http://www.drachtstercourant.nl
De Friese Stichting Zorgpk’s, die zich inzet voor het gebruik van paarden in de zorg, wordt per 1 december opgeheven. De Drachtster Courant had een gesprek over doelstellingen met initiatiefnemer Ernst Janssen.
De Stichting Zorgpk’s is ontstaan vanuit een provinciaal initiatief: de Fryske Fiersichten. Inwoners van Friesland werd gevraagd om mee te denken over de toekomst van hun provincie, en projectvoorstellen in te dienen om die toekomst vorm te geven. Uit de vele honderden inzendingen die daarop binnenkwamen, werd het voorstel ‘Meer paardenkracht in de zorg’ van Ernst Janssen en Jan de Jonge gehonoreerd. Dankzij subsidies vanuit de provincie en het Ministerie van Landbouw kon de Stichting Zorgpk’s vervolgens in oktober 2010 van start.
Positieve effecten
Het waren zijn ervaringen tijdens vrijwilligerswerk op de zorgboerderij Donia State Wester in Spannum die Ernst Janssen op het idee brachten om equitherapie – de inzet van paarden in de zorg – een boost te geven. ,,Ik zag dat het contact met paarden positieve effecten had op het gedrag van autistische jongeren”, vertelt Ernst. ,,Toen ik me er wat meer in ging verdiepen, werd al snel duidelijk dan equitherapie in de praktijk op problemen stuit. Dat heeft vooral te maken met financiën: zorgverzekeraars beschouwen de therapie met paarden niet als reguliere zorg en zijn dus niet bereid om die te vergoeden.”
Drie lijnen
Met die wetenschap toog de Stichting Zorgpk’s aan de slag. Ernst: ,,We zijn langs drie lijnen te werk gegaan. In de eerste plaats wilden we het gebruik van paarden in de praktijk stimuleren, daarnaast richtten we ons op de professionalisering van de sector onder meer op het gebied van onderwijs en als derde de ondersteuning van zorgboerderijen die met equitherapie willen gaan werken.
Spiegel
Wat maakt paarden zo geschikt om een rol in de zorg te vervullen? Ernst: ,,Paarden houden je een spiegel voor. Ik zal een voorbeeld geven. Een equitherapeute werd op een gegeven moment benaderd door een echtpaar met een kind, dat zich volgens hen afwijkend gedroeg. Onderzoeken in de reguliere zorg hadden niets opgeleverd. De therapeute nam het kind mee naar één van haar paarden en het paard reageerde daar normaal op. Toen zij het echtpaar vroeg om naar hetzelfde paard te gaan, werd het dier opeens heel onrustig. Wat bleek: er was sprake van grote spanningen tussen de beide ouders. Paarden zijn bijzonder gevoelig en omdat ze geen verborgen agenda’s hebben, zul je dat in hun gedrag altijd terug krijgen.”
De Stichting Zorgpk’s heeft zich vijf jaar de tijd gegeven om aan de gestelde doelen te werken, een periode die op 1 december afloopt. Hoe kijkt Ernst op de afgelopen vijf jaar terug? ,,Onze ideeën kunnen pas echt beklijven als de reguliere instellingen het stokje overnemen. Dat is nog niet volledig gelukt, vooral als je naar de onderwijssector en de verzekeraars kijkt. Maar ik heb er vertrouwen in dat er in de toekomst een grotere rol is weggelegd voor paarden in de zorg.”
De Stichting Zorgpk’s heeft haar kennis en ervaring overgedragen aan de Stichting Paard & Levenslust én aan de Expertisecel Mens en Paard, een onderdeel van de Katholieke Hogeschool Vives in het Belgische Roeselare. De universiteit wil op het gebied van paarden in de zorg een overkoepelende organisatie binnen Europa worden.