Paard ernstig mishandeld in Den Dungen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Paard ernstig mishandeld in Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 23:33

Bokt.nl/ www.omroepbrabant.nl

In een weiland aan het Loopsteegje in Den Dungen is dinsdag een paard ernstig mishandeld. De merrie liep inwendige verwondingen op aan haar buik. Deze verwondingen waren zo ernstig, dat een dierenarts het paard moest inslapen.

Volgens de dierenarts zou het paard met een voorwerp zijn mishandeld. Eigenaresse Miranda Van Hintum is er kapot van. "Jenna was ons eerste paard. Ze was net vier weken bij ons. Dan gebeurt er dit, het is niet te bevatten. Er stond nog een jonge hengst in de wei, maar die heeft op het eerste oog geen verwondingen", vertelt ze.

Beide paarden waren dinsdagochtend rond halfnegen door Miranda uit de stal gehaald en naar het weiland gebracht. "Op dat moment was er niets aan de paarden te merken. Rond halfelf appte een vriendin dat Jenna op een rare manier lag te rollen in het weiland. Toen we bij haar kwamen, liep ze een stukje en zakte daarna weer ineen."

Een opgeroepen dierenarts zag bloed aan het achterste van het paard en onderzocht het dier op inwendige verwondingen. De arts constateerde een gescheurd rectum, een beschadigde buikwand en een geperforeerde darm. Het paard is daarop naar een dierenkliniek in Kesteren gebracht en werd daar ingeslapen.

Door wie het paard is mishandeld en wanneer precies is nog niet duidelijk. De dader(s) hebben waarschijnlijk vroeg in de ochtend toegeslagen.

Via Facebook is een beloning van 5000 euro uitgeloofd voor de tip die naar de daders leidt.

JoyCiej007

Re: Paard ernstig mishandeld in Den Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:37

.... en een mogelijke dekpoging vd jonge hengst is ook goed bekeken en overwogen? Ken wel meer merries die helaas door zeer onhandige dekking dezelfde verwondingen hebben opgelopen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:41

Dat is ook waar ik aan dacht JoyCie, maar klinkt wel heel naar allemaal! Bah!

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:43

Wat een naar verhaal, zou ook niet de eerste keer zijn hier in de buurt/dorp -O- :(

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 06:23

Dit is ook het eerste waar ik aan denk eigenlijk...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:14

Ik vond het al vreemd dat er een hengst en een merrie bij elkaar stonden in, ik neem aan, dezelfde wei. Dan kunnen de verwondingen best daarvan komen.

Natuurlijk is het verschrikkelijk en het brengt het paard niet terug dus ik wens de eigenaresse veel sterkte toe.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:17

Ik mag toch aannemen dat de DA daar rekening mee heeft gehouden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 07:28

tine10 schreef:

Ik heb van de week op tv naar een programma zitten kijken over kindermishandeling. Daar werd een foto van een kindje getoond met allemaal kleine wondjes. De vraag van de trainster/lerares wat men dacht van dat kindje met die wondjes. Of je je zorgen moet maken. Praktisch iedereen (ik ook) beaamde dat je je zorgen moest maken voor dat kindje.
Bleek om aanval van krentenbaard te gaan.

Moraal van het verhaal. Soms zijn dingen niet die ze lijken. En ook professionals kunnen verkeerd interpreteren. Om welke reden dan ook.

Wat een naar nieuws. Heel veel sterkte voor de eigenaren met dit verlies. Wat de reden/oorzaak ook is. Haar paard krijgt ze helaas niet mee terug.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:26

Ook ik dacht gelijk aan die hengst.Een hengst kan een merrie ook flink toetakelen van binnen.
Ook omdat de beul eigenlijk met slecht weer niet toeslaat,en er zouden nu toch voetsporen moeten zijn met dit natte weer?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:19

Waarom zet je een jonge hengst bij een merrie? Vind het maar een apart verhaal

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:37

purny schreef:
Waarom zet je een jonge hengst bij een merrie? Vind het maar een apart verhaal

Dat vraag ik me ook af.Of het zou een hengst veulen zijn?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:18

Journalisten noemen soms een ruin ook een hengst. Gewoon omdat ze het verschil niet weten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:36

Ik maak nergens op uit dat het de woorden van een journalist zijn

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:50

tine10 schreef:

Ja vast wel, maar ook een DA kan niet altijd alles zien/weten.... plat gezegd... een stok oid of dus het enorme apparaat van een hengst kunnen beide leiden tot flinke schade met bijv daarbij geperforeerde darm. Merries waar ik het over had zijn gedekt "in het verkeerde gaatje" om het maar zo te noemen. .... nou die waren er slecht aan toe. Volgens mij heeft er zelfs een topic op bokt jaren geleden over gelopen, met iemand die dus een merrie had die dit is overkomen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:55

Via de FB pagina van de eigenaar van het paard:
"Dader is gesignaleerd op klaarlichte dag tussen 09.00 en 10.00 uur liep over de wei paar keer rond de 1.70 donker petje op camouflage broek aan."

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:57

Oké. ... maar ze spreekt dan al over dader.... zouden ze vrijwel zeker zijn dat het deze persoon zou kunnen zijn geweest? En de eerdere mishandelingen... vonden die ook plaats op zo'n raar tijdstip? Bedoel dan is de kans om gepakt te worden toch echt enorm lijkt me....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:26

Kan me de paniek / zorg goed voorstellen want paar weken terug is in Rijsbergen (ook NB) een merrie zo ernstig mishandeld (stond geen hengst bij) dat ze moest worden ingeslapen.
Helaas hebben vrienden van ons het ook een keer meegemaakt dat een losgebroken hengst een merrie verkeerd dekte en dat de merrie op de kliniek heeft gestaan met gescheurd rectum en allerlei inwendige toestanden die niet goed waren.

Desalniettemin drama voor de eigenaar en heel veel sterkte ;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:07

JoyCiej007 schreef:
tine10 schreef:

Ja vast wel, maar ook een DA kan niet altijd alles zien/weten.... plat gezegd... een stok oid of dus het enorme apparaat van een hengst kunnen beide leiden tot flinke schade met bijv daarbij geperforeerde darm. Merries waar ik het over had zijn gedekt "in het verkeerde gaatje" om het maar zo te noemen. .... nou die waren er slecht aan toe. Volgens mij heeft er zelfs een topic op bokt jaren geleden over gelopen, met iemand die dus een merrie had die dit is overkomen.

Maar als er een hengst bij een merrie staat, die dergelijke verwondingen heeft, mag ik er toch vanuit gaan dat een dierenarts onderzoekt of het door de hengst kan komen. Ik kan me voorstellen dat hij/zij geen 100% uitsluitsel kan geven in bepaalde gevallen, maar hij zal er toch wel degelijk rekening mee houden. Anders moet je toch echt op zoek naar een andere arts.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:57

Sterkte voor de eigenaars!!

steheini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:11

Ik reageer nooit op deze pagina's maar nu dus wel , als er een stuk hout uit de rectum van een paard word gehaald lijkt het me dat een jonge hengst die al een hele tijd samen stonden deze er niet in heeft gestopt
Het paard hebben ze in moeten laten slapen jammer van de reacties van sommige mensen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:13

Voor hetzelfde geld stond de hengst op dezelfde wei maar was deze verdeeld in 2 stukken. Ga ervanuit dat de arts wel verschil ziet hierin en de eigenaar weet of ze daadwerkelijk bij elkaar stonden of apart op eenzelfde stuk grond

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:17

steheini schreef:
Ik reageer nooit op deze pagina's maar nu dus wel , als er een stuk hout uit de rectum van een paard word gehaald lijkt het me dat een jonge hengst die al een hele tijd samen stonden deze er niet in heeft gestopt
Het paard hebben ze in moeten laten slapen jammer van de reacties van sommige mensen.

Poeh!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:13

Rongyos schreef:
Via de FB pagina van de eigenaar van het paard:
"Dader is gesignaleerd op klaarlichte dag tussen 09.00 en 10.00 uur liep over de wei paar keer rond de 1.70 donker petje op camouflage broek aan."

Misschien voorbijganger die iets aan het paard zag en even ging kijken.
Als het een mogelijke dader is, die je zelf ziet lopen, die achtervolg je toch tot je politiehulp hebt die hem kan verhoren??? Die was ik hier no way uit het oog verloren tot ik wist wat hij op priveterein deed

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:15

Een hengst kan zorgen voor een gescheurd rectum als hij verkeerd dekt. Maar beschadigingen aan de buikwand vraag ik me toch ernstig af.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:20

steheini schreef:

Dan kun je het wel jammer vinden van de reactie van sommige mensen, maar ik heb nergens zien staan dat er hout in het rectum van de merrie was gevonden.