China bouwt grote kloonfabriek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 21:24

http://www.bokt.nl / http://www.handelsblatt.com


Chinezen en Zuid-Koreanen zijn op het moment bezig een enorme kloonfabriek te bouwen in Peking. Het is de bedoeling dat hier in de toekomst honden, koeien en paarden aan de lopende band worden geproduceerd. Op sociale media is hierover ophef ontstaan.

In deze enorme fabriek komen kloon-laboratoria en een gen-databank. Vanaf volgend jaar moet de fabriek honden, koeien en renpaarden gaan klonen. Begonnen zal worden met het produceren van 100.000 kloonkoeien per jaar en uiteindelijk moet dat uitgroeien naar enige miljoenen koeien per jaar. Op het moment kunnen de Chinese boeren niet genoeg koeien voor consumptie fokken. Uit een rondvraag bij Europeanen blijkt dat de meerderheid het klonen met scepsis bekijkt en dat deze ook geen gekloonde levensmiddelen wil kopen.

Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met de omstreden Hwang Woo Suk van Sooam Biotech. Deze zou tien jaar geleden geprobeerd hebben menselijke embryo's te klonen en tijdens dit proces niet ethisch te werk zijn gegaan.

In sociale media uiten gebruikers zich verontrust over de fabriek. "Zal dit vlees in Zuid-Korea of in China worden verkocht? Wanneer in China, zorg er dan alstublieft voor dat onze leiders het als eerste eten" aldus een gebruiker van sociale media. Andere verwezen naar de vleesschandalen waar China de laatste jaren al mee te maken heeft gehad.

"Gekkenwerk" bekritiseert een gebruiker over het plan om ook honden te klonen. Nu al worden heel veel honden gedood omdat niemand ze wil hebben.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:28

He, bah... Ik moet er toch niet aan denken om gekloond vlees te eten.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:31

ik word soms echt bang van de idioterie die in china plaats vind, ik hoef hier eerlijk gezegd geen gekloonde bende op mijn bord :x

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:32

gewoon eens met zijn allen minder vlees gaan eten,is deze onzin ook niet nodig

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:35

Beetje hypocriet om hier geschokt over te zijn als vleeseter, dus ik doe het maar niet. Gezien de wereldwijde vleesconsumptie moet dit echt niet als een verassing komen. Over de rest, ze zullen vanzelf wel zien dat alleen fokken echte verbetering in de paarden zal betekenen, voor gekloonde paarden in welke discipline en uit welke hengst dan ook.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:36

De mensheid is gek geworden. Ik vraag me af wanneer er wordt ingegrepen en of dat dan nog op tijd is.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:40

Zolang ze mijn schoonmoeder niet gaan klonen, ben ik al happy :')

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:42

vuurneon schreef:
Zolang ze mijn schoonmoeder niet gaan klonen, ben ik al happy :')



:') ...nou ja,dan kunnen we die toch opeten?Beetje taai misschien?

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:43

vuurneon schreef:
Zolang ze mijn schoonmoeder niet gaan klonen, ben ik al happy :')

:')

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:44

Geerke: Melkkoe misschien nog, wel financieel gezien want verder staat ze al droog :')

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:47

Wat een eng idee :\ .

Anoniem

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:49

En om onder andere deze reden, mijn vrienden, koop ik alleen nog maar vlees bij een keurslager. :Y)

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:11

Weet iedereen hier wel wat 't klonen precies inhoud? Die gekloonde dieren worden wel degelijk via de natuurlijke manier geboren, ze worden ivf verwekt en bevatten gewoon 't dna van een al eerder bestaand dier.. In onze paardensport is dit niets nieuws, kijk maar naar Air Jordan Z en zijn kloon Air Jordan Alpha Z of Jazz en zijn 3 klonen (waar ik weet van heb). In Argentinië gebeurt het klonen van koeien en paarden ook al veel langer en is het wel normaal.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:16

Waarom doen dan niet klonen met dieren die op uitsterven staan?
Afgelopen week was er toch een of ander witte zeldzame neushoorn overleden?

Ik snap dat dit topic over eetbaar vlees gaat, maar ik vraag het me wel af, als er niks mis mee zou zijn zouden ze daarmee kunnen beginnen.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:18

Lara_Silver schreef:
Beetje hypocriet om hier geschokt over te zijn als vleeseter, dus ik doe het maar niet. Gezien de wereldwijde vleesconsumptie moet dit echt niet als een verassing komen. Over de rest, ze zullen vanzelf wel zien dat alleen fokken echte verbetering in de paarden zal betekenen, voor gekloonde paarden in welke discipline en uit welke hengst dan ook.


De paarden hoeven niet verbeterd te worden in dit geval, dit is puur om aan de vraag van vlees te kunnen voldoen.

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

Maar bij klonen moet het beest nog steeds in de baarmoeder groeien, dus levert het niet meer dieren per tijdsbestek op dan conventioneel fokken, of mis ik iets?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:23

Koetjesreep schreef:
Weet iedereen hier wel wat 't klonen precies inhoud? Die gekloonde dieren worden wel degelijk via de natuurlijke manier geboren, ze worden ivf verwekt en bevatten gewoon 't dna van een al eerder bestaand dier.. In onze paardensport is dit niets nieuws, kijk maar naar Air Jordan Z en zijn kloon Air Jordan Alpha Z of Jazz en zijn 3 klonen (waar ik weet van heb). In Argentinië gebeurt het klonen van koeien en paarden ook al veel langer en is het wel normaal.

Tja als je dan rustig de echte reden van de kloonfabriek leest in het artikel:
Citaat:
Op het moment kunnen de Chinese boeren niet genoeg koeien voor consumptie fokken.


dan weetje ook dat het om geld en macht gaat en niet om het aantal koeien.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 25-11-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:24

bridgetF schreef:
Waarom doen dan niet klonen met dieren die op uitsterven staan?
Afgelopen week was er toch een of ander witte zeldzame neushoorn overleden?

Ik snap dat dit topic over eetbaar vlees gaat, maar ik vraag het me wel af, als er niks mis mee zou zijn zouden ze daarmee kunnen beginnen.

Je krijgt dan wel meer dieren, maar niet meer genetische diversiteit... dus zeker bij diersoorten waar er letterlijk nog maar enkelen van over zijn [zoals die neushoorns] lijkt het me vrij zinloos omdat je anders ernstige inteelt krijgt wat me niet bepaald bevorderlijk lijkt voor een soort... als er nog maar zo weinig van over zijn, zijn ze gewoon gedoemd uit te sterven lijkt me.

Om weer on-topic te gaan: ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Gaat klonen daadwerkelijk zoveel sneller dan fokken dat het een zinvolle oplossing is? Een dier moet alsnog de dracht doorstaan - kunnen die draagmoeders niet beter gebruikt worden om op de gewone wijze mee te fokken en zo de genetische diversiteit beter in stand te houden?

Edit; Kesje was me voor..

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:24

BMHP schreef:
Koetjesreep schreef:
Weet iedereen hier wel wat 't klonen precies inhoud? Die gekloonde dieren worden wel degelijk via de natuurlijke manier geboren, ze worden ivf verwekt en bevatten gewoon 't dna van een al eerder bestaand dier.. In onze paardensport is dit niets nieuws, kijk maar naar Air Jordan Z en zijn kloon Air Jordan Alpha Z of Jazz en zijn 3 klonen (waar ik weet van heb). In Argentinië gebeurt het klonen van koeien en paarden ook al veel langer en is het wel normaal.


Tja als je dan rustig de echte reden van de kloonfabriek leest in het artikel:
Citaat:
Op het moment kunnen de Chinese boeren niet genoeg koeien voor consumptie fokken.


dan weetje ook dat het om geld en macht gaat en niet om het aantal koeien.


Maar het klonen dat deze Chinese boeren willen, is dan het letterlijk van 1 dier er meerdere maken, in een soort van machine, het copy-pastewerk zegmaar? Dat gaat toch niet?

fam022
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:25

Het ergste is dit voor de draagmoeders, zij leven vaak onder zeer dieronvriendelijke omstandigheden waarvan merendeel nooit daglicht ziet.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: China bouwt grote kloonfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:29

Gekloonde Totilas op je bord? :Y)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:30

Koetjesreep schreef:
Maar het klonen dat deze Chinese boeren willen, is dan het letterlijk van 1 dier er meerdere maken, in een soort van machine, het copy-pastewerk zegmaar? Dat gaat toch niet?


Het copy paste gebeuren is op cel nivo zodat het dna gecopiert wordt, het "embrio" wat zo in de petrieschaal is gemaakt wordt geplaats in een draagmoeder.

Koetjesreep
Berichten: 1249
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:32

BMHP schreef:
Koetjesreep schreef:
Maar het klonen dat deze Chinese boeren willen, is dan het letterlijk van 1 dier er meerdere maken, in een soort van machine, het copy-pastewerk zegmaar? Dat gaat toch niet?


Het copy paste gebeuren is op cel nivo zodat het dna gecopiert wordt, het "embrio" wat zo in de petrieschaal is gemaakt wordt geplaats in een draagmoeder.


Dat weet ik, maar dat versnelt de vergroting van de veehoop toch niet? Je blijft nog steeds met uw draagtijd zitten..

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:43

Lara_Silver schreef:
Beetje hypocriet om hier geschokt over te zijn als vleeseter, dus ik doe het maar niet. Gezien de wereldwijde vleesconsumptie moet dit echt niet als een verassing komen.
Alleen op de bbq :Y)

Ik vind dit nieuws trouwens wel schokkend en ik hoef dus ook echt geen gekloond vlees op mn bord. Als blijkt dat dit vlees dus zonder controle op de Europese/ Nederlandse markt terecht gaat komen, dan is de kans zeer groot dat het hier dan toch echt 100% vega gaat worden. Dit is geklooi van de bovenste plank wat mij betreft, maar gezien de steeds meer groeiende wereldbevolking plus stijging van de vraag naar vlees in de 'nieuwe' wereldeconomieën denk ik dat er geen andere mogelijkheid is dan dit soort oplossingen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:44

Koetjesreep schreef:
Dat weet ik, maar dat versnelt de vergroting van de veehoop toch niet? Je blijft nog steeds met uw draagtijd zitten..
klopt

Je kan hoogwaardige embrioos in om het even wat voor een koe zolang die maar gezond is laten rijpen. Het is niet meer dan een draagmoeder voor een niet eigen embrio.

Als je kijkt naar aantallen helpt het niet als je kijkt naar soort vee heeft het wel invloed.


Overigens gebeurt het inzetten van draagmoeders bij paarden steeds meer en meer. Het embrio wordt dan wel natuurlijk gevormd en niet door klonen. het gevolg is wel dat een merrie veel meer nakomelingen kan produceren.