Duitsland: paard gevallen in stapmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Duitsland: paard gevallen in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 18:24

Persbericht/bokt.nl

Op zaterdagmiddag moest de brandweer in Haan uitrukken om een gevallen paard weer overeind te helpen op een manege. In de stapmolen van de manege was een 28-jarig paard gevallen. Het dier was vervolgens niet meer in staat om uit zichzelf overeind te komen. De aanwezige dierenarts adviseerde de eigenaar om de brandweer in te schakelen. Helaas lukte het de brandweer uit Haan met hun materiaal niet het paard overeind te krijgen, waarop werd besloten de brandweer uit Ratingen in te schakelen. Deze beschikten wel over het juiste materiaal om het paard, dat op een ongunstige plek in de stapmolen lag, te helpen. In totaal waren er zestien brandweermensen bij de redding betrokken.

Desiree

Re: Duitsland: paard gevallen in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:30

Misschien is het beter als ze dat paard niet meer in die stapmolen zetten... arm beestje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:32

Desiree schreef:
Misschien is het beter als ze dat paard niet meer in die stapmolen zetten... arm beestje.

als dat gewoon goed ging.. beter dat zo'n oudje nog wat lichte verplichte beweging krijgt, dan stilletjes stram staat te worden..

waarschijnlijk wordt hij weinig tot niet bereden (staat niet bij of het een pensionklant was, of dat het dier alleen een enkel uurtje met een beginnertje rondwandeld).

stapmolen is dan niets zieligs aan, dat het dier ineens valt en niet overeind kan komen dat is wellicht zielig maar ik neem aan dat de eigenaar het dier ook gelijk laat controleren door een dierenarts om de reden van het vallen te achterhalen.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:09

Ongeluk zit in een klein hoekje, gelukkig is dit paard er goed vanaf gekomen em was er genoeg man om hem overeind te krijgen!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:17

Desiree schreef:

Alsof je vantevoren weet dat zo'n beest valt. Had net zo goed een jong paard kunnen zijn.

Arm beest. Hopelijk komt hij er helemaal bovenop! Ben wel benieuwd waardoor hij is gevallen. Staat dat ook nog ergens of lees ik er weer eens overheen?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:10

Het is een aanname (ben er natuurlijk niet bijgeweest)...

Maar als er een dierenarts aanwezig is en die adviseert om materieel in te zetten om het dier weer overeind te krijgen lijkt het mij dat het gewoon een ongelukkige val is geweest en een ouder paard komt wat moeilijker overeind dan een jong dier maar dat is bij mensen niet anders...

Een dierenarts kan heel goed inschatten of het dier nog kwalitatief goed genoeg leeft, anders hadden ze waarschijnlijk wel geadviseerd om het in te laten slapen, dan kan je ander materieel gebruiken om het te verwijderen...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 03:24

Ik denk dat het idd gewoon een ongelukkige val was. Leeftijd zegt niet alles. Ik ken een bijna 30 jarige die er nog van geniet buiten te rijden en maar al te graag even de benen strekt in galop. En fris genoeg is nu in de winter. Hij is nagekeken en rug etc is allemaal nog gezond. Alleen wat moeite met op gewicht blijven in de winter.

Bij dat hij overeind is

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 03:45

Arm beessie. Ja kan gebeuren. Misschien precies verkeerd gevallen. Beentjes in een rare houding tegen de muur aan in een nauwe doorgang.
Leeftijd maakt dan niets uit. Of hij dan 8 of 28 is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 04:02

Wat ik mij afvraag is of die molen wel automatisch stopt als er zoiets gebeurt..?
Een tijdje terug las ik over een manege eigenaar die dood door schuld ten laste werd gelegd, omdat er een kind in zo'n molen bekneld was geraakt, en dat ding kennelijk door bleef draaien. Maar dat had met het ontbreken van toezicht te maken, geloof ik.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 06:52

Pocca_Locca schreef:
Wat ik mij afvraag is of die molen wel automatisch stopt als er zoiets gebeurt..?
Een tijdje terug las ik over een manege eigenaar die dood door schuld ten laste werd gelegd, omdat er een kind in zo'n molen bekneld was geraakt, en dat ding kennelijk door bleef draaien. Maar dat had met het ontbreken van toezicht te maken, geloof ik.

Naar mijn weten stopt de molen niet automatisch..
Bij mijn molen is t igg zo dat mocht een paard gaan stil staan of rent t Door de rekken heen dan klappen de rekken omhoog.. Mijn molen is 9 jr oud dus vrij nieuw..miss de nieuwere versies die wel een stopfunctie hebben..
Enig toezicht is dus altijd wel gewenst..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:07

Dat is voor paarden wel het veiligst, denk ik, dat de rekken omhoog klappen, toch? Dan is een stopfunctie ook niet nodig. Inderdaad, toezicht blijft erg belangrijk, dat kind was op de draaiende as gaan zitten en er was iets met kleding die in de motor verstrikt kwam, weet niet precies, maar het was een gruwelverhaal..

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:56

Sommige paarden hebben heel snel door dat er een automatische stopfunctie op zit en hoe je die in werking zou moeten stellen.
Dus bij de meeste molens zit die er niet op.
Op een vorige manege waar ik reed, wist 1 pony precies of er wel of geen stroom op de stokken stond.
Stond er geen stroom op liet hij lekker die stokken over zich heen glijden, ging hij lekker staan dagdromen...
Want zeg nou zelf, wie gaat er nou voor de lol in de draaimolen :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:31

jorika1986 schreef:
Sommige paarden hebben heel snel door dat er een automatische stopfunctie op zit en hoe je die in werking zou moeten stellen.
Dus bij de meeste molens zit die er niet op.
Op een vorige manege waar ik reed, wist 1 pony precies of er wel of geen stroom op de stokken stond.
Stond er geen stroom op liet hij lekker die stokken over zich heen glijden, ging hij lekker staan dagdromen...
Want zeg nou zelf, wie gaat er nou voor de lol in de draaimolen :D

zo filmpje kwam ik laatst tegen op facebook lol

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:40

Ja, er zitten slimpies tussen, haha... Gelijk hebben ze...

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:11

Ik hoop dat hij er nog wel bovenop komt