Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adamootje

Berichten: 6210
Geregistreerd: 10-11-10

Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 22:16

www.horseandhound.co.uk


Een kind dat in zijn eerste levensjaar in contact komt met paarden, heeft minder kans om astma te ontwikkelen. Een Zweedse studie heeft uitgewezen dat kinderen, waarvan de ouders werken met boerderijdieren, 52% minder risico lopen om astma te krijgen. Baby’s en peuters die regelmatig in contact komen met honden lopen 13% minder risico.

In het onderzoek werden de gegevens van Zweedse kinderen, die geboren zijn tussen 2001 en 2010, beoordeeld. Aan het onderzoek deden circa 276.000 schoolgaande kinderen mee, waarvan bijna 22.000 kinderen opgegroeid zijn met een hond. Daarnaast namen er nog 950 kinderen, waarvan tenminste één ouder werkt met boerderijdieren, deel aan het onderzoek.

De onderzoekers geloven dat het verlaagde risico op astma te maken heeft met verschillende factoren. Een belangrijke hypothese op het moment is dat de kinderen in een dierlijke omgeving lucht inademen die meer bacteriën bevat, wat hun risico op het krijgen van astma zou kunnen verlagen.

Echter is in dit onderzoek nog niet alles onderzocht. Nader onderzoek zal nodig zijn om de effecten beter te begrijpen, zodat dit kan worden omgezet naar praktische adviezen voor ouders van jonge kinderen.

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:17

Mijn dochter is vanaf gevboorte al eel bij paarden maar helaas toch astma....
wel leuk zulke onderzoeken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:24


staljaim
Berichten: 186
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 07:41

Bij mij hetzelfde....als baby m'n dochtertje mee naar de paarden N koeien, maar toch astma en eczeem en allerlei allergieën...

Ik altijd allergisch geweest erge eczeem enz, op mijn 12e niet meer voor paarden allergisch...dus helemaal onder gedompeld in paarden haha en rond mijn 27e kreeg ik plots astma.....nu kan ik niet eens meer de stallen opstrooien......

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:07

Bijzonder zeg!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:31

Ik zelf vanaf kleins af aan in de paarden, maar toch astma, eczeem en allerlei allergieen (huisstofmijt, paarden, honden en later ook hooikoorts). Wel ben ik voor mijn eigen paard en katten minder allergisch, dan voor andere paarden. Maar denk eerder dat dat gewenning is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37308
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:39

Maf ik ben juist niet allergisch voor de dingen waarmee ik als klein kind in aanraking kwam, en juist wel voor dingen die we niet hadden in de buurt. Geen honden, paarden of huisstof mijtallergie. Heel erg allergisch voor katten, konijnen en knaagdieren.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:43

Het is ook maar 52% minder kans dat je er geen last van krijgt, helemaal uitgesloten is het niet.

Ben ook wel benieuwd naar het vervolg.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:47

het is een associatiestudie. Dan kijk je bij hele grote groepen naar verbanden. Betekent natuurlijk niet dat er individuen zijn die anders zijn. Wel dat een kind uit allergische ouders beter al vroeg aan dieren wordt blootgesteld om te proberen het allergie risico te beperken.

Dit was wat allergische ouders juist vaak niet deden en is dus nuttige info.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:01

troi schreef:
het is een associatiestudie. Dan kijk je bij hele grote groepen naar verbanden. Betekent natuurlijk niet dat er individuen zijn die anders zijn. Wel dat een kind uit allergische ouders beter al vroeg aan dieren wordt blootgesteld om te proberen het allergie risico te beperken.

Dit was wat allergische ouders juist vaak niet deden en is dus nuttige info.


Is het ook zo dat je gewoon aanleg hebt voor een allergie? Dat je dat eigenlijk niet goed kan voorkomen/beperken?
Wij thuis en in de familie zijn allemaal aziatisch en hebben allemaal wel eczeem, hooikoorts en bijv lactoseintollerantie. Maar bij de een is het vanaf de geboorte, bij een ander pas na x aantal jaar en bij sommige verdwijnt het ook weer (stofwisseling die elke 7 jaar verandert?)

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:18

Jotoma schreef:
troi schreef:
het is een associatiestudie. Dan kijk je bij hele grote groepen naar verbanden. Betekent natuurlijk niet dat er individuen zijn die anders zijn. Wel dat een kind uit allergische ouders beter al vroeg aan dieren wordt blootgesteld om te proberen het allergie risico te beperken.

Dit was wat allergische ouders juist vaak niet deden en is dus nuttige info.


Is het ook zo dat je gewoon aanleg hebt voor een allergie? Dat je dat eigenlijk niet goed kan voorkomen/beperken?
Wij thuis en in de familie zijn allemaal aziatisch en hebben allemaal wel eczeem, hooikoorts en bijv lactoseintollerantie. Maar bij de een is het vanaf de geboorte, bij een ander pas na x aantal jaar en bij sommige verdwijnt het ook weer (stofwisseling die elke 7 jaar verandert?)


Gevoeligheid voor allergie is genetisch maar er is een groot verschil tussen atopie wat resulteerd in allergieen zoals eczeem en hooikoorts en lactose intolerantie. Die laatste is namelijk geen allergie maar een intolerantie, je mist een enzym in je darmen dat de lactose voor je verteerd het is niet zo dat je lichaam er vijandig op reageerd (al voelt dat wel zo natuurlijk).
Maar gevoelig zijn voor een allergie wil niet zeggen dat je het altijd krijgt (en houdt) dat is weer afhankelijk van andere factoren. Het lijkt er nu op dat aanwezigheid van bepaalde mogelijke allergenen in een bepaald gevoelig deel van de vroege ontwikkeling de kans op die allergieën kan verminderen. Maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen lukt. Het ontwikkelen van een allergie is een ontzettend ingewikkeld proces waar we nog lang niet alles vanaf weten.

Maar neem in elk geval jullie (jonge) babies en peuters mee naar de boerderij en laat ze veel en regelmatig in contact komen met alle mogelijke dieren. Kwaad kan het nooit en met een beetje mazzel bespaar je ze een allergie.

superauke

Berichten: 174
Geregistreerd: 31-05-15
Woonplaats: Nijmegen

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:47

bij mij zou het misschien wel kunnen kloppen... echt heel mijn familie heeft astma behalve ik en ik ben opgegroeid met een shetlander tot mn 7e... niemand uit mijn familie heeft wat met paarden maar ik vond de shetlander van de buren wel heel leuk om uren mee te knuffelen en later een beetje wat mee rond te wandelen :D :o

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:43

troi schreef:
Jotoma schreef:

Is het ook zo dat je gewoon aanleg hebt voor een allergie? Dat je dat eigenlijk niet goed kan voorkomen/beperken?
Wij thuis en in de familie zijn allemaal aziatisch en hebben allemaal wel eczeem, hooikoorts en bijv lactoseintollerantie. Maar bij de een is het vanaf de geboorte, bij een ander pas na x aantal jaar en bij sommige verdwijnt het ook weer (stofwisseling die elke 7 jaar verandert?)


Gevoeligheid voor allergie is genetisch maar er is een groot verschil tussen atopie wat resulteerd in allergieen zoals eczeem en hooikoorts en lactose intolerantie. Die laatste is namelijk geen allergie maar een intolerantie, je mist een enzym in je darmen dat de lactose voor je verteerd het is niet zo dat je lichaam er vijandig op reageerd (al voelt dat wel zo natuurlijk).
Maar gevoelig zijn voor een allergie wil niet zeggen dat je het altijd krijgt (en houdt) dat is weer afhankelijk van andere factoren. Het lijkt er nu op dat aanwezigheid van bepaalde mogelijke allergenen in een bepaald gevoelig deel van de vroege ontwikkeling de kans op die allergieën kan verminderen. Maar dat wil niet zeggen dat het bij iedereen lukt. Het ontwikkelen van een allergie is een ontzettend ingewikkeld proces waar we nog lang niet alles vanaf weten.

Maar neem in elk geval jullie (jonge) babies en peuters mee naar de boerderij en laat ze veel en regelmatig in contact komen met alle mogelijke dieren. Kwaad kan het nooit en met een beetje mazzel bespaar je ze een allergie.


Thanks voor de aanvullende informatie!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:06

troi schreef:
het is een associatiestudie. Dan kijk je bij hele grote groepen naar verbanden. Betekent natuurlijk niet dat er individuen zijn die anders zijn. Wel dat een kind uit allergische ouders beter al vroeg aan dieren wordt blootgesteld om te proberen het allergie risico te beperken.

Dit was wat allergische ouders juist vaak niet deden en is dus nuttige info.

Ik denk dat we tegenwoordig sowieso veel te steriel leven en dat we te ver doorgeslagen zijn in de behoefte aan hygiene.

nynx
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-09-09

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 05:20

Helaas weet ik er nog genoeg met als nog astma

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:09

Oude wijsheid: Tortel duiven. Houd tortel duiven in huis en de asma neemt af. Mijn broer is geboren met astma, in November. Dus heeft hij de hele winter buiten geslapen en kregen wij tortelduiven in huis. Na de winter was het helemaal weg, nooit meer terug gekomen...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:01

Heh, buiten geslapen? Dat visualiseer ik me vast te letterlijk :)

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:04

Ja buiten..... In de kinderwagen en goed ingepakt. Nee je hoeft nu niet de kinderbescherming te bellen want die baby is inmiddels 55...( en zonder astma)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:38

Nou ik ben meer verbaasd over dat t werkt. Als ik benauwd ben maakt t niet uit of ik binnen of buiten ben. Enige dat helpt is pufje. Maar misschien was dat niet de gedachte achter het buiten slapen..)

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:32

Doet me denken aan een studie van jaren en jaren geleden toen Oost en West Berlijn nog van elkaar gescheiden waren. Oost Berlijn leek een stuk ongezonder dan West Berlijn met slecht geïsoleerde huizen en een mindere hygiëne maar uit die studie bleek dat Astma veel minder vaak voorkwam in Oost Berlijn.

Juist omdat die kinderen met veel meer in aanraking kwamen ontwikkelden ze minder gemakkelijk astma.

Moet dus wel een studie van de jaren '80 zijn geweest.

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:42

@percy, dit gebeurt in arme landen nog steeds. Naarmate de landen rijker worden en de mensen meer in steden gaan wonen, bijvoorbeeld in Afrika, neemt het voorkomen van astma toe.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Paarden kunnen risico op astma bij kinderen verlagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:09

Ik vraag me af of het ligt aan inderdaad de hygiëne en de blootstelling aan de dieren?
Of de hoeveelheid frisse buitenlucht die deze kinderen meer krijgen. Zie ook de broer van Mrie.
met een hond ben je natuurlijk ook verplicht meer meters buiten de deur te maken