Onderzoek naar valpartijen bij cross-country hindernissen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Onderzoek naar valpartijen bij cross-country hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 17:26

* http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

De hindernissen bij een cross-country zorgen nog wel eens voor valpartijen bij ruiter en paard. Onderzoek hiernaar heeft een opmerkelijk resultaat getoond, hindernissen met speciale veiligheidspinnen veroorzaken vaker valpartijen bij paarden.

Het onderzoek werd geleid door Charles Barnett, voormalig directeur van de Ascot renbaan en hij presenteerde de resultaten tijdens de FEI bijeenkomst in San Juan, Puerto Rico afgelopen maand. In het onderzoek werd er onder andere gekeken naar de verschillende hindernissen, de klassementen en de ervarenheid van de ruiters. In totaal werden er 2.184.489 combinaties bekeken die aan de start kwamen op cross-country's tijdens één, twee, drie en vier sterren wedstrijden tussen juli 2010 en december 2014. Onder deze combinaties werden in totaal 1180 paarden geteld die ten val kwamen.

Bij de één sterren kwamen in totaal 37.836 combinaties aan de start waarvan er 360 paarden vielen. Voor de twee sterren gold dat voor 394 paarden van de 24.781 combinaties, bij de drie sterren vielen er 339 paarden van de 12.454 combinaties en bij de vier sterren kwamen er 1567 combinaties aan de start waarbij er 87 paarden vielen in het parcours. Wanneer er gekeken wordt naar de percentages is te zien dat er meer paarden vielen naar mate het niveau van de wedstrijd omhoog gaat. Zo viel 1 op de 100 paarden in een één sterren wedstrijd en was dit bij de vier sterren wedstrijden opgelopen naar 6 op de 100 paarden.

Barnett gaf tijdens de bijeenkomst aan dat de ervaring van de ruiter een aandeel had in de factoren die van invloed waren op de val van het paard. Hij vroeg zich af of de ruiters wel bekwaam genoeg waren om op het hoogste niveau te rijden. Uit de gegevens werd ook ontdekt dat het risico dat een paard viel bijna twee keer zo hoog was bij een kampioenschap in vergelijking met een plaatselijke wedstrijd.

Er werd niet alleen gekeken naar de niveaus van de wedstrijden en de kundigheid van de ruiters, ook de verschillende hindernissen werden onderzocht. Hieruit bleek dat hoekhindernissen en oxers een verhoogde kans op valpartijen geven, maar een haag of triple bar geven juist een verlaagde kans op een valpartij.

Opvallend is het risico dat een val op een hindernis met veiligheidspinnen 1,6 x zo hoog was dan bij een hindernis zonder deze veiligheidspinnen. De veiligheidspinnen zijn in gebruik genomen om meer veiligheid te creëren voor ruiter en paard. Indien een paard hard tegen de hindernis aankomt dan zal de balk of boomstam van de pin afvallen en daarmee een roterende val voorkomen. Echter laten de cijfers in het onderzoek van Barnett zien dat het risico op een val juist verhoogt. De risico's die daarnaast meespelen bij een roterende val zijn het hard raken van een hindernis door het paard, het raken van de hindernis wanneer het paard afzet, paarden jonger dan zeven jaar en paarden die de hindernis te snel naderen. Barnett benadrukt wel dat er meer data en onderzoek nodig is voordat hier duidelijke conclusies over kunnen worden getrokken.

Andere hindernissen die voor verhoogde risico's zorgen zijn afsprongen, zij geven 1,7 x meer kans op een val in vergelijking met opsprongen. Ook waterhindernissen geven een hoger risico voor het paard om te vallen, echter is de kans op letsel bij de ruiter juist lager bij dergelijke hindernissen.

Barnett keek niet alleen naar de paarden, hij analyseerde ook het letsel van de ruiters die veroorzaakt werden doordat het paard viel. Hij ontdekte een aantal risicofactoren: Letselkans was 1,8 keer groter bij kampioenschappen, 2,5 keer groter bij paarden jonger dan zeven jaar, 1,5 keer groter indien het paard te snel de hindernis naderde, 2,4 keer groter wanneer het paard de hindernis hard raakte, 1,9 keer groter bij hindernissen met een veiligheidspin en 2,8 keer groter bij een hindernis om uit het water te komen. Dit laatste staat in contrast met het verlaagde risico op letsel bij een hindernis met een sprong in het water.

Charles geeft aan dat de verzamelde data voortaan beter kan. Hij adviseert dan ook om foto's te maken van alle hindernissen en dat hindernisjury's voortaan een hoofdcamera moeten dragen.

heidy_wilco

Re: Onderzoek naar valpartijen bij cross-country hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:17

Brace yourselves, People who find this sport medieval and want it be stopped are incoming!

Even serieus, goed dat er onderzoek naar is gedaan en wat een interessante uitkomst over die veiligheidspinnen. Hopelijk leidt dit onderzoek naar meer oplossingen om het risico te verlagen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:39

Is er niet gekeken naar letsels bij het paard? :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:51

Kan me voorstellen dat ruiters denken dat het veiliger is door die pinnen en dan te veel risico nemen. Dat vooral de jacht op ereplaatsen tijdens kampioenschappen meer ongevallen veroorzaken is logisch(maar niet prettig) want met een kampioenschap in het vooruitzicht worden vaker onverantwoordelijke risico's genomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:14

Ik ben regelmatig hindernisjury, ook bij 1, 2 en 3 sterren cross. Mijn ervaring is juist dat er in de lagere klassen meer valpartijen zijn, dan bij de 3 ster. Dat er vaker gevallen wordt bij puntjes en smalle hindernissen herken ik wel, ook combinatiesprongen veroorzaken vaak moeilijkheden. Ik zie het niet zo zitten om met een hoofdcamera op te moeten zitten. Dan krijgen ze ook alles mee wat ik tussen de combinaties met mijn collega bespreek :+ maar het voorkomt wel een hoop discussie denk ik, vooral als mensen vinden dat er onterecht een weigering is aangemerkt.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:41

Veiligheidspinnen worden niet bij alle hindernissen gebruikt, maar juist bij de hindernissen waarbij men verwacht dat er problemen kunnen ontstaan. Dus het is niet gek dat juist daar meer vallen voorkomen. Op de makkelijkere hindernissen zitten dus geen pinnen, en op de moeilijkere dus juist wel.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:34

voet schreef:
Veiligheidspinnen worden niet bij alle hindernissen gebruikt, maar juist bij de hindernissen waarbij men verwacht dat er problemen kunnen ontstaan. Dus het is niet gek dat juist daar meer vallen voorkomen. Op de makkelijkere hindernissen zitten dus geen pinnen, en op de moeilijkere dus juist wel.

Inderdaad was dat ook mijn eerste gedachte :j Wat bepaalt of een hindernis veiligheidspinnen heeft? Vermoedelijk toch dat het een potentieel riskante hindernis lijkt, waarbij dan maar veiligheidspinnen ingezet worden... En de bekwaamheid van de ruiters is ook een beetje een tricky speculatie, ik kan me zo voorstellen dat vier-sterren hindernissen eerder simpelweg de grenzen opzoeken van wat een paard nog kan springen en dat daarbij de kans dus groter is dat het zo af en toe misgaat. Gecombineerd met de suggestie dat het risico groter is op kampioenschappen zou ik niet zozeer de kundigheid van de ruiter in twijfel trekken maar meer dat bijv. de extra zenuwachtigheid die bij ruiter en paard (veel publiek, toeters en bellen die afleiden) parten gaan spelen.

Het is interessant dat er nu eens op deze manier kwantitatief naar gekeken wordt maar hier en daar worden er wel onterechte (en onbewezen) causaliteitsverbanden gesuggereerd...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:52

voet schreef:

Het is wel een beetje het verkeerde causale verband leggen he? (hanmar zei het ook al zie ik nu)

Doordat er in een land meer getinte mensen wonen is er een hogere kans op een zonnig klimaat :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:01

Op zich is een oxer een vrij rechtoe-rechtaan te springen hindernis, de meeste paarden springen zo'n hindernis vrij eenvoudig. Tijdens de cross wordt zo'n breedtesprong echter vaak in een combinatie geplaatst, dus een lastig lijntje, net een greppel ervoor oid. Dan is de sprong an sich niet de moeilijkheid maar het lijntje wat gereden moet worden. Wat dat betreft heeft voet wel gelijk, een parcoursbouwer houdt daar rekening mee en gebruikt de pinnen als hij/zij verwacht dat juist daar problemen kunnen ontstaan. Het is wel interessant om te kijken of een val met pinnen minder kans op letsel geeft dan een valpartij bij een hindernis waar geen veiligheidspinnen zijn gebruikt.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:15

Qimm schreef:
voet schreef:

Het is wel een beetje het verkeerde causale verband leggen he? (hanmar zei het ook al zie ik nu)

Doordat er in een land meer getinte mensen wonen is er een hogere kans op een zonnig klimaat :+

ook de conclusie het gebruik van veiligheidspinnen reduceerd het aantal ongelukken wordt door de cijfers weerlegd. De pin is voornamelijk bedoeld om een rotational val te voorkomen, een bepaald soort val maar niet de val opzich. In de hier gegeven cijfers wordt een val niet verder onder verdeeld.

Over verkeerde causale verbanden daar kan je de stelling van hanmar ook bij leggen.
Citaat:
inderdaad was dat ook mijn eerste gedachte :j Wat bepaalt of een hindernis veiligheidspinnen heeft? Vermoedelijk toch dat het een potentieel riskante hindernis lijkt, waarbij dan maar veiligheidspinnen ingezet worden... En de bekwaamheid van de ruiters is ook een beetje een tricky speculatie, ik kan me zo voorstellen dat vier-sterren hindernissen eerder simpelweg de grenzen opzoeken van wat een paard nog kan springen en dat daarbij de kans dus groter is dat het zo af en toe misgaat. Gecombineerd met de suggestie dat het risico groter is op kampioenschappen zou ik niet zozeer de kundigheid van de ruiter in twijfel trekken maar meer bijv. de extra zenuwachtigheid die bij ruiter en paard (veel publiek, toeters en bellen die afleiden) parten gaan spelen.

zenuwachtigheid en stress op een grotere wedstrijd ligt nl. voor 100% bij de ruiter.

De voorgestelde camera gaat ook de veiligheid niet vergroten, maar misschien gaat het wel helpen om beter te analiseren.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:05

Uiteraard, interessant onderzoek en ik denk dat er zeker meer aandacht kan zijn voor het veiliger maken van de (eventing-)sport.

Maar om eerlijk te zijn als ik de samenvatting lees,
eehm, zowel de validiteit als de betrouwbaarheid van het onderzoek laten nog wat te wensen over.
Zoals al gezegd werd; de hindernissen met een veiligheidspinnen hebben een hogere kans op een val, maar is dit niet juist de reden dat die hindernissen veiligheidspinnen bevatten (meer risico, etc.)?! (wat was eerder: de kip of het ei...)
En hoe is de snelheid/kracht van het raken van de sprong gemeten? Misschien dat dat beter in het rapport vermeld staat, maar toch, dat kan concretere naar voren komen.

Het risico van het springen van een punt is iets waarmee de 'eventingwereld' misschien wel wat kan. Er is niets gaver dan een punt mooi springen, maar schijnbaar vinden paarden het moeilijk en daar kan in het kader van veiligheid mogelijk iets mee gedaan worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:53

Ook hier geldt: de punt aan sich is niet het probleem op dat niveau, maar het wordt op dat niveau alleen gebruikt in combinatiesprongen en daar zit de moeilijkheid. Puntje is vaak de laatste sprong uit het lijntje, en makkelijk om een langsloper te hebben. Zet je je paard er toch voor ondanks dat het niet past is de kans op een val heel groot. Het ligt dus vaak aan kundigheid en niet goed inschatten van de ruiter. Je ziet het als hindernisjury 9 van de 10 keer ook al mis gaan in het aanrijden van de eerste hindernis. Als dat niet lekker past dan past de laatste zeker niet.

Het is wel jammer dat alleen losse elementen zijn bekeken in dit onderzoek, het is wel goed om ook te weten of de sprong een losse hindernis was of een combinatiesprong bijvoorbeeld.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:33

SusanH schreef:
Ik ben regelmatig hindernisjury, ook bij 1, 2 en 3 sterren cross. Mijn ervaring is juist dat er in de lagere klassen meer valpartijen zijn, dan bij de 3 ster. Dat er vaker gevallen wordt bij puntjes en smalle hindernissen herken ik wel, ook combinatiesprongen veroorzaken vaak moeilijkheden. Ik zie het niet zo zitten om met een hoofdcamera op te moeten zitten. Dan krijgen ze ook alles mee wat ik tussen de combinaties met mijn collega bespreek :+ maar het voorkomt wel een hoop discussie denk ik, vooral als mensen vinden dat er onterecht een weigering is aangemerkt.

Dat in de lagere klassen meer valpartijen zijn klopt, dat staat ook in de resultaten. Het gaat echter niet om het aantal maar om het percentage. Bij de hogere klassen doen er aanzienlijk minder combinaties mee, en daardoor is het percentage daar hoger dan bij de lagere klassen.

Citaat:
Bij de één sterren kwamen in totaal 37.836 combinaties aan de start waarvan er 360 paarden vielen. Voor de twee sterren gold dat voor 394 paarden van de 24.781 combinaties, bij de drie sterren vielen er 339 paarden van de 12.454 combinaties en bij de vier sterren kwamen er 1567 combinaties aan de start waarbij er 87 paarden vielen in het parcours. Wanneer er gekeken wordt naar de percentages is te zien dat er meer paarden vielen naar mate het niveau van de wedstrijd omhoog gaat.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:40

Fritt_J schreef:
Uiteraard, interessant onderzoek en ik denk dat er zeker meer aandacht kan zijn voor het veiliger maken van de (eventing-)sport.

Maar om eerlijk te zijn als ik de samenvatting lees,
eehm, zowel de validiteit als de betrouwbaarheid van het onderzoek laten nog wat te wensen over.
Zoals al gezegd werd; de hindernissen met een veiligheidspinnen hebben een hogere kans op een val, maar is dit niet juist de reden dat die hindernissen veiligheidspinnen bevatten (meer risico, etc.)?! (wat was eerder: de kip of het ei...)
En hoe is de snelheid/kracht van het raken van de sprong gemeten? Misschien dat dat beter in het rapport vermeld staat, maar toch, dat kan concretere naar voren komen.

Het risico van het springen van een punt is iets waarmee de 'eventingwereld' misschien wel wat kan. Er is niets gaver dan een punt mooi springen, maar schijnbaar vinden paarden het moeilijk en daar kan in het kader van veiligheid mogelijk iets mee gedaan worden.

Nou das ook lekker makkelijk geconcludeerd, doe zelf maar eens een onderzoek van deze omvang. Dat hij wellicht niet 100 variabelen heeft meegenomen is te begrijpen. Maar de resultaten zijn er, deze kun je op verschillende manieren verwoorden, wat de juiste is zul je dan weer moeten onderzoeken. Uit het ene onderzoek komt zo het andere voort, een onderzoek beantwoordt vaak maar 1 vraag. Wil je wetenschappelijke antwoorden op al je vragen dan ben je wel paar jaartjes bezig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:41

Ben echt heel slecht met getalletjes, maar je hebt gelijk xxdomiixx :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:33

Niet mijn kopje thee, brrr, dat zijn hekken, omheining dus, daar moet je achter blijven niet overhéén :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:44

Wel intressant dit, viel mij vooral op dat je dus bij jongere paarden een grotere kans hebt en naarmate het niveau hoger wordt dus ook.

Ik denk dat het bij die veiligheidspinnen ook meespeelt dat de balk daardoor loskomt. Normaal als een paard met de benen de hindernis raakt glijd hij er nog wel overheen en kan zichzelf nog overeind houden. Pas als hij echt met de borst de hindernis raakt gaat hij over de kop.
Terwijl bij veiligheidspinnen de balk al los komt wanneer hij met de benen geraakt wordt en het paard vervolgens valt dóór de balk die hem voor de voeten rolt.
Het is dus een beetje kiezen tussen twee kwaden in zo'n geval.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:32

Er zijn toch nog veel moeilijkere -/gevaarlijkere -/ valpartijgevoeligere sprongen dan dit?

Bv

Afbeelding

of

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:41

Die laatste is geen eventing hindernis. Bizar breed zeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:46

Die laatste komt idd niet uit eventing.
De eerste valt onder brush (en spread) en zit dus in de minst gevaarlijke categorie.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:33

Hier nog een paar reacties op het onderzoek;

http://www.horseandhound.co.uk/news/eve ... lts-517647

Citaat:
British Eventing (BE)’s Jonathan Clissold told H&H: “Of the 105 falls at frangible elements, 4% were somersault falls.
“This is considerably fewer than the 11% that occurred at non-frangible fences, which suggests that frangible fences are providing some safety benefit to riders.
“However, due to the small sample size of falls at frangible elements, caution should be taken when interpreting this result.”

New Zealand eventer Bruce Haskell added: “If there’s been a fall but the frangible prevented rotation and saved someone’s life then it’s done its job.”

Read more at http://www.horseandhound.co.uk/news/eve ... UomxMvC.99

Dit lijkt tegenstrijdig met het verhoogde risico wat in deze discussie wordt vermeld

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:04

Is er ook onderzocht, of er meer keer gevallen wordt op de laatste paar hindernissen?
Ik kan me namelijk voorstellen dat er meer risico genomen wordt om op tijd binnen te komen?

Heeft natuurlijk met kampioenschap en prestatiedrang te maken. Maar ik lees dat niet terug in dit stuk.

Daar tegenover staat dat de parcoursbouwer. Vaak wat gemakkelijker hindernissen wegzet als laatste 3.