Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:13

* http://www.bokt.nl / http://www.dailymail.co.uk

De Britse Paralympische amazone Verity Smith is een petitie gestart tegen het blinddoeken van alle ruiters met een visuele beperking in de Grade III. Dit blinddoeken is een reglementswijziging voor de Paralympische Spelen in Rio aankomend jaar.

De 40-jarige Smith heeft tien procent zicht en dit heeft ze naar eigen zeggen nodig voor haar balans tijdens het rijden. Ze noemt het dan ook "gevaarlijk" en is woedend over de nieuwe regel. De regel werd geïntroduceerd in januari dit jaar en viel midden in de voorbereidingen naar de huidige Paralympische Spelen. Het internationaal Paralympisch Comité heeft de regel in het leven geroepen om er zeker van te zijn dat ruiters en amazones met minimaal zicht geen voordeel hebben op de concurrentie.

Smith is echter van mening dat het gebruik van de blinddoek juist gaat zorgen voor gevaarlijke situaties. "Geblinddoekt voel ik mij een gevangene die bang is in het donker. Het maakt mij bang en dat voelt mijn paard en dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Paardrijden is voor mij juist een moment van vrijheid, ik kan mijn blindheid dan even vergeten. Op een paard voel ik mij trots, maar deze regel benadrukt mijn handicap alleen maar. Bij elke andere handicap mogen ruiters juist hulpmiddelen gebruiken om hun mogelijkheden optimaal te benutten en dat moet ook het hele doel van de Paralympische spelen zijn.

Smith begon slechter te zien op achtjarige leeftijd door een zeldzame genetische ziekte en was op haar zestiende gediagnosticeerd als blinde. Ze wilde in 2012 al mee doen aan de Paralympische Spelen in Londen, maar door de dood van haar paard Marcus kon dit uiteindelijk niet. Pech bleef haar achtervolgen toen ze zelf vlak na de dood van haar paard betrokken raakte in een auto-ongeluk. Ze raakte gewond aan haar rug en nek en kon meer dan een jaar niet rijden. De vrouw is na het nieuws van de nieuwe regel een petitie gestart om deze wijziging ongedaan te maken.

De FEI geeft aan dat zij achter het reglement van het International Paralympisch Comité staan: "Het gebruik van blinddoeken vormt een onderdeel van het FEI classificatie systeem voor atleten met een visuele beperking. Omdat het reglement voor de Paralympische Spelen voor 2016 al goedgekeurd is zal de blinddoekregel daarom gehandhaafd worden tijdens Rio 2016."

maximuss

Re: Paralympische amazone start petitie tegen blinddoekregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:20

Gelijk heeft ze!!! Iedereen heeft zich aangepast aan zijn/ haar eigen handicap. Ineens iedereen blinddoeken geeft een "voordeel" aan de volledig blinden want hun lichaam is het gewoon om dit op het vlak van evenwicht te compenseren.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:25

Ik vind de blinddoek regel echt waanzinnig, degene die dat verzonnen heeft.... 8)7

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:27

Tja...op zich begrijp ik wel dat je deelnemers in paralympische rubrieken gelijke kansen moet geven.
Maar ik begrijp ook dat ze die 10% zicht die er nog is altijd gebruikt. Als je haar dat afneemt dan heeft ze juist een nadeel. Houdt ze het zicht, dan heeft ze een voordeel, maar in hoeverre...?

Sowieso erg lastig om die indeling te maken lijkt me. Net als bij de lopers. Blij dat ik die keuzes niet hoef te maken. Ik teken de petitie daarom niet, ik ga er echt vanuit dat die mensen hun onderzoek hiernaar hebben gedaan en je kan nu eenmaal niet de algemene regels aan ieder individu aanpassen. Geef dan iedereen maar een gouden plak. Want die verdienen ze voor hun doorzettingsvermogen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:32

Mogen petities tegenwoordig wel op vn? Of is dat uit enthousiastme doorgelinkt? :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:35

Heel raar die regel.. Gelijk heeft ze.
Sowieso kun je bijna-blinden en helemaal blinden denk ik prima met elkaar vergelijken, omdat ze er beide hun balans opnieuw moeten vinden. Dit is min of meer hetzelfde als iemand met goed zicht blinddoeken, omdat je het niet gewend bent, zul je dus eerst opnieuw je balans moeten vinden.
Ik ga hem tekenen voor haar. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:05

Sammie schreef:
Mogen petities tegenwoordig wel op vn? Of is dat uit enthousiastme doorgelinkt? :D

oepsie..., maar even braaf volgens de regels aangepast. :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:06

ER zijn defenities wanneer iemand blind is en wanneer slechtziend. Als je minder dan een X percentage ziet dan wordt dat blind genoemd anders ben je slecht ziend. Wat niet wil zeggen dat die persoon niks meer ziet. Die kan bijvoorbeeld nog een beetje licht en donker onderscheiden, of in een bepaalde hoek iets onderscheiden, of alleen rode dingen (die dan dus gezien worden als vlekken)
Dit is dus duidelijk verzonnen door iemand die er veel verstand van heeft, NOT.
Het verplicht stellen van een blinddoek vind ik schandalig, dat doe je gewoon niet. Blindoeken zijn leuk voor kinderen om mee te spelen en bij kwisjes op tv maar dan heb je het ook gehad
Laatst bijgewerkt door mrie op 03-12-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:06

Belachelijke aktie geef haar groot gelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:12

Gaan ze iemand die nog 1 been heeft ook de tweede afhakken vanwege eerlijke concurrentie?

Als je volledig blind bent heb je toch al je zintuigen daar aan aangepast?
Dat kun je niet verwachten van een blinddoek ruiter :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:19

Ik kan me de regel voorstellen en haar boosheid ook. Zij valt onder de blinden maar heeft nog zicht. Heel weinig maar ik kan me wel voorstellen om het voor iedereen gelijk te maken dat ook iedereen "blind "is. Ze kan wel zeggen dat ze het nodig is maar het kan ook maar zo zijn dat zij met de meettechnieken van toen de diagnose blind heeft gekregen maar nu misschien wel meer ziet dan toegestaan en dat ze daarom zo boos is. Er zit voor haar niets anders op dan te oefenen en het mooiste zou zijn wanneer ze goud wint. Dit is geen kritiek op haar of de nieuwe regel maar voor goud doen mensen vreemde dingen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:21

Oplossing: Een apparte klasse voor compleet blinde en één voor die nog wel zicht hebben, al is het heel weinig

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:33

Die percentages geven maar beperkte informatie over in welke mate iemand zich nog visueel kan oriënteren en wat iemand nog ziet.(diffuus of kokerzicht bijvoorbeeld)
Dus ik snap heel goed dat dit lastige materie is. Sowieso laten handicaps zich moeilijk vergelijken. Maar ja, het is denk ik net zo ingewikkeld als het jureren zelf (ook heel diverse meningen). Ik hoop dat de knappe koppen de best mogelijke besluiten nemen.
Toch mooi dat er para-games zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:51

Onmogelijke regel inderdaad. Een handicap krijg je nooit 100% gelijk, elk gezond lichaam is ook anders anders.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:11

Blind zijn betekent dat iemand niet of minder ziet dan 5% of dat het gezichtsveld is beperkt tot minder dan 10 graden. Blind zijn houdt dus niet altijd in dat iemand niets meer ziet. Sommige mensen zien nog wel het verschil tussen licht en donker. Uit cijfers van Vision2020 blijkt dat er in Nederland naar schatting 76.000 blinde mensen zijn. Bron visio

Iemand die blind is ziet dus maximaal 5% van wat een ziende persoon ziet of minder. Die zichtresten worden gebruikt want ze zijn er. Als je iemand die resten ontneemt verstoor je het zichtsysteem waaraan iemand gewend is.

De vraag is nu, is er een andere manier waarop de organisatie aan een bevestiging kan komen dát deze persoon werkelijk blind is. Een blindoek is als schieten met een kanon op een vlieg.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:21

Ik vind het niet zo heel vreemd en het staat bv al geruime tijd in de FEI-regels:

http://www.fei.org/system/files/PED_201 ... ersion.pdf schreef:
PROFILE 36 (B1) Callers at letters (one inside arena), commander allowed.
N.B. When riding in Grade III, these At hletes must wear a PE approved blindfold, blacked out glasses or blacked out swimming goggles when training at the Competition venue and while competing.

Het gaat dan zo te lezen specifiek om Gade III (zouden ze ook deel mogen nemen aan Grade IV en dan zonder blinddoek?) - maar het is dus zeker geen regel die uit het niets komt.

En ik kan het me ergens ook wel voorstellen. Een klein beetje zicht ter orientatie lijkt me toch heel anders dan helemaal niets zien. Dan kan ik me op zich wel voorstellen dat je gewoon stelt dat die specifieke grade gaat om het rijden op gevoel en gehoor, en niet op restzicht.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:42

Sizzle schreef:
Gaan ze iemand die nog 1 been heeft ook de tweede afhakken vanwege eerlijke concurrentie?

Dit dus. Wat een rare en gevaarlijke regel.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:44

Sizzle schreef:

Mijn eerste gedachte. Ik snap best dat je het zo gelijk mogelijk wil hebben maar ik vind dit toch geen goed idee.
Hoe trainen compleet blinde mensen?op de manier waarop ze kunnen. Ze zijn het zo gewend! Om dan bij mensen die dat kleine beetje zicht nog hebben een blinddoek voor te doen... vind dit wel zo stom
Edit; net getekend. Nog 10 mensen en dan hebben ze het doel (500) bereikt

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:50

Binnenkort moeten de ruiters die onder de knie geamputeerd zijn, nog een stuk laten amputeren zodat dat ook allemaal gelijk is :+ %)

Geen een handicap is hetzelfde, alles recht trekken kan gewoon niet.

Ik hoop dat ze hier wat aan doen, en dat deze amazone gewoon met het zicht dat ze heeft mag rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 21:57

laraxXxemma schreef:
Hoe trainen compleet blinde mensen?op de manier waarop ze kunnen.

Maar iedereen kan toch trainen op die manier? Iedereen die sport (ook niet-parasport) krijgt allerlei beperkingen aan wat mag en kan. Daar kun je in de training al rekening mee houden.

En zoals gezegd, in de FEI-regels stond het al, dus heel uitzonderlijk is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:42

Wat een schandálige regel!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:03

Moeten ze zulke ruiters nu hun laatste stukje vertrouwen ook afnemen en hun handicap zo verzwaren als ze gewoon hun sport willen doen? Ik neem aan dat slechtzienden die in een para-klasse worden ingedeeld allemaal zo`n ernstig belemmerd zicht hebben dat ze zo goed als geen oriëntatiepunten hebben, anders zouden ze aan de reguliere sport mee kunnen doen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:40

Waar kan ik die petitie vinden en tekenen??

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:47

Echt verzonnen door mensen die geen verstand hebben van blinden en slechtzienden. Levensgevaarlijk deze regel. Ook al is het al even bekend, je zintuigen trainen heeft heel veel tijd nodig als je ze niet van jongs af aan gebruikt. Dus je trainingen aanpassen heeft in dit geval niet zoveel zin.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:36

Die regel gaat in volgend jaar augustus dus. Het houdt in dat iedereen in die klasse dus exact dezelfde handicap heeft. Dat betekent dat de jury dus op basis van dezelfde uitgangswaarde nu kan beoordelen. Iedereen start vanaf hetzelfde vertrekpunt.
Punt is dat het voor sommigen moeilijk is om ineens geblinddoekt rond te sturen. Dan moet je nu beginnen met trainen tot Rio, want dan zit iedereen in de categorie "blind." Het kan zijn dat een aantal afvalt omdat het niet lukt blind rond te sturen door de ring. Dat zou bijzonder jammer zijn. Daar gaat je kans op deelname. Aan de andere kant zal het een aantal misschien wel lukken om blind rond te sturen. Top dus. Misschien is alleen augustus 2016 te vroeg??? Je kan als organisatie ook zeggen dat je deze regel per 2017 laat ingaan? Dat geeft iederen meer tijd om aan de wijziging te wennen.
Lijkt mij wat dat betreft een "eerlijk" speelveld. En bij de spelen geldt volgens mij nog steeds het idee dat iedereen kan meedoen (ik refereer even aan die Afrikaanse zwemmer die deelnam aan de OS jaren geleden).
Voor wat betreft de veiligheid. Om nu al te roepen dat het gevaarlijk is om ineens geblinddoekt te gaan rijden, is een beetje te enthousiast. Ja, je gaat natuurlijk niet ineens precies dezelfde proef afleggen want dat muurtje of hekje staat daar nog steeds aan het einde van de lange zijde. Gevaarlijk wordt het pas als je dat wel doet en/of je op een onbetrouwbaar, schrikachtig paard zit.