Onderzoek toont metabolische vingerafdruk osteoartritis aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Onderzoek toont metabolische vingerafdruk osteoartritis aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 17:26

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Onderzoekers van de universiteit in Liverpool en de Hong Kong Jockey Club claimen dat ze de zogenoemde metabolische vingerafdruk hebben gevonden van osteoartritis (artrose) bij paarden.

De onderzoekers stelden voor het onderzoek een hyposthese: Bij paarden met vroege ontwikkeling van osteoartritis zijn er, in vergelijking met paarden zonder de aandoening, veranderingen zichtbaar in de synoviale vloeistof. De huidige bevindingen kunnen uiteindelijk diagnosetechnieken verbeteren volgens de onderzoekers. Sommige van de geïdentificeerde metabolieten kunnen mogelijk als biomarkers gebruikt worden voor de ziekte.

Dr. Mandy Peffers en haar collega's onderzochten de synoviale vloeistof uit het kootgewricht van negen paarden met gezonde gewrichten en negen paarden met osteoartritis.

De monsters werden onderzocht op veranderingen in vetten en kleine moleculen. Het onderzoeksteam vermeldt dat er zeven metabolieten zijn geïdentificeerd die een significant verschil lieten zien bij de paarden met osteoartritis. "We hebben de metabolische vingerafdruk van osteoartritis geïdentificeerd, wat mogelijk kan zorgen voor betere fenotypering van verschillende stadium's van de ziekte. Daardoor kan het helpen met het verbeteren van behandelmethoden."

Lees hier het abstract van het wetenschappelijke artikel

Ibbel

Re: Onderzoek toont metabolische vingerafdruk osteoarthritis aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:18

Vertaal osteoarthritis even met artrose. Zo heet dat in het Nederlands nl...

Anoli

Re: Onderzoek toont metabolische vingerafdruk osteoartritis aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 18:42

Osteoartritis is een correcte Nederlandse medische term, maar ik kan mij voorstellen dat niet alle Bokkers dit weten. Daarom heb ik het verduidelijkt.