Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
wallance schreef:Ik vind het een heel goed stuk. Mijn vraag is alleen hoe je omgaat met lesklanten die niet doen wat je vraagt.
Ik leg bijvoorbeeld een oefening uit. Met woorden of in beeld. Herhaal dit zo vaak mogelijk totdat de ruiter zegt dat ze de oefening snapt. Vervolgens komt er niets van die oefening terecht. Of heb ik het idee dat er totaal niet geluisterd wordt.
wallance schreef:Ik vind het een heel goed stuk. Mijn vraag is alleen hoe je omgaat met lesklanten die niet doen wat je vraagt.
Ik leg bijvoorbeeld een oefening uit. Met woorden of in beeld. Herhaal dit zo vaak mogelijk totdat de ruiter zegt dat ze de oefening snapt. Vervolgens komt er niets van die oefening terecht. Of heb ik het idee dat er totaal niet geluisterd wordt.
), maar ik weet ook dat ik niet in staat ben om iemand dressurmatig veel verder te brengen dan B maximum het begin van L. Op het gebied van buitenrijden (wordt weinig les in gegeven....) kom ik een heel stuk verder 
wallance schreef:Ik leg bijvoorbeeld een oefening uit. Met woorden of in beeld. Herhaal dit zo vaak mogelijk totdat de ruiter zegt dat ze de oefening snapt. Vervolgens komt er niets van die oefening terecht. Of heb ik het idee dat er totaal niet geluisterd wordt.
Jennyxx schreef:Op een manege is het lastig als er geen goede match is. Maar ik heb mijn dochter van 6 onlangs van les afgehaald. Zij had ook zo'n instructrice die vrij hard en streng is plus denigrerende grapjes maakte. Haar les zat vol. Blijkbaar hadden de andere kinderen er minder last van. Mijn dochter is echter gevoelig. Paardrijden moet leuk blijven. Tijdens de laatste les hadden geen van de kinderen een lach op hun gezicht. Wij gaan op zoek naar een betere klik
wallance schreef:Misschien hebben jullie nog fijne oefeningen om een ruiter wat losser in het lijf en beter in balans kan laten zitten. Dit kan ook naast het paard. De oefeningen op het paard zoals staan in de verlichte zit, staan in de buigels, zit zit staan, doorzitten zonder buigels draaien in het bovenlichaam etc. die zijn bekend.
Desiree schreef:Jennyxx schreef:Op een manege is het lastig als er geen goede match is. Maar ik heb mijn dochter van 6 onlangs van les afgehaald. Zij had ook zo'n instructrice die vrij hard en streng is plus denigrerende grapjes maakte. Haar les zat vol. Blijkbaar hadden de andere kinderen er minder last van. Mijn dochter is echter gevoelig. Paardrijden moet leuk blijven. Tijdens de laatste les hadden geen van de kinderen een lach op hun gezicht. Wij gaan op zoek naar een betere klik
Ik vind denigrerende opmerkingen eigenlijk al helemaal niet op z´n plaats in de les, NOOIT. Laat staan bij een 6 jarige! Kinderen kunnen dat niet eens goed interpreteren.
Ook kunnen veel kinderen het mentaal niet aan om hard aangepakt te worden omdat ze nog niet het onderscheid kunnen maken of het persoonlijk is, en of ze wel of niet falen. Het maakt ze klein. Dat is de bedoeling niet.
Iemand klein maken is gemakkelijk. Maar iemand doen groeien in hetgeen hij doet, dat is de kunst! Dat is een eigenschap die je als instructeur tot kunst zou moeten willen verheffen. Heel goed dat je je kind van die les af gehaald hebt, maar ik hoop dat je daar aan de manege ook hebt laten weten waarom. IK had vroeger ook zo´n instructrice en ik heb op het punt gestaan om te stoppen met rijden! Marieke heette dat kreng. Zal het nooit vergeten!
mala26 schreef:Zeker 6 jarige lesgeven (en alles onder de 10) is een vak apart.
Persoonlijk vindt ik dat je die leeftijdsgroep niet eens echt les moet geven maar spelenderwijs de weg wijzen in de wereld van de paarden. Mijn guppy lesjes bestonden vooral uit spelletjes en vaardigheid.
Tuurlijk leerde ik ze ook alle figuren en alle gangen maar alles leuk en vrolijk en aanmoedigend.
En denigrerende opmerkingen vind ik al helemaal niet kunnen.
pjotrg schreef:Wat ik gedaan heb tijdens ponykampen,vooral met de echte beginner die nog niet naar buiten konden was een "buitenrit in de bak" met oefeningen als: heel hoog reiken vanaf je paard om zogenaamd een appel in een hoge boom te pakken, tussen twee bomen door rijden (tussen mijzelf en de bakrand), onder een lage tak doorrijden (mijn arm), snoepje oppakken van een stoel em meer van dat soort oefeningetjes. Dat maakt ze vrijer (minder krampachtg) op het paard en door de aandacht voor het thema van de oefening vergeten ze even dat ze eigenlijk "tig" dingen tegelijk moeten doen om netjes op het paard te zitten en gaan ze uiteindelijk ontspannener zitten. Simpele carousseloefeningen (figuren) werkt ook super