Paard klem in veerooster Zoetermeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Paard klem in veerooster Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:15

http://www.omroepwest.nl
Ingezonden door Ricie

In het Buytenpark in Zoetermeer belandde maandagochtend een paard tussen de spijlen van een veerooster. Het dier zat met beide achterbenen vast. Acht brandweermannen waren maandag nodig om de 7-jarige Blizzard te bevrijden uit een wildrooster. Met een spreider werden de spijlen van het rooster uit elkaar geduwd om het dier te bevrijden.

‘Ik wilde eromheen, maar Blizzard liep gewoon rechtdoor’, vertelde de amazone en tevens verzorgster van het paard. Ze kwam tijdens het ongeluk deels onder het paard terecht, maar is niet gewond geraakt. Ze is direct naast het paard gaan zitten om hem te kalmeren tot de brandweer er was.

Het paard raakte gewond, maar volgens de dierenarts is het niet ernstig. Zij heeft de wonden verzorgd en verbonden.

‘Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt’, zei één van de brandweermannen. ‘Er komen wel vaker dieren in veeroosters vast te zitten. Maar dat een paard vast kwam te zitten, heb ik nog nooit gehoord.’

Klik hier voor een filmpje

Chiave

Re: Paard klem in veerooster Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:00

Vind het ook altijd weer wonderlijk dat het gebeurt, maar goed.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:04

Ongeluk zit in een klein hoekje. En t park waar de ruiter zich bevond heeft een stuk of 4 a 5,roosters met eigenlijk net te smalle hekjes voor t paard. Paard wil er niet doorheen, zet een stap opzij en staat eigenlijk al met 1 voet op t rooster...
We zijn al tijden bezigen die hekjes te laten verbreden of alles anders te laten oplossen Maarja..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:16

Ik snap het wel; Buytenpark is echt ontzettend onlogisch gemaakt. Ik snap niet hoe iemand dat heeft kunnen verzinnen.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 01:34

Dat is al een rede waarom ik niet naar het buytenpark ga 1 of 2 hekken zoals achter bij het noord aa oke, maar buytenpark blijf je bezig

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:06

gisteren liep ik met mijn shet, mijn zus en haar vriendin en onze honden in het buytenpark. We zagen de brandweer wagens en dergelijke allemaal staan maar wisten niet wat er aan de hand was. maar dit dus, de hekjes zijn inderdaad heel smal, mijn shet van 76 cm paste er makkelijk doorheen maarja die is ook erg klein

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:37

Oh jee :( altijd eng die roosters.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:49

Heb daar ook zo ontzettend vaak gereden en de hekjes waarin inderdaad heel klein. Snap wel dat dat op een gegeven moment gebeurd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:09

Misschien maar goed dat dit eens gebeurd, op de hoop dat er dan wat aan gedaan wordt.. Gelukkig heeft het paard geen ernstige verwondingen opgelopen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:39

Celiien schreef:
Ongeluk zit in een klein hoekje. En t park waar de ruiter zich bevond heeft een stuk of 4 a 5,roosters met eigenlijk net te smalle hekjes voor t paard. Paard wil er niet doorheen, zet een stap opzij en staat eigenlijk al met 1 voet op t rooster...
We zijn al tijden bezigen die hekjes te laten verbreden of alles anders te laten oplossen Maarja..

Wat zonde zeg dat het zo onlogisch gemaakt is dan.
Ik was even bang toen ik het topic opende dat er weer de een of andere domme gans zijn paard moedwillig over een vee/wildrooster had gestuurd, maar gelukkig was dat helemaal de bedoeling niet van de amazone in kwestie.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:06

Brrr die veeroosters zijn zo naar daar

Heb zelf ook ooit eens in volle draf eroverheen gegaan (paard schrok van een fazant)... Dat was zo dood eng, heb het met mn ogen dicht gedaan

Hoop dat het met het paard goed gaat... Zal ook wel schrikken zijn geweest voor de verzorgster

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:22

Maar is er in die omgeving geen andere ruiterroute? Ik zou persoonlijk, als ik wist dat er een veerooster zat, niet kiezen om daar mijn rit te maken.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:24

Er zit een ander bos vlakbij, dus daar reed ik meestal. Maar voor de afwisseling ging ik wel eens naar het Buytenpark onmdat ik alleen buiten kon rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:25

Hier zitten ze gelukkig niet maar het lijken me enge dingen. Paard kan altijd schrikken en dan heb je niet altijd direct de keus om ze te ontwijken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:58

'ik wilde er omheen, maar blizzard ging rechtdoor'...sorry hoor maar dat geloof ik niet. Dier ligt plat op het rooster en is pas door de laatste spijlen gegaan.
Ik ken te veel mensen die er gewoon overheen rijden met hun paard

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:01

Woogy schreef:
'ik wilde er omheen, maar blizzard ging rechtdoor'...sorry hoor maar dat geloof ik niet. Dier ligt plat op het rooster en is pas door de laatste spijlen gegaan.

Mocht het wel zo'n "domme gans" zijn dan heeft ze er igg van geleerd.

Chiave; hier op de veluwe epe e.o. liggen ook veel wildroosters.... ook op ruiterroutes, waar je dan (gelukkig heel ruim) langsheen kan. Moet je dat dan ook vermijden? Je moet er gewoon niet overheen gaan, dan is er niks aan de hand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:00

Woogy schreef:

Fijne beschuldiging voor de amazone, zit ze echt op te wachten denk ik.

Journalisten schrijven het natuurlijk ook niet erg uitgebreid op.

Meisje is er niet expres over gegaan en het is ook zeker geen 'onhandelbaar' paard. Ze wilde de hekjes door, hij ging draaien en kwam met zijn achterbeen tussen de roosters.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:51

Super onhandig gemaakt. Sommige paarden vinden die hekjes ook gewoon heel eng omdat het zo smal is. Dan moet je dus steeds afstappen en er weer op zien te komen. Andere mogelijkheden om er doorheen te rijden zijn er gewoon niet als je door wilt rijden naar het Westerpark.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:43

Er zit erg weinig ruimte tussen die spijlen, verbazend dat het paard daar met beide benen doorgaat. Als je het zou willen zou het niet kunnen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:22

Joyce, oh, ook op ruiterroutes? Wat jammer zeg.. Ik doelde meer op de vraag of de ruiters uberhaupt wel welkom zijn op de plek waar Blizzard vast kwam te zitten, maar als die roosters ook op ruiterroutes liggen... :\

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:54

Je moet t zo zien dat de veeroosters daar zijn omdat er wilde dieren (koeien, paarden etc) in dat park lopen. Er zijn gewoon ruiterpaden daar, en dus hebben ze naast de hekjes een soort sluisjess. Het originele ruiterpad had bredere hekjes, maar omdat daar een of andere vogelsoort zit te broeden, mogen we daar niet meer doorheen en hebben ze een alternatief ruiterpad gemaakt. De sluisjes daar zijn echter een stukkie smaller. Paard kan er wel 'veilig' doorheen, daar niet van, maar is toch afschrikwekkend voor ze. En idd, een stap ernaast en ze staan op t veerooster -O-

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 04:17

apart dat gebeurt is maar erg vervelend. Gelukkig redelijk goed afgelopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:53

Woogy schreef:

Wat je zegt is mogelijk, maar wat mij opviel in dit geval was de optoming: paard had een bitloos hoofdstel, vermoedelijk gekruist onder de kaak door...
Het paard liep rechtdoor terwijl de amazone het paard de andere kant op wilde sturen.
Er zijn wel meer paarden die dwars door een bitloos hoofdstel heenlopen.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:44

Sinds afgelopen voorjaar zijn de routes daar wat aangepast i.v.m. broedende grutto's en oeverzwaluwen. De poorten waar je nu doorheen moet om lang de wildroosters (vanwege de koeien en pony's) te komen zijn behoorlijk lastig en claustrofobisch. Het verbaast me eigenlijk dat er al niet eerder ongelukken zijn gebeurd. Ennieweee... Ik hoop dat het paard snel hersteld en de eigenaresse en berijdster snel bekomen van de schrik.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:47

Zoolgangster schreef:
Woogy schreef:

Wat je zegt is mogelijk, maar wat mij opviel in dit geval was de optoming: paard had een bitloos hoofdstel, vermoedelijk gekruist onder de kaak door...
Het paard liep rechtdoor terwijl de amazone het paard de andere kant op wilde sturen.
Er zijn wel meer paarden die dwars door een bitloos hoofdstel heenlopen.

Er zijn ook heel wat paarden die dwars door het bit heen denderen. Beetje raar om dit op een bitloos hoofdstel af te schuiven.