Ierse springruiter O'Connor zeker over rechtszaak Rio

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Ierse springruiter O'Connor zeker over rechtszaak Rio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 16:46

* http://www.bokt.nl / http://www.equnews.nl

De springruiter Cian O'Connor en de Ierse paardensport federatie zullen in december gehoord worden door het Hof van Arbitrage voor Sport.

De zaak gaat over de tweede ronde van de teamfinale op het Europees Kampioenschap in Aken en zal vermoedelijk plaatsvinden in Londen of Lausanne op 16 december. "Ik hoop ten zeerste dat we deze zaak gaan winnen voor het Hof", vertelt Cian O'Connor. "We zijn zeker van onze zaak en zowel de federatie als mijn advocaten zijn zeker over het feit dat ons team vergoed zal worden met een kwalificatie voor Rio volgend jaar."

De rechtszaak is een gevolg van een klacht die Ierland en O'Connor neerlegden nadat de ruiter met de BWP'er Good Luck een fout reed op hindernis negen. Het bleek de enige fout in het parcours te zijn en toen hij naar deze sprong reed liep er iemand van het pistepersoneel in de weg van de Ierse ruiter. Door de fout belandde het Ierse team net achter het Spaanse team, die daardoor de laatste selectie voor Rio kreeg. Zij stonden 0,38 punten voor op Ierland.

Als Ierland de zaak wint dan kunnen ze nog een selectie krijgen voor de Olympische Spelen van volgend jaar.

Tazzey

Re: Ierse springruiter O'Connor zeker over rechtszaak Rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:06

Ik had dit wel verwacht en geef hem hierin ook gelijk. Ik heb het voorval gezien en het lijkt mij plausibel dat de fout op hindernis negen door dit voorval gebeurd is. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:08

Tazzey schreef:
Ik had dit wel verwacht en geef hem hierin ook gelijk. Ik heb het voorval gezien en het lijkt mij plausibel dat de fout op hindernis negen door dit voorval gebeurd is. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Eens. Alhoewel je nooit weet hoe de sprong was genomen als de persoon niet rond had gelopen, lijkt het me niet onaannemelijk dat dit wel degelijk zijn invloed heeft gehad.

Ik ben benieuwd :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:11

Waar ik dan wel benieuwd naar ben. .. Als zij gelijk krijgen mag Spanje dan niet naar de OS? En kunnen die dan niet weer een rechtszaak aanspannen met het argument dat je inderdaad niet weet hoe deze hindernis genomen was zonder dit vervelende voorval?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:47

Terecht dat ze het aanvechten, ook ik ben benieuwd hoe dit beoordeeld gaat worden!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:55

Lijkt me dat er dan gewoon een extra team naar de os gaat? Ik geef ze groot gelijk...

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:31

terecht dat ze het aanvechten. inderdaad benieuwd hoe het hof gaat oordelen en wat de juridische onderbouwing dan is. Best moeilijke zaak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:40

Zeer interessant, ik ben echt benieuwd naar de uitkomst!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:14

Nou ik mag toch wel hopen dat Spanje ook gewoon mag blijven gaan.

kortom gewoon de ieren ook sturen als extra team.

En ja tuurlijk weet je niet hoe die sprong zou zijn gegaan..maar je ontneemt de man we de kans om de sprong met de optimale aanrij/richting/ focus te kunnen nemen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:15

Ik zat eerlijk gezegd met verbazing te kijken.. Hij ging super lekker, ik vind het terecht dat hij claimt dat hij anders foutloos was geweest.
De argumentatie van de fei dat hij is door is gereden en daarom zichzelf de kans op een andere rond ontnam vind ik te zwak. Het ging zo snel allemaal.
Ben benieuwd hoe dit afloopt!