Een 19-jarige Duitse tiener wilde na haar studie een jaar gaan backpacken in Australië. Samen met nog twee andere buitenlandse jongeren werkte ze sinds kort op een Australische paardenranch. Toen de ranch omgeven werd door een zware rookwolk besloten de drie jongeren de ranch te ontvluchten maar niet zonder het paard Cougar mee te te nemen. Het paard werd in een trailer geladen. Echter, toen ze bij de ranch wegreden maakten ze de fatale fout door linksaf te buigen. Hierdoor reden ze recht op het vuur af in plaats van er vandaan. Door de rookontwikkeling waren ze gedesoriënteerd. Geen van de betrokkenen heeft het overleefd.
Wat afschuwelijk. Met bosbrand kun je nooit voorzichtig genoeg zijn. Mijn vriend heeft zoiets meegemaakt in Griekenland. Wat hoger op de heuvel, buiten het dorp zaten een paar toeristen in een gehuurd huisje. Die zagen een bosbrand aankomen en besloten met een paar vrienden naar het dorp te rijden om te kijken hoe het zich ontwikkelde en of ze weg moesten. Toen het vuur dichterbij kwam besloten ze terug te gaan naar het huisje om de rest te helpen daar weg te komen, maar toen draaide de wind, stak het vuur de weg over en versperde die. De mensen die nog in het huisje zaten waren ook al vertrokken en reden van de andere kant op de brand af. Uiteindelijk zijn ze aan beide kanten door het vuur verrast en allemaal overleden. Ontzettend tragisch, en wat het bijna nog erger maakte (als dat uberhaupt al kan) was dat het vuur uiteindelijk geheel langs het huisje bleek te zijn gegaan, zodat dat achteraf de veiligste plek in de omgeving was. Maar wind in combinatie met een heuvelachtig/bergachtig landschap maakt het bijna onmogelijk om te voorspellen hoe een bosbrand zich zal ontwikkelen, dus je weet pas achteraf of je beslissing de juiste was. Heel naar.
Verschrikkelijk dit! Heel erg!! Veel sterkte voor de nabestaanden.
Peterina
Geplaatst: 22-11-15 21:14
Er heerst al de hele week een hitte golf over grote delen van Australia met temperaturen van 35-40°, zelfs in kustgebieden. In West Australia zijn er verschillende bosbranden. Ellenbrook: 21 km van Perth
Ook branden in Bindoon, Mandurah (waar mijn zus woont) en Esperance (zuid-oost ... waar deze jonge mensen hun leven hebben verloren).
Birdie60
Geplaatst: 22-11-15 21:23
Mijn man is een Australier, en al zijn familie woont daar. Wel aan de andere kant. Queensland en Victoria. In Victoria zijn ook vaak bosbranden. De laatste keer dat we daar geweest zijn waren alle bomen zwart. Echt erg, en eng. Sterkte voor de nabestaande.
Ik weet dat rond de kerstperiode de laatste jaren het daar bijna altijd raak is wat bosbranden betreft maar dit is inderdaad wel erg vroeg. Dit wordt dus wel een erg lange zomer voor de Australiërs.
Wat een triest verhaal! Het zal je gebeuren, dat je dochter een jaartje naar het buitenland gaat en niet meer terug komt!
Bushfires zijn zo verraderlijk! Ik heb zelf in die regio gewerkt, op een vrij uitgestrekt bedrijf. Wij hadden een hele strikte fire-drill waar we ons aan moesten houden in geval van nood. Er was exact vastgelegd welke paarden we wel mochten evacueren en welke niet (voor zover evacueren nog mogelijk was). Degenen die niet mee gingen, moesten we naar het poloveld brengen of gewoon loslaten zodat ze zichzelf in veiligheid konden brengen. Het is een keer zover gekomen dat we alle vrachtwagens geladen hadden en allemaal 'in de startblokken stonden' om te vertrekken. Gelukkig draaide de wind toen en is het vuur nooit aan onze kant van de heuvels gekomen, maar zelfs dit vond ik al heftig om mee te maken!
@CL: Moest gelijk aan jou denken toen ik dit bericht las!! Zag op het nieuws dat het ook akelig dicht in de buurt is waar ik toen werkte. Stay safe!!