FEI is best bestuurde internationale federatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

FEI is best bestuurde internationale federatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 14:29

Bokt.nl / www.sporza.nl

Onderzoeker Arnout Geeraert van de KU Leuven heeft 35 olympische sportbonden doorgelicht op "goed bestuur". De Fédértion Equestre International (FEI) behaalde op deze doorlichting de beste score, namelijk een score van 75,6%. De veelbesproken FIFA eindigde op de tweede plek.

Het onderzoek werd verricht met behulp van een meetinstrument, de SGO-index, dat het mogelijk maakte na te gaan wat de mate van goed bestuur is in een internationale federatie. Er werd gewerkt met vier dimensies van indicatoren: transparantie, democratie, checks en balances en solidariteit. De scores varieerden telkens van "totaal niet", "zwak", "matig" en "goed" naar "state of the art".

Volgens Geeraert is het zeer belangrijk dat dit soort metingen binnen grote sportbonden gedaan worden. “Als je zwakke interne structuren hebt, ben je kwetsbaar voor corruptie. Als je er niet voor zorgt dat je procedures hebt die toezicht houden op de handelingen van het bestuur, krijg je een broeihaard voor corruptie,” Aldus Geeraert.

Het rapport zal worden overgemaakt aan de federaties.

Klik hier voor de scores van alle 35 federaties.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:06

Ik vraag me toch af hoe betrouwbaar een dergelijk onderzoek is als de FIFA op de tweede plaats komt. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen of begrijp ik het bericht niet goed.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:57

Sunrise_ schreef:
Ik vraag me toch af hoe betrouwbaar een dergelijk onderzoek is als de FIFA op de tweede plaats komt. Maar misschien heb ik ergens overheen gelezen of begrijp ik het bericht niet goed.

_O- :') Ik ook.

Onderzoek wijst uit zichzelf al uit dat het niet betrouwbaar is, als ik alleen dit lees.

Citaat:
Volgens Geeraert is het zeer belangrijk dat dit soort metingen binnen grote sportbonden gedaan worden. “Als je zwakke interne structuren hebt, ben je kwetsbaar voor corruptie. Als je er niet voor zorgt dat je procedures hebt die toezicht houden op de handelingen van het bestuur, krijg je een broeihaard voor corruptie,” Aldus Geeraert.

Edit:
Nu ook even het artikel erbij gelezen...
Ik zou zelf 68 van de 100 punten niet ECHT slecht vinden. Zeker gezien de reputatie van de FIFA. Maar ben het wel met ze eens dat het wel wat zegt van de andere bonden. Misschien dat er veel meer corruptie rond gaat, alleen bij de FIFA is het vele malen groter in het nieuws aangezien voetbal (helaas) zo'n "belangrijke" sport is.

Wel jammer dat ze niets zeggen over de FEI en alleen doorhameren (alweer) op de FIFA.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:27

Op zich zijn deze onderzoeken redelijk betrouwbaar, je vergelijkt statuten, comissies, procedures voor klachten, etiek en de aanwezigheid van financiele jaarverslagen etc. geeft daar een weging aan en je krijgt een score. De conclusies die aan de scores worden gehangen zijn soms minder betrouwbaar.
Door het onderzoek over de jaren te herhalen verbeterd de betrouwbaarheid enorm.

Als een Internatinale Sportbond wel de procedures heeft wil dat nog niet zeggen dat ze worden gebruikt, maw de corruptie binnen de FIFA werd niet echt door de FIFA zelf bestreden.
Het kan ook zijn dat een bond die de getoetste zaken niet in orde heeft wel sterke goede bestuurders heeft en goede beslissingen neemt

Citaat:
.“Als je zwakke interne structuren hebt, ben je kwetsbaar voor corruptie. Als je er niet voor zorgt dat je procedures hebt die toezicht houden op de handelingen van het bestuur, krijg je een broeihaard voor corruptie,” Aldus Geeraert.
dit is opzich niet een juiste gevolgtrekking; een broeihaard krijg je als er in alle lagen van je organisatie corruptie is. Het feit dat de struktuur zwak is iets anders dan het aanwezig zijn van corruptie, het is wel juist dat je er kwetsbaar voor bent.

Heb alleen de summary gelezen en heb best veel vragen omdat dit over de 35 olympische sportbonden gaat. De problemen binnen sommige bonden handelen bv over niet olympische onderdelen, dus wat is exact onderzocht. Ik vind het wel een teken dat een aantal relatief kleine sporten goed scoren en grote sporten als atletiek zwemmen en hockey slecht scoren.
Ik zie de FIFA met de 2e plaats niet matig scoren, blijkbaar is de beoordelingsmatrix niet op alle fronten even accuraat.
Laatst bijgewerkt door BMHP op 04-11-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:37

Sunrise_ schreef:

Kan je nagaan hoe slecht de rest is. In het land der blinden is éénoog koning :+

ptiteblue

Re: FEI is best bestuurde internationale federatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:45

Haha, inderdaad, hoe slecht zijn dan de andere federaties...

NatasjavE

Re: FEI is best bestuurde internationale federatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:18

FIFA op 2? :wow:

Nou daar had ik mijn geld niet op ingezet :')