Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 20:00

http://www.bokt.nl / http://www.horses24.be
De Nieuwsredactie van Bokt is op de hoogte gesteld van het feit dat er per abuis een artikel in de bron is geplaatst over de actie van
Paard&Recht. Deze actie is echter al afgelopen in 2012.

Afbeelding
Bron: Lagerweij Fotografie

In Nederland gaat Paard&Recht actie ondernemen tegen paarden die altijd alleen op de weide staan. Dat paarden kuddedieren zijn, is op zich wel geweten bij de meeste mensen. Hoewel veel mensen dat ook al eens blijken te vergeten of er geen rekening mee houden volgens Paard&Recht.

Paard&Recht schrijft dat sommige mensen denken dat een paard prima alleen kan staan. Volgens de organisatie is het echter zeer onnatuurlijk voor een paard om alleen te staan. Een paard dat alleen in de weide staat geeft veel leed. Het is van nature een kuddedier en het leven in groep zit dus in hun natuur. Staan ze lang alleen, dan kwijnen ze helemaal weg volgens Paard&Recht.

Paard&Recht wil daarom eigenaren informeren die hun paard lange tijd of altijd alleen op de weide hebben staan. Ze gaan de eigenaren aansporen om een tweede soortgenoot te zoeken zodat een paard niet alleen in de weide hoeft te staan. Daarom roept Dier&Recht ook op aan mensen om te melden als zij ergens een paard alleen weten te staan.

Helaas is er per abuis recent een artikel geplaatst op Bit Magazine over onze actie omtrent paarden alleen in de wei. Deze actie is echter al afgelopen in 2012, maar u kunt wel melding doen bij de dierenpolitie:

fleurtjeuh

Re: Paard&Recht onderneemt actie voor kuddegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:02

Laten we met zn allen mensen gaan pesten en zwartmaken en kleineren omdat ze maar 1 paard hebben!

Hebben al die zielige shetjes ook eindelijk een plekje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:04

fleurtjeuh schreef:
Laten we met zn allen mensen gaan pesten en zwartmaken en kleineren omdat ze maar 1 paard hebben!

Dat noem ik nog eens creatief lezen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:04

Rare reactie...

Wat is er mis met mensen wijzen op een onjuiste behandeling van hun dier :?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:05

Ik krijg nu heel Bokt over me heen, maar mijn haflinger staat ook alleen. En dat is niet omdat ik dat wil, maar omdat ik maar 1 paard/ pony kan betalen en ik dus niemand an vinden die bij mij wil staan. Ben ik dan nu heel slecht? Ik sta op een top plek bij een boer, ik sta op 5 minuten stappen van het bos en nog komt er niemand. Ze zeggen doordat er geen stal is, wat ik geen probleem vind maar de mensen willen schijnbaar luxe tegenwoordig. Ben ik dus heel slecht nu?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:05

fleurtjeuh schreef:

Hebben al die zielige shetjes ook eindelijk een plekje..

Wat is dat voor een rare reactie?

Er zijn landen waar het verboden is om paarden alleen te hebben staan.

Dat mag hier ook wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:07

Siersma schreef:
Ik krijg nu heel Bokt over me heen, maar mijn haflinger staat ook alleen. En dat is niet omdat ik dat wil, maar omdat ik maar 1 paard/ pony kan betalen en ik dus niemand an vinden die bij mij wil staan. Ben ik dan nu heel slecht? Ik sta op een top plek bij een boer, ik sta op 5 minuten stappen van het bos en nog komt er niemand. Ze zeggen doordat er geen stal is, wat ik geen probleem vind maar de mensen willen schijnbaar luxe tegenwoordig. Ben ik dus heel slecht nu?

Goed niet direct nee.

Misschien vraag je teveel "stal" geld?
Is je weide veilig afgemaakt?
Heb je geadverteerd?

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:08

Mijn shetlander staat met twee geiten, is dat dan ook 'verboden'?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:10

lisanS13 schreef:

Waarom geen shet erbij?
Je pony heeft niet veel aan een geit.

Onze buren hebben ook een shet alleen. Helaas. Ook met geiten en schapen.
Heb ik mijn paarden in het land naast hem staan staat hij continue aan het hek.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:13

bruintje123 schreef:
Siersma schreef:

Goed niet direct nee.

Misschien vraag je teveel "stal" geld?
Is je weide veilig afgemaakt?
Heb je geadverteerd?

Ik heb ruim een jaar geadverteerd en er zijn mensen wezen kijken. Toen ze zagen dat er prut was wilde ze niet meer. En veel stalgeld? Nee, betaal €65 per maand incl hooi. Ik moet wel alles zelf doen, maar ik vind het niet erg. Heb er zelfs zo voor gekozen. Wei heb ik zelf gemaakt samen met schuilstal. Is uitbreekt veilig, MN haflinger is een vreselijke uitbreker. Dus ik snap het niet nee.

Ik ga er niet voor verhuizen, goedkoper kan sowieso niet en een stal heb ik niet nodig.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:14

bruintje123 schreef:
lisanS13 schreef:

Waarom geen shet erbij?
Je pony heeft niet veel aan een geit.

Onze buren hebben ook een shet alleen. Helaas. Ook met geiten en schapen.
Heb ik mijn paarden in het land naast hem staan staat hij continue aan het hek.

Paarden zijn best wel duur in onderhoud en aanschaf, ik kan niet zomaar alles van mijn ouders vragen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:17

Wat is prut?
Beetje modder bij de waterbak of het hele weiland prut?

En uitbreek veilig is het ook veilig als ze er per ongeluk in komen?

Er is best veel vraag naar 24/7 maar niet als het niet in orde is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:17

Lisan. Toch maar eens dit bericht aan je ouders laten lezen.
Paarden horen gewoon niet alleen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:19

lisanS13 schreef:
Paarden zijn best wel duur in onderhoud en aanschaf, ik kan niet zomaar alles van mijn ouders vragen

Even advocaat van de duivel. Waarom heb je dan überhaupt een paard als deze niet paardwaardig met anderen kan staan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:19

Ik vind het echt niet kunnen om paarden alleen te houden en ik ben ook helemaal niet tegen een verbod op het alleen houden van paarden. Maar ik weet niet zo of je hier nu wel zo blij mee moet zijn. Ik ben niet zo bekend met de organisatie maar het doet mij weer een beetje aan als zo'n activistische PR machine die vooral opkomt voor knuffelige gevallen en daar ook vooral graag donaties voor ziet binnen stromen? Het komt op mij een beetje over alsof ze nu maar burgertje gaan pesten iig.

EDIT: ook vooral omdat ze specifiek mensen vragen om bij hen te melden waar paarden alleen staan. Dat komt bij mij een beetje over alsof ze zichzelf net als bepaalde andere activistische dierenorganisaties dus ineens gaan opstellen als de oppermoraal ridder en willekeurige dierhouders lastig komen vallen met "inspecties ed..
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 10-11-15 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:21

Als burgertje paard huisvest zoals hoort valt er niet veel te pesten. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:24

Zo komt het op mij ook over idd liedje.
Ben ook geen voorstander van alleen, maar heb jaren een pony alleen gehad, en merkte echt geen verschil toen ze in de groep kwam :n.
Ken ook paarden die met reden alleen staan

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:26

Siersma schreef:

Je paard heeft A een schuilstal nodig en B een soortgenoot.
Dus ja, je bent niet goed bezig want je voorziet je paard niet in zijn basisbehoeften.
Kunnen we met zijn allen wel heel dramatisch gaan doen maar het is wel zo!
Misschien is het een topplek voor jou maar dus niet voor je paard, die wil namelijk soortgenoten om zich heen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:27

liedje89 schreef:
Ik vind het echt niet kunnen om paarden alleen te houden en ik ben ook helemaal niet tegen een verbod op het alleen houden van paarden. Maar ik weet niet zo of je hier nu wel zo blij mee moet zijn. Ik ben niet zo bekend met de organisatie maar het doet mij weer een beetje aan als zo'n activistische PR machine die vooral opkomt voor knuffelige gevallen en daar ook vooral graag donaties voor ziet binnen stromen? Het komt op mij een beetje over alsof ze nu maar burgertje gaan pesten iig.

EDIT: ook vooral omdat ze specifiek mensen vragen om bij hen te melden waar paarden alleen staan. Dat komt bij mij een beetje over alsof ze zichzelf net als bepaalde andere activistische dierenorganisaties dus ineens gaan opstellen als de oppermoraal ridder en willekeurige dierhouders lastig komen vallen met "inspecties ed..

Welk verbod?
Er word nergens over een verbod gesproken alleen over voorlichting naar mensen die een paard allen hebben. Niks mis mee en blijkbaar hard nodig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:28

Pony van siersma heeft beschikking over een schuilstal, dus even is verder lezen dan je neus lang is

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:28

Ik zou er zelf ook nooit voor kiezen om mijn paard alleen te laten staan. Maar soms loopt het toch anders. Ik heb 5 pony's. Waarvan helaas 1 die nooit meer op het gras kan staan. Zij staat in een paddock omdat ze simpelweg niet op het gras kan ivm hoefbevangenheid. Ik heb al geprobeerd om een paddockmaatje erbij te krijgen maar dat is tot op heden niet gelukt. Hoewel je zou denken dat ee meer pony's in de omgeving moeten zijn die hetzelfde probleem hebben... Zelf wil ik er niet nog een pony bij aanschaffen daar ik er genoeg heb. Maar iemand die zijn pony erbij willen stallen graag hoor. Maar vind die maar

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:30

Een paard alleen is geen paard. Snap goed dat het soms niet anders kan maar mijn keuze zou het niet zijn en ik denk dat er altijd wel een oplossing is te vinden.

Wij hebben een paard wat graag op zichzelf is maar die fleurt toch ook echt op met een maatje.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:34

Sommige paarden staan met rede alleen. Zo hebben wij een merrie gehad op mijn oude stal die alleen stond omdat ze de hele kudde inelkaar mepte. Die is nu dan ook naar een andere stal verhuisd met baasje.

Mijn pony's lopen in een kudde. Ze hebben het naar hun zin, en zal ze ook nooit alleen zetten. Sowieso met zijn 3-en, maar om er nou een heel verbod op te gooien dat een paard niet alleen mag staan...

Wat als er medische redenen zijn waarom het dier alleen staat? Of zoals ik hierboven vermeldde: Merrie of hengst/ruin trapt kudde in elkaar? Die moet je er maar bijhouden in het land of wat dan ook?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:37

bruintje123 schreef:
Als burgertje paard huisvest zoals hoort valt er niet veel te pesten. ;)

Er zijn natuurlijk best een boel situaties waarbij het kan gebeuren dat een paard tijdelijk (of zelfs permanent) alleen gehuisvest is zonder dat dat direct de schuld of de intentie van de eigenaar was. Vaak hebben dit soort organisaties imo een beetje de neiging om eerst heel hard te schreeuwen en zich vooral dan niet te laten remmen door dingen als wederhoor of rationaliteit en moeten ze vooral toch scoren en donaties binnen harken. Nu moet ik zeggen dat ik dier en recht niet zo goed ken maar het komt op het eerste gezicht een beetje over als een soort wakker dier of piepvandaag oid. Ik ben er niet zo gerust op dat ze vooral komen helpen of voorlichten..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 20:44

Weet zeker dat niemand, maar dan ook niemand van bokt zijn paard bij die van mij wil zetten...er blijft er dan maar eentje over...en ik weet welke..
Om die reden staat mijn paard alleen op het land, hij ziet wel,paarden...naast hem, voor hem, achter hem.