In een dorpje in Indonesië krijgen kinderen de kans om boeken te lezen dankzij een 42-jarige man en zijn muildier.
De man, Ridwan Sururi, en zijn muildier Luno brengen drie keer per week boeken rond op het platteland van Indonesië. Sururi biedt een assortiment kinderboeken gratis aan aan de kinderen om ze op die manier te stimuleren om te lezen. De man gebruikt het dier als vervoersmiddel van de boeken omdat hij gelooft dat het daardoor meer kinderen trekt.
"Zonder dat ze het doorhebben zal hun interesse in lezen groeien", vertelt Sururi. "Omdat we naar hen toekomen is het makkelijker om te lezen."
Volgens de BBC brengt Sururi de Kudapustaka, of paardenbibliotheek, naar scholen in een dorpje Serang. Sururi kwam op het idee door vriend Nirwan Arsuka, die hem een doos vol boeken stuurde. "Ik houd van paarden en wil met deze hobby iets doen voor de mensen."
Veel mensen in Indonesië kunnen lezen en schrijven, maar veel kinderen geven de voorkeur aan het kijken van tv-programma's. Toch zouden de kinderen enthousiast reageren op de paardenbibliotheek volgens de BBC. Een plaatselijke student, Febriyan Eko Wiyanto zegt blij te zijn met de bibliotheek. "Het helpt mij om meer kennis te krijgen en met het maken van mijn huiswerk."
De foto die het het jeugdjournaal plaatst (zie bericht hobbyhorse), lijkt mij de juiste foto. Het lastdier op deze foto is meen ik een Sumbawa-pony, een inheems ras. De foto in de OP lijkt inderdaad iets anders te laten zien (andere bepakking, kleding van de man lijkt mij meer in de buurt van Pakistan o.i.d., besneeuwde bergtoppen).