Aston Martin NL (v. Uphill), het Grand Prix-paard van Christa Larmoyeur, zal voortaan een oog moeten missen, zo meldt de amazone via Facebook.
De vos kreeg tweeënhalve week geleden een scherp voorwerp in zijn oog. Een spoedoperatie volgde maar al snel bleek dat de tienjarige ruin niet meer met het oog kon zien. Omdat het oog blijft ontsteken, zal het verwijderd moeten worden. "Omdat je altijd iets van hoop houdt dat dat niet hoeft, is het een enorme klap. Aston zal dus weer onder het mes moeten, die arme schat. Het enige kleine lichtpuntje is dat hij er op zich in de sport geen last van zou moeten hebben. Dat zou natuurlijk ontzettend mooi zijn. Maar eerst maar weer hopen op een goede afloop van deze tweede operatie. Ik ben er ontzettend ziek van maar dat zal iedereen snappen."
Aston Martin NL is de eerste zoon van Uphill die presteert op Grand Prix niveau. Acht weken geleden startte Larmoyeur de ruin nog succesvol in Wezep, waar zij met 69,35% de concurrentie voor bleef.
Update 13/11: Christa Larmoyeur meldt op haar Facebookpagina dat ook de tweede operatie gelukt is. Er is met succes een implantaat geplaatst. Aston zou na het weekend weer naar huis mogen.
Ik ken zelf meerdere paarden/pony's die 1 oog missen, en het toch altijd heel verdienstelijk hebben gedaan in zelfs de spring- en eventingsport, met 1 oog.
Onmogelijk is het dus zeker niet. Wel zal het voor het paard in kwestie, en de combinatie ruiter/paard even flink wennen worden.
Ik heb ook gewerkt met volbloed hengst blind aan 1 kant. die kwam met longeren iedere keer naar je toe. verder kunnen ze er goed mee leven. de 1 zal meer vermogen tonen dan de andere.
Het is niet voor te stellen hoe pijnlijk een oog-blessure is voor een paard. Hij kan het niet ontlasten. Heel veel sterkte met de revalidatie.
Mijn paard is op latere leeftijd blind geraakt aan één oog door een bacterie. Gelukkig hebben we het oog wel kunnen behouden. We rijden nu ZZ Zwaar. Maar het winnen van vertrouwen heeft wel tijd nodig! Onmogelijk is het niet maar het karakter van het paard zal toch iets veranderen.
Ligt er maar net aan hoe je paard is. Ik heb een paard gehad met een oogziekte waar het oog uit moest en ik heb geen problemen gekend van verlies van vertrouwen ofzo. Die hadden juist zoveel vertrouwen dat ik moest opletten dat hij niet tegen de deur liep of tegen de wand in de binnenbak. Ze doen er erg dramatisch over in het bericht, ik snap dat het heel erg balen is maar hij overleeft het wel. Het zal wel een waardevermindering zijn, de meeste mensen vinden het een naar gezicht.
Mijn pony heeft oogkanker gehad toen hij jonger was, dit is ook operatief verwijderd en heeft ie nooit meer last van gehad! Hij ziet de laatste tijd wel erg slecht maar is ook al 25..