Voormalig Olympisch paard Cosmopolitan II ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Voormalig Olympisch paard Cosmopolitan II ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:53

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Het eerste Olympische paard van William Fox-Pitt, Cosmopolitan II, is 31 oktober ingeslapen op 28 jarige leeftijd. De beslissing werd gemaakt vanwege ouderdomsklachten.

In 1996 reed Fox-Pitt met de bruine ruin mee in de Olympische Spelen in Atlanta, waar het Britse team eindigde als vijfde. Het dier reed zijn laatste wedstrijd in 2000 en tijdens zijn pensioen leefde het paard bij Alison Quinlan, een voormalige werknemer van Fox-Pitt.

"Ik heb twintig jaar voor hem gezorgd en helaas gooide zijn leeftijd de laatste tijd roet in het eten. Ik heb dan ook het hart-brekende besluit moeten nemen toen ik het nog kon", vertelt Quinlan. "Hij genoot niet meer van het leven zoals hij voorheen wel deed."

Cosmopolitan II werd gefokt in Ierland uit een Ierse volbloed, Penistone, en een Ierse hunter, Tullyrea Lass. De ruin behoorde tot het Britse team dat goud won tijdens de Europese Eventing Kampioenschappen in Pratoni del Vivaro, Italië in 1995. Daarnaast was het met een vijfde individuele plaats het hoogst geplaatste Britse paard.

De ruin behaalde meerdere successen, waaronder de prijs voor BEIB Eventing paard van het jaar en een derde plek in Badminton in 1997. Ook won hij de CCI3* Braham wedstrijd als achtjarige.

"Hij was mijn 'eens in het leven paard'", voegt Alison toe. "Ik adoreerde hem en ik voelde mij ongelooflijk bevoorrecht om twintig jaar voor hem te hebben mogen zorgen."

Carnivoria

Re: Voormalig Olympisch paard Cosmopolitan II ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:35

Mooie leeftijd heeft 'ie bereikt.