Blog P&L: Effectief lesgeven: Aanpassen aan de leerling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Blog P&L: Effectief lesgeven: Aanpassen aan de leerling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 17:51

www.paardenlifestyle.com

Ik kan mij nog levendig herinneren dat ik als puber tijdens de les soms zo ver mogelijk achter in de bak ging rijden om te voorkomen dat mensen zagen dat ik huilde. Dit huilen was het gevolg van hoe mijn instructrice de lat enorm hoog legde en op een hele harde en directe manier haar aanwijzingen toesnauwde. Ik was op sommige momenten zelfs een beetje bang voor haar.

Het is toen nooit in mij opgekomen om haar te confronteren met haar gedrag en het effect ervan op mij. Ik maakte mezelf gewoon klein en onzichtbaar en probeerde er het beste van te maken, en de les te overleven.

Terugkijkend naar deze situatie trek ik een paar conclusies:

• Misschien snauwde mijn instructrice feitelijk niet zo erg, maar voor mij voelde het wel zo. Ik kreeg het idee dat ze boos op me was. Maar dit zegt net zoveel over mijn gedragsstijl als over haar manier van communiceren.

• Op deze momenten was ik zo gespannen dat ik slecht nieuwe informatie of aanwijzingen kon verwerken. Ik haalde dus weinig tot geen rendement uit de les.

• Ik had geen plezier in het lessen en zag er tegenop om de volgende week weer naar haar toe te moeten. Hoewel ik heel erg tegen haar opkeek, en iedere keer hoopte op een compliment, was ik liever niet meer naar haar toe gegaan na weer zo’n nare ervaring.

• Mijn instructrice was niet erg effectief in haar lesgeven. Ze had niet in de gaten welk effect haar gedrag op mij had. Zij bleef dus doen wat ze deed, ik bleef doen wat ik deed en geen van beiden bereikten we ons doel.

Lees hier verder

ikkedus

Re: Blog P&L: Effectief lesgeven: Aanpassen aan de leerling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:20

Klopt als een bus! Snappen hoe iemand ( paard en ruiter) leert en je daar aan aanpassen, binnen jouw eigen kader, is essentieel voor een goede instructeur.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 18:23

Mooi en interessant stukje! Ik ben het helemaal eens dat een instructeur zich moet aanpassen aan de leerling, en vooral het paard, en de twee in combinatie.

Ieder mens is anders, en ook ieder paard is anders. Iedereen is gebaat bij een specifieke aanpak. Zelfs je woordkeus moet je soms aanpassen bij mensen, omdat ieder iets op een andere manier interpreteert. En dan moet je dus bereid te zijn om uit te zoeken welke woordkeuze nu het meest effectief is, om de ruiter te laten doen wat jij bedoelt.

En eindeloos geduld hebben, zodanig dat je in herhaling durft te vallen. Want soms moeten mensen iets afleren of juist aanleren en door te herhalen krijg je het er soms pas in, eerder niet.

Zelf ben ik een enorm voorstander van direct zijn, omdat dit een duidelijke en dus eerlijke manier van lesgeven is. Maar dit mag niet alleen in negatieve zin. Als je ook expliciet benoemt wanneer een ruiter het goed doet, dan dringt het besef alleen maar door bij de ruiter dat je het niet persoonlijk bedoelt, maar dat je gewoon wilt dat hij groeit en ook kán groeien.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:16

Ben ik het zeker mee eens heb alleen een maar.. En dat dit goed te doen is als je alleen privé lesklanten hebt. Als je er gemiddeld 8 tot 12 in de bak hebt rondhobbelen wordt het al iets lastiger. Betekend niet dat ik het niet probeer. Zo had ik jaren geleden een meisje die het pas echt leerde als ze iets zag. Dus dat betekende dat ik door de bak aan het huppelen was om haar voor te doen hoe het wijken ging. En ander die vooral de theorie wilde weten en bij weer een ander was het een kwestie van duizend keer herhalen en dan kwam het goed.
En laten we eerlijk wezen didactiek is iets wat pas de laatste jaren echt ter spraken komt. Toen ik 13 jaar geleden mijn basis cursus ging doen was didactiek net 6 pagina's lang. 4 jaar terug toen ik weer een nieuwe cursus ging volgen was het hoofdstuk didactiek meer dan 100 paginas lang en werd het ook veel meer besproken.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:34

Helemaal eens! Er zijn zoveel verschillende ruiters, paarden, combinaties, instructeurs.. Zoek naar degene die het beste bij je past! Voor de een is het iemand die heel direct is, voor de ander iemand die alles uitgebreid uitlegt, etc.

Ik zie het daarnaast ook totaal niet als een probleem om daardoor soms van instructie te wisselen, dat is niet omdat de ene slechter is, maar vaak omdat de ander je gewoon net wat beter past. Als jouw instructeur zich echt kan aanpassen aan jou is dat helemaal ideaal, maar ik vind niet dat dat perse altijd moet.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:17

Ik vind het een heel goed stuk. Mijn vraag is alleen hoe je omgaat met lesklanten die niet doen wat je vraagt.

Ik leg bijvoorbeeld een oefening uit. Met woorden of in beeld. Herhaal dit zo vaak mogelijk totdat de ruiter zegt dat ze de oefening snapt. Vervolgens komt er niets van die oefening terecht. Of heb ik het idee dat er totaal niet geluisterd wordt.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:10

Goed stuk! Helemaal mee eens. Ik kan me voorstellen dat het moeilijker is wanneer je 10 lesklanten hebt itt een privéles klant. Maar dan nog valt het me soms erg tegen. Ik heb verschillende privé instructrices gehad over de laatste jaren en het valt me heel erg op dat geen één van hun bij de eerste ontmoeting (of zelfs de tweede en derde soms...) aan mij vroeg 'wat wil jij leren?', 'wat zijn jouw doelen?', 'hoe leer jij het meest effectief?'. Alle instructrices die ik ken/heb gekend praten in het eerste instantie alleen maar over zichzelf en hun eigen kennis en kunnen. Dat vind ik erg jammer. En je kan je dan zeker niet aanpassen aan de leerling als je helemaal niks over hem of haar weet....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:25

wallance schreef:
Ik vind het een heel goed stuk. Mijn vraag is alleen hoe je omgaat met lesklanten die niet doen wat je vraagt.

Ik leg bijvoorbeeld een oefening uit. Met woorden of in beeld. Herhaal dit zo vaak mogelijk totdat de ruiter zegt dat ze de oefening snapt. Vervolgens komt er niets van die oefening terecht. Of heb ik het idee dat er totaal niet geluisterd wordt.

Is het een heel raar idee om dan gewoon even te benoemen dat je het gevoel hebt dat ze niet luisteren. Misschien doen ze serieus hun best, maar lukt het niet? Of ben je toch niet zo duidelijk, maar vinden ze het lastig om dat aan te geven om je steeds maar dezelfde uitleg blijft herhalen?

Volgens mij moet je, ongeacht of je ruiter of instructeur bent, steeds opnieuw de dialoog aangaan, zeker als er dingen niet lekker lopen. Niet met de vinger wijzen 'zij luistert niet', maar kijken hoe jullie samen beter kunnen samenwerken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:25

@wallance: Of vraag je klant om te herhalen wat de oefening ook al weer was. Dan kom je er vrij snel achter of het goed is begrepen of niet en dus of er sprake is van 'eigenwijsheid'. Mocht dat laatste zo zijn dan zou ik trouwens aangeven dat jullie waarschijnlijk niet zo'n goede match zijn. Daar is niks mis mee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:32

Op een manege is het lastig als er geen goede match is. Maar ik heb mijn dochter van 6 onlangs van les afgehaald. Zij had ook zo'n instructrice die vrij hard en streng is plus denigrerende grapjes maakte. Haar les zat vol. Blijkbaar hadden de andere kinderen er minder last van. Mijn dochter is echter gevoelig. Paardrijden moet leuk blijven. Tijdens de laatste les hadden geen van de kinderen een lach op hun gezicht. Wij gaan op zoek naar een betere klik :-)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:38

wallance schreef:

Voor deze ruiter is het misschien niet helemaal helder waarom die oefening gedaan moet worden. Er is een slag ruiters dat denkt dat de oefeningen speciaal bestaan om de ruiter te plagen en niet vanwege het doel. Leg dus het doel beter uit en ook dat de oefening herhaald moet worden om het paard iets te leren. Soms is het handig om een tussenstap uit te leggen om de ruiter iets te laten voelen. Droog oefenen kan ook helpen, vooral als een ruiter erg vast zit in het lijf. Voorbeeld: als jij wil dat de ruiter de hand meer naar binnen (en naar voren) zet, dan is het voor het effect belangrijk dat dat lukt zonder spanning in de schouder of bovenarm. Als de ruiter dat niet kan, dan moet je daar eerst mee aan de gang. Soms ligt het bij de ruiter, soms in de interactie met het paard; dat moet je dan eerst uitknobbelen.

Dus ja, je moet je als instructeur aanpassen aan de ruiter, het paard, de combinatie en de situatie. Juist om resultaat te krijgen en niet elke les een onbevlogen, voorspelbare, vaste riedel wordt.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:05

Het is complex. Ten eerste is niet ieder goede ruiter/amazone vanzelfsprekend een goede instructeur. Teveel heb ik gezien dat goede ruiters les gingen geven, maar dat helemaal niet kunnen.
Het heeft ook te maken met het niveau van de ruiters. Ik heb zelf lesgegeven en weet dat ik dat goed kan (al zeg ik het zelf ;-) ), maar ik weet ook dat ik niet in staat ben om iemand dressurmatig veel verder te brengen dan B maximum het begin van L. Op het gebied van buitenrijden (wordt weinig les in gegeven....) kom ik een heel stuk verder ;-)

Het is goed dat de didaktiek in de basisopleiding nu een belangrijker plaats heeft gekregen, maar neit zo goed als je niet kunt leren paardrijden uit een boekje, kun je ook niet leren lesgeven uit een boekje: je moet die theorie in praktijk brengen.

Daarnaast is er natuurlijk een gigantisch verschil tussen privé lessen en volle manege groepen.

Paardrijles geven is daarnaast best gecompliceerd, want je moet de ruiter laten snappen en voelen wat hij moet doen om het paard te laten doen wat je wilt. Ook niet ieder paard is (gelukkig) hetzelfde.

Wisselen van instructeur (en/of eventueel van paard) is vaak wel mogelijk en kan een wereld van verschil maken. Niet iedereen heeft een "klik" met iedereen (of ieder paard).

Tot slot zouden instructeur en leerling ook afspraken moeten maken over wat de leerling wil bereiken. Niet iedereen wil wedstrijden rijden.......

(ben ook basisinstructeur en ben blij te horen dat de didaktiek nu veel meer aandah

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:13

wallance schreef:

Misschien een stappenplan omdat het te veel tegelijk is? Je begint de oefening in stap en noemt alle dingen één voor éen op die ze moet doen. Desnoods laat je haar afstappen, zet je haar voor je neer in de houding waarin ze zou moeten zitten als ze rijdt. En je buigt haar lichaam daar waar jij het hebben wil? Misschien dat ze het dan beter om kan zetten.

Want weet je, misschien snapt ze wel wat je bedoelt, maar kan ze het nog niet omzetten in een handeling. Soms is dat namelijk nog best lastig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:15

wallance schreef:

Of je leerling kan niet zoveel dingen achter elkaar juist uitvoeren. Ik ben zo'n voorbeeld. Mijn instructrice houdt daar goed rekening mee en knipt dus altijd nieuwe oefeningen in stukjes. Die stukjes plakken we dan aan elkaar en dan kan ik het wel. Vaak ook nog in 1 les. Zou je me echter alles in eens laten doen dan lukt het voor geen meter.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:16

Jennyxx schreef:
Op een manege is het lastig als er geen goede match is. Maar ik heb mijn dochter van 6 onlangs van les afgehaald. Zij had ook zo'n instructrice die vrij hard en streng is plus denigrerende grapjes maakte. Haar les zat vol. Blijkbaar hadden de andere kinderen er minder last van. Mijn dochter is echter gevoelig. Paardrijden moet leuk blijven. Tijdens de laatste les hadden geen van de kinderen een lach op hun gezicht. Wij gaan op zoek naar een betere klik :-)

Ik vind denigrerende opmerkingen eigenlijk al helemaal niet op z´n plaats in de les, NOOIT. Laat staan bij een 6 jarige! Kinderen kunnen dat niet eens goed interpreteren.

Ook kunnen veel kinderen het mentaal niet aan om hard aangepakt te worden omdat ze nog niet het onderscheid kunnen maken of het persoonlijk is, en of ze wel of niet falen. Het maakt ze klein. Dat is de bedoeling niet.

Iemand klein maken is gemakkelijk. Maar iemand doen groeien in hetgeen hij doet, dat is de kunst! Dat is een eigenschap die je als instructeur tot kunst zou moeten willen verheffen. Heel goed dat je je kind van die les af gehaald hebt, maar ik hoop dat je daar aan de manege ook hebt laten weten waarom. IK had vroeger ook zo´n instructrice en ik heb op het punt gestaan om te stoppen met rijden! Marieke heette dat kreng. Zal het nooit vergeten!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:26

Zeker 6 jarige lesgeven (en alles onder de 10) is een vak apart.
Persoonlijk vindt ik dat je die leeftijdsgroep niet eens echt les moet geven maar spelenderwijs de weg wijzen in de wereld van de paarden. Mijn guppy lesjes bestonden vooral uit spelletjes en vaardigheid.
Tuurlijk leerde ik ze ook alle figuren en alle gangen maar alles leuk en vrolijk en aanmoedigend.
En denigrerende opmerkingen vind ik al helemaal niet kunnen.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:20

Fijn dat iedereen zo mee denkt. We zijn nu begonnen haar op een ander paard te laten rijden en haar de oefeningen daarop aan te laten voelen zodat ze dit op het andere paard ook kan uitvoeren (beetje omslachtig geschreven).

Het leuke is dat ze op een ander paard (daar zit ze sinds kort op) het wel goed gaat. Ze snapt het dan wel en voert ook alles fijn uit.

Ik ben het type instructeur die op verschillende manieren lesgeeft en alle manieren zal aangrijpen om het duidelijk te maken. En dan niet hectisch of dergelijke. Ik doe dingen voor, vraag of de oefening bekrepen wordt, ook vraag ik bij twijfel of ze de handelingen kunnen herhalen e.d.

Misschien hebben jullie nog fijne oefeningen om een ruiter wat losser in het lijf en beter in balans kan laten zitten. Dit kan ook naast het paard. De oefeningen op het paard zoals staan in de verlichte zit, staan in de buigels, zit zit staan, doorzitten zonder buigels draaien in het bovenlichaam etc. die zijn bekend.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:08

wallance schreef:
Misschien hebben jullie nog fijne oefeningen om een ruiter wat losser in het lijf en beter in balans kan laten zitten. Dit kan ook naast het paard. De oefeningen op het paard zoals staan in de verlichte zit, staan in de buigels, zit zit staan, doorzitten zonder buigels draaien in het bovenlichaam etc. die zijn bekend.

Oeh, die is moeilijk! Daar loop ik ook tegen aan bij iemand.
Punt is dat het zit tussen de oren. Want loslaten kun je pas als je dúrft! En ze durven niet. En dan gaan ze met hun voorvoet zichzelf uit de beugels drukken, spanning in de wreef van de voet, de enkels en in het bekkengebied waardoor ze zich min of meer uit het zadel omhoog drukken ipv diep er in te zakken.

Ik gebruik dan termen als
- lui zijn
- dóór ademen, vooral bij het uitademen laat namelijk het lichaam los
- gewrichten zoals enkels en knie lang maken, er doorheen rekken zeg maar zodat ze met hun hakken richting de bodem zakken.
- borstbeen naar voren drukken en hoofd precies op de schouders drágen en niet aan de nek laten hangen.

Maar het blijft moeilijk. Vooral in de galop. En wat ik dan ook soms doe is ze even in de galop laten staan in de verlichte zit, zodat ze wat moe worden. Door de moeheid kunnen ze minder hun benen optrekken en deze dus gemakkelijker laten hangen.

Soms probeer ik ze in stap te laten voelen wat het paard ervaart. Dan laat ik ze onderuit zakken, hangen in het zadel. En voelen hoe het paard ze meeneemt in zijn beweging en zich voor te stellen hoeveel energie hem dit kost.

En dan hoe ze rechtop moeten gaan zitten, licht moeten zijn voor het paard om mee te nemen in de beweging. Bewust zijn van de beweging van het paard en je daardoor laten meenemen. En door te klemmen en te drukken, hoe je het paard daarmee dus afremt.

Je kunt die knop tussen iemands oren niet omschakelen he. Maar je kunt proberen om een ruiter bewust te maken van wat er onder hem gebeurt en hoe het paard reageert en waarom het zo reageert. Want voelen is informatie.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:08

Wat ik gedaan heb tijdens ponykampen,vooral met de echte beginner die nog niet naar buiten konden was een "buitenrit in de bak" met oefeningen als: heel hoog reiken vanaf je paard om zogenaamd een appel in een hoge boom te pakken, tussen twee bomen door rijden (tussen mijzelf en de bakrand), onder een lage tak doorrijden (mijn arm), snoepje oppakken van een stoel em meer van dat soort oefeningetjes. Dat maakt ze vrijer (minder krampachtg) op het paard en door de aandacht voor het thema van de oefening vergeten ze even dat ze eigenlijk "tig" dingen tegelijk moeten doen om netjes op het paard te zitten en gaan ze uiteindelijk ontspannener zitten. Simpele carousseloefeningen (figuren) werkt ook super

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:31

Desiree schreef:
Jennyxx schreef:

Ik vind denigrerende opmerkingen eigenlijk al helemaal niet op z´n plaats in de les, NOOIT. Laat staan bij een 6 jarige! Kinderen kunnen dat niet eens goed interpreteren.

Ook kunnen veel kinderen het mentaal niet aan om hard aangepakt te worden omdat ze nog niet het onderscheid kunnen maken of het persoonlijk is, en of ze wel of niet falen. Het maakt ze klein. Dat is de bedoeling niet.

Iemand klein maken is gemakkelijk. Maar iemand doen groeien in hetgeen hij doet, dat is de kunst! Dat is een eigenschap die je als instructeur tot kunst zou moeten willen verheffen. Heel goed dat je je kind van die les af gehaald hebt, maar ik hoop dat je daar aan de manege ook hebt laten weten waarom. IK had vroeger ook zo´n instructrice en ik heb op het punt gestaan om te stoppen met rijden! Marieke heette dat kreng. Zal het nooit vergeten!

Ik heb het inderdaad (op een nette vriendelijke manier) aangegeven waarom ik mijn dochter wilde laten stoppen. De eigenaar begreep het en zou het met de instructrice bespreken. Zijn streven was ook om iedere klant met een lach op hun gezicht te laten rijden, zei hij. Wat daar in de praktijk van terecht komt weet ik niet. Maar meer kon ik niet doen.

mala26 schreef:
Zeker 6 jarige lesgeven (en alles onder de 10) is een vak apart.
Persoonlijk vindt ik dat je die leeftijdsgroep niet eens echt les moet geven maar spelenderwijs de weg wijzen in de wereld van de paarden. Mijn guppy lesjes bestonden vooral uit spelletjes en vaardigheid.
Tuurlijk leerde ik ze ook alle figuren en alle gangen maar alles leuk en vrolijk en aanmoedigend.
En denigrerende opmerkingen vind ik al helemaal niet kunnen.

Helemaal mee eens :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:51

pjotrg schreef:
Wat ik gedaan heb tijdens ponykampen,vooral met de echte beginner die nog niet naar buiten konden was een "buitenrit in de bak" met oefeningen als: heel hoog reiken vanaf je paard om zogenaamd een appel in een hoge boom te pakken, tussen twee bomen door rijden (tussen mijzelf en de bakrand), onder een lage tak doorrijden (mijn arm), snoepje oppakken van een stoel em meer van dat soort oefeningetjes. Dat maakt ze vrijer (minder krampachtg) op het paard en door de aandacht voor het thema van de oefening vergeten ze even dat ze eigenlijk "tig" dingen tegelijk moeten doen om netjes op het paard te zitten en gaan ze uiteindelijk ontspannener zitten. Simpele carousseloefeningen (figuren) werkt ook super

Ja, zo maak je ze bewuster van en vertrouwd met de beweging van het paard. Zo moest ik als beginner mijn knieen optrekken, neus er tussen, dat soort dingen.