Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
maar het voorkomt wel een hoop discussie denk ik, vooral als mensen vinden dat er onterecht een weigering is aangemerkt. voet schreef:Veiligheidspinnen worden niet bij alle hindernissen gebruikt, maar juist bij de hindernissen waarbij men verwacht dat er problemen kunnen ontstaan. Dus het is niet gek dat juist daar meer vallen voorkomen. Op de makkelijkere hindernissen zitten dus geen pinnen, en op de moeilijkere dus juist wel.
Wat bepaalt of een hindernis veiligheidspinnen heeft? Vermoedelijk toch dat het een potentieel riskante hindernis lijkt, waarbij dan maar veiligheidspinnen ingezet worden... En de bekwaamheid van de ruiters is ook een beetje een tricky speculatie, ik kan me zo voorstellen dat vier-sterren hindernissen eerder simpelweg de grenzen opzoeken van wat een paard nog kan springen en dat daarbij de kans dus groter is dat het zo af en toe misgaat. Gecombineerd met de suggestie dat het risico groter is op kampioenschappen zou ik niet zozeer de kundigheid van de ruiter in twijfel trekken maar meer dat bijv. de extra zenuwachtigheid die bij ruiter en paard (veel publiek, toeters en bellen die afleiden) parten gaan spelen.voet schreef:Veiligheidspinnen worden niet bij alle hindernissen gebruikt, maar juist bij de hindernissen waarbij men verwacht dat er problemen kunnen ontstaan. Dus het is niet gek dat juist daar meer vallen voorkomen. Op de makkelijkere hindernissen zitten dus geen pinnen, en op de moeilijkere dus juist wel.
Qimm schreef:voet schreef:Veiligheidspinnen worden niet bij alle hindernissen gebruikt, maar juist bij de hindernissen waarbij men verwacht dat er problemen kunnen ontstaan. Dus het is niet gek dat juist daar meer vallen voorkomen. Op de makkelijkere hindernissen zitten dus geen pinnen, en op de moeilijkere dus juist wel.
Het is wel een beetje het verkeerde causale verband leggen he? (hanmar zei het ook al zie ik nu)
Doordat er in een land meer getinte mensen wonen is er een hogere kans op een zonnig klimaat
Citaat:inderdaad was dat ook mijn eerste gedachteWat bepaalt of een hindernis veiligheidspinnen heeft? Vermoedelijk toch dat het een potentieel riskante hindernis lijkt, waarbij dan maar veiligheidspinnen ingezet worden... En de bekwaamheid van de ruiters is ook een beetje een tricky speculatie, ik kan me zo voorstellen dat vier-sterren hindernissen eerder simpelweg de grenzen opzoeken van wat een paard nog kan springen en dat daarbij de kans dus groter is dat het zo af en toe misgaat. Gecombineerd met de suggestie dat het risico groter is op kampioenschappen zou ik niet zozeer de kundigheid van de ruiter in twijfel trekken maar meer bijv. de extra zenuwachtigheid die bij ruiter en paard (veel publiek, toeters en bellen die afleiden) parten gaan spelen.
SusanH schreef:Ik ben regelmatig hindernisjury, ook bij 1, 2 en 3 sterren cross. Mijn ervaring is juist dat er in de lagere klassen meer valpartijen zijn, dan bij de 3 ster. Dat er vaker gevallen wordt bij puntjes en smalle hindernissen herken ik wel, ook combinatiesprongen veroorzaken vaak moeilijkheden. Ik zie het niet zo zitten om met een hoofdcamera op te moeten zitten. Dan krijgen ze ook alles mee wat ik tussen de combinaties met mijn collega bespreekmaar het voorkomt wel een hoop discussie denk ik, vooral als mensen vinden dat er onterecht een weigering is aangemerkt.
Citaat:Bij de één sterren kwamen in totaal 37.836 combinaties aan de start waarvan er 360 paarden vielen. Voor de twee sterren gold dat voor 394 paarden van de 24.781 combinaties, bij de drie sterren vielen er 339 paarden van de 12.454 combinaties en bij de vier sterren kwamen er 1567 combinaties aan de start waarbij er 87 paarden vielen in het parcours. Wanneer er gekeken wordt naar de percentages is te zien dat er meer paarden vielen naar mate het niveau van de wedstrijd omhoog gaat.
Fritt_J schreef:Uiteraard, interessant onderzoek en ik denk dat er zeker meer aandacht kan zijn voor het veiliger maken van de (eventing-)sport.
Maar om eerlijk te zijn als ik de samenvatting lees,
eehm, zowel de validiteit als de betrouwbaarheid van het onderzoek laten nog wat te wensen over.
Zoals al gezegd werd; de hindernissen met een veiligheidspinnen hebben een hogere kans op een val, maar is dit niet juist de reden dat die hindernissen veiligheidspinnen bevatten (meer risico, etc.)?! (wat was eerder: de kip of het ei...)
En hoe is de snelheid/kracht van het raken van de sprong gemeten? Misschien dat dat beter in het rapport vermeld staat, maar toch, dat kan concretere naar voren komen.
Het risico van het springen van een punt is iets waarmee de 'eventingwereld' misschien wel wat kan. Er is niets gaver dan een punt mooi springen, maar schijnbaar vinden paarden het moeilijk en daar kan in het kader van veiligheid mogelijk iets mee gedaan worden.
Citaat:British Eventing (BE)’s Jonathan Clissold told H&H: “Of the 105 falls at frangible elements, 4% were somersault falls.
“This is considerably fewer than the 11% that occurred at non-frangible fences, which suggests that frangible fences are providing some safety benefit to riders.
“However, due to the small sample size of falls at frangible elements, caution should be taken when interpreting this result.”
New Zealand eventer Bruce Haskell added: “If there’s been a fall but the frangible prevented rotation and saved someone’s life then it’s done its job.”
Read more at http://www.horseandhound.co.uk/news/eve ... UomxMvC.99