België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 10:01

http://www.vlaamspaardenloket.be

Vanaf 1 april 2016 moeten alle voertuigen voor het vervoer van goederen met een Maximaal Toegelaten Massa (MTM) van meer dan 3,5 ton in België ( Vlaanderen, Wallonië en Brussel) een kilometervergoeding betalen. Omdat paarden in de regelgeving ook als goederen worden beschouwd, geldt dit dus ook voor het vervoer van paarden.

De onderworpen voertuigen – met een maximum toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton – moeten op 1 april 2016 verplicht een werkende On Board Unit (OBU) aan boord te hebben. Deze registreert via GPS-technologie de gereden kilometers en moet aanstaan zodra je op een Belgische weg rijdt.

De tol wordt alleen geheven op wegen met een toltarief van meer dan 0€/km.
Klik hier voor een overzicht van deze wegen.

Het tarief is afhankelijk van het aantal kilometers dat wordt afgelegd op de tolwegen, het type weg, de Maximaal Toegelaten Massa van het voertuig en de EURO-emissieklasse. Het systeem is gebaseerd op het principe “de gebruiker en de vervuiler betaalt”, met een hogere heffing voor meer vervuilende voertuigen.

Bij trailercombinaties is de tol alleen van toepassing als het trekkende voertuig voor vrachtvervoer boven 3,5 ton bestemd is (Rijbewijs C). Als het motorvoertuig een MTM van niet meer dan 3,5 ton heeft, geldt de tolplicht niet, ongeacht de aanhanger die erachter hangt. Om te bepalen in welke van de drie gewichtscategorieën van de kilometerheffing de trailercombinatie valt, telt echter de MTM van de gehele combinatie. Als referentiepunt voor de registratie wordt steeds uitgegaan van het maximaal toegelaten totaalgewicht, de Maximaal Toegelaten Massa van de Slepen (MTMS).

Dit nieuwe kilometerafhankelijke tolsysteem zal het Eurovignet, waarmee momenteel gewerkt wordt, in België vervangen. In het buitenland blijven de bestaande systemen gelden.

Wie geen OBU heeft, wie een OBU heeft maar deze niet heeft aanstaan, wie niet betaalt of wie fraudeert, zal via detectieapparatuur opgespoord kunnen worden, de klok rond en 7 dagen per week. Er worden vaste, flexibele en mobiele controles uitgevoerd, en dit op alle Belgische wegen.

Enkel voertuigen – al dan niet uitsluitend – bedoeld of gebruikt voor goederentransport zijn onderworpen aan de kilometerheffing. Voertuigen bestemd voor personenvervoer (personenwagens, bussen, campers, etc.), vallen buiten het toepassingsgebied. Indien de vrachtwagen ingeschreven staat als mobilhome (kampeerauto) valt deze niet onder de tolplicht.

Lynnc

Re: België: vanaf 1 april kilometerheffing voor paardenvervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:04

Als ze maar geld uit de mensen hun zakken kunnen jagen ...
De wegentaksen kosten nog niet genoeg :?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:09

En wat is er dan voor een Nederlands kenteken ?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:15

Lekker omslachtig en een hoop extra gedoe!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:16

Belachelijk dat het eurovignet vanaf 12ton is en dat dit nu ineens vanaf 3,5ton is.

Ze kunnen zo nog niet alles controleren. Wij rijden al 5jaar dagdagelijks rond met paarden, nog nooit gecontroleerd op rijbewijs, gewichten, vakbekwaamheid, paspoort.
Maar het is wel allemaal verplicht en moet geld kosten.
Dus dit gaat weer veel kosten voor de mensen die het risico niet willen lopen op boetes etc. En degene die durven die rijden rustig zonder.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:20

Kirrr schreef:
En degene die durven die rijden rustig zonder.

Tot ze tegen de lamp lopen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:27

ALS ze tegen de lamp lopen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:31

Ik vrees dat ze hiervoor wel snel tegen de lamp zullen lopen hoor, overal op de snelwegen staan al speciale camera's voor vrachtwagen, als ik goed gok, zal daarbij een controle zijn op gps signaal of iets dergelijks. Op de site van Satellic staat een filpmje

Lijkt me dat ruiters met een grotere vrachtwagen massaal gaan inschrijven als mobilhome!

Als ik het goed versta zullen buitenlandse vrachtwagens ook gewoon voorzien moeten zijn van het systeem, dus ook wie een NL kentekenplaat heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:33

Kirrr schreef:
ALS ze tegen de lamp lopen.

Geldt dat niet voor alle overtredingen...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:35

En dan nog is de kans groot dat de boete die je betaald als je tegen de lamp loopt lager is dan het geen het je gekost zou hebben zou je al die tijd braaf met gereden hebben... Just saying...
Er zijn er nog steeds veel die het risico met "rooie mazout" nemen omdat eventuele boetes ruimschoots uitgespaard worden op de besparing op de mazout.

Slimmer is idd om te zorgen dat er gewoon een "kleine mobilhome" in voorzien wordt als je dan toch met een camion rijdt; Probleem op een legale manier opgelost en je kan op wedstrijd in alle comfort omkleden enz.
Als hier een camion komt wordt die ook deels mobilhome. Dat was al de planning (fijner op wedstrijd, zeker op lange dagen) maar nu zeker.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-12-15 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:36

ireika schreef:
Als ik het goed versta zullen buitenlandse vrachtwagens ook gewoon voorzien moeten zijn van het systeem, dus ook wie een NL kentekenplaat heeft.

Zou dat? Lijkt mij stug dat iemand uit pakhembeet Zwitserland zo'n OBU aan boord heeft omdat er op de route een stukje België zit?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:36

Leuke ingangs datum.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:38

Daar zou ik me maar niet op verkijken. Er is al veel langer sprake van kilometerheffing in België. Bovendien hebben officiele instanties in België het ook al vermeld.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:39

Het toestel zou werken via je stroompunt (sigarettenaanstekerding).
De slimme camera's werken met nummerplaat.
Plus je moet het toestel enkel inschakelen/gebruiken op plaatsen waar het van toepassing is. Hoe gaan ze dat controleren... Ik heb er mijn bedenkingen bij.. maar het zal zichzelf wel uitwijzen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:40

Urielle schreef:
ireika schreef:

Zou dat? Lijkt mij stug dat iemand uit pakhembeet Zwitserland zo'n OBU aan boord heeft omdat er op de route een stukje België zit?

Helaas wel ja: "U kunt ook een OBU ophalen bij een van de servicepunten (externe website). Er zijn servicepunten in heel België en in de buurlanden bij de grensovergangen."

Dus zoals je nu voor Zwitserland een vignet moet halen, zal je voor België een OBU mogen halen.
Spoiler:
(Dat de productie van die OBU's wellicht niet veel milieuvriendelijker is dan de paar extra km's rijden laten ze uiteraard wel achterwege, ik denk dat het bedrijf Satellic een héél mooi contractje binnengehaald heeft bij onze overheid...)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:42

Leuk voor de economie dan. Hoe diskwalificeert een land zichzelf het best :x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:43

http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... april-2016

Voor correct gebruik moeten we dan ook nog eens uit onze kop gaan leren op welke wegen we dat ding moeten aanzetten (en dan mag je ineens wel iets bedienen van achter het stuur of wat?) of gaan er nog meer verkeersborden bij komen?
Volgens mij gaat "de vervuiler betaald'" niet op gezien ze nu er alleen voor gaan zorgen dat mensen meer de binnenwegen gaan pakken om de tolwegen te vermijden waardoor er om gereden wordt = meer vervuiling.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:43

:D Er staat 1 april

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:44

Was het maar een grapje... Ben alleen zeker dat het niet is.

Ayasha, ze gaan idd het sluipverkeer alleen maar aanwakkeren.
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 01-12-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Ik denk dat mobiliteit vlaanderen hier geen grapjes over maakt. Dit is in België al door meerdere overheidsinstanties bekent gemaakt (ook op het nieuws heb ik het gehoord). Onze overheid staat niet bekent om zijn gevoel voor humor.

Da bedoelik Kirr. Ik heb net die kaart bekeken en ik kan nu al op vrijwel álle plaatsen waar ik vaak heen ga met de paarden komen zonder tolwegen te berijden (of maar een inimini stuk) máár dan ga je wel binnendoor... :+
Ben benieuwd hoe ze dit gaat bevallen. ~~}>
En dat hier veel mee gesjoemeld gaat worden, daar kunt ge gif op innemen. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-12-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Het staat al maanden aan de snelweg aangekondigd dus dit is zeker geen 1 april

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:45

Begrijp alleen de beweegredenen niet van die categorie 3,5 tem 12ton nu ineens mee te betrekken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:45

De klimaattop?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:46

Dat heeft niet geholpen om onze nieuwste (niet zo prijzenswaardige) award te voorkomen....
Denk dat paardenvervoer bovendien niet het grootste probleem is wb het klimaat en de strubbelingen daarrond in België.
IMO is belgië een chihuahua die zich een pitbul waant en zet het zichzelf danig buitenspel.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:51

Ayasha schreef:
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit- ... april-2016

Voor correct gebruik moeten we dan ook nog eens uit onze kop gaan leren op welke wegen we dat ding moeten aanzetten (en dan mag je ineens wel iets bedienen van achter het stuur of wat?) of gaan er nog meer verkeersborden bij komen?
Volgens mij gaat "de vervuiler betaald'" niet op gezien ze nu er alleen voor gaan zorgen dat mensen meer de binnenwegen gaan pakken om de tolwegen te vermijden waardoor er om gereden wordt = meer vervuiling.

Ik denk dat je hem gewoon altijd moet hebben aanstaan, en hij zelf enkel rekent op de km's van de tolwegen...

Maar inderdaad, voor de economie is het nefast, bovendien denk ik dat er gewoon meer goederenvervoer zal zijn in kleinere bestelwagens, dus ipv één vrachtwagen op de weg zal je 3 bestelwagentjes op de weg hebben... In België worden we steeds beter in het wegpesten van economie, allemaal onder de noemer "voor een gezondere, groenere toekomst"...

Ook die klimaattop vind ik zo verschrikkelijk hypocriet, allen komen ze naar Frankrijk met vliegtuigen om vervolgens in een gigantische overbelichte ruimte te gaan zitten waar zeker niet bespaard zal zijn op energie, rijden ze allemaal met de taxi naar hun luxe hotel om daar elke dag nieuwe handdoeken aan te vragen etc... :roll: