Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 11:56

* http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

Afbeelding
Foto: Wikimedia Commons

Uit onderzoek blijkt dat paarden beter buiten kunnen leven dan in een stal. Maar dag en nacht naar buiten is niet geschikt voor alle eigenaren en stallen. Franse gedragswetenschappers hebben een onderzoek uitgevoerd naar de factoren die het grootste effect hebben op het welzijn bij paarden die individueel gehuisvest zijn.

Veel ruwvoerbeurten, geregeld vrije beweging met andere paarden in een paddock, stro als bodembedekking in de stal en goede rijtechnieken zijn kritieke elementen om het paardenwelzijn te verbeteren, aldus Clemence Lesimple. En, ironisch genoeg, het limiteren van het zicht naar buiten wanneer het paard in stal staat.

"Vorig onderzoek suggereerde dat paarden mogelijk gefrustreerd raakten als zij naar buiten konden kijken, en ons onderzoek bevestigt dit. Wanneer paarden een breed zicht naar buiten hebben, gaat dit gepaard met signalen van slecht welzijn." aldus Lesimple. Beter is om paarden die binnen in stallen gehuisvest staan, een opening te hebben aan de kant van de gang. Tralies tussen de stallen zijn beter voor het fysieke, visuele en geurcontact dan een dichte muur.

"Vaak horen we dat pony's robuuster zijn dan paarden, maar ons onderzoek toont voor de eerste keer aan dat pony's minder snel signalen van slecht welzijn ontwikkelen en beter tegen slechte ruiters kunnen." zegt Lesimple.

• Goed sociaal contact is direct gerelateerd aan de positie van de oren. Een tekort aan sociaal contact is sterk gerelateerd aan blessures en stereotype gedrag
  • Slecht rijden heeft de grootste impact op blessures, maar heeft ook gevolgen voor het ontwikkelen van stereotype gedrag
  • Een dieet wat voornamelijk bestaat uit hooi is een belangrijke factor in het verminderen van stalondeugden. Een dieet wat bestaat uit veel krachtvoer is geassocieerd met hogere kans op blessures
  • Een box met buitenluik leidde tot meer stereotype gedrag, meer blessures en het naar achter draaien van de oren

Iris82

Re: Stal met buitenluik leidt tot meer frustratie en blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:00

In het kader van: wat je niet ziet, mis je ook niet?

Ben erg benieuwd hoeveel de paarden uit het onderzoek feitelijk naar buiten mochten of dat ze 24/7 in stal stonden voor het onderzoek.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:05

Iris82 schreef:
In het kader van: wat je niet ziet, mis je ook niet?

Ben erg benieuwd hoeveel de paarden uit het onderzoek feitelijk naar buiten mochten of dat ze 24/7 in stal stonden voor het onderzoek.

En wat je niet ziet, is ook niet onveilig. Weids uitzicht, maar niet weg kunnen is voor een prooidier logischerwijs niet heel relaxed.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:06

Maar er wordt niet gezegd, waarom een buitenluik zorgt voor frustratie.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:10

Dit nieuws leidt tot frustraties bij de eigenaren |o

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:15

purkie schreef:
Dit nieuws leidt tot frustraties bij de eigenaren |o

Volgend jaar hebben ze weer een onderzoek dat het wel beter is... Relax ;)

Sommige dingen zijn wel logisch... Andere dingen niet... :S

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:22

Leidt bij mij niet tot frustratie hoor. Ik denk dat als jij je paard voldoende buiten hebt overdag, dat je je helemaal niet druk hoeft te maken over een buitenluik wel of niet in de nacht.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:23

Mijne is er juist van opgeknapt. Het is ook wel een vreemde vogel. Maar hij oogde vrolijker en was rustiger in de omgang toen hij een buitenluik kreeg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:27

Studies have shown that horses are better off living outdoors than in stalls. But 24-hour turnout isn’t an option for all owners and farms. If that’s your case, don’t worry: There are still many things you can do to improve horse welfare at your facility. French behavior researchers recently carried out an unprecedented investigation into the factors having the strongest effects on equine welfare in individual housing and how owners can make stalled horses’ environments better.

Frequent forage feeding, regular free time in the paddock with other horses, straw bedding, and good riding techniques are critical elements for promoting equine welfare in riding facilities, said Clémence Lesimple, PhD, researcher at the University of Rennes, in France. And so is, ironically enough, limiting the horse’s access and visibility to the great outdoors when he’s in his stall.

“Previous researchers have suggested that horses might be ‘frustrated’ to see outside, and our research confirms that access to wide outdoor viewing is related to signs of poor welfare,” said Lesimple. She presented her study at the 41st French Equine Research Day, held March 12 in Paris.

Better then—if the horse has to be stalled—to keep him in an indoor stall opening up to a hallway “with grids instead of walls between the stalls, to allow close physical, visual, and olfactory contacts,” she said, and give him regular free time outdoors with other horses.

Choosing the right horse for the job is also a key component of good equine welfare, Lesimple said. Generally speaking, in riding schools with many riders of varying levels and individual housing, ponies fare better than horses.

“We often hear that ponies are more robust than horses, and our study shows for the first time that they are less inclined to develop signs of poor welfare and that they are more resistant to deleterious equitation,” said Lesimple. “It’s therefore important to adapt the selection of the type of equid to the intended use and to the living and working conditions we can offer it.”

In their large-scale welfare study, Lesimple and colleagues observed 276 horses and ponies ages 3 to 30, representing 22 different breeds and 17 riding schools across France. They observed, hands-on, the animals’ behavior for 10 hours a day over a period of three days in each school. The researchers noted the telltale signs of compromised welfare, as determined in previous research, including injuries, fixed (depressed) posture, reversed ear position, and stereotypies (cribbing, weaving, obsessive licking and lip movements, etc.). They also recorded details on 18 specific parameters about each horse’s work and environment, including the feeding program, size and kind of stall, bedding, paddock time, time with other horses, workload, and how the horse was ridden.

They found that 10 of their 18 parameters had a strong impact on equine welfare, and two had a moderate impact. Most notably they discovered the following associations:

Good social contact is directly related to good ear position, and lack of social contact is “critically” related to the presence of injuries and stereotypies.
Poor riding technique has the greatest impact on the presence of injuries, and it also has an effect on stereotypy development.
A diet composed primarily of hay is the most important factor in limiting stereotypies. A diet rich in concentrated feeds is associated with increased injury risk (possibly because the horses are more energetic during riding lessons and so the riders react with stronger aids, especially more rein tension).
Box stalls allowing horses to put their heads out to face outdoor areas were associated with more stereotypies, injuries, and reverse ear position.
Ponies appeared more resistant to poor riding techniques, as they had a lower association of stereotypies and injuries to the poor-quality riding.
“Our results have shown, for the first time, a classification by order of importance of the influence of individual management factors on specific signs and expressions of poor welfare,” Lesimple said. “Our findings have a capital importance for industry professionals and horse owners, permitting them to identify sources of poor welfare and how to go about combating them.”

In the past, researchers have studied the effects of specific factors, such as feeding, housing, and social life, on welfare, Lesimple added. But they have never put all the factors together into one study to compare each one’s weight on welfare. Some researchers have tried to do this with questionnaires given to the stable managers and owners, but studies have shown that the use of questionnaires isn’t actually very reliable, since they are completed subjectively by nonscientists.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:27

Homiafortuna schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
Een stal met alleen een opening aan 1 kant, zal meer rust geven dan een stal met aan 2 kanten een opening..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-11-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:28

word een beetje moe van al die ,,wetenschappen,, rond het paard.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:33

Ook in deze engelse versie staat het er niet echt duidelijk in. Kan me voorstellen dat een paard gefrustreerd raakt als hij op stal staat en ziet buiten alleen maar andere paarden voorbijkomen. Als je op een kleine stal staat, waar niets aan het buitenluik voorbij komt en ook geen paarden in de wei te zien zijn, is de frustratie waarschijnlijk te verwaarlozen. Mijn paarden hebben in ieder geval de oortjes gewoon lekker naar voren, raken ook niet geblessererd en staan lekker naar buiten te kijken.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:34

Casarell schreef:
Homiafortuna schreef:

Dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
Een stal met alleen een opening aan 1 kant, zal meer rust geven dan een stal met aan 2 kanten een opening..

Ik heb zojuist opgeschreven wat ik denk dat de frustratie veroorzaakt. Mijn paarden hebben met hun buitenluik nergens last van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:34

rapido schreef:
word een beetje moe van al die ,,wetenschappen,, rond het paard.

Ja stel je voor dat je wat leert over betere welzijn voor paarden.. :=

Ik vind het artikel wat warrig. Jammer dat The Horse niet een link naar het hele onderzoek heeft geplaatst. Ik kan nl. alleen zeggen dat ik paarden juist zie opknappen van het over de staldeur 'rond' kijken naar buiten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:36

Ik vind het wel een interessant onderzoek :) Ook dat pony's beter tegen slechte ruiters kunnen en minder snel signalen van slecht welzijn geven. Waar zou dat aan liggen? Trekken zij zich het minder aan, passen ze zich beter aan? Interessant.

Ik ben ook benieuwd of dit onderzoek ooit vergeleken zal worden met van die paddockboxen. Nog meer ruimte om zich heen, maar wel alleen en zal dit zorgen voor meer onrust of juist meer rust door de beweging in die ruimte?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:36

Ojee mijn pony kan als het regent hele dagen vanuit haar schuilstal naar mijn paard staan kijken die wel buiten blijft staan. Wat nu? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:46

Focussed schreef:
Uit onderzoek blijkt dat paarden beter buiten kunnen leven dan in een stal. Maar dag en nacht naar buiten is niet geschikt voor alle eigenaren en stallen.

Is dit nou ook een uitkomst van het onderzoek, of een vrije interpretatie, of een random opmerking, of een mening, of een feit, of? :o?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:46

Ik denk dat we hier ook de factor van welke stal het betreft missen. De ene stal is de andere niet. Ik merk bij mij op stal dat de paarden wat onrustiger zijn als ze alleen staan op stal, of alleen in de wei. Als alles binnen/buiten is dan zijn ze een stuk rustiger.

Om een voorbeeld te geven van een paard bij ons stal, die stond in een binnenstal zonder buitenluik maar stond continu te dansen en te draaien in de stal. Ze hebben dit paard verplaatst naar een stal waarbij een kant van de stal open is (de schuur heeft zeg maar 3 wanden, daarbinnen in zijn stallen gebouwd). Hier is hij een stuk relaxter geworden, hij kan dus gewoon naar buiten kijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:47

"But 24-hour turnout isn’t an option for all owners and farms."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:48

Gypsy schreef:
Ojee mijn pony kan als het regent hele dagen vanuit haar schuilstal naar mijn paard staan kijken die wel buiten blijft staan. Wat nu? :+

Beide opsluiten :j.

Ik vind het onderzoek op zich interessant, maar een beetje raar omschreven. Ze dachten altijd dat pony's robuust (=Sterk/ongevoelig voor extreme waarden) waren, máár nu blijft dat pony's beter tegen slechte ruiters kunnen en minder snel signalen ontwikkelen voor slecht welzijn. Dat is toch ook ongevoelig voor extreme waarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:49

WiancaR schreef:
Ik vind het onderzoek op zich interessant, maar een beetje raar omschreven. Ze dachten altijd dat pony's robuust (=Sterk/ongevoelig voor extreme waarden) waren, máár nu blijft dat pony's beter tegen slechte ruiters kunnen en minder snel signalen ontwikkelen voor slecht welzijn. Dat is toch ook ongevoelig voor extreme waarden?

Dus nu is het ook daadwerkelijk (kennelijk voor het eerst) een keer aangetoond in een onderzoek :) Dat bedoelen ze volgens mij

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:51

Zo lees ik het ook ja. De suggestie was er altijd, maar nooit bewezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:00

Hoewel ik me wel afvraag of 'minder signalen van slecht welzijn' dan ook garant staat voor daadwerkelijk robuuster zijn of ergens beter tegenkunnen, of dat het alleen een tegen is van ongenoegen minder goed aangeven (maar alsnog hetzelfde ervaren)..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:06

Ik denk dat heel verschillend is per paard. Ik heb er eentje gehad die zijn luikje heerlijk vond. Hij stond vaak heerlijk te soezen in het zonnetje met zijn oogjes dicht. En stond heel relaxed met zijn hoofd buiten als de wind hard waaide. Zelfs als het regende wilde hij nog met zijn hoofd buiten. Hij werd er ook niet onrustig van en stond heel rustig.

Mijn andere paard kon er gewoon helemaal niet tegen. Die werd helemaal gek en wilde zelfs door het luikje naar buiten klimmen. Die blesseerde ook haar voorknieën van het schoppen tegen de muur. Maakte niet of je haar net buiten had gehad of niet, dat buitenluik maakte haar onrustig en kwam haar welzijn niet ten goede.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:44

Het is wel zo dat paarden die onrustig zijn op stal tijdens meerdaagse internationale wedstrijden, meer ontspannen als je een staldoek voor de tralies hangt. Maar dat is helemaal anders als thuis in een vertrouwde omgeving.