
Gaat steeds verder de verkeerde kant uit, KNHS krijgt het onderhand bij elk paardengebeuren voor het zeggen, willen wij dit echt?

Ach zo wordt de ellende gedeeld over de rug van het paard en eigenaar :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:05

Welk ruiterbewijs wordt zodirect verplicht voor de natuurgebieden die er al mee werken? Knhs of ssr?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:06

:roll: Is dit een stammenstrijd :O

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:21

Ik heb ooit wel m'n menbewijs gehaald maar als ik dat zo lees is dit alleen een sponsoring van de Knhs geweest. Geldig tot m'n 70e? (Als ik dat stukje zo lees zou het dus altijd al zo geweest zijn (?) )
Heb hem alleen maar aangeraakt om de verlenging er bij te doen, verder heb ik hem nooit ergens voor nodig gehad

2 bewijzen zou ergens wel gunstig kunnen zijn voor de prijs, al denk ik dat de Knhs de prijs gewoon hoog houd onder het mom van de "kwaliteit".

Nu de fnrs weer volledig zelfstandig, dan is er nog een kans om iets met je paard te doen zonder dat je iets met de Knhs te maken moet hebben.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:42

palousa_boy schreef:
Nu de fnrs weer volledig zelfstandig, dan is er nog een kans om iets met je paard te doen zonder dat je iets met de Knhs te maken moet hebben.

Gelukkig is nu de ruiter en manegebond opgericht, die WEL kijkt naar het belang van de paarden, manier van lesgeven en het betaalbaar houden voor de manegeruiter. KNHS heeft steeds meer een monopolie positie.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:20

Ik heb mijn bewijzen (ohz en aangespannen) destijds bij SRR gehaald. Ben benieuwd of en hoe ik dan weer kan overstappen naar SRR want heb het heel erg gehad met de KNHS!!

Ik moest toen trouwens net als nu iedere 2 jaar betalen om het te verlengen.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:56

tine10 schreef:
Ik heb mijn bewijzen (ohz en aangespannen) destijds bij SRR gehaald. Ben benieuwd of en hoe ik dan weer kan overstappen naar SRR want heb het heel erg gehad met de KNHS!!

Ik moest toen trouwens net als nu iedere 2 jaar betalen om het te verlengen.

ja dat had ik ook... ik moest ook alles dubbel betalen.. dus ik heb mijn ruiter bewijs maar laten verlopen
En alleen mijn men bewijs aangehouden... ik vraag me af hoe het nu verder gaat ik heb zowel van de KNHS als van de SRR nog geen bericht gehad dat er iets gaat veranderen c.q. is veranderd. Dus ik ben benieuwd
Ik dacht dat er in Nederland een concurrentie geding was om te voorkomen dat 1 partij alle
macht in handen krijgt.. of zie ik dat verkeerd ?
Of misschien ook wel een beetje zwart wit gezegd.. maar toch...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:45

Ff helder.... er zijn dus vanaf 2016 2 instituten waar je het ruiter en menbewijs kan halen?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:09

Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk... en ik ben examinator :=

Maar ik denk dat het waar is wat je zegt. De SRR zegt HET ruiterbewijs af te geven, maar de KNHS zegt dat hun ruiterbewijs gelijkwaardig is. De rechtzaak op het recht van afgifte van HET ruiterbewijs had de KNHS volgens mij verloren, dus het moet in ieder geval anders heten.

Op zich kan je natuurlijk niet heel veel met het ruiterbewijs, het is leuk om te hebben maar er zijn maar een paar natuurgebieden waar het noodzakelijk is.

Je kunt als organisatie nu kiezen of je een opleiding organiseert en bij de SRR examen doet of bij de ORUN/KNHS.
De tijd zal leren hoe dit gaat werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:11

Ik zit te wachten tot er een nieuwe bond word opgericht := Beetje concurrentie voor de KNHS kan geen kwaad :P

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:15

Tilmar schreef:
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk... en ik ben examinator :=

Op zich kan je natuurlijk niet heel veel met het ruiterbewijs, het is leuk om te hebben maar er zijn maar een paar natuurgebieden waar het noodzakelijk is.

Tja als je net in de buurt van die natuurgebieden woont.. Hoop niet dat die nu gaan switchen naar knhs nieuwe ruiterbewijs, moeten we dat weer gaan halen (en betalen)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:42

Joolien schreef:
Ik zit te wachten tot er een nieuwe bond word opgericht := Beetje concurrentie voor de KNHS kan geen kwaad :P

Helemaal mee eens!!
Volgens mij was er ook een groep, volgens mij springruiters, mee bezig, alleen is dat ook weer door de KNHS de kop gesnoeid.