Paarden in de blubber in Rijswijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22480
Geregistreerd: 15-06-07

Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 17:10

www.omroepgelderland.nl


In Rijswijk zijn dinsdag twee paarden van een landje gehaald omdat ze met hun voeten in de bagger stonden. Volgens inspecteur van de dierenbescherming Erik Goemans hadden de dieren 'geen enkele droge ligplek'. Om privacyredenen wil de dierenbescherming niet zeggen op welke plek in Rijswijk dat precies gebeurd is.

De eigenaresse heeft de paarden op verzoek weggehaald, vertelt Goemans. Ze zijn naar een pension gebracht. Hij spreekt van een 'welzijnsaantasting'. 'Omdat de hoeven niet kunnen drogen, kunnen ze gaan rotten.'
Zondagmiddag werden in Voorburg ook al zes paarden van een landje gehaald. Ook daar stonden ze tot hun knieën in de modder en hadden ze geen plek om droog te staan.

Het probleem komt volgens Goemans deze periode wel vaker voor. 'Het is de tijd van het jaar. Het regent veel en een aantal landjes zijn slecht gelegen en niet gedraineerd.' Het is volgens hem prima als paarden overdag in een weiland staan. 'Als ze 's nachts maar een stal in kunnen, zodat de hoeven kunnen drogen.'

Wat paardeneigenaren eraan kunnen doen als hun landje te drassig wordt? 'Ze moeten in het begin al land aanschaffen waar water vrij kan weglopen en de blubber wegzakt. Daarnaast is een stal handig, of je moet de paarden naar een pension verplaatsen als het te nat wordt.'

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:18

Dit maakt me gewoon pissed-off. Ik woon in een huis met daarachter een groot weiland. Het weiland is in barslechte staat; drassig, vol onkruid en ongelijk.
Tig keer zijn we al bij de gemeente geweest met de vraag of we alsjeblieft op eigen kosten ons weiland op mogen hogen. Nee, want het weiland is van archeologische en monumentale waarde. Ik mag er nog geen schuilstal op bouwen. Maar, de buren die drie historische schuurtjes platschoven die op hun weiland stonden, mochten in ruil daarvoor wél ophogen.
Nederland moet eerst eens wat aan dat hoepelkromme beleid doen van ze voordat ze te pas en te onpas waarschuwingen uit gaan delen.

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:20

hahaha..ja daarnaast is een stal handig ja..ff dierenbescherming kortsluiten met de gemeente graag....

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:24

Chiave schreef:
. Ik mag er nog geen schuilstal op bouwen. .


Afbeelding

:D :))

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:30

kimmie261 schreef:
Chiave schreef:
. Ik mag er nog geen schuilstal op bouwen. .


[ Afbeelding ]

:D :))


Ik zeg: vervroegd valentijnscadeau van vriendlief

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:37

Focussed schreef:
http://www.omroepgelderland.nl

KNIP

Wat paardeneigenaren eraan kunnen doen als hun landje te drassig wordt? 'Ze moeten in het begin al land aanschaffen waar water vrij kan weglopen en de blubber wegzakt. Daarnaast is een stal handig, of je moet de paarden naar een pension verplaatsen als het te nat wordt.'


Excuse me!! Hoe, wat en waar?

Je mag geen schuilstal bouwen en land wat altijd droog is bestaat niet in Nederland.

Oplossing?? Geen paarden meer houden??

Andere oplossing: 24/7 binnen op een pensionstal {:)-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:38

Chiave schreef:
Dit maakt me gewoon pissed-off. Ik woon in een huis met daarachter een groot weiland. Het weiland is in barslechte staat; drassig, vol onkruid en ongelijk.
Tig keer zijn we al bij de gemeente geweest met de vraag of we alsjeblieft op eigen kosten ons weiland op mogen hogen. Nee, want het weiland is van archeologische en monumentale waarde. Ik mag er nog geen schuilstal op bouwen. Maar, de buren die drie historische schuurtjes platschoven die op hun weiland stonden, mochten in ruil daarvoor wél ophogen.
Nederland moet eerst eens wat aan dat hoepelkromme beleid doen van ze voordat ze te pas en te onpas waarschuwingen uit gaan delen.


Wat ik nu ga schrijven is niet rot bedoeld hoor, maar ik wil het toch even zeggen: als je paarden houdt, dan is het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid dat ze droog kunnen staan. En als dat op een bepaalde plek niet mogelijk is, omdat de gemeente onredelijk doet of om welke andere reden dan ook, dan moet je er niet aan beginnen, vind ik. Of er pas aan beginnen als je het probleem hebt opgelost. Het is niet de gemeente die paarden in de drek zet. Die keuze maken de eigenaren zelf.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:44

Ik weet natuurlijk de precieze situatie niet, maar echt. In de regio waar de paarden weg gehaald zijn, mag je blij zijn als je uberhaubt een landje hebt en je paard buiten komt.

Dan heb ik ze echt liever in een beetje blub, dan 24 uur op stal.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:48

Selka schreef:
Andere oplossing: 24/7 binnen op een pensionstal {:)-:(


want??

zodra je paard naar een pensionstal gaat dan mogen ze hun stal niet meer uit ofzo?? :?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:50

Nouja hier in de buurt veelal wel ja :) Daarnaast komt de beste man dan niet je paard naar buiten verhuizen. Dat vind ik pas gek. Of ze mogen naar buiten: wel 3 uur! Joepie....

Overigens staan die van mij 24/7 buiten MET schuilstal. Maar deze meneer denkt er wel heel erg makkelijk over.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:53

kimmie261 schreef:
Selka schreef:
Andere oplossing: 24/7 binnen op een pensionstal {:)-:(


want??

zodra je paard naar een pensionstal gaat dan mogen ze hun stal niet meer uit ofzo?? :?


Nou, ik moet de eerste pensionstal in deze regio nog vinden waarbij ze een hele dag buiten komen in de winter (met uitzondering van een hit-actief stal, waar een super wachtrij is en ze meteen ook 's nacht buiten staan)
Helaas! Mocht het anders zijn, houd ik me zeker aanbevolen!

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:22

Even een simpele oplossing, er zijn mobiele schuilstallen, dat kan geen enkele gemeente je verbieden.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:23

safina schreef:
Wat ik nu ga schrijven is niet rot bedoeld hoor, maar ik wil het toch even zeggen: als je paarden houdt, dan is het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid dat ze droog kunnen staan. En als dat op een bepaalde plek niet mogelijk is, omdat de gemeente onredelijk doet of om welke andere reden dan ook, dan moet je er niet aan beginnen, vind ik. Of er pas aan beginnen als je het probleem hebt opgelost. Het is niet de gemeente die paarden in de drek zet. Die keuze maken de eigenaren zelf.

Helemaal eens. Verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik vind het ook jammer dat er bijna minachtend over de situatie zelf wordt gedaan.
Paarden 24/7 in de blubber is toch niet wat je een paard toewenst?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:28

bigone schreef:
Even een simpele oplossing, er zijn mobiele schuilstallen, dat kan geen enkele gemeente je verbieden.

Nou...echt wel hoor! Daar kan ook een hoop heisa van komen. Zeker hier in dit kleine groene gebied tussen Rotterdam/Schiedam/ Vlaardingen/ Delft. En dan nog....als je geen eigen land hebt, heb je weinig te zeggen over het buitenzijn van je paard. Gelukkig zetten wij op stal elkaars paarden buiten, zodat ze meerdere keren per dag eruit komen. En kunnen ze zomers 24 uur per etmaal buiten zijn.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:32

Ik snap dat ook nooit.

Je houdt geen kalf van een hond in een flatje zonder lift en geen paard op een weitje waar geen schuilstal is of andere beschutting.
Zo simpel is het nu eenmaal!

Kun je geen fatsoenlijke plek krijgen voor je dier, dan er gewoon niet aan beginnen.
Ik ben van Noord-Holland , naar Brabant en uiteindelijk Belgie verhuist omdat ik paarden wilde hebben en uiteindelijk graag aan huis.

Een dier is jou verantwoordelijkheid en kun je die niet de verzorging geven die nodig is, moet je er niet aan beginnen.
Ik heb trouwens vroeger ook weides gehad van de gemeente met dezelfde regels en had er toch een rijdende schuilstal op staan.
Zolang ik kon aantonen dat dat ding inderdaad zo aangehaakt kon worden aan een traktor en verplaatst kon worden, konden ze er niks tegen doen.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:02

Het eerste gedeelte van mijn weiland is tamelijk droog, daar staan ze fijn. Wanneer dat land kaal wordt, moet ik dus bijvoeren. Mijn paardjes gaan bij rotweer lekker in de box, maar kom toch gauw, de gemeente moet eens een poot uitsteken

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:52

Die van mij staan in een rijbak,kleine rijbak die pas nog is losgetrokken.
En geen water kan regenen wat het wil,het is en blijft droog. :D
En zo staan ze 24 uur per dag buiten in de uitloop.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:54

Betonnen platen erin leggen?

luckyluuk
Berichten: 106
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:55


blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:56

Nee geen beton bij ons gewoon zand,water kan goed weg de bak is diep los gefreesd vandaar.
En het is ook niet mul voor de paarden.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:57


livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:06

Kendra schreef:
safina schreef:
Wat ik nu ga schrijven is niet rot bedoeld hoor, maar ik wil het toch even zeggen: als je paarden houdt, dan is het in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid dat ze droog kunnen staan. En als dat op een bepaalde plek niet mogelijk is, omdat de gemeente onredelijk doet of om welke andere reden dan ook, dan moet je er niet aan beginnen, vind ik. Of er pas aan beginnen als je het probleem hebt opgelost. Het is niet de gemeente die paarden in de drek zet. Die keuze maken de eigenaren zelf.

Helemaal eens. Verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik vind het ook jammer dat er bijna minachtend over de situatie zelf wordt gedaan.
Paarden 24/7 in de blubber is toch niet wat je een paard toewenst?




zo mee eens...altijd de gemeente de schuld geven... het is niet zo dat een paard geen natte voeten mag hebben...hij moet alleen wel ook de mogelijkheid hebben om op te kunnen drogen. En als je die mogelijkheid niet hebt...is de situatie niet geschikt voor het houden van een paard... Overigens de getoonde foto van de megagrote picknicktafel en stoelen is hardstikke mooi voor schaduw maar een modderig land blijft er nog steeds nat bij...

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:14


Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden in de blubber in Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:27

@dravergekkie: Dat hoop ik toch niet....

Ik denk trouwens niet eens ná over de rol van de gemeente...het is mijn land en ik moet zorgen dat m'n sloten schoon blijven zodat het water door kan stromen, dat ik m'n paarden er uit haal als het blubber wordt zodat ze er later ook nog wat aan hebben, enz.

De discussie over schuilstallen vind ik trouwens wel krom, daarin zou de gemeente wel iets soepeler kunnen zijn.

ellepel

Berichten: 47409
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:41

Ik hoorde laatst van iemand dat je wel een tent zou mogen plaatsen?
Ik bedoel dan echt een 6 persoons tent.
Dat mag en dan zouden paarden daar dus in kunnen schuilen.

Maar de nattigheid is weer erg, hopelijk binnenkort weer wat droger weer :j