21 Gele kaarten bij endurance in Abu Dhabi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

21 Gele kaarten bij endurance in Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 22:45

Bokt.nl/ www.horseandhound.co.uk

Talrijke overtredingen werden er gespot tijdens de eerste CEI/CEN in Abu Dhabi. Zo gebruikten ruiters lange teugels als zweep en werden paarden vlak voor de verplichte veterinaire keuring teruggetrokken uit de wedstrijd om strafpunten te voorkomen. In het eerste weekend van het endurance-seizoen in de Verenigde Arabische Emiraten werden in totaal éénentwintig gele kaarten uitgedeeld.

In de CEI 100 km bereikten 20 van de 109 starters de finish. Eén paard stortte vlak voor de finish in, maar wist zonder hulp overeind te komen. Hij werd vervolgens volledig onderzocht door een dierenarts.

De hippische federatie van de Verenigde Arabische Emiraten werd in maart dit jaar geschorst vanwege ernstige overtredingen en gesjoemel met wedstrijdresultaten. Na een overeenkomt met de FEI te hebben gesloten, werd de schorsing ongedaan gemaakt. “De FEI houdt actief toezicht. De VAE federatie neemt haar verantwoordelijk serieus en zet het welzijn van de wedstrijdpaarden voorop”, aldus een woordvoerder van de FEI.

Welke gevolgen de overtredingen zullen hebben, is nog onbekend.

Saintelette

Re: 21 Gele kaarten bij endurance in Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:52

Klinkt alsof ze het heel serieus nemen ja.... 8)7

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:56

Ik snap niet hoe dit kan. Die mensen geven een godsvermoge uit aan die dieren maar gaan er zo slecht mee om

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:13

Ik ben bang dat er weinig te doen is aan de hele situatie,
gezien het feit dat de FEI het niet onder controle krijgt.
(volgens mij trekken deze grote jongens zich weinig aan van een gele kaart)

@Ufurio4e: Voor ons 'normale' mensen is het een hoop geld, voor sommige mensen daar zijn het relatief gezien 'peanuts'....
Neemt niet weg dat het idd schandalig is hoe er met de paarden wordt omgegaan, ook al is het gevaarlijk om zomaar een oordeel te vellen, in die cultuur is het schijnbaar normaal :(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:17

Ufurio4e schreef:
Ik snap niet hoe dit kan. Die mensen geven een godsvermoge uit aan die dieren maar gaan er zo slecht mee om

Misschien juist omdat ze zelf ook over een godsvermogen beschikken.
Dan maakt het niet uit dat een duur paard instort, want je hebt geld zat voor een nieuwe.
Sowieso is de mentaliteit daar mbt dieren heel anders als hier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:57

M_D_H schreef:
Ufurio4e schreef:

Misschien juist omdat ze zelf ook over een godsvermogen beschikken.
Dan maakt het niet uit dat een duur paard instort, want je hebt geld zat voor een nieuwe.
Sowieso is de mentaliteit daar mbt dieren heel anders als hier.

Nee, het zijn wel degelijk pronkstukken, maar die moeten wél presteren, dus drijven ze die tot het uiterste.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:02

het H&H verhaal geeft meer info.

het betreft deze wedstrijd: the first major CEI/CEN at Al Wathba, Abu Dhabi on 22 October, 2015

Most yellow cards resulted from crewing violations.

The FEI said the high elimination rate resulted from vigilant vetting. All horses eliminated for heart rate recovery, metabolics or unsoundness went to the clinic, only four required “immediate invasive treatment”, and there were no fractures.

Read more at http://www.horseandhound.co.uk/news/uae ... HV6uF1V.99

Controle is dus hard nodig om een cultuuromslag te bewerkstelligen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:37

Ik zeg maar niks meer, vorige topic hierover werd op slot gezet omdat het helemaal los ging.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:17

Babybeertjes schreef:
Ik zeg maar niks meer, vorige topic hierover werd op slot gezet omdat het helemaal los ging.

Dat slotje zat ook op de endurance wedstrijden in de UAE maar dat hebben ze veel te vroeg geopend |( |( |(