Dierenartsen bezorgd over toekomst van ketamine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Dierenartsen bezorgd over toekomst van ketamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 16:06

Bokt.nl/ www.horseandhound.co.uk

Dierenartsen zijn bezorgd over de toekomst van ketamine, een veelgebruikt verdovingsmiddel bij paarden. Op 16 november kwam de World Health Organisation bijeen om over het gebruik van het middel te discussiëren.

Het middel kwam de afgelopen jaren erg veel in het nieuws, omdat het steeds populairder is geworden als partydrug. Ketamine zou bij inname voor een prettige roes zorgen. Echter heeft het middel bij mensen ook een verslavende werking. Bovendien kan Ketamine zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Zo kan het middel ernstige urologische klachten veroorzaken.

Ketamine wordt sinds de vroege jaren ’70 in de veterinaire geneeskunde gebruikt als verdovingsmiddel. “Ketamine is van cruciaal belang bij spoedeisende behandelingen van paarden, maar wordt ook gebruikt bij zowel grote- als kleine operatieve ingrepen.” Aldus dierenarts Polly Taylor.

De WHO heeft ketamine altijd beschouwd als een essentieel geneesmiddel wat niet internationaal gecontroleerd hoefde te worden, landelijke controle was voldoende. Bij internationale controle zal het een stuk moeilijker worden om Ketamine te kunnen blijven gebruiken voor medische doeleinden.

De WHO zal aanbevelingen doen aan de Verenigde Naties over het belang van een internationale controle van het verdovende middel.

Anoniem

Re: Dierenartsen bezorgd over toekomst van ketamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:10

Dan vraag ik mij eigenlijk gelijk af hoe ze dat dan doen met GHB? Dat is toch van oorsprong een olifanten verdovingsmiddel?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:16

Het kan aan mijn koorts liggen... Maar dierenartsen spuiten het toch in paarden en niet in mensen..?
Of doelen ze er op dat het verhandeld wordt? Dan moeten ze daar wat aan doen toch.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:19

Er zijn veel inbraken in klinieken waar men opzoek is naar Ketamine.
Wordt overigens ook bij kleine dieren gebruikt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:25

bovendien is ketamine ook nog eens zelf te maken. Hopelijk gaan ze het niet verbieden. Als Ketamine te moeilijk word om aan te komen vinden de hoogvliegers onder ons toch wel weer wat anders. Nieuwe amfetamine om 'lekker op te gaan' komen er jaarlijks wel een paar van bij. Van ketamine is teminste nog wat bekend en is er mogelijkheid tot testen bij verschillende labs zodat er nog enigszins grip op is.
Wel erg sneu dat het uit klinieken word gestolen van hard werkende mensen..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:31

AH oke. Vandaar..

Maar als het zo makkelijk is om zelf te maken is.. Is het dan logisch dat het er uit gaat? Is het dan niet beter kluizen te gebruiken waar het spul bewaard wordt?
Er zijn wel meer medicijnen die geroofd worden denk ik..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:48

Dit verbaast me, want ketamine wordt ook in de humane geneeskunde wel gebruikt voor o.a. pijnstilling in moeizame gevallen en ernstig astma. Dat het de neiging heeft om te verdwijnen als het niet achter slot en grendel ligt (of tot inbraken leidt) is al jaren een bekend gegeven, maar dat geldt ook voor opiaten en om die reden zou een middel niet van de markt moeten verdwijnen....

Ketamine is trouwens een stuk minder eenvoudig te maken dan GHB, dat is ook de reden dat er voor ingebroken wordt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:10

Ik begrijp echt niet dat mensen verslaafd kunnen raken aan ketamine. Na een dag of 2 ben je het toch zat dat je geen diepte meer ziet en niks van de wereld om je heen snapt? Op GHB kun je goed functioneren, maar op keta?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:46

lieveli schreef:
Ik begrijp echt niet dat mensen verslaafd kunnen raken aan ketamine. Na een dag of 2 ben je het toch zat dat je geen diepte meer ziet en niks van de wereld om je heen snapt? Op GHB kun je goed functioneren, maar op keta?

Sommige mensen hebben veel over om geen realiteit meer te ervaren.
Als ik verslaafd ergens aan zou raken heeft keta ook niet mijn voorkeur.

Gomir, stelen is sowieso makkelijker dan maken. De investering in chemicaliën en glaswerk is gewoon veel (tenzij je dat ook steelt).