De Amerikaanse Olympische ruiter Charlotte Bredahl heeft haar Monsieur in laten slapen nadat hij op 17 oktober koliek kreeg.
De combinatie haalde tijdens de Olympische spelen van 1992 in Barcelona teambrons. De ruin werd daarnaast in 1994 en 1997 uitgeroepen tot Grand Prix paard van het jaar. Vanwege een blessure kon de combinatie niet deelnemen aan de Olympische spelen van 1996 in Atlanta.
“De laatste paar maanden ging het al wat minder met Monsieur. Zijn benen konden zijn gewicht nog maar moeilijk dragen,” Aldus Bredahl. “Toen hij op zaterdagavond koliek kreeg, wist ik dat het tijd was om hem te laten gaan.”
Bredahl kocht de ruin toen hij vijf jaar oud was. Ze ontdekte Monsieur in 1986 op de stal van Niels Grøndahl in Denemarken. De vos-ruin mocht op zijn vijftiende van zijn welverdiende pensioen genieten.
“Ik heb ontzettend veel met dit paard bereikt. Hij heeft mij meer levenslessen meegegeven dan wie dan ook. Ik ben erg blij dat ik hem heb mogen kennen. Ik zal hem nooit meer vergeten.”